سفر نایب رییس مجلس آلمان به ایران اگرچه دارای ابهامات بسیاری است ولی با توجه به اذعان مهمان آلمانی، ژرمن‌ها به دنبال ارتباط گیری با هنرمندان، اصلاح‌طلبان، اقلیت‌های مذهبی و نیروهای برانداز برای پیش‌برد اهداف امنیتی - سیاسی خود در داخل جمهوری اسلامی ایران هستند.

کلودیا روت در ایران چه ماموریتی داشت؟ / رازی که پشت یک دیدار غیر دیپلماتیک پنهان بودگروه سیاسی مشرق - سفر هیئت آلمانی که در راس آن «کلودیا روت» عضو حزب سبز‌ها و نایب‌ رییس مجلس آلمان قرار داشت با ابهامات بسیاری پایان یافت. اما حواشی این سفر با توجه به گزارشی مغرضانه‌ای که وی از ایران تهیه کرده است، گویی تمامی ندارد.

روت در ایران با برخی از مقامات ایرانی دیدار کرد و دیداری نیز با محمدرضا عارف داشت و بعد از یک سفر پنج روزه به کشورش بازگشت. اما سخنانی که وی پس از بازگشت به آلمان ابراز داشته نشان دهنده نوع نگاه و اهداف سفر وی به ایران بود.

کلودیا روت که با بخش فارسی دویچه وله گفتگو کرده، آشکارا هدف سفر پنج روزه هیئت آلمانی به ایران را رصد فضای سیاسی داخلی ایران از نزدیک عنوان کرده و گفته است: «می‌خواستیم با وضعیت دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در ایران آشنا شویم.»

وی در ادامه گزارشی از سفر خود به ایران ارائه می‌کند و با اشاره به دیدارهایی که انجام داده از اهداف برگزاری این دیدارها سخن می‌گوید. روت در این باره می‌گوید: «در این سفر برای ما بسیار اهمیت داشت که علاوه بر مقامات رسمی ایران با نمایندگان جامعه مدنی کشور هم ملاقات کنیم. با نمایندگان کلیمیان و رئیس جامعه یهودیان در تهران صحبت کردیم و از کنیسه و بیمارستان یهودیان بازدید کردیم. همچنین با نمایندگان اقلیت​های دینی ارمنی، آشوری و زرتشتیان که در ایران به رسمیت شناخته شده​اند نیز دیدار داشتیم. گرچه ما با نمایندگان بهایی​ نتوانستیم ملاقات کنیم، اما موضوع بهائی​ها را هم عنوان کردیم چون آن‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفته​ و تحقیر می​شوند. در ادامه من با تعدادای ازهنرمندان ایرانی و با دانشجویان و استادان دانشگاه تهران دیدار داشتم. با شهردار تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و با فعالان زیست‌محیطی هم ملاقات کردم[1]

وی ادامه داده است: « در میان سیاست​مداران با علی لاریجانی، رئیس مجلس، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم دیدار داشتم. نهایتا با محمدرضا عارف هم ملاقات کردم که گفت که اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس به‌صورت متحد وارد صحنه خواهند شد.»

روت به وضوح اصلی‌ترین هدف سفرش به ایران را حمایت از اصلاح طلبان مطرح می‌کند که از نظر وی مورد انتقاد نمایندگان اصولگرا قرار گرفته است. وی که در همین زمینه با محمدرضا عارف دیداری داشته است، بیان می‌کند: «در موضوع مربوط به حقوق بشر، پشتیبانی از اصلاح‌طلبان و ملاقات با نمایندگان جامعه مدنی برخی از نمایندگان اصول​گرا اعتراض کردند.»

وی در مورد پشتیبانی از اصلاح‌طلبان با اشاره به دیدار با عارف بیان می‌کند: « آقای عارف از من دعوت کردند. من بسیار خوشحال هستم که این سفر را انجام دادم. گرچه بحث‌​ها و مجادلات زیادی هم بر سر این سفر وجود دارد. ایران جامعه جوان و باسوادی دارد و ما باید از کسانی​که خواستار اصلاحات هستند و قصد دارند از انزوا خارج شوند و بایکوت را بشکنند، پشتیبانی کنیم به جای این‌که دیوار بسازیم

روت که علاقه شدیدی به پشتیبانی از اصلاح‌طلبان نشان می دهد، در این باره هدف نهایی حزب سبز آلمان برای پشتیبانی از این جریان سیاسی را تصمیمی جدی قلمداد می‌کند و با طرح پرسشی محوری که حاکی از برنامه ژرمن‌ها برای اصلاح‌طلبان است می‌گوید: «پرسش مهم این است که آیا ما انزاو و بایکوت ایران را می​خواهیم یا این‌که باید نشان داد که ما از کسانی که ایرانی دیگر می​خواهند بسازند، پشتیبانی می​کنیم. انزوا و بایکوت به چه کسی کمک می​کند، جز نیروهای اصول‌گرا در این کشور؟»

از جمله دیگر مواردی که روت بدان توجه داشته فضای سیاسی حاکم در ایران است که وی رصد این فضا را یکی از اهداف سفر به ایران بر می شمارد.

این عضو حزب سبزهای المان در این باره در مصاحبه با دویچه وله می‌گوید: « ما متوجه شدیم که نیروهای امنیتی همه جا حضور دارند و گفت‌وگو و ملاقات​هایی که در نظر داشتیم انجام نگرفت. با فعالان حقوق بشری نتوانستیم دیدار کنیم. ترس و کنترل شدیدی حاکم بود.»

کلودیا روت در ایران چه ماموریتی داشت؟ / رازی که پشت یک دیدار غیر دیپلماتیک پنهان بود

به نظر می رسد شناختی که روت از جناح‌های مختلف سیاسی در کشور دارد و همچنین اهداف آلمان‌ها برای پشتیبانی از اصلاح‌طلبان سبب شده که سفر وی به ایران برنامه ریزی و اجرا شود. از این لحاظ سفر روت به ایران حاوی پیامی برای اصلاح طلبان است که بیان می‌دارد که آلمان‌ها به طور جدی حمایت از نیروهای برانداز را در برنامه خود دارند.

حزب سبز آلمان که پیشنیه سیاهی در طرفداری از جریان‌های ساختارشکن در ایران دارد، پیش از این‌ها نیز با برگزاری کنفرانس جنجالی برلین و همچنین پشتیبانی از فتنه‌گران نشان داده است که سعی دارد نقش جدی را در سیاست داخلی ایران بنابر برنامه خاصی ایفا کند.

کلودیا روت حتی در گفتگو با سایت ضدانقلاب رادیو فردا از اینکه نتوانسته با سران فتنه دیدار داشته باشد، انتقاد کرده و فضای سیاسی ایران را فضای امنیتی و در کنترل شدید قلمداد کرده است.

با این اوصاف آلمان در این زمینه وظیفه خاصی برای حمایت از جریان های ساختار شکن از جمله اصلاح‌طلبان برای خود تعریف کرده است و سفر روت به ایران پرده ای اول این سناریوی آلمانی بود.

پیش از این مشرق در قالب گزارشی به اهداف سفر نماینده حزب سبز آلمان به ایران اشاره کرده بود.[2]



[1] - http://www.dw.de/نایبرئیس-مجلس-آلمان-در-ایران-ترس-و-کنترل-شدید-حاکم-بود/a-18219716

[2] -http://www.mashreghnews.ir/fa/news/384276

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • عباس ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    ای تف به ذات دروغگو و خبیثت کثافت، آقایون افسادطلب تحویل بگیرن
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    چرا این فواحش را به ایران راه میدهند تا نانمان را بخورند و بر رویمان چنگ بکشند
  • مسافر ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    آلمان به جای سفارت انگلیس تو تهران، داره انجام وظیفه می کنه
  • محمد ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    گمشو دلقک
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    ظریف: برخی در داخل و خارج در زمره مخالفان پایان تحریم هستند..!!!!!!!!!!!!!!!
  • نسل سومی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    خدا بکشدش
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    زنیکه . . .
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    این تسبیح سبز رو از ایران خریده؟
  • اصلاح طلب منصف ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    ایران باید درب هاشو بسوی جامعه جهانی باز کنه والا مثل کره شمالی هستیم
  • دشمن آلمانی حرام زاده ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    عجب نمک به حرامی هستند اینها در خانه میزبان نمک خورده و نمکدان را شکسته اند
  • قاسم ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    همه جای دنیا فضای امنیتی برای نیروی ها ضد نظام اون کشور که سعی در کودتا دارن وجود داره. باز هم مثل همیشه این غربیه ها منظورشون از انسان ، تحصیل کرده ، حقوق بشر و ... اون معدود افرادی هستن که مثل محمد رضا پهلوی دست بوستون باشن. اگه یه ملت جلوی زیاده خواهیاتون بایستن میشن زور گو. حال به همزن ترین خصوصیتتون اینه که چست حق گویی می گیرید.
  • وحید ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    مگه قرار نبود با کدخدا ببندیم؟!! پس از این نچه ها چه انتظاری دارکه دولت که انقدر بهشون بها میده
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    ای عجوزه عفریته یک باردیگه ایران بیایی ....
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    نه ممد بهش داده
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    در بازه اما غربی ها با بی شرمی هر وقت بخواهند میان و میرن بعد میگن درها بسته است اگر منظور از در باز چشم پوشی از عقاید است بله در اینجا بسته است
  • ناراحت ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    داغ ننگ روت و بت و کری و کوری تا ابد بر پیشانی عارف و خاتمی و مولارودی میماند
  • حسن ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    جناب عارف این عدم دخالت در مسایل داخلی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ "نهایتا با محمدرضا عارف هم ملاقات کردم که گفت که اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس به‌صورت متحد وارد صحنه خواهند شد.»"
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    احمق بی کلاس
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اینا نمک سرشون نمی شه شرقی ها هستند که نمک و معرفت براشون معنا داره...
  • ناشناس ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    پس آلمان هم جلبک سبز لجنی داره !خخخخ.
  • ناشناس ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    سبز فقط سبز علی ؛ لعنت به سبز اموی
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    عارف بهش هدیه داده تا ذکر بگه و سبز ها رو دعا کنه !!!!!
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اون داخلیها که از اونها نمک به حرام ترند... هم خودشون نمک میخورن هم به دشمنان خارجی نمک میدن !!
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    تا کی باید اجازه داد اینها بیان ایران؟؟ تا کی وزارت خارجه سکوت میکنه؟؟
  • ناشناس ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اقایشون ازطرف مجلس درقالب دیپلماسی بین المجالس دعوت شده .وای اگرازطرف دولت یااصلاح طلبان دعوت شده بودواین حرفارازده بودچه گریبانی چاک میکردندآقایان اصولگرا........؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    این واقعا این شکلیه یا داره ادا در میاره؟
  • دانشجوی دکتری تاریخ ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    آلمان بعد از جنگ جهانی دوم چیزی بیش از مستعمره آمریکا نیست. این خاک بر سر ها اجازه داشتن ارتش ندارند. الان هم پادویی آمریکا را می کنند. حمایت اینها از اصلاحات در ایران هم یعنی ایجاد ذلت پذیری در مقابل اربابشان که دولت جنایتکار آمریکاست. اما کور خوانده اند، فرزندان روح الله در این مرز بوم به این خفت تن نخواهند داد.
  • محمد ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    این ملعون نمیگه چه فضائی برای مسلمانان آلمان درست کردن آیا به مخالفین حکومتشان هم اجازه فعالیت میدن؟
  • محمد ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    آقایون افساد طلب اینها را خیلی وقته تحویل گرفتن اینها ازهمان زمان پیروزی انقلاب مهره های کفار درایران بودن برو بعضی ازخاطراتشان رابخوان
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    تف من را هم به ذاتش اضافه کن.
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    باید گیر بچه های جوادیه میفتادی اسکل عوضی
  • سیدعباس قاسمی ازتربت حیدریه09153327480 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    اگر آغوش گرم خایینین به مملکت واصلاحطلبان مذدور بر روی این قبیله چپاولگر نازیسم باز نباشد غلط میکنند قدم به ایران بگذارند و در امور داخلی ما دخالت کنند خاک بر سر اصلاح طلبانی که بستر ساز و جاده صاف کن شیاطینند
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    آره دراشو باز کنه همه صنایع "های تک" رو تعطیل کنه عمق استراتژیکش رو دو دستی تحویل بده تا بالاخره به سبک شازده های قاجار شماها بتونین یه مدتی بخورین و بخوابین و حال کنین
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    اون تسبیح نیستااا. اون قلاده ست. حیف نامه تسبیح که باشتباها بردی
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    دیگه روش های قدیمی جاسوسی جواب نمیده روی آوردن به دیپلماسی عمومی!!
  • محمد ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    این خانومه امده بود تا اصلاح طلب ها حمایت کنه یعنی چی.... شاید هم این یهودی زاده ها امده اند با اشعث های ملت دیداری کنند و آنها را ترغیب به شورش کنند. در اصلاح طلب ها همیشه زمینه خیانت به دین و کشور بیشتردیده میشود که این یهودی زاده ها دل به آنها بسته اند. البته این به معنای پاک بودن اصولگرا ها نیست خوب ولی در اصلاحات بیشتره
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    خانم روت روی تردمیل بدوند و چند تا عمل زیبایی هم بکنند بد نیست . خدا کمک شوهرش باشه وزنش خیلی زیاده .
  • مهدی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    تف به غیرت..... به شمام میگن ایرانی باید ژنشون رو آزمایش داد ...والله ایرانی شرف وغیرت داره مادوست نداریم بادشمنان دین ووطنمون رابطه داشته باشیم حالا باید چکارکنیم آی بی وجدانها
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    اصلا تا حالا همینا تونستن برن کره شمالی برای خودت حرف میزنی والا ایران که بر روی همه درش بازه ... اصلا در مورد کره شمالی اطلاعات داری حرف میزنی با سواد!!!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    زن عوضی به همه جا سرک کشیده تازه میگه ازادی نیست. امیدوارم میزبانان سر تو برفشون یه ذره سرشون رو از تو برف بیرون بیارن. البته اگه به نفع جیبشون باشه
  • مهدي ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    عجب ملتي هستيم خوابيديم و دشمنان روي شكم ما راه مي روند و استخوانهاي اسكلت ما را مي شمارند بعد از رفتن اين دشمنان خوني ، ما دادو فرياد مي كشيم چطور شده كه مصلحت ما را آنها بهتر از خودمان مي دانند خدايا ما رابكش تا خيانت بعضي از مسئولين عنجوي پرست را نبينيم مرگ بر عنجوي پرست
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    بابا آدم قحطی بود این میمون رو آوردین ایران.
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    اقای شیخ عطار سفیر قبلی ما در برلین که مصاحبه کرده بود گفته بود این بیاد ایران چه خوب میشه نظرش نسبت به ما مثبته این بود براورد ما از سالها اقامت در برلین .....
  • امین ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    وقتی ایران گذرگاه هر کس و ناکسی می شود ...
  • نادر ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبان برای همین عفریته هم غش و ضعف میکنند...ببین چقدر خائنند... بوی تعفن خیانتشون به مزاق این عفریته خوش اومده...
  • مرجان ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    خودتو کشتی دو کلمه نوشتی ...فهمیدی چی نوشتی...یکبار بخون کوچولو
  • محسن ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    اخه بی غیرت ،یکی اومده صاف صاف توی کشور ما پاهای نجسش رو روی گردن سیاسیون و مفت خورهای کشورمون گذاشته و هر چی از دهن لجنش در اومده به ایران گفته ،حالا تو اومدی ایران را کره شمالی مقایسه می کنی ،لعنت بر تفکر اصلاح طلبی که خواهان بر اندازی نظامه
  • سیستانی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    امکان ندارداین خانم بدون یاری همان کسانی که بااوواردسخن شده اند،به چنین دیدگاهی رسیده باشد!ننگ رابایدبه کسانی هدیه دادکه برای مطرح شدن جناحشان هرمزخرفی رابه زبان اورده اند!فکرمیکنیدتاان این عمل رافقط رقبای اصلاحات بایدبدهندیااینکه مثل جنگل تروخشک باهم بسوزند؟
  • وحید ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    خیلی از مشکلات ما از زمانی شروع شد که اسلام رو گذاشتیم کنار و در های کشورمون رو روی کفار نجس باز کردیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس