سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گزارش بازدید از یگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در منطقه جنوب شرق کشور را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گزارش بازدید از یگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در منطقه جنوب شرق کشور را منتشر کرد که در ادامه می خوانید:

« در ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت در مأموریتی کاری به منظور بازدید از یگان های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در منطقه جنوب شرق کشور  به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم.

در حاشیه یکی از بازدیدها در اطراف شهر زاهدان، توجهم به سمت چند کودک که بیرون از یک اتاق کوچک مشغول بازی با هم بودند جلب شد. به سمتشان رفتم. متوجه شدم آنها دانش آموزان یک مدرسه هستند و کل مدرسه آنها در همان یک اتاق خلاصه می شد و دانش آموزان تا زمانی که معلمشان برسند مشغول بازی با یکدیگر بودند. به اتفاق همراهان داخل کلاس رفتیم. با آنها به گرمی سلام و احوالپرسی کردم و خواستم تا قرآن تلاوت کنند و کتاب فارسی شان را باز کرده و از روی آن بخوانند. آنها را تشویق کردم.

رنگ پریده‌گی چهره معصومانه آنها ناشی از سوء هاضمه و البته  نبود امکانات مطلوب رفاهی  بود. قلبم به درد آمد. ما یک حکومت هستیم چرا نمی توانیم از این ثروت ملی از این پول نفت برای پیشرفت و توسعه همه جانبه این منطقه هزینه کنیم.

دردی که در این اتاق کوچک حس کردم مرا یاد خاطره ای از یکی از ملاقات هایم با رهبر معظم انقلاب در دوران فرماندهی سپاه انداخت. یک زمان که محضر حضرت آقا شرفیاب شده بودم چهره ایشان گرفته بود؛ عرض کردم آقا اگر الان خسته هستید بنده بروم و زمان دیگری خدمت برسم. حضرت آقا که از دوران دفاع مقدس تا کنون بنده را به اسم کوچک صدا می زنند فرمودند آقارحیم چند شب است که خواب به چشمانم نمی رود؛ چرا در گوشه و کنار کشور ما با این ثروت و درآمد ملی که داریم افرادی هستند که سر بی شام بر بالین می گذارند و این مسئله مرا ناراحت می کند. ما مسئول هستیم عدالت اجتماعی را برای عموم مردم پیاده کنیم.

متأسفانه این استان یک عقب ماندگی تاریخی دارد و از نظر بنده نمی توان به صورت عادی و با تکیه به بودجه های فعلی و با قطره چکانی سرمایه، این منطقه را به پیشرفت و آبادانی رساند.بلکه باید با یک کار  و سرمایه گذاری عظیم به غیر از بودجه های جاری که به این استان هرسال تخصیص داده می شود با محرومیت، فقر و نابرابری در این استان به مقابله برخاست.

واقعا جای یک طرح بزرگ راهبردی 10 یا 20 ساله برای این استان خالی است. یک برنامه راهبردی همه جانبه گرا با تخصیص یک بودجه مستقل شاید یکی از راهکارهای رفع مشکلات این استان باشد و متولی آن هم دولت است.

از نظر بنده این استان یک استان زرخیز با ظرفیت های گسترده و منحصربفرد است. این استان یک ساحل اقیانوسی بسیار زیبایی دارد. ظرفیت بندر این استان دارد به 6 میلیون تن می رسد. در این استان حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب روان آب داریم. این باران های سیل آسایی که در این استان می بارد باید با احداث سد کنترل شود . از سوی دیگر باید از آب شیرین کن ها هم استفاده شود اما اول باید آب های سطحی را کنترل کنیم .

این استان معادن فلز و سنگ های قیمتی فراوانی دارد. اخیرا سازمان زمین شناسی معادن زیادی در این استان شناسایی کرده است. در این استان معادت طلا، مس زیادی وجود دارد، حتی اخیرا در این استان فلز آنتیموان کشف شده است. آنتیموان یک فلز بسیار گران بها و کمیاب است.

در کل دنیا فقط چین، قزاقستان و استان سیستان و بلوچشتان ما  این فلز را در دل خود دارند. این قله تفتان که از این استان پهناور آسمان را درنوردیده سنگ های آذرین دارد که مصارف زیادی دارد.

حتی در بحث گردشگری نیز می توان این استان را به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل کرد. در مسیر چابهار تا خلیج گواتر سمت چپ کوههای مریخی یکی از جاذبه های منحصربفرد توریستی استان است. در خلیج گواتر جنگل های حرا طبیعت دلنوازی را پدید آورده که ما نمونه آن در جزیره قشم مقصد بسیاری از گردشگران است. از چابهار که به سمت کنارک می رویم تپه های گل فشان از بی نظیرترین پدیده های این استان است.

اگر مردم ایران بدانند این استان امنیت دارند در تعطیلات نوروز یک میلیون نفر راه می افتند سمت چابهار یا کنارک؛ در تعطیلات نوروز بالای یک میلیون نفر گردشگر به بندر عباس سفر می کند. سواحل این استان جذابیت های گردشگری بالایی دارد. باید امنیت این استان در مقیاس ملی و با استفاده از ظرفیت های رسانه ای کشور تبلیغ شود. متأسفانه نزد در تهران نزد عموم مردم زمانی که اسم سیستان و بلوچستان می آید مردم احساس ناامنی می کنند. امنیت اول امنیت ذهنی است.

این دانشگاه زاهدان هم اکنون 19هزار نفر دانشجو دارد و جزو بهترین دانشگاههای کشور ماست. آیا کشور از فارغ التحصیلان این دانشگاه می تواند استفاده کند؟ آیا از نخبگان اینجا می توانیم استفاده کند؟

یکی از برنامه های دیگری که در این استان داشتم بازدید از گروهان ویژه شهدای وحدت بود. هنگام بازدید اینجانب سران یکی از قبایل بلوچ و ریش سفیدان محل نیز زحمت کشیده و در پایگاه به استقبال آمده بودند. با آنها به گرمی احوالپرسی کردم. یکی از اهالی با آواز دلنشین بلوچی به بنده خیر مقدم گفت.

دقایقی برای آنها صحبت کردم و گفتم خدا را شکر می کنم که در ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و فرزند برومند ایشان حضرت امام صادق(ع) و در هفته وحدت توفیق حضور در این منطقه را پیدا کردم. سلام مقام معظم رهبری را به آنها رساندم و از زحمات و تلاش های آنها برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه قدردانی کردم.

در ادامه گفتم آنچه که در ذهن بنده از تاریخ سیستان و بلوچستان وجود دارد این است که مردم شریف این خطه همواره با غیرت از استقلال ایران، از دیانت ایران، از ناموس و وطنشان دفاع کرده اند. شجاعت مردم این استان و مبارزاتشان با اجانب و انگلیسی ها و حمایت های 35 ساله شان از انقلاب و نظام اسلامی، تاریخ این منطقه را تاریخی پرافتخار و ستودنی رقم زده است.

سیستانی ها و بلوچ های ما از اصیل ترین اقوام آریایی هستند. اصالت بلوچ های ما در ایرانی بودن یک اصالت با نجابت و با غیرت است.

در ادامه دعا کردم که خدا همه را عاقبت بخیر کند. مهم این است که ما و شما آخر عمر عاقبت بخیر شویم و از صراط قرآن و از صراط رسول الله(ص) جدا نشویم. به مردم وفادار باشیم با مردم مهربان باشیم. مردمدار باشیم، مردمیار باشیم، به مردم خدمت بکنیم، ظلم نکنیم، دروغ نگوییم، دزدی نکنیم تا عاقبت بخیر شویم.

ما پاسدارها افتخارمان این است که می خواهیم در صراط مستقیم الهی حرکت کنیم، در مسیر خدمت به مردم حرکت کنیم، ما پاسدارها خودمان را جزو مردم می دانیم،  بنده خودم یک روستازاده هستم و به این موضوع افتخار می کنم.

بعد از صحبت های بنده یکی از کودکان بومی اهل تسنن با صوتی دلنشین قرآن تلاوت کرد. او را به آغوش گرفتم و برای تشویق او به انس بیشتر با قرآن هدیه به وی دادم.

در کنار برنامه های نظامی در این سفر جلسه هم با اعضای هیئت امنای شعبه سیستان بلوچستان موسسه خیریه امدادگران عاشورا داشتم. در این جلسه یک ساعته همکاران خیریه گزارشی در مورد برنامه ها و اقداماتشان در سال 93 بیان کردند.

عقد تفاهمنامه با دانشگاههای علوم پزشکی زاهدان و زابل در جهت دریافت کمک های دارویی و ارائه خدمات به مددجویان، راه اندازی 5 شعبه شهرستانی، راه اندازی 4 دفتر بیمارستانی در بیمارستان های مرکز استان  ارائه خدمات به 550 بیمار محروم و 201 بیمار سرطانی از جمله اقدامات اجرایی آنها بود.

پس از شنیدن گزارش آنها و گوش دادن به درد دل ها و مشکلاتشان دقایقی برای آنها صحبت کردم.
از فعالیت های بسیار ارزشمند و خداپسندانه آنها تشکر کردم و گفتم شما می دانید این کار با یک اخلاص و صداقتی شروع شده است. ما اعتقادمان این است که اگر کاری با اخلاص و صداقت شروع بشود خود کار رشد پیدا می کند.

هم اکنون در 23 استان کشور این موسسه شکل گرفته است. حدود 300 هزار نفر مددجو را زیر پوشش گرفته ایم. این نشان دهنده این است که پزشکان، پیراپزشکان، داروسازان، همکاران علوم پزشکی و سازمان ها به این تشکیلاتت و خیریه اعتماد پیدا کرده اند که مسئولان این خیریه آدم هایی هستند که برای خودشان چیزی نمی خواهند بلکه هدف آنها رسیدگی و خدمت به عموم بیماران است. این اعتماد سرمایه اصلی شماست.بنده به شما بزرگواران توصیه می کنم این ظرفیت اعتماد را توسعه دهید.

توصیه دومم گسترش مجمع خیرین است. هرچقدر شما بیشتر خیّر جذب کنید چه خیّر به عنوان افراد و چه خیّر به عنوان سازمان ها، در آن صورت خدمات بیشتر و مناسب تری ارائه خواهید داد.  هم اکنون در تهران چند شرکت بزرگ داروسازی کمک های بزرگی را ارائه می دهند. اگر شما در این استان داروها را حتی با تخفیف هم بگیرید باز مناسب خواهد بود.

به آنها توصیه کردم از ظرفیت آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان استفاده کنند. آقای سلیمانی انسانی با فکر بلند، با ایمان و اخلاق بسیار خوب و وجود ایشان و عقلانیت و تدبیر ایشان برکتی است.

در گسترش واحدهای شهرستانی کمی احتیاط کنید. ابتدا ببینید چقدر سرمایه می خواهد و متناسب با جذب خیّر کار را جلو ببرید. سعی کنید از ظرفیت خیرین خارج از کشور و مردم این منطقه که مقیم خارج از کشور هستند استفاده کنید. از خیرین خارج از استان نیز مانند خیرین استان تهران، اصفهان، فارس و... استفاده کنید.

در پایان سابقه تشکیل موسسه در سال 1381 و روندی که تاکنون طی شده است را شرح دادم و گفتم کار خیر مانند درختی است که با یک نیت خوب کاشته می شود و خداوند در آن رشد و برکت قرار می دهد.مطمئن باشید کار شما که به نام خدا و حضرت فاطمه زهرا(س) است رشد خواهد کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    چند نفر شرور که نماینده این قوم دلیر و وطن پرست نیستند.اگر میخواهیم در این استان فقر و معضل قاچاق و شرارت ریشه کن شود ابتدا باید از نظر اقتصادی و کشاورزی و صنعتی مورد رسیدگی قرار گیرد و تا امنیت نباشد این کارها پیش نمیرود و امنیت را باید با کمک خود این دلیر مردان ایجاد کرد.برای استانیکه چند صد کیلومتر خط ساحلی دارد خشکسالی بی معناست !با ایجاد اب شیرین کنهای بزرگ میتوان از زمینهای حاصل خیز منطقه استفاده کرد مخصوصا میوه های وارداتی استوایی مثل موز و نارگیل اناناس و .....برای گسترش با اب و هوای مستعد این استان سازگاری دارند.نباید کاری کنیم که این عزیزان احساس غریبی کنند و دشمنان وهابی و ال ....با سواستفاده هموطنان ما را از ما دور کنند.بلوچ مرداست و سیستانی پهلوان .یا علی ع ادرکنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس