کد خبر 395410
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

گفت‌و‌گوها در صنعا بین گروه‌های سیاسی کماکان نتیجه خاصی نداشته است. علاوه بر این «منصور هادی» و طرفداران وی در «عدن» حاضر به گفت‌و‌گو با نیروهای حاضر در صنعا نیستند.

به گزارش مشرق، اوضاع بحرانی یمن در راستای تجزیه قرار گرفته است، در حالیکه «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به عدن فرار کرده و بار دیگر خود را رئیس‌جمهور یمن نامیده است. از سوی دیگر «کمیته عالی انقلابی» که انصارالله آن را رهبری می‌کند نیز نتوانسته پیشرفتی در ایجاد یک ساز و کار معین برای پیش برد امور به ریاست «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن داشته باشد.

به گزارش روزنامه الاخبار، شایعات بسیاری در دو روز گذشته درباره ادامه یافتن گفت‌وگوها برای تشکیل دولت انتقالی منتشر شده است. اما مشخص شد که این شایعات صحت ندارد و طبق گقته انصارالله به روزنامه الاخبار، هنوز هیچ اعلام رسمی در مورد تفاهمات جدید یا حتی نقض توافقات گذشته وجود نداشته است. همچنین مشخص نیست که «منصور هادی» بتواند در عدن امور را به طور جدی پیش ببرد یا صرفا به دیدارها و صدور بیانیه‌ها اکتفا خواهد کرد.

به گزارش الاخبار، یک روزنامه یمنی، برخی مفاد توافقنامه میان گروه‌های سیاسی را فاش کرده است که طبق آن این گروه‌ها حول تشکیل شورای ریاستی و دولت مشارکتی که از تکنوکرات‌ها در وزارتخانه‌ها استفاده کند، به تفاهم رسیده‌اند، اما یک منبع آگاه در انصارالله در این باره گفته است که این جنبش از این موضوع خبر ندارد.

پیش از این نیز، «عبدالملک العجری» عضو شورای سیاسی انصارالله، صحت اخبار مربوط به تشکیل شورای ریاستی را رد کرده بود. العجری در گفت‌و گو با الاخبار گفته بود: هنوز موضوع گفت‌وگوها به سمت تشکیل شورای ریاستی نرفته و هنوز اختلافات در میز گفت‌و‌گوها وجود دارد و تأکید کرد که توافق بر سر شورای ملی که بر طبق قانون اساسی جدید انجام شده، هنوز پابرجاست.

العجری در این گفت‌و گو اضافه کرد: طرف‌های گفت‌و‌گو یک کمیته کوچک برای بررسی کارشناسی حکومت وحدت ملی تشکیل داده‌اند و این طرح روز گذشته مطرح شد اما حزب سوسیالیست و ناصری در این جلسه غائب بودند.

«محمد قحطان» نماینده حزب الاصلاح در گفت‌وگوها، پیش از این گفته بود که «جمال بن عمر» با انصارالله در مورد تشکیل «شورای ریاستی» به تفاهم رسیده‌اند، شورایی که «منصورهادی» ریاست آن را بر عهده بگیرد، اما از ریاست کشور صرف نظر کند. البته این مسأله را یک منبع نزدیک به «منصورهادی» تکذیب و تأکید کرده است که منصور هادی کماکان به «ابتکار خلیجی» پایبند است.

در همین حال، در گزارش «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به شورای امنیت، آمده است: باید تأکید کنم که پیشرفت‌های محسوسی وجود دارد و نشستی با هدف تشکیل نیروهای قانون گذار و اجرایی تشکیل خواهد شد، نشستی که در مورد جدول زمانی برای اجرای مسائل مهم و تشکیل مرحله انتقالی است.

وی در این گزارش بار دیگر یاد می‌کند که تندروهایی از هر دو طرف، در پی شکست گفت‌و‌گوها هستند.

طبق گزارش الاخبار، تحلیلگران، متعتقدند که گزارش بن عمر، متناقض است، علاوه بر اینکه در آن خوش‌بینی و بدبینی هر دو وجود دارند، تأکید می‌کند که گفت‌و‌گوها برای تشکیل قدرت‌های قانون‌گذار و اجرایی در حال انجام شدن است اما در ادامه می‌افزاید، کسانی برای خارج کردن روند سیاسی از مسیر خود دست به خشونت زده‌اند (اشاره به انصارالله) در این گفت‌و گوها جایی ندارند.

نزدیکان به انصارالله به الاخبار گفته‌اند که این موضع نشان از آشفتگی سازمان ملل در مورد بحران یمن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس