کد خبر 393703
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

برای روسیه، تحویل دادن سامانه آنتی-2500 به ایران گزینه ارجح است زیرا آلماز-آنتی از قبل سرگرم کار روی 56 سفارش برای تحویل دادن سامانه اس-400، از جمله چهار سامانه به چین، است که انتظار می رود تا سال 2020 تکمیل شوند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی نشریه «وانت چاینا تایمز» چاپ تایوان در گزارشی نوشت: سرگئی چمزوف Sergey Chemezov رئیس شرکت صنایع دفاعی روستک Rostec روسیه درباره احتمال فروش سامانه موشکی ضد هوایی اس-400 تریومف به ایران گفت قرارداد 1.9 میلیارد دلاری فروش چهار سامانه اس-400 میان روسیه و چین در سپتامبر 2014 امضا شد.

روزنامه کومرسانت روسیه در تاریخ 24 فوریه نوشت چمزوف اعلام کرد: روسیه در یک نمایشگاه دفاعی بین المللی در ابوظبی در 23 فوریه پیشنهاد کرده است چند سامانه موشکی ضدبالستیک آنتی-2500 به ایران بفروشد.

مسکو احتمالا امیدوار است این پیشنهاد به دعوای حقوقی بر سر خودداری روسیه از فروش سامانه اس-300 به ایران در سال 2007، که ایران بابت آن یک میلیارد دلار غرامت می خواهد، پایان دهد. اگر ایران نخواهد سامانه آنتی-2500 را به جای سامانه اس-300 بپذیرد، روسیه ممکن است فروش سامانه ضد هوایی اس-400 را به جای آن بررسی کند.

چمزوف گفت: روسیه این قرارداد را حدود دو ماه قبل به ایران پیشنهاد کرد و تهران هنوز سرگرم بررسی آن است.

یک نماینده شرکت «آئرواسپیس دیفنس کانسرن» Aerospace Defense Concern از شرکت های تابعه هوافضای آلماز-آنتی Almaz-Antey که سازنده سامانه آنتی-2500 است روز 23 فوریه از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد.

روسوبورون اکسپورت قرارداد فروش پنج سامانه موشکی ضد هوایی اس-300 را در سال 2007 به ارزش 800 میلیون دلار با وزارت دفاع ایران امضا کرد. تهران بلافاصله 167 میلیون دلار پیش پرداخت به شرکت روسی داد و آلماز -آنتی کار تولید را آغاز کرد. اما ایران هرگز این سامانه ها را دریافت نکرد زیرا شورای امنیت سازمان ملل سه سال پس از امضای قرارداد، قطعنامه ای را صادر کرد که بر اساس آن فروش تسلیحات پیشرفته به ایران ممنوع شد.

یک منبع از روستک گفت: سامانه دفاعی ضد هوایی اس-400 به عنوان پیشنهاد پشتیبان در نظر گرفته می شود. یک منبع از سرویس دیپلماتیک تهران با تایید این مطلب گفت سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در سفر رسمی به تهران درباره این مسئله به گفتگو پرداخت.

در آن زمان روسیه اعلام کرد که سرگرم بررسی درباره امکان پذیر بودن پیشنهاد فروش سامانه اس-400 به تهران است. این پیشنهاد ممکن است برای تهران جذاب تر از سامانه آنتی-2500 باشد.

مسکو اعلام کرده است فقط در صورتی حاضر است درباره فروش سامانه اس-400 با تهران مذاکره کند که ایران از درخواست دریافت غرامت انصراف دهد.

یک منبع کاخ کرملین روز 23 فوریه گفت: اولویت روسیه این است که ایران را به انصراف از شکایت خود ترغیب کند زیرا این کار نخستین گام برای عادی سازی روابط دو کشور خواهد بود و اجازه همکاری در حوزه فناوری را به آنها خواهد داد.

برای روسیه، تحویل دادن سامانه آنتی-2500 به ایران گزینه ارجح است زیرا آلماز-آنتی از قبل سرگرم کار روی 56 سفارش برای تحویل دادن سامانه اس-400، از جمله چهار سامانه به چین، است که انتظار می رود تا سال 2020 تکمیل شوند.

خط تولید سامانه دفاع ضد هوایی جدید این شرکت که قرار است در کروف Kirov و نیژنی نووگورود Nizhny Novgorod تاسیس شود، زودتر از سال 2016 تولید خود را آغاز نخواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حسن توکلی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    4 0
    روسیه از انگلستان هم روباه تر است
  • سعید ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    بعید است بدهند ... امید ما فقط باور 373 است
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    یا مرگ یا اس 400
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 1
    مزخرف نگو روسیه به فکر منافع خودشه در همه حال ولی مثل انگلیس و امریکای جهانخوار نیست که بخواد به همه جای دنیا کار داشته باشه و زور بگه
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    "مسکو اعلام کرده است فقط در صورتی حاضر است درباره فروش سامانه اس-400 با تهران مذاکره کند که ایران از درخواست دریافت غرامت انصراف دهد. " تا با انصراف ايران از دريافت غرامت، انگار كه هيچ وقت قراردادي وجود نداشته است. نامردتر از روسها وجود ندارد.
  • محمد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 0
    100% یه حقه س ... بین امریکا و اسرائیل و روسیه ... چطور ممکنه اس 300 رو نده ... بعدش ایرانو تحت فشار بزاره که آنتی 2500 رو بگیر ... دوباره بگه اگه نخواستی اس 400 میدیم ... به شرطی که از شکایتت دست بکشی !!! یه بچه هم میفهمه کاسه ای زیر نیم کاسه س ...
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    این روسیه هم چیزی جز چند سامانه دفاع موشکی و هواپیما یادگار دوران شوروی سابق برایش نمانده و داره زور آخر خودش رو میزنه تا حذف نشه.
  • فرید ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    روسیه قدرتش رو نداره که جهان خواری کنه مگرنه شوروی که نصف اروپا و بخش های زیادی از اسیا رو به زور گرفته بود و میلیون ها انسان بیگناه رو کشت فقط به جرم اینکه از نظام کمونیست ناراضی بودن
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ادب داشته باش .. هرکس نظر خودش رو میذاره ... تو هم یه نظر بذار
  • رضا ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    بنظره من مبلغ پرداختی رو تو صنایع داخلی سرمایه گذاری کنن نتیجه ای به مراتب بهتری می تونیم بگیریم
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ایران اول باید اس 400 را بخره و بعد از اینکه تحویل داد ایران رضایت بده تا روسیه نزنه زیرش.....مشخصه که میخوان یه جوری سر ما کلاه بذارن تا بعد از رضایت ایران هیچی به دست ما نرسد
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    پولشو بگیرن بزارن رو باور 373 هم این درست میشه هم تجربه واسه پدافند های آینده بوجود می آد
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    عزیزم برای زخارف دنیوی خود کشی نکن!!
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    مثلا اگر محکوم بشه ولی بگه پول را نمیدهم کی و چطور میشه پول را به زور گرفت؟
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    همون s300 رو هم بهتون نمیده!.، خیالتون راحت
  • علیا ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    مهمترین چیزی که در باور 373 وجود داره کلمه ی "باور" هست. هنوز این سیستم تکمیل نشده به نوشته های دوستان دقت کنیم این "باور" در هموطنان به وجود اومده که این سیستم میتونه از اس300 بهتر باشه هرچند شاید از اس400 ضعیف تر هم باشه. من اطمینان دارم از اس300 کمتر نخواهد بود. چون به دانشمندان خودمون "باور" دارم. اما اگر از اس300 ضعیف تر هم باشه به "باور"هام درباره دانشمندانمون خللی وارد نمیشه. چون میدونم در طراحی های بعدی فاصله ها حتما کمتر میشند و از بین میرند. و روزی میرسه که سیستم های پدافندی ما به یک استاندارد در جهان مثل اس300 یا پاتریوت تبدیل میشه.
  • راستین ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    مسخره نیست s300 نمیده میگه s400 که پیشرفته تره میدم؟!!!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    خوب مگر نمیگید که دارید باور رو میسازید و موشک آزمایش هم شده و از نمونه اس 300 بهتر هستش خوب در این صورت نمونه آنتی 2500 رو تحویل بگیر در کنار باور بسیار کار آمد خواهد بود
  • افشین تهران ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    چشم پوشی از شکایت ایران قبل از انعقاد قرار داد جدیدیکه بار حقوقی مناسبی برای روسیه نداشته باشه اشتباهی در حد ترکمن چای و گلستان هست.مسئولین ما انقدر هم ساده نیستن که اینجور رو دست بخورن.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    به نظر من هیچی بهتر از پول نیست !
  • منوچهر ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اف 35 از اس 300 و آنتی 2500 به راحتی میگذره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس