جاناتان ولیسن در کتاب «پشت پرده» خود رویایی داشت به نام «بازی بدون مرز» اما این بازی هرگز مرزها را برنداشت بلکه آنها را پررنگ تر از قبل به جهان نشان داد و بین دو قسمت شرق و غرب اروپا اختلافات اساسی ایجاد کرد.

تداوم تحقیر اروپای شرقی توسط یوفا
گروه ورزشی مشرق - فوتبال فقط یک ورزش نیست و اگر این جمله برای خواننده حرفه‌ای کسل کننده است به همان اندازه حقیقی است و حقیقت دارد.
سیاست و فرهنگ و اقتصاد بخشی از فوتبال هستند و البته شاید برعکس اما در هر حال از دو دهه پیش فشار و تخریب و تحقیر اروپای شرقی در دامنه ورزش به خصوص فوتبال در دستور کار قرار گرفت. برای اثبات این ادعا کافی است به آرشیو وب سایت رسمی یوفا سری بزنید و مقالاتی را که در این مدت علیه فوتبال اروپای شرقی منتشر شده مطالعه کنید.

میزبانی که به سوئیس و اتریش داده شد البته تا حدودی میشل پلاتینی را در قلب مردم جلوه داد و پس از آن لطف بزرگی که پلاتینی به اوکراین و لهستان داشت اما جدال روسیه و اوکراین ورق را برگرداند و خصومت با اروپای شرقی با تمام قوا در دستور کار یوفا قرار گرفت. باشگاه های بزرگ فوتبال در بلغارستان، روسیه، اوکراین، لهستان، بوسنی و هرز گوین و یونان یکی پس از دیگری به خاطر مشکلات شدید مالی از بین رفتند و این در حالی بود که مشکلات مالی باشگاه های بزرگ ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی نیز وجود داشت اما با وامهای کم بهره و حتی گاه بلاعوض یوفا این مشکلات حل شدند.

دیوید مایان نویسنده قدیمی و پا به سن گذاشته فوتبال لهستان درمقاله معروف خود به تاریخ 6 نوامبر 2007 می نویسد: تفاوت بین دو باشگاه استوابخارست و رئال مادرید در چیست که هر دو عضو یوفا هستند اما یکی در طول یک فصل 6 بار جریمه نقدی می شود و دیگری 6 بار وام بدون بهره دریافت می کند؟ علت جریمه نقدی طرف شرقی نژادپرستی هوادارانش بود و من متوجه نشدم که تعریف یوفا از نژادپرستی چیست که آن را نزد مادریدی ها نمی بیند!

کتاب «پشت پرده» اثر جاناتان ویلسن در تاریخ اول نوامبر سال 2006 میلادی منتشر شد، کتابی علیه یوفا و سیاستهای این سازمان کاملا وابسته به حکام اروپای غربی که تنها سه ماه پس از انتشار در بازار جمع آوری شد و فروش اینترنتی آن نیز توسط وب سایتهای معروف فروش اینترنتی به محدودترین حالت خود رسید.

بسیاری بر این باورند که فوتبال از سال 1930 تا 1950 میلادی سخت ترین ضربات را به اروپای شرق زده و امروز، همچنان این فوتبال است که سلاحی برنده در دستان یوفا است و با آن به شرق قاره سبز ضربه وارد می کند.

حداقل 50 باشگاه فوتبال در اروپای شرقی در طول یک فصل معادل 40 میلیون یورو مالیات، حق عضویت و جریمه و ... به یوفا پرداخت می کنند و این در حالی است که کشور یونان برای دریافت مبلغ 30 میلیون یورو در بخش شهرسازی سه سال است که صف وام بدون بهره از کشور فرانسه ایستاده و هنوز خبری از این وام نیست.

کشورهایی همچون جمهوری چک، مجارستان، مولداوی، رومانی، اسلوواکی، اوکراین، روسیه، بلاروس و لهستان چرا توانایی پیشرفت در فوتبال را ندارند؟ این کشورها روزگاری قطب فوتبال دنیا بودند و امروز حتی توان ترمیم چمن استادیوم های خود را نیز ندارند.

جاناتان ویلسن در کتاب «پشت پرده» خود رویایی داشت به نام «بازی بدون مرز» اما این بازی هرگز مرزها را برنداشت بلکه آنها را پررنگ تر از قبل به جهان نشان داد و بین دو قسمت شرق و غرب اروپا اختلافات اساسی ایجاد کرد.

ویلسن در کتاب خود فوتبال را به فرمول انیشتین یا همانند سازی در ژنتیک تشبیه می کند، موضوعی که می توانست بسیار صلح آمیز و نیکو باشد اما به یک بمب خطرناک در خدمت مدیران جهانی قرار گرفت. نکته جالی این که این کتاب به درخواست انتشارات ملی رومانی با حمایت مالی یوفا در صف مجوز چاپ قرار گرفت اما این درخواست رد شد و یوفا بلافاصله بودجه تخصیص یافته از سوی این سازمان را تکذیب کرد.

کتابی که بسیاری از حقایق پشت پرده در فوتبال را برملا می‌کند و شخص پلاتینی هرگز علاقه ای به منتشر شدن آنها ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس