در مقایسه با سامانه اس-300 مورد سفارش ایران، باور-373 توانایی درگیری با اهداف متنوعی را دارد که این به دلیل ماهیت متفاوت تهدیدات پیش روی ایران در قیاس با روسیه است. همچنین توانمندی موشک و سامانه باور-373 با نام صیاد-4، عملکرد مشابه خانواده موشک‌های 48N6E روسی دارد که در سامانه‌های اس-300 و اس-400 به کار می روند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پس از شروع داستان اس-300 و روشن شدن مجدد بی‌تعهدی طرف روس، مسئولان داخلی از برنامه ساخت سامانه‌ای مشابه در داخل پرده برداشتند که با توصیه فرماندهی کل قوا مبنی بر اتکا به توان داخل برای رفع نیاز فوق، کلید خورده است.

سفر مهم وزیر دفاع روسیه به کشورمان و اعلام خبر توافق ایران و روسیه بر حل مشکل اس 300 ، بار دیگر این قرارداد دفاعی را زنده و بحث های مربوط به آن را برجسته کرد. اگرچه تضمین جدید روس ها برای حل این مشکل، یک اتفاق خوب محسوب می شود، اما باید از 2 جنبه به این توافق جدید نگاه و پاسخ به ابهامات آنرا مطالبه کرد.

نکته اول آن که از اهمیت کمتری در حوزه دفاعی برخوردار است، شرایط اقتصادی - بین المللی روسیه است. این کشور در حال حاضر با مشکلات اقتصادی خاصی مواجه شده و علاوه بر مصائبی که بر سر راه صدور تسلیحات و سامانه های نظامی خود احساس می کند، با آراء قاطع دادگاههای بین المللی مبنی بر لزوم پرداخت خسارتی قابل توجه به ایران به علت بدقولی و عهدشکنی خود روبرو شده است.

اما نکته دوم که از اهمیت فراوانی برخوردار است، رشد علمی و فنی متخصصان دفاعی کشورمان در طراحی و ساخت سامانه های دفاعی مدرن و با قابلیت های فراوان جهت رفع خلاهای ناشی از عدم تحویل اس 300 است. به عنوان مثال، سامانه باور 373 که با عنوان اس 300 ایرانی از آن یاد می شود، در مراحل پایانی خود بوده و از مصاحبه‌های انجام شده مسئولین دفاعی بر می‌آید که با مطالعه ویژگی‌های برترین سامانه‌های دنیا در این رده، اقدام به طراحی و ساخت باور-373 شده است.

 
سامانه
شلیک موشک دوربرد 48N6E2 از سامانه S-300PMU-2

اگر چه تا سالهای قبل، متخصصان اذعان می کردند که وجود سامانه‌ای نظیر اس-300 در مجموعه پدافند هوایی ایران لازم است اما متخصصان داخلی اثبات کرده‌اند که نیازمند تجهیزات بیگانه نبوده و اس-300 تنها برای صرفه‌جویی در زمان مدنظر قرار گرفته بود. البته با توجه به وجوه مختلف بازدارندگی دفاعی در کشور، زمان کافی برای توسعه نمونه بومی از چنین سامانه‌ایی فراهم شد و انشاالله در آینده نزدیک به دست رزمندگان اسلام خواهد رسید.

با نگاهی به ویژگی های باور 373، دقیاق مشخص می شود که در طراحی این سلاح دفاعی، ویژگی‌های برتر سامانه‌های مشابه ساخته شده در دنیا مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و در نتیجه سامانه‌ای با امکانات متنوع از نظر مأموریتی پدید آمده است.

به طور خاص در مقایسه با سامانه اس-300 مورد سفارش ایران، باور-373 توانایی درگیری با اهداف متنوعی را دارد که این به دلیل ماهیت متفاوت تهدیدات پیش روی ایران در قیاس با روسیه است.

باور-373 علاوه بر توانایی درگیری با اهداف به اصطلاح آیرودینامیک نظیر هواپیما، توانایی درگیری با موشک‌های بالستیک، کروز و همچنین موشک‌های دیگر را داشته و انهدام اهداف با سطح مقطع راداری پایین به طور ویژه در طراحی آن مورد توجه بوده است.

طراحی اجزاء مختلف این سامانه شامل رادارها و موشک در بخش‌های نظامی و دانشگاهی کشور انجام شده و علاوه بر اجرای انواع آزمایش‌های فنی روی زیرسامانه‌ها، اولین شلیک موفق سامانه باور-373 نیز به ثبت رسیده است. به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش امید می‌رود تا پیش از پایان سال 1394 این سامانه به طور کامل عملیاتی شود.

همچنین به گفته مسئولین قرار بوده تا در این سامانه از 2 یا 3 نوع موشک برای پوشش بهتر بردها و ارتفاعات مختلف در قالب لایه‌های پدافندی متعدد بهره‌برداری شود.

تا کنون تنها اجزاء مشاهده شده به طور مشخص از سامانه باور-373 شامل موشک دوربرد آن که ظاهراً با نام صیاد-4 شناخته می‌شود و رادار ردگیری هدف است. البته در رژه روز ارتش در سال 89 خودروهای پرتاب موشک و رادار رهگیری هدف که شباهت بالایی به نمونه‌های مورد استفاده در سامانه اس-300 داشتند به نمایش در آمد که پس از آن رژه اطلاعاتی تا کنون راجع به خودروهای مذکور منتشر نشده است اما به احتمال بسیار زیاد پرتابگرهای باور-373 ایرانی نیز مانند سامانه‌های روسی از نوع عمودپرتاب خواهد بود.

 
سامانه
پرتابگر مشاهده شده ایرانی در سال 89

سامانه پدافند هوایی دوربرد موشکی باور-373 همانند نمونه‌های خارجی دارای مأموریت مشابه، خصوصاً سامانه اس-300 روسی علاوه بر اتصال به انواع رادارهای هشدار زودهنگام باند UHF و VHF (مانند نبو، کاستا و گاما)، از رادارهای مختلفی در آتشبار خود بهره می‌برد.

یکی از این رادارها که در نمایشگاه اخیر دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر روی خودروی جدید ظفر به نمایش در آمده بود نمونه رادار ردگیری اهداف با برد متوسط به بالا است که وظیفه ردگیری اهداف هوایی و موشک‌های بالستیک را دارد.

 
سامانه
رادار ردگیری هدف در سامانه باور-373

سامانه اس-300 در نسل‌های آخر خود از 3 نوع رادار آرایه فازی استفاده می‌کند؛ رادار 64N6E (و نمونه پیشرفته‌تر آن 64N6E2) با برد 300 کیلومتر و کاربرد جستجوی اولیه و مراقبت هوایی خصوصاً در برابر اهداف بالستیک، رادار 96L6 برای جستجوی اولیه اهداف در تمامی ارتفاعات با برد 300 کیلومتر و رادارهای 30N6E (و نمونه پیشرفته‌تر آن 30N6E2) برای رهگیری اهداف و هدایت موشک با برد 200 کیلومتر.

در سامانه اس-400 نیز از 3 گونه رادار آرایه فازی استفاده می‌شود؛ رادار 96L6، رادار 91N6E برای جستجوی اولیه اهداف خصوصاً اهداف بالستیک و رادار 92N6E برای رهگیری اهداف و هدایت موشک. دو رادار آخر به ترتیب گونه‌های بهسازی شده از رادارهای 64N6E و 30N6E هستند.

 
سامانه
رادار 30N6E2 در بالا و 64N6E2 در پائین

سامانه
رادار 92N6E در بالا و 91N6E در پائین

 
سامانه
رادار 96L6

به گزارش مشرق، در سامانه‌های پدافندی اس-300 و اس-400 علاوه بر پرتابگرهای موشک و رادارها، اجزاء دیگری نیز به کار می‌رود که شامل خودروهای فرماندهی، ارتباطات، حامل موشک‌های ذخیره، خودروی بارگذار موشک و ... است.

در تصاویر زیر آرایش کلی اجزاء اصلی 2 سامانه فوق به نمایش در آمده است. می‌توان انتظار داشت که بخش‌های تشکیل دهنده سامانه باور-373 نیز شباهت‌هایی به این 2 سامانه پیشرفته پدافندی روسیه داشته باشد.

 
سامانه
اجزاء اصلی سامانه S-300PMU-2

 
سامانه
اجزاء اصلی سامانه S-400

 
سامانه
خودروی واحد فرماندهی 54K6E2

رادار آرایه فازی و متحرک مشاهده شده از سامانه باور-373 که از آنتن مسطح مستطیلی بهره می‌برد قابل مقایسه با رادار 96L6 است که این رادار روسی بردی بین 5 تا 300 کیلومتر داشته و توانایی ردگیری تا 100 هدف با سرعت‌های 50 تا 2800 متر بر ثانیه را دارد.

با توجه به انواع رادارهای پیشرفته ساخته شده در کشور برای رادار ایرانی نیز کارایی مشابهی را می‌توان در نظر گرفت. این رادار قابلیت چرخش مکانیکی در صفحه افقی برای پوشش 360 درجه اطراف را داشته و جستجوی آن در راستای عمودی نیز قاعدتاً با چرخش الکترونیکی امواج به انجام می‌رسد.

با توجه به ساختار گونه‌های پیشرفته سامانه‌های اس-300 و اس-400 و البته تصاویر حاشیه‌ای منتشر شده از نمایشگاه وزارت دفاع در شهریور ماه باید انتظار معرفی سایر رادارهای سامانه باور-373 را در آینده نزدیک داشت.

طراحی و ساخت موفق موشک اس 300 ایرانی


موشک مشاهده شده با سامانه باور-373 در نمایشگاه وزارت دفاع که به نظر می‌رسد با نام صیاد-4 شناخته می‌شود شباهت بالایی به خانواده موشک‌های 48N6E روسی دارد که در سامانه‌های اس-300 و اس-400 به کار می روند.

موشک 48N6 که به جای خانواده موشک‌های 5V55 به سامانه اس-300 افزوده شد با کمی طول و قطر تقریباً یکسان نسبت به انواع 5V55 قابلیت‌های عملیاتی بسیار بالاتری دارد. این موشک 7.5 متری که قطر آن 51.9 سانتیمتر است 1800 کیلوگرم جرم داشته و به سرعت 10 برابر سرعت صوت می‌رسد و اهداف را در ارتفاع‌های 10 متر تا 27هزار متر مورد هدف قرار می‌دهد.

 
سامانه
موشک صیاد-4 مربوط به سامانه باور-373

 
سامانه
نمایش اجزاء داخلی موشک 48N6E3

برد عملیاتی نمونه عادی آن بین 5 تا 150 کیلومتر بوده و در نمونه 48N6E2 به 195 کیلومتر می‌رسد. این موشک‌ها از یک سرجنگی 150 کیلوگرمی بهره می‌برند و با اتکاء به سامانه تغییر بردار رانش در خروجی پیشران خود، توانایی اجرای مانورهایی تا 25 برابر شتاب جاذبه (25g) را دارند.

البته موشک‌های گونه ضد بالستیک سامانه اس-300 یعنی S-300V توانایی تمرکز ترکش‌های سرجنگی خود به سمت هدف را نیز دارند که ممکن است این توانمندی در نمونه‌های جدید موشک‌های به کار رفته در سایر گونه‌های سامانه اس-300 نیز ایجاد شده باشد.

با توجه به شباهت بالای موشک صیاد-4 با خانواده موشک‌های 48N6 و با در نظر داشتن توان فناورانه کشورمان در عرصه سوخت جامد و سامانه‌های هدایت، کنترل و ناوبری که در موشک‌های صیاد-2 و خانواده موشک‌های طائر-2 نمود داشته به نظر می‌رسد از نظر عملکرد، موشک ایرانی با نمونه‌های روسی کاملاً قابل مقایسه باشد همانطور که موشک‌های طائر-2 با گونه همرده روسی خود یعنی 9M317 در سامانه Buk-M2E کاملاً برابر و در مواردی برتر است.

با توجه به گسترش تهدیدات دورایستای هوایی در فضای نبردهای امروز نیاز به افزایش برد درگیری سامانه‌های پدافند هوایی موشکی بیشتر شده است. امروزه بمب‌های سبک و کوچک هواپرتاب به بردهای بیش از 110 کیلومتر رسیده و موشک‌های کروز هواپرتاب متعددی با بردهای بیش از 300 کیلومتر و قابلیت رهایی از هواپیماهای جنگنده توسعه یافته‌اند.

بنا بر این سامانه‌های جدید بایستی توانمندی مؤثر درگیری با اهداف کوچک در بردهای بالا و مهمتر از آن توانایی انهدام هواپیماهای حامل آنها را در برد چند صد کیلومتری پیش از رهایی تسلیحات دورایستا داشته باشند. با گسترش سامانه‌های پدافند هوایی موشکی با این رده از شعاع درگیری، خود به خود پیوستگی بالایی در پوشش آسمان کشور پدید آمده و درصد تهدیدآمیز بودن موقعیت‌های مختلف برای دشمن بسیار افزایش می‌یابد.

در تصاویر مثالی زیر، میزان پوشش پدافند هوایی موشکی روی ایران بر اساس عملکرد تعدادی از 2 سامانه S-300PMU-1 با برد درگیری 150 کیلومتر و S-400 با برد درگیری 400 کیلومتر با فرض استقرار سامانه‌ها در فواصل نزدیک مرزها نمایش داده شده است.

 
سامانه
پوشش با سامانه S-300PMU-1

 
سامانه
پوشش با سامانه S-400

همانطور که مشاهده می‌شود با بهره‌برداری از سامانه‌های دوربرد با تعداد کمی سامانه فضای بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، می‌توان گمانه‌زنی کرد با توجه به اهداف طراحی سامانه باور-373 و با الگوبرداری از سامانه‌های پیشرفته دنیا این سامانه‌ایرانی از نظر برد موشک، عملکردی بین S-300PMU-2 (با برد درگیری 200 کیلومتر) وS-400  داشته باشد. این در حالی است که برای پوشش نواحی نمایش داده شده در تصاویر فوق با سامانه‌های میانبردی مانند مرصاد و سوم خرداد نیاز به تعداد بسیار بالایی از آنها وجود دارد.

تنوع موشکی

نگاهی به روند جنگ‌های اخیر نشان دهنده افزایش حجم حملات هوایی به صورت کاملاً هماهنگ و شبکه محور است که طبیعتاً در نبردهای آینده نیز پیگیری خواهد شد. این رویکرد نیز با افزایش توان درگیری با چندین هدف توسط سامانه‌ها قابل مقابله است که باید در باور-373 نیز وجود داشته باشد.

وجه دیگری که در نبردهای مدرن امروزی کاملاً مرسوم شده استفاده از آرایه متنوعی از ابزارهای مختلف در حمله همزمان به طرف مقابل است که عمدتاً شامل انواع موشک‌های کروز ضد اهداف زمینی و ضد رادار، بمب های هواپرتاب، انواع پهپادهای کوچک و بزرگ شناسایی و رزمی و هواپیماهای بمب افکن و جنگنده از انواع پنهانکار راداری و در برخی موارد سلاح‌های بالستیک و شبه بالستیک می‌شود.

 
سامانه

از این رو سامانه‌های جدید بایستی توانایی رهگیری و درگیری با طیف متنوعی از اهداف در فواصل و ارتفاعات مختلف با شرایط پروازی مربوطه را داشته باشند.

در زمینه ردگیری و رهگیری، رادارهای آرایه فازی این امکان را فراهم می آورند که تعداد زیادی از اهداف به طور همزمان شناسایی، ردگیری و رهگیری شود. برای درگیری مؤثر نیز در سامانه‌های جدید روسی مانند اس-350 از 3 گونه و در اس-400 از 4 گونه موشک استفاده می‌شود که در بردهای مختلف شامل کمتر از 50 تا کمتر از 400 کیلومتر عمل می‌کنند و البته 2 گونه از این موشک‌ها بین 2 سامانه فوق مشترک است.

این موشک‌ها از سطح بالاتری از قابلیت مانور و دقت در اصابت برخوردار هستند که در کنار استفاده از پیشران سوخت جامد پیشرفته و زیرسامانه‌هایی با فناوری‌های جدید، موشک‌هایی با وزن و حجم کمتر نسبت به نسل‌های قبلی حاصل شده‌اند. تمامی انواع موشک‌ها در سامانه‌های اس-300، اس-350 و اس-400 به صورت عمودی از پرتابگرهای استوانه ای پرتاب می‌شوند.

 
سامانه
برخی از موشک‌های مورد استفاده در سامانه‌های اس-300 و اس-400

 
سامانه
موشک‌های میانبرد 9M96E و 9M96E2

 
سامانه
استقرار موشک‌های خانواده 9M96 در کنار موشک‌های دوربرد در اس-400

همانطور که پیشتر اشاره شد قرار است در سامانه باور-373 نیز از چند نوع موشک استفاده شود. هر چند برد نهایی عملکرد این سامانه پیشرفته اعلام نشده اما با توجه به مقایسه آن با سامانه S-300PMU-2 در اطلاعات ارائه شده به مسئولان در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع که در تصاویر منتشره از این نمایشگاه مشهود است و نیز در نظر داشتن این نکته که موشک صیاد-3 احتمالاً بردی نزدیک به 200 کیلومتر دارد باید برای دوربردترین موشک سامانه جدید ایرانی یعنی موشک صیاد-4 برد بالاتری در نظر گرفت.

 
سامانه
موشک‌های صیاد-3 و 4 در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع

همچنین برای عملکرد بهتر سامانه در برابر اهداف کوچک نیز می‌توان انتظار به کارگیری موشک‌هایی با برد متوسط را در باور-373 داشت که احتمالاً جدی‌ترین تفاوت آنها با جدیدترین موشک‌های میانبرد کشور یعنی صیاد-2 و خانواده موشک‌های طائر-2 قابلیت شلیک آنها به صورت عمودی باید باشد.

توانمندی‌هایی نظیر شبکه شدن با سایر تجهیزات پدافند هوایی و تحرک بالای تمام اجزاء سامانه نیز از دیگر مواردی است که در توانمندی‌های جدیدترین ابزار دفاعی سازمان پدافند هوایی ایران به چشم می‌خورد. در مجموع از گفته‌های مسئولان دفاعی و اطلاعات منتشر شده تا کنون پیرامون سامانه پدافند هوایی موشکی راهبردی باور-373 می‌توان دریافت که رویکردهای نبرد مدرن کاملاً در طراحی این سامانه لحاظ شده است و عملا نیازی به اس 300 روسی نخواهیم داشت.

از سوی دیگر، با دریافت مبلغی که قبلا به کشور روسیه پرداخت شده و رقم آن با احتساب قیمت روز ارزهای خارجی، قابل توجه است، می توان سرعت ساخت، تعداد سامانه و کار بر روی سامانه های مکمل این سیستم پدافندی را به خوبی پیش برد و علاوه بر رفع نیازهای دفاعی کشورمان، آنرا در اختیار کشورها و رزمندگان دوست و همراه با ایران اسلامی جهت مقابله با هجوم دشمنان اسلام قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • امیر تبریز اوغلی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 5
    هسته ای رو دادیم رفت دنبال اس 300هستیم
  • امير ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    الان که ما بهترشو میسازیم روسیه کثیف حاضره پولمونو پس بده ؟شنیدم کلی پول دادیم بابتش.البته به خاطر بی اطلاعی پرسیدم
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 0
    1. توسعه این سامانه که شما میفرمایید بعد از تحویل s300 هم میتونه ادامه پبدا کنه 2. وجود s300 و کار کردن با اون میتونه برای ارتقای همون طرح باور مفید باشه و یه تارگت واقعی برای گذر ازش ایحاد کنه 3. نیاز کشور به چنین سامانه ای تا عملیاتب شدن واقعی باور چه طور مرتقع میشه؟ 4. نوبسنده مقاله طوری موضع گرفته که انگار باور تحویل و عملیاتی شده و حالا رقیب خارجی داره اون رو از دور خارج میکنه! همه ما میدونیم "آینده نه چندان دور" از زیان مسئولان محترم یعنی چی. اون هم در مورد طراحی و ساخت یک سامانه کاملا نو.
  • دکتر ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    مشخصه ایران درساخت باور373 دچار مشکلی شده وگرنه روی داشتن پدافندی که بعد از رسانه ای شدن اون دشمن در این سالها حسابی روی اون کار کرده و فهمیده قراره به ایران بده این همه اصرار نمی کرد جالبه نخبه های دانشگاه خاتم که روی این موضوع کار می کنن حرف از کمبود شدید بودجه های ساخت این پروژه می زنند ولی برای خرید اون پول هست!! تهاتر نفتی ایران با روسیه شاید دلیل اصلی این موضوع باشه
  • ناشناس ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 2
    باور کنید باوری در کار نیست...چرا از چیزی که نیست حرف میزنید؟
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    بهتر ار هیچیه.پولشو دادیم باید تحویل بدن.میفرستیم واسه حزب الله
  • هرمزچرم شیر ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 0
    با تشکر از اطلاع رسانی ، اما بنده فکر می کنم اکثریت ایرانیها مثل من معتقد باشند که اگر واقعاً کارایی سامانه باور ایران برابر اس 300 باشد دیگر چرا باید بعد از سالها ناز طرف روسی را بکشیم و بهتر نیست برای تأدیب روسها که در تحریم تسلیحاتی ایران شریک غرب شدند روی همان خسارت قابل توجه خودمان از روسها بایستیم تا منبعد بفهمند با چه ایرانی طرف هستند و حساب کار درست دستشان بیاید ؟
  • مصطفی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 0
    کاملا با نظر نگارنده موافقم. یه نکته مهم هم اینه که با توجه به تاکید هرچه بیشتر روی ماهیت شبکه‌ای پدافند هوایی کشور، استفاده از سامانه‌های بومی تاثیر زیادی روی سازگاری اجزای شبکه با هم داره. ورود گسترده S300 روسی ممکنه برای این مسئله دشواری‌هایی ایجاد کنه. ضمن اینکه با توجه به شرایط فعلی حداقل تا ۳ یا ۴ سال آینده تهدید نظامی جدی که از توان فعلی نیروهای مسلح خارج باشه کشور را تهدید نمی‌کنه و نباید برای خرید سامانه‌های پدافند دوربرد عجله کرد. (سال ۲۰۰۷ این نیاز وجود داشت)
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    s-400 ارزشش داره ولی s-300 تنها در صورت کمک به پروژه باور نه به عنوان جایگزینش چون ایران در این سامانه ها راهبردی نباید به کشور خارجی به خصوص روسیه وابسته باشد
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    هر وقت پرتاب شد اونوقت باید نظر داد !
  • مجتبی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    به عنوان آغازی برای همکاری های بیشتر نیاز داریم
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    این درست است که ما باید با تلاش و پشتکاروبا فعال کردن استعدادهای درون به تکنولوژی های پیشرفته دست یابیم لکن از تلاش دیگرام میتونیم الهام بگیریم
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    سامانه باور 373 فقط يك طرح مفهمومي هست و وجود خارجي نداره اگه هم وجود داشته باشه تنها يك نمونه با قطعات جداشده و يك محصول اسمبل شده است كه غير از يك نسخه ماك اپ عملا فاقد توان عملياتي در حال حاضر است در حال حاضر كشور براي دفاع هوايي ارتفاع بالا و برد بلند به سستم اس 200 متكي هست كه در جنگ ليبي نشان داد سيستم قابل اعتمادي نيست بنابراين اهميت سيستم اس 300 بيش تر از پيش هاي لايت ميشه اين توضيحات مشرق زاييده ذهن خلاق مشرق است
  • حسین ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    من باشم به روس ها میگم اس 300 بخوره تو سرتون پولمون رو پس بدید
  • سعید ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    2 0
    ما اصلا احتیاجی به s300 نداریم وقتی که داریم پیشرفته تر از اونو میسازیم روسها همیشه بدقول بودند
  • علی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    مشرق جان منم باهات موافقم ولی برادر من زمان میبره چه اشکالی داره از روسیه بگیریم مگه باید دور کشور حصر کشید؟
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 1
    اگه باورو بسازید و اس 300 هم بگیرید قرآن خدا غلط میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چ اشکالی داره هردوش با هم باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلیم بهتر و مطمئن تره
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 1
    بالاخره باورراباورکنیم یاعلی رغم میل باطنی اس 300را
  • محمد ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    اگه ایران شکایتشو پیگیری کنه روسیه باید 4 میلیارد دلار خسارت بده به ایران.کاش مسئولین درایت به خرج بدن و با سرمایه گذاری روی پروژه باور نشون بدن که چشمشون فقط به خارج نیست.یادمون نرفته که طبق اسناد ویکی لیکس روسیه کد سامانه های تور ام 1 که به ایران فروخت رو داده بود به اسراییل.بومی بودن پدافند برتری مهمیه که ارزش سرمایه گذاری داره.
  • ابوالفضل ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    می دونم مشرق به اقتضای اسمت، شرق پرستی و نظر منو منتشر نمی کنی. روس ها از آمریکایی ها هم پست تر و هم منفعت طلبترند.اینم یه بازی جدید روسیه برای امتیاز گیری از اروپا و آمریکا است.روس ها سر غذیه هسته ای ایران هم از توبره میخورند و هم از آخور.مرگ بر منافق
  • محسن از اصفهان ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    مشرق تا حا این گزارش را چن بارمنتشر کردی و فقط قسمت اول آن که مربوط به سفر اخیر وزیر دفاع روسیه و همچنین اعلام حل مشکلات قرار داد S-300 است، جدید بود.
  • استاد دانشگاه علم و صنعت ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    این قضیه رسانه ای کردن دادن S-300 به ایران از طرف روسها آنهم الآن که زیر شدیدترین فشار تخریم های امریکا و غرب هستن و ارزش پول اونها در حال کاهش هست جوری که 40 درصد ارزش روبل سقوط کرده بیشتر برای امتیاز گیری از طرف غربی و امریکایی برای بیشتر نکردن تحریم ها به شرط ندادن این تسلیحات استراتژیک به ایران هست وگرنه هر انسان عاقلی فکر کنه و بعد حرف بزنه می فهمه اگر قرار بر دادن بود روسها در سکوت کامل خبری بدون تحریک کردن امریکایها و به جان خریدن تحریم های بیشتر این کار رو می کردن نه رسانه ای کردن اون و بیشتر عصبی کردن امریکا و غرب و تحریم های بیشتر آیا این باز هم فقط استفاده از کارت ایران توسط روسها علیه غرب نیست!؟ ما کی می خواهیم از تکرار مکرر اشتباهات درس بگیریم الله اعلم!...واقعا جالبه می گن مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه ولی ما فقط سر قضیه پرنده شفق تا الآن بارها توسط روسها به خاطر رها کردن پروژه از طرف آنها گزیده شدیم و سر میگ 29 و اپگرید کردن اون رها کردن بازسازی زیر دریایی کلاس طارق و..نیز همینطور
  • حسين ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    كار تبليغاتى در حوزه صنايع دفاعى با عكس كامل نميشه. ويدئو از لحظات شليك و اصابت هست كه قابليتهاى يك جنگ افزار را به رخ دشمن ميكشه. ما به دانشمندان و مهندسين صنايع دفاعيمون ايمان داريم.
  • نصیر ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    روسها تجت فشار اسراییل ظرف دو سه سال اخیر حتی از دادن رادارهای میگ 35 به ایران برای جنگنده های در حال ساخت ایران و همینطور موشک های سوخت جامد برد کوتاه اسکندر اجتناب کردن با وجودی که نمونه مشابه اون فاتح110 در داخل بود و ایران فقط برای مقایسه و تست با فاتح اون رو می خواست بعد میاد به ایران یکی از بهترین نسخه های سیستم پدافند هوایی خودشون رو میدن!..
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    با "وجود" باور ایرانی؟ مگه وجود هم داره؟! هنوز تکمیل نشده که.
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    همیشه در توهم گرفتارید. خخخخ
  • ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    حالا که مذاکرات تو جاده آسفالت افتاده یادش اوده بیاد ایران بگه بیاد بخرید و ببرید
  • ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    آیا با وجود «باور» ایرانی هنوز نیازی به سامانه اس 300 داریم؟ کو جواب این سوال!!!؟
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    پاراگراف آخر رو خوندی؟ مشرق خواهشا نظرات بی‌معنی رو منتشر نکن. پیدا کردن نظرات درست و حسابی سخت میشه
  • کربلا ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    ما به علم ساخت این سامانه دست یافتیم ولی میگن هزینه ستخن مقرون به صرفه نیست و بخریم بهتره. چون نمیتونن تحریم کنن (خودمون میتونیم بسازیم) جای نگرانی وجود نداره
  • دانیال ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    به اس 300 نه ولی به اس 400 چرا نیاز داریم.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    به نظرم نه این روسها قابل اعتماد نیستن باید درس بهشون داد بهترین فرصت الانه.
  • حامی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    باید توجه داشت که چینی ها که هم تکنولوژی موشکیشون از ما پیشرفته تره وهم خود سامانه اس۳۰۰رو در اختیار داشتن و مهندسی معکوس و کپی کردنشون حرف نداره فقط تونستن یه نمونه ضعیف از روش بسازن...اگر گفتن معامله تجدید بشه حتمأ حکمتی داره..حتی امریکاهم به دنبال ساخت همچین سامانه ای نرفته..با اینکه خیلی درمورد پاتریوت اغراق میشه اما کارشناسای نظامی میدونن توانایی ,s300رو نداره..
  • محسن ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    واقعا شما باور کردید که باوری در کاره؟؟؟؟
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    اگه باور373 واقعا در حد عملیاتی شدن هست منطق میگه باید بفکر تسلیحات دیگه مثل هواپیماهای جنگی روز بود حالا یا با خرید مستقیم یا ورود تکنولوژی وساخت
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    بله نیاز داریم چون پولش رو جلو جلو دادن و اگه این رو هم ازشون نگیریم یعنی پولمون رفته داداش !!! بقول قدیمیها کاچی بهتر از هیچی است !!
  • حسن ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    بله اولاً بخاطر صرفه جویی در وقت. دوماً برای استفاده تحقیقاتی برای ساخت موشک های با برد بیشتر مثل s400
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    ماکت باور یا s300?? هیچ کدوم!! حتما دوباره روسیه میخواد کلاه برداری کنه!!
  • علي ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    هر چند سامانه باور به گفته مقامات نظامي کشوربه روز و پيشرفته است اما سامانه اس 300 نيز از بهترين ها در دنياست به هر حال در شرايط فعلي تنوع بخشي به سامانه پدافندي در سطوح مختلف وبا قابليتهاي متفاوت مي تواند نقش مهمي در بازدارندگي داشته باشد در کنار سامانه هاي زمين به هوا بايد به نو سازي ناوگان پروازي و هواپيماهاي رهگيري نيز توجه کافي داشت با اينحال اگر روسها نسبت به ارائه اين سامانه به ايران روي خوش نشان دهند نبايد از آن چشم پوشي کرد و اين سامانه مي تواند با توجه به توان مهندسي معکوس در داخل با تلاش متخصصان داخلي چه بسا کاملتر نيز بشود
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    خوبی؟...... میگ35؟؟؟؟؟؟
  • حسن ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    ایران در سال 2007 ، 800 میلیون دلار بابت پنج آتشبار اس 300 به روسیه پرداخت کرده است
  • حسن ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    بهترین سامانه دفاع موشکی دنیا = پاتریوت pac 3
  • محمد از کرمانشاه ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    به خدمت روس هاهم می رسیم ولی در حال حاضر اولیت با تنش زدایه ، نوبت به روس هام میرسه چوب کاراشون رو به دست ما بخورن ، صبر باید کرد.
  • یک ایرانی ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    با توجه به موقعیت استراتژیک خلیج همیشه فارس , و همچنین راههای صادرات نفتی ایران که عمدتا" در خلیج فارس و دریای عمان قرارگرفته انید. طرتحی سامانه هایی نظیر باور 373 و یا S300 بصورت دریاییو قابل نصب بر روی ناوگان نیروی دریایی ؛ قابلیت دفاعی مضاعفی را ایجاد می نماید.
  • احمد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    s300 , s 400 و سوخوی 35 رو هم باید گرفت الان که آشفته بازاره باید سفارش 200 ، 300 فروند سوخوی 35 رو بدن بخرن واقعا" برا کشور ما لازمه .
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    شعر گفتی ؟
  • حسین ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    انشا الله روزی فرا رسد که روسهاو دیگر کشورهای مدعی از ما درخواست تکنولوژی موشک کنند
  • محمد ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    به نظر من دوستمون درست میگه بهتره ما پول رو پس بگیریم به علاوه دیرکرد و ضررو زیان کشورمون بعد اون پولو خرج یه ماهواره پیشرفته بکنیم که نیازی به ماهوارهای روسیه و چین نداشته باشیم
  • محمد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    چرا حالا که ما به پهپادهای پیشرفته و موشکهای فوق پشرفته نفطه زن دست پیدا کردیم یه ماهواره نظامی پیشرفته در حدی که نیازهامونو رفع کنه نمیسازیم تا اونجا که من میدونم اگه رهبر عزیزمون دستورشو صادر کنن جوانان وزارت دفاعمون میسازند پس بهتره دست به کار بشیم هرچی زودتر شروع کنیم بهتره چون درموقع مناسب میتونیم دشمنانمونو سورپرایز کنیم
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    مشکل اینه که هیچکس باور نمیکنه این باورتونو ماکت سازا
  • ناشناس ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    باور ماور كدومه! اينها دو مقوله جداست. بايد از اين پدرسوخته ها چيزي كه خريديم را بگيريم. اينجا مساله حق است. قرادادي بسته شده پولي پرداخت شده و بايد جنس تحويل شود. اين روسهاي خبيث بايد متعهد باشند بايد به زور هم كه شده بگيريم و مهندسي معكوس كنيم و بهترشو بسازيم
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    مشرق خودت میفهمی چی گفتی؟ ما پول دادیم برای اس 300 . نکنه میخوای این رو هم مثل دریای خزر ببخشی به روسیه.
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    دقیقن هدف همینه الان معنی نه شرقی نه غربی رو میفهمم :(
  • حسین ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    انشا الله روزی فرا رسد که روسهاو دیگر کشورهای مدعی از ما درخواست تکنولوژی موشک کنند
  • مرتضیsk ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    داری بازار گرمیِ روس های نامرد میکنی ؟ بیشتر سعی کن
  • سعید ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    اینده نزدیکش یعنی 4 و 5 سال حالا آینده نه چندان دورش خدا داند
  • ساسان ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    چرا این پیشرفت ها به ایران خودرو و سایپا که اندازه صدام از مردم ما کشتند نمی رسد؟
  • سعید ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    برادر شما کجا شنیدی ایران دنبال mig 35 بوده
  • سعید ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    برادر از سال 2007 تا حالا میشه 8 سال ...
  • سعید ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    برادر.... روسیه در شورای امنیت رای به تحریم تسلیحاتی ایران داده است.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    البته پوشش و پنهان کاری یکی از بخشهای مهم رزمی در دنیا برای هراس اندازی و سردرگم کردن حریف است ما می خواهیم در قالب مذاکره برای اس 300 ، اس 400 را تحویل بگیریم .
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    چون تهدیدات عوض شده باید باور رو بسازیم ولی اس 400 از روسیه بگیریم
  • سلمان ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    پیش بینی عدم انتشار کامنتت هم مثل سوادت نم داره مگه غذاست که نوشتی غذیه در حالیکه قضیه درسته
  • سلمان ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    موتور میگ 35 چه حرفا اونا قطعات موتور rd33 میگ 29 هامون رو هم نمیدن آخرین محموله این نوع موتور رو هم سال 87 دادن که بخشی از اون در هواپیماهای صاعقه به کار رفت
  • ایرانی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    طرف بالا میگه اشفته بازار سفارشو200 عدد سوخو 35 و اس 400 بدیم با کدام پول ؟؟؟؟ میدونی سامانه اس 400 و سوخو 35 چه قیمته ؟ خود روسیه هم از تولید انبوهش ناتوانه دوست عزیز
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    صاعقه موتورش موتور اف-5 هست به نام J-85 که تو ایران تولید میشه
  • سلمان ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    1 0
    البته داداش پولش رو کامل نداده بودیم و اون قسطی هم که پرداخت شده بود رو پس دادن و بعدش هم به علت عدم اجرای قرارداد ایران از روسیه شکایت کرده بود
  • ایرانی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    بابا تو چقدر می دونی !!!
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    سامانه باور انشااله 31 شهریور 94 تحویل ارتش
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    باور؟؟؟؟!!!!جوک کمتر بگو.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    اگر متخصصان نظامي كشور صلاح بدانند كه بايد s300را تحويل بگيريم بايد تحويل گرفت واگر خودمان با توان داخلي بهتر از آن را توليد كرده ايم چرا بايد آن را از روسيه دشمن تاريخي ايران وايراني است تحويل بگيريم آن هم با كلي منت مرگ بر روسيه
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 1
    حالا باور کجاست ؟
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    سیستم های رهگیری و ردیابی سر موشک پدافندی (ضد جمینگ و....) نباید با موشک هوا به هوا فرق زیادی داشته باشه.....این عقب ماندگی در موشک هوا به هوا فقط نشانه امریکایی بودن ارتش است (همه اعدام)....راستی چرا ارتش در سوریه شهید مستشاری نداره
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    من احساس ميكنم اين كوتاه اومدن در برابر روسها كه موارد بسيار زيادي از اين عهد شكني داشته اند ! شايد بزاي حمايت واحيانا استفادهء روسها در استفاده از حق ونو به نفع ما باشد ! واينهم خيالي باطل است ! ما اگر ميتوانيم در شكايتمان پيروز شويم كه همون شكايت رو پي گيري كنيم واگر اميدي به پيروزي در دادگاهها هم نيست اون هشتصد ميليون دلار رو بگيريم واونارو به خير وماروهم به سلامت ! روسها در اين روز ها بيشتر به ما احتياج دارند واگر هم احتياجي نداشته باشند ، به فرمودهء رهبر معظم انقلاب اسلامي روي اقتصاد مقاومتي كار كنيم ودر ساخت پدافند هم به توانائيهاي ملي تكيه كنيم و با روسها به طور كامل قطع رابطه نمائيم ! خدا وكيلي ايا روسيه بهتر از. امريكاست ؟
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    یعنی با s400نصف عراق زیر پوشش ماست؟؟؟؟
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    مرد مومن، کل مساحت لبنان و اسرائیل چه‌قدره که سامانه بلندبرد لازم داشته باشه؟ اونجا میان‌برد و کوتاه‌برد میخواد. بعدشم، فکر کنم خرید سلاح از یک کشور ثانویه ممنوع باشه.(لبنان از ایران، به جای خرید مستقیم از روسیه)
  • محمد ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    توافق درباره s300 نشان می دهد که طرح باور373 عملا با شکست روبرو شده که ایران حاضر شده غرامت 4 ملیارد دلاری را ببخشد و سامانه ای 800 میلیون دلاری را خریداری کند.
  • نصیر ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    من کی گفتم میگ35 ایران دنبال نمونه ای صادراتی از رادار این پرنده بوده که اون رو هم ندادن...
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    چون از این آدم ها اونجا نیست اونجا بیشتر دلال و صفته باز هست
  • پریسا ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    جالبه همین مشرق نیوز تیتز بیست متری می زد از زبون سردار سلامی و فرمانده سپاه و وزیر دفاع و امیر اسماعیلی که باور 373 حتی از اس300 بهتر هست ولی الان یک عقب نشینی واضح رو می بینیم! کسانی که به روسیه رفته باشن یا در دانشگاه های روسیه درس خوانده باشن به خوبی زیرکی و خود برتر بینی روسها رو که بخصوص در برابر ایران و کشورهایی خاورمیانه و آسیایی نوعی غرور و تکبر خاصی دارند رو دیدن اونها قطعا اگر S300PMU2 یی هم به ایران بدن عکس و بنر اون هست در فالب یه نمونه بسیار دانگرید شده
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    مشرق باز از خودشون قمپز درکردن.
  • علی ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    جناب اسمبل ایکاش به اندازه یک صهیونیست مملکت خودتو باور داشتی
  • محسن ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    حسن جان چقدر عقبی؟؟؟؟؟؟؟؟ تو جنگ 33 روزه همین سامانه بود که از اسراییل دفاع میکرد و موشکهای ایران تو خاک اسراییل وارد میشد و به چالش کشونده بودشون حالا از اینها گذشته.. چی به تو میرسه که از یهودیا دفاع کنی؟ میخای بیان بگن ""آفرین حسن باریکلا حسن""
  • محمد ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    آفرین به محمدرضا از کرمانشاه........ بالاخره یه آدم بصیر هم پیداشد امام علی ع میفرمایند : الحلم آلت الریاسه یعنی صبوری ابزار ریاسته بالاخره پوستی از روسها بکنیم که انتقام 200 سال خباثت و خونخواری و دورویی اونها را بگیریم
  • ehsan ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    ایران باید چند سامانه اس 400 خریداری کند و سامانه باور رو هم راه اندازی کند و ارتقا بدهد
  • سيد عادل ميراحمدي بهنميري ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    سلام. اس 300 تنها براي ارتفاعات خاص مناسب است. حسبناالله و نعم الوكيل؛نعم المولي و نعم النصير. التماس دعا ياعلي(ع)
  • نصیر ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    صاعقه اورهال و نوسازی F-5 های قدیمی هست هر صاعقه با اوراق کردن 5 تا F-5 بدست میاد
  • محمد ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    آخ گفتی اس 300 یاباور دست حزب الله بیفته جنگنده های اسرائیل راروی آسمان فرودگاهشان میزنن. فاصله بسیارنزدیکه
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    راستمیگه وقتی هسته ای نباشه که دیگه حمله نمیکنند
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    امیدوارم ایران با موفقیت سامانه باور را به پایان رساند و به صورت عملی تست کند تا جهانیان انگشت حیرت به دهان گرفته و به توانایی ایرانیان احسن بگویند.
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    باور کن کلی کار داره ما فقط داریم سیستم های روسی رو رونمایی میکنیم
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    موتور j-85 تولید نمیشه فقط داره بهسازی و نوسازی میشه
  • مهدی ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    اصلا به هیچ عنوان پاتریوت قویتر نیست دوست عزیز در مورد صحبت های این اقای پروفسور هم باید بگم حرف شما غلطه همین مثل بقیه حرفاتون که همیشه میزنید...الان ایران دنبال این روابطش با روسیه بهم نخوره به همین دلیل این اتفاق افتاده ...
  • ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    پاراگراف آخر رو خوندی؟ مشرق خواهشا نظرات بی‌معنی رو منتشر نکن. پیدا کردن نظرات درست و حسابی سخت میشه -------------- مگه تو مشرقی "گوساله" که اومدی زیر کامنت من نظر گذاشتی کی از تو سوال کرد یابـــــو اینو منتشر کن مشرق ;))
  • سعید ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    این سیستم پدافندی باور 373 از لحاظ طرح نمونه ارتقا یافته مهندسی معکوس سامانه پدافندی S-300 هست که به لطف رفاقت دولت ایران و ونزوئلا (هوگو چاوز) به صورت پنهانی و در زمان دولت احمدی نژاد به ایران فروخت. از لحاظ تئوریک و علمی یک پروژه مهندسی معکوس ارتقا یافته S-300 هست ولی در عمل و بعد از تست های مختلف باید دید که آیا واقعا توانایی عملیاتی شدن رو داره یا نه؟
  • سوسان ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    روسها به ما اسلحه پیشرفته نمیدند این که با ما قرار داد امضاء میکنند بخاطر اینه که از غرب امتیاز بگیرند ده سال پیش هواپیماهای سوخو31 مونده بود رودستشون اونهارو با قیمت 450 میلیون به ایران تعارف کردند آمریکا فوری دو برابر قیمت ازشون خرید به دست ما نرسه حالا میخواند تو اورکراین حال غربو بگیرند اس 300 و اس400 به ایران تعارف میکنند تا غرب بگه باشه هرچی تو میگی اصلا فروشی در کار نیست بلکه یک نوع بازی سیاسی از نوع خوکهای سیبری هست حالا شما باورتون شده میخواند به ما یه چیزی بفروشند مگر اینکه تو اورکراین غرب عقب نشینی نکنه اونهم که امکان نداره ما بچه تبریزیها میگیم چوماق توغلاماق این رسم روسهاست
  • سوسان ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    آفرین خوکهای سیبری خوب بلند با آدمهای خوش باور بازی کنند میخواند از غرب امتیاز بگیرند به ایران اس 300 تعارف میکننند خوکهای نجس برید تو سیبری عرق بخورید شاید یخ نزیدید کثیف ترین مردان روی زمین خوک ارمنی خوک روس
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    موضوع نیاز نیست اینه که همسایه شمالی اگر می خواهد دوست کشور ما باشد نباید بد قولی کند .
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    مشکل ما اینه که مدیران ما اعتقاد به صرف هزینه های هنگفت برای پژوهش و طراحی ندارند و اون رو هدر دادن پول تلقی میکنن. پژوهش توی دنیا از هرچیزی گرون تره. من مطمئن هستم هنوز نصف پول خرید اس 300 ها رو روی پروژه باور سرمایه‌گذاری نکردن. در حالی که طراحی از خرید خیلی گرانتر هست.
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    لولوی مشرق
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    عالیه
  • تسو ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    البته حرف شما درسته ها اما اون قضیه مربوط به خرید میگ-29 های دست دوم از مولداوی بود که آمریکا خرید انداخت تو پارکینگ که دست ما نیافته
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    اس-300pmu از ارتفاع 10 متر تا 27 کیلومتر رو مثل گلابی پوشش میده اون اس-300v هست که در ارتفاع پائین زیاد مالی نیست
  • MohammaD ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    داداش ما چند سال قبل اینکه توان هسته ای رو کاهش بدیم دنبال s300بودیم.
  • ایرانی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    هسته ای رو دریابیدازهمه ای این بچه بازی هابهتره.
  • سجاد ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    مهندس جان شما حالا بزار s 300 رو که پولش رو 7 سال پیش دادیم بهمون بدن! خریداری s 400 پیش کش! مشرق جون باز چند روز شده رو دنده لج افتادی و نظراتم رو تایید نمیکنی جیگر!
  • حامد ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    آره باور کنیم حمله 11سپتامبر و مرگ بن لادن و فرود نیل آرمسترانگ درسته ولی چیزی که 1 مسلمون اونم نظامی های کم حرف و یک کلام می گن خالی بندی؟
  • محسن شیرازی ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    آقای ناشناس پس پیشنهاد میکنم اول سرگذشت لیبی و تاسیسات هسته ایش رو مطالعه کنین.
  • احسان معتمدی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    بعد از جنگ این تسلیحات روسیه بود که به ایران سرازیر شد وما باید قدر بدانیم انها هم منافع خود را دارند اما به ما سلاح دادند والان ما با کمک انها این تسلیحات پیشرفته را ساخته یم نه با کمک غرب و...
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    سیستم باوری که بتوان آنرا با اس 300 مقایسه نمود وجود ندارد باور آنگونه که از لابلای حرفها و تحلیلها میتوان یافت در بهترین حالت نمونه ای به سازی شده و ترکیب شده موشکهای هاگ و اس-200 میباشند که در قالب یک سامانه جهت ارتفاع متوسط و کم میبایست استفاده شود و هرگز توانایی اس 300 را نمیتوتن برای آن متصور بود
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    یک اس-300 یا اس-400 رو کافیه بدید چینی ها اونها ظرف مدت 3 ماه عین خودش را بشما تحویل میدن با لوگوی اصلی! دیگه لازم نیست اینقدر پژوهشگران کشور به خودشان زحمت بدن.
  • دكتر رضايي از تهران ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    با سلام - در هر مورد يعني سيستم باور ايراني و يا S300 روسي نياز پدافند ايران ميباشد و اين را مطمئن هستم تا وقتي نقطه ضعفي در پدافند نداشته باشيم دشمنان در صدد حمله به اين اب و خاك را در مخيله خود نيز راه نخواهد داد لذا اين امور به كارشناسان نظامي ربط دارد و اصلاعات كم كاربران عزيز بحث كردن در اين موارد چيز عبسي ميباشد /
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    باسلام - چرا باوجود ارتباط تنگاتنگ ایران و سوریه از لحاظ نظامی، هیچکدام از هواپیماهای رژیم صهیونیستی که بارها سوریه را بمباران کردند، ساقط نشده اند؟
  • رضا ک ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    این بحثا چیه را انداختین وقتی بمب اتم داریم .مگه نه میدونم میدونم کلک به خارجیا نمیگیم فقط
  • علی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    ناشناس !! مگه سال 59 ایران هسته ای بود که بهش حمله شد؟
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    من که باور ندارم
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    روسیه خیلی بهتر از امریکاست لاقل دنبال قلدری در همه جای جهان نیست درسته به فکر منافعه خودشه اینم چیزه واضحیه که هر کشوری به دنبال منافع خودش باشه ولی از هر لحاظ سگش می ارزه به امریکا لاقلش روسیه همسایه ماست مثل امریکا از اون سر دنیا بلند نشده به ملتها زور بگه و اینو بدونید اینا تبلیغات مزدوران امریکایی و غربیه که میخوان روسیه و ایران بهم نزدیک نشن به هر حال ایران باید روی پای خودش بایسته و به امید هیچیک از قدرتهای غرب و شرق نشینه مرگ بر امریکا و تمام کسانی که نمیخوان سربلندی و استقلال این کشورو ببینن جاوید ایران هسته ای
  • دارا ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    عکس های خوبی بود از سایت شما تشکر می کنم. متن را هم خواندم. شما اون موضوعی که در سال 89 که یک سامانه روسی را آوردن و گفتن که این را خودمان ساختیم را فکر کنم اشتباهی در این متن آوردید؟! در همان مقطع هم همه فهمیدن که این یک سامانه روسی است. باور 373 هیچ مشخصات و تصویر ملموسی از آن مشاهده نشده...
  • جهان ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    اون که میگه روسیه خیلی بهتر از آمریکاست تاریخ نخونده حتی اخبار رسانه ها را هم دنبال نمیکنه - روسها ننگین ترین سابقه را در ایران دارن- ما 8 سال با تجهیزات آمریکایی جنگیدیم. اگه اف 14 نبود عراقی ها خارک را با خاک یکسان میکردن و....... آمریکا کجا خاک مارا جدا کرده که روسها کردن -روسها شرافت هیچ پیمانی را ندارن و به نزدیکترین دوستانشون بخاطر پول بیشتر خنجر میزنن آمریکایی ها لااقل اهل خیانت به همپیمانانشون نیستن. از بد عهدی روسها میشه کتابها نوشت اما همین چند سطر برای کسانی که درک درستی داشته باشند کافیه
  • محمد ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    دوست عزیز اون شوروی بود نه روسیه!آمریکا شیطان بزرگه شک نکن
  • امید ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    منم با جهان موافقم روسها دو رو و بد قول هستند.
  • جواد از تبریز ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    با سلام خدمت دوستان هیچ یک از ما بدخواهه ایران نیستیم ولی یه مشکلی داریم که خودمونو باور نداریم پروژه باور در حاله تکمیله ولی تا بخواد صددرصد عملیاتی بشه زمان میبره قبول کنین کار راحتی نیست خرید اس ۳۰۰دو تا مزیت داره اول اینکه اسمش بزرگه و پدافنده قوی به حساب میاد و دشمن مخصوص عربها فکر احمقانیه به سرشون نمیزنه دوم مهندسی معکوس الان این پدافندارو که ایران ساخته مطمن باشین از روی اس۲۰۰کمک گرفتن ساخت پدافند از ایده تا عملیاتی کردن کاره راحتی نیست و زمان بره ولی شدنیه الویت اول ایران داشتن پدافند به نسبت قوی بعد ارتقا پدافند بومیه این که روسها کثیفن درست ولی کی تمیزه برین ازشون بخریم؟فعلا به روسها احتیاج داریم به امید ایرانی سرافراز قدرتمند
  • فدایی رهبر ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آخه ساده لوح از همه جا بی خبر ایرانی که بهش حمله نمیکنن 2 تا مشت بسته داره هسته ای و موشکی!!! هسته ای رو اول گرفتن حالا نوبت موشکی هست. امروز بگیرن فردا میان سراغ این مردم و کری میکنن که دیگه تا 1000 سال دیگه کسی از انقلاب و دین حرفی نزنه خدایا بصیرت ما را زیاد کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس