قدرت‌گیری نظامی و فکری ایران آسیبی جدی به موجودیت آمریکا در منطقه وارد ساخته تا حدی که اندیشکده هریتیج را وادار ساخته تا به بررسی وضعیت رو به رشد ایران در مقایسه با افول نظامی آمریکا بپردازد.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده هریتیج به تازگی گزارشی با عنوان شاخص قدرت نظامی آمریکا در سال 2015 منتشر کرده و در آن به بررسی وضعیت نظامی آمریکا در آینده و چالش‌های پیش روی آن پرداخته است. از جمله مسائلی که در این گزارش آمده رویارویی‌های نظامی با کشورهایی چون روسیه، چین، کره شمالی و ایران است. همچنین به شکلی موکد روی کمبود بودجه و کهنگی تجهیزات ارتش این کشور تمرکز شده است.

تهدید موشکی بالستیک ایران

در این گزارش آمده است: «در عین حالی که آمریکا در حال از دست دادن توان نظامی دهه‌های اخیر خود است، ایران برنامه گسترده‌ای برای توسعه توان موشکی خود دارد. در این برنامه، ایران کمک‌های بسیاری از کره شمالی و پشتیبانی محدودی از روسیه و چین تا قبل از آنکه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اعمال شوند دریافت نمود. پنتاگون پیش‌بینی می‌کند که:

ایران می‌تواند موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی را که بتواند تا ایالات متحده برسد را تا سال 2015 تولید و تست نماید. از سال 2008، ایران چندین‌بار با موفقیت موشک ماهواره‌بر سفیر را با موفقیت آزمایش کرده است و همچنین از موشک ماهواره‌بر بزرگتر دو مرحله‌ای سیمرغ رو‌نمایی کرده است. این موشک می‌تواند زمینه آزمایشی برای توسعه فناوری‌های موشک بالستیک قاره‌پیما فراهم آورد.

اگرچه زرادخانه موشکی تهران در وهله اول تهدیدی برای پایگاه‌ها و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، اما ایران در نهایت می‌تواند برد موشک‌های خود را تا ایالات متحده افزایش دهد. پنتاگون در گزارش ژانویه خود درباره قدرت نظامی ایران ارزیابی کرد که ایران به توسعه توانمندی‌های فنی خود در زمینه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بردبلند با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ادامه می‌دهد تا در صورتیکه رهبری ایران تصمیم بگیرد از آنها استفاده نماید.

ارزیابی جهانی، به تهدید وسعت زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران و قابلیت قاره‌پیما بودن آن موشک‌ها اشاره می‌کند. این ارزیابی همچنین انگیزه ایران برای توسعه موشک‌های بردبلند از جمله موشک‌های قاره‌پیما را بازدارندگی آمریکا و هم‌پیمانان آن بیان می‌کند.

توان موشکی ایران به شدت آمریکا را تهدید می‌کند/ ایران تاثیرگذارترین کشور در منطقه // در حال ویرایش
نقشه دسترسی موشک‌های ایران

با این حال، این ارزیابی نتیجه‌گیری درباره میزان یا احتمال تهدید برنامه موشک‌های بردبلند ایران برای منافع آمریکا ارائه نمی‌دهد.

در نهایت، توان موشکی بالستیک ایران تهدید منطقه‌ای برای آمریکا و هم‌پیمانان آن بشمار رفته و تهران در نهایت می‌تواند برد موشک‌های خود را افزایش داده و آن را تا ایالات متحده برساند.»

تهدیدات فکری ایران در منطقه

این گزارش می‌افزاید: «از سویی دیگر، ایران از اختلافات فرقه‌ای بین شیعه و سنی برای بهره‌برداری از بی‌ثباتی در کشورهای همسایه خود و افغانستان استفاده می‌کند. ایران به تنش‌های شیعی - سنی برای افزایش تاثیرگذاری خود بر رژیم‌های درمانده منطقه می‌افزاید. تهران تلاش می‌کند تا امپراطوری غیرمتعارفی را از طریق اعمال نفوذ بیشتر در گروه‌های غیردولتی از قبیل حماس، حزب‌الله، سپاه مهدی عراق، عصائب الحق و جنبش انصارالله یمن ایجاد نماید. ایران بر شیعیان هزاره که در زمان طالبان مورد تعرض قرار گرفتند تاثیر می‌گذارد. ایران همچنین پس از آنکه طالبان توسط نیروهای ائتلاف از قدرت پایان کشیده شد تسلیحات در اختیار این گروه قرار داد.

هرات یکی از شهرهای افغانستان نزدیک مرز ایران مدت‌هاست که توسط ایران به عنوان منطقه‌ای برای تاثیرگذاری در نظر گرفته شده است. ایران به افزایش توان نظامی خود ازجمله گسترش توان موشکی که می‌تواند تهدیدی برای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان ناتو در جنوب غربی اروپا و همچنین نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه باشد ادامه می‌دهد. تهران همچنین تهدید کرده است که درصورت هر گونه حمله از جانب آمریکا یا رژیم صهیونیستی، صادرات نفت و گاز خود را قطع خواهد کرد.»

توان موشکی ایران به شدت آمریکا را تهدید می‌کند/ ایران تاثیرگذارترین کشور در منطقه // در حال ویرایش
جدول تهدیدات سایبری جهان

روند نزولی توان نظامی آمریکا

در چکیده‌ای که پایگاه فری‌بیکن از همین گزارش منتشر کرده آمده است: ارتش آمریکا در حال حاضر توانایی انچام دو جنگ بزرگ را بطور همزمان ندارد. این بمعنای کاهش چشمگیر توان نظامی این کشور است که مقامات آمریکایی دهه‌ها به آن افتخار می‌کردند.

در این گزارش آمده است: نیروهای مسلح از تجهیزات کافی برای انجام دو نبرد بزرگ منطقه‌ای بطور همزمان برخوردار نیستند. هدف دو نبرد همزمان عمدتاً در زمان جنگ سرد حاصل شد، زمانی که نیروهای آمریکایی هر 10 تا 20 سال یکبار درگیر جنگ می‌شدند پس می‌توانستند نیروهای زمینی خود را در دیگر مناطق برای حفظ ثبات یا مقابله با دشمنان بکار بگیرند.

آن راهبرد ارتش آمریکا را قادر می‌ساخت تا در حالی که با یک دشمن مقابله می‌کرد دشمن دیگر را در جایی دیگر شکست دهد. اما طبق این گزارش، این راهبرد دیگر دست‌یافتنی نیست.

ارتش آمریکا دیگر نمی‌تواند بطور همزمان در دو جبهه بجنگد

در این گزارش آمده است: کاهش دائمی منابع مالی و نیروهای نظامی، ارتش را تحت فشار قرار داده است. بازسازی واحدها انجام نمی‌شود و واحدهای رزمی کمتر جایگزین می‌شوند و مجبور هستند برای مدت طولانی‌تری در یک منطقه بمانند و همچنان از تجهیزات قدیمی استفاده می‌شود و برنامه‌ای برای جایگزینی آنها وجود ندارد. مجموع تاثیر این عوامل باعث ایجاد ارتشی شده است که به سختی می‌تواند از منافع حیاتی آمریکا دفاع نماید.

اگر کاهش بودجه‌ نظامی همچنان ادامه داشته باشد، در دهه آینده تقریباً یک تریلیون دلار از بودجه وزارت دفاع کاسته می‌شود. طبق این گزارش، مدت‌هاست که همه شاخه‌های ارتش در شرایط بدی قرار دارند. ارتش تنها 12 تیپ رزمی آماده برای نبرد در انتهای سال گذشته داشت. این درحالیست که بررسی‌های دفاعی در دولت اوباما خواستار 45 تیپ رزمی فعال شده بود. نیروی دریایی با کمبود 24 ناو جنگی مواجه است. تعداد نیروهای تفنگدار آمریکایی در سال 2017 از 18800 به 175000 نفر کاهش خواهد داشت. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که نیروی هوایی در بهترین شرایط خود قرار دارد.

وسعت و آمادگی نیروهای مسلح آمریکایی از زمانی که دنیا دچار بی‌ثباتی است کاهش یافته است. این گزارش همچنین ادعا می‌کند که تهدیدات علیه منافع ملی حیاتی آمریکا از جانب کشورهایی نظیر ایران، تروریسم خاورمیانه و کره شمالی روبه‌افزایش است. سطح تهدیدات از جانب روسیه و چین حتی بسیار بالاتر است. روسیه بزرگترین زرادخانه تسلیحات اتمی را در بین قدرت‌های اتمی جهان در اختیار دارد و علاقه خود را برای ضربه زدن به هم‌پیمانان آمریکا در اروپا نشان داده است. نشانه این ادعا هم بحران اوکراین است. چین در حال مدرنیزه کردن نیروهای اتمی و متعارف خود است و اقدمات جدی برای ضربه به منافع آمریکا در منطقه آسیا-پاسفیک انجام داده است.

این گزارش همچنین نگرانی‌هایی را درباره وضعیت نیروهای اتمی آمریکا مطرح می‌کند. مقامات دفاعی کلاهک‌های اتمی جدیدی را نساخته‌اند و تجهیزات پرتابی مدت مدیدی است که جایگزین نشده‌اند. این گزارش می‌گوید: تقریباً هر قدرت اتمی در جهان برنامه مدرنیزه سازی کلاهک‌های اتمی و تجهیزات پرتابی را دنبال می‌کند.

به گفته بیناد هریتیج، شاخص نظامی آمریکا که برای اولین بار امسال منتشر شد بعنوان معیاری برای ارزیابی توان دفاعی آمریکا محسوب می‌شود. طبق گزارش بنیاد هریتیج، نهاد ریاست جمهوری، پنتاگون و نیروها بصورت دوره‌ای چندین گزارش درباره راهبرد دفاعی و وضعیت نیروهای نظامی آمریکا منتشر می‌کنند. اما، این گزارش‌‌ها معیار درستی برای ارزیابی نیروهای مسلح آمریکا محسوب نمی‌شوند. 


ارتش آمریکا دیگر نمی‌تواند بطور همزمان در دو جبهه بجنگد
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بابک ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 1
    مشرق خداییش از کی میخری ؟ بگو ما بهم بزنیم بریم فضا!
    • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 1
      از مادرت بپرس
  • علی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    هرگز دشمن را دست کم نخواهیم گرفت حتی اگر خودش به ناتوانیش اذعان کند که مثلا در دوجبهه نمیتواند بجنگد
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    ههه
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    سایت فکس نیوزایرانی هستید شما ... جنگ بمب موشک سر بریدن کل اخبارتون اینا هستن... حداقل شرف هم ندارید چاپ کنید
  • حزب الله سایبری ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    دشمن را نباید دست کم گرفت
  • موشک خان ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    مشرق از این حرفا نزن که قدرت نظامی آمریکا رو به نزوله, دله امریکا پرستها میشکنه پ.ن: تا الان هم آمریکا به لطف قدرت رسانه اش خودش رو قدرتمند نشان داده وگرنه همه خوب می دونن دیگه سربازهای آمریکایی قدرت جنگیدن ندارن و مافوقا شون در فکر پوشک کردن شون هستن
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    اقا امریکا داغون شد هیچ قدرتیم نداره بریم بگیریمش...اما ایران و روسیه در حال قدرتمند شدنن...فقط یه نگاه به بودجه امریکا بندازین....هرچیزی را هم باور نکنین...سال جنگ اول خلیج فارس هم موسسات امریکایی به ضعف امریکا مقابل ارتش عراقی که 5مین ارتش دنیا را داست و تجربه 8 سال جنگ اشاره میکردند...عراقم گرفتار این توهم شد....جنگ شد و عراق نفهمید از کجا مورد حمله قرار گرفته...دلتون خوشه....اسم خودتونم کارشناس نظامی گذاشتید.
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    نه که فضا خیلی گل و بلبلیه رفیق مشرق این اخبار رو میزاره . نه کاکو اوضاع به خوبی که فکر میکنی نیست احتیاط هم شرط عقله ولی خوشباوری و بی اعتنایی رو دشمن برامون میخواد
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    حالا مثلا باید خوشحال باشیم ما؟
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    بابی جان! شاسی جون! کار کاره آمریکاییهاست مشرق فقط ترجمه کرده
  • من سرباز نظامی هستم ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام 50 درصد مشخص است که آمریکا به ما حمله کند ولی شما می گویید ما ضعیف هستیم وشما فکر می کنی اصلا اینطور نیست اگر به ما حمله کند بدون ترس میجنگیم نا امید نشو رفیق اگر حمله کر با تمام وجودم می جنگیم من از سپاه مرزی ایران و عراق هستم سنگر8 تیم 2

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس