کد خبر 395375
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴

رسانه های ترکیه گزارش می دهند که حوادث سقوط جنگنده های اف-4 این کشور در سال های اخیر به ویژه پس از نوسازی و تعمیر این جنگنده ها در اسرائیل بر اساس قرارداد سال 2006 به طرز معناداری افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، قرارداد سال 2002 بین آنکارا و تل آویو با رقمی 630 میلیون دلاری به امضا رسید و اسرائیل متعهد شده بود که 54 جنگنده اف-4 ترکیه را نوسازی کند.

آنکارا برای نوسازی هر فروند از این جنگنده ها 11 میلیون و 700 هزار دلار پرداخت کرد با وجود اینکه می دانست تل آویو خود این جنگنده ها را از رده خارج کرده است.

روزنامه وطن ترکیه در پایگاه اینترنتی خود روز جمعه با اعلام این خبر گزارش داد که تنها در طول 10 روز گذشته سه فروند جنگنده اف-4 ترکیه در حوالی شهرهای مالت و قونیه سقوط کرده اند تا تعداد جنگنده های ساقط شده از این نوع از زمان نوسازی آنها در سال 2002 تاکنون به 12 فروند برسد.

به گزارش روز پنجشنبه شبکه خبری «ان.تی.وی» ترکیه، یک فروند هواپیما از نوع «فانتوم اف 4» حین رزمایش «ترکاز 2015» که ترکیه و جمهوری آذربایجان به طور مشترک در منطقه اطراف شهر قونیه آن را برگزار می کردند، سقوط کرد.

این شبکه خبری افزود: یکی از خلبانان این هواپیمای نظامی پیش از سقوط با استفاده از چتر نجات خود را نجات داد، اما از سرنوشت دیگر خلبان آن اطلاعی در دست نیست.

10 روز پیش از آن نیز دو فروند از همین هواپیماها در مالاتیا در بخش جنوب شرقی ترکیه سقوط کرده بود.

جنگنده اف-4 را سال 1958 شرکت مکدونالد داگلاس آمریکا تولید کرد و برای اولین بار در سال 1960 در آمریکا در طول جنگ علیه ویتنام استفاده شد.

اسرائیل در سال 1996 این جنگنده ها را از ناوگان هوایی خود خارج کرد.

روزنامه وطن نوشت که مصر، آلمان، ژاپن، اسپانیا و کره جنوبی نیز در سال 2004 این جنگنده ها را کنار گذاشتند با این حال ترکیه همچنان از آنها استفاده می کند.

احزاب معارض ترکیه این سوال را مطرح می کنند که چرا دولت ترکیه با وجود سقوط های پی در پی، این جنگنده ها را از رده خارج نکرده است. مخالفان اردوغان می گویند بهتر است او به جای هدر دادن ثروت کشورش در ساخت قصر ریاست جمهوری مجلل، جنگنده های جدید خریداری کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    1 0
    این خبر قابل توجه مسئولینه ما جنگنده جدید و کارآمد میخوایم بهمون که نمیدن یه سرمایه گذاری سنگین5-6 ساله مشکلو تا حدودی حل میکنه
  • علیا ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    انصافا 11 میلیون و 700 هزاردلار خرج به روز رسانی اف4 کردند؟ خب با پول به روز رسانی دو تاش میتونستند یکی اف16 و با پول به روز رسانی سه تاش میتونستند اف15 بخرند. خداوند شفای عاجل عنایت رماید. شک نکنید که این قرار داد یک بده بستان سیاسی با صهیونیست ها بوده
  • محمد ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    بعید میدونم مشکل از تجهیزاتی باشه که رژیم صهیونیستی در ارتقای این جنگنده استفاده کرده بعدشم این تیتر خبری کاملا غلطه چون کشورهایی که نام بردید تا الان از فانتوم استفاده میکنن به هر حالا من فکر میکنم مشکل در نیرویرهوایی ترکیه باشه
  • ابوذر ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    1 0
    علیا جان خبر از قیمتا نداری !!! اف۱۶ بلوک ۵۰-۶۰ با پشتیبانی و آموزش یه دونه ۱۱۰ میلیون دلار تموم میشه !!! اینکه اینور اونور میگن مثلا قیمت فلان هواپیما انقدره قیمت تموم شده واسه کمپانیه وگرنه مثلا همین هواپیمای چینی پاکستانی که jf17 اسمشه رو برای بازار خاورمیانه بدون پشتیبانی ‌و تامین قطعات بسته به مدل یین ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار فی گذاشتن ، که مثلا اززون ترین ممکنه ..!!!واسه همینه که ترکیه راضی شده فانتومهاش رو بازساری کنه ... ضمنا بعضی هواپیماها مثل فانتوم ارزش ارتقاء رو دارن ...آدم رو یاد بنز‌های قدیمی میندازن که مرگ ندارن !!! تازه فانتومای ترکیه ابدا تنش سازه‌ای که مالای ایران تجربه کرده‌ن رو نداشتن ...اینکه سهله ساعت پروازشونم کمه ....مساله فانتومها نیست . یه ریگی به کفش اسراییایهاست !!! ترکا برن خر اونارو بگیرن ...
  • علیا ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    دوست خوبم ابوذر جان. اف35 بدون احتساب قیمت موتور 110 میلیون دلار هست. اون که میبینی مثلا قرار داد فلان جنگنده که 35 میلیون قیمتشه به ازای هر فروند میشه مثلا 100 میلیون دلار واسه اینه که بحث پشتیبانی و اورهال و تجهیزات و موشک و آموزش و کلی چیز دیگه هم هست. بعدشم وقتی اف16 در خود ترکیه مونتاژ میشه برای خود ترک ها قیمتش شکسته میشه. البته خداییش من توی بازار خیلی وقته نیستم :D اما انصافا ما که تحریمیم و بهمون هیچی نمیدن بریم اف4 رو به روز رسانی کنیم حق داریم. اما اینا چرا؟
  • افشین تهران ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    1 0
    شما تنهایی به این نتیجه رسیدی یا کمک هم گرفتید؟یعنی مسئولین از این مسائل خبر ندارن؟شما چرا فکر نکردیکه ما با وجود تحریم و استفاده زیادتر از ترکیه چرا کمتر تلفات میدیم یا اصلا نمیدیم؟؟
  • افشین تهران ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    این جنگنده در سال 1958ساخته شده و در سال 1981 که پایان ساختش بوده 2.4میلیون دلار قیمتش بوده و اینها بابت ارتقا اون 5برابر قیمتش پول گرفتن؟؟مثل اینکه دوستان ترک و دشمنان صهیونیست سر سفره با هم میخورند.
  • افشین تهران ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    1 0
    نه دوست عزیز قیمتهای شما بالاست.انشالله که کارت دولتی باشه وگرنه پوست مردمو میکنی.اف 16متوسط قیمتش همون 20میلیون دلار هست و اف 15 که 30. میلیون و کلا سیاست ساخت اف16 بر اساس قیمت پایین هست تا همپیمانان امریکا از نظر تعداد بیشتر برتری داشته باشند و همینطور ارتش خودش .اما این رقمهایی که شما میگی مال جنگنده نسل 5هست که مثلا تی50رو 100میلیون دلار و مدلهایی از اف35 رو از 130تا 145 میلیون دلار قیمت گذاشتن و اشتباه مردم بیشتر اینه که فکر میکنن اف16 چون از نظر عددی بالاتر هست بهتر از اف15 و یا اف14 هست در صورتیکه اینجوری نیست.جنگنده پاکستانیکه شما گفتی هم کپی اف16 هست که با مشارکت چین ساخته شده و اگر تولیدی مثل اف16بالای 5000فروند قرار بود باشه حتما قیمتش هم پایین تر در میومد.
  • افشین تهران ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    همانطور که ابوذر هم گفته این مشکل مربوط به اسراییلیها هست که هم پول گرفتن و جنگنده های یک کشور اسلامی رو ناکارامد کردن که البته دستهای پشت پرده و ردو بدل کردن پولهای اینجوری هم جای خودش رو داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس