رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه شهرها را نمی‌توان جزیره‌ای اداره کرد، گفت: قسمتی از منابع و بودجه ملی کشور باید متوجه شهرها و شهرداری‌ها باید تقویت شوند، چراکه فاصله بین شهرداری‌ها و دولت مشکل‌ساز و به ضرر مردم است.

به گزارش مشرق، رحیم صفوی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران که در هفتمین کنگره ژئوپلیتیک ایران با موضوع جغرافیای سیاسی شهر سخن می‌گفت، با اشاره به سرعت روند شکل‌گیری کلانشهرها اظهار داشت:به نظر می‌رسد که آینده شهرها با آینده کره زمین در هم آمیخته است و بسیاری از صاحبنظران علوم جغرافیایی بر این باورند که سرنوشت بشر امروز و آینده جهان در شهرها رقم خواهد خورد.

وی افزود: در قرن حاضر پیش‌بینی می‌شود که درصد شهرنشینی به بالای 70 درصد برسد و فرایند شهرنشینی و جمعیت شهری در حال افزایش است و از طرف دیگر تعداد کلانشهرهای ایران رو به افزایش است و هم اکنون 9 کلانشهر داریم.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که شهرهای جهانی به شکل مراکز فرماندهی روز به روز نقش و اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توان گفت که نقش محوری در قدرت جهانی را کلانشهرها در آینده دنیا پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به رشد جمعیت شهری کشورمان در دهه‌های گذشته تصریح کرد: در خصوص کشور  ایران، در اولین سرشماری سال 1335 ما با یک جمعیت شهری 31/7 درصد روبه‌رو بودیم، در سال 1374 این جمعیت شهرنشینی ما به 71/4 درصد افزایش پیدا کرده است و تعداد شهرهای ما از 200 شهر در سال 1335 به یک‌هزار و 331 شهر در سال 1393 افزایش پیدا کرده است.

صفوی ادامه داد: هر کجا که شهرداری شکل گرفته آنجا را وزارت کشور ما به عنوان شهر اعلام کرده است و بر اساس شاخص سازمان ملل متحد کشوری که 80  درصد کشورش شهرنشین شوند کشوری شهری نامیده شده و بر این اساس ایران در آستانه کشور شهری شدن قرار دارد.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم که اینگونه کنگره‌ها با حضور اساتید علوم جغرافیای سیاسی و همچنین ژئوپلیتیک شهری چه در سطح بین‌المللی و چه در سطوح منطقه‌ای و ملی بتواند مشکل‌گشای قسمتی از مسائل شهری ما خصوصا کلانشهرهای ایران باشد.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه گفت: امیدوار هستیم که دانشگاه‌های ما، صاحبان علم و تجربه و افکار بلند بتوانند در رابطه با شهرهای بزرگ ایران به کمک سیاستمداران و دولتمداران و شهرداران بیایند تا شهرهای ایران مکان مناسبی برای آرامش، شادابی و نشاط مردم شهرنشین باشد، این مردم با امنیت روانی و ذهنی و توأم با پیشرفت زندگی کنند و بتوانیم شهرهای کشور عزیزمان ایران از جمله تهران را در یک جایگاه مناسبی در مقایسه با شهرهای جهانی و یا کشورهای پیرامونی‌مان برسانیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه مسئولان دولتی به مسائل شهری عنوان کرد: به نظر می‌رسد که دولتمردان و سیاستمداران در سطوح راهبردی باید توجه بیشتری به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و تخصیص منابع در رابطه با کلانشهرهای ایران بدهند، در غیر این صورت انواع بحران‌ها از مسائل زیست محیطی تا کمبود آب شرب، ساختمان‌سازی بی‌رویه و ترافیک شهری به سراغ شهرها خواهد آمد.

صفوی افزود: باید قسمتی از ذهن مسئولان را مسائل شهری به خود جلب کند، قسمتی از منابع و بودجه ملی کشور باید متوجه شهرها شود و  شهرداری‌ها را باید تقویت کرد، چراکه فاصله بین شهرداری‌ها و دولت مشکل‌ساز است و البته  ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و اینگونه رقابت‌های سیاسی را باید کنار گذاشت، انسان‌های عاقل می‌توانند کشورشان را به سمت پیشرفت و آبادانی و رفاه برسانند، انسان‌های خردمند و با تجربه و با تقوا یک ملت را نجات می‌دهند مثل امام بزرگوارمان و بر عکس.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با تبیین ضرورت مدیریت واحد شهری در برخورد با مسائل شهری خاطرنشان کرد:
باید برای کلانشهرها، مدیریت واحد در نظر گرفته شود و این مدیریت واحد در مقابل قانون و مردم باید مسئول باشد، شهرها را نمی‌توان جزیره‌ای اداره کرد، هم اکنون  در حدود 3 میلیون خودرو و 2 میلیون موتور در شهر تهران حرکت می‌کنند، در حالی که معابر و خیابان‌های تهران برای یک میلیون خودرو ظرفیت استاندارد دارد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم اساتید علوم جغرافیایی در تمام دانشگاه‌های کشور در استان‌های مختلف در سطوح محلی و شهرستانی، اتاق‌های فکر و یا شورای مشورت علوم جغرافیایی را برای حل قسمتی از مشکلات شهر در استانشان تشکیل دهند، می‌تواند جایگاه این شورا یا مجمع مشورتی در شهرداری یا در استانداری باشد، اگر ما خودمان را صاحب علم می‌دانیم و حرفی برای گفتن داریم این حرفمان را جایی بزنیم که بعد تبدیل به تصمیم‌گیری اجرایی شود به نفع مردم عزیزمان.

صفوی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم  اساتید و دانشجویان علوم جغرافیایی و برنامه‌ریزی شهری و سایر اساتید در رشته‌های مختلف علاوه بر بعد آموزشی به بعد پژوهشی مربوط به شهرها و آینده آنها توجه کنید، ببینید 10 سال دیگر این تهران چه خواهد شد، در مشهد بین 20 تا 25 میلیون زائر می‌رود، ما در شهر مشهد 900 هزار نفر حاشیه نشین داریم، یک ماه قبل به زاهدان رفتم، در شهر زاهدان 300 هزار نفر حاشیه نشین داریم، در سیستان و بلوچستان 27 درصد بیسواد داریم، من در سیستان و بلوچستان متوجه شدم جهل، فقر و عدم عدالت جغرافیایی بزرگترین مشکل ما در این استان است، دولتمردان کشور برای این مشکلات باید تصمیم راهبردی همرا با تخصیص منابع لازم و مدیریت کارآمد برای برنامه ششم توسعه کشورمان در نظر بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس