کد خبر 390139
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زبیر در مقطعی برای پیامبر و به نفع امیر‌المومنین شمشیر کشید و تا مدت طولانی این موضع را داشت ولی وقتی پسرش بزرگ شد وی را خراب کرد، در انقلاب هم برخی خودشان راه را خوب آمده‌اند ولی عامل تباه شدن آنها فرزندان‌شان بوده‌اند.

به گزارش مشرق، محمد‌حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی با عنوان «پله سی و ششم» با موضوع ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب با ذکر خاطره‌ای از شهید مفتح گفت: شهید مفتح یکی از سردمداران آزادیخواهی بود که وقتی از اقامه نماز جماعت در مسجد جامی منع شد پس از مدتی در مسجد قبا اقامه نماز را آغاز کرد و در آستانه انقلاب یعنی سال 56 و 57  مسجد قبا به پاتوق انقلابیون تبدیل شد؛  راهپیمایی میلیونی مردم پس از نماز عید فطر بسیار جالب توجه بود که عامل آن هم شهید مفتح بود.

وی با بیان اینکه انقلاب از نگاه گروه‌های مختلف به لحاظ مضمونی و محتوایی تفاوت‌هایی دارد گفت: هرکس برای مبارزه در زمان انقلاب نظری داشت، برخی می‌خواستند وارد مجلس شوند تا از آن طریق شاه را مجبور کنند دولت را تحویل دهد که بازرگان به این راه اعتقاد داشت و با حرکت انقلابی به صورت جدی مخالف بود. گروهی به شدت ضد این روش بودند مانند سازمان مجاهدین خلق که از دل همان گروه بازرگان یعنی نهضت آزادی بیرون آمده بودند.

صفار هرندی اضافه کرد: این گروه تحت تاثیر گروه چپ دهه 60 مارکسیسم را با دیدگاه‌های شعاری اسلام مخلوط کردند و خواستار مارکسیسم اسلامی بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینها معتقد بودند مبارزه با گروه پیشتاز قهر‌آمیز پیش می‌رود، نگاه دیگری هم که نگاه حضرت امام خمینی بود یعنی حرکت را بر اساس حرکت انبیاء و بهره‌گیری از پشتوانه مردمی تدوین کردند که از این 3 شکل روش امام (ره) منجر به رستگاری شد و مردم این روش را باور کردند.

صفار هرندی ادامه داد: مرحله دوم که محل اختلاف بود این بود که نظام جدید چه نظامی باشد، برخی معتقد بودند که در همان حکومت قبلی مشروطیت احیا شود و نقش شاه نقشی تشریفاتی باشد که حرف این گروه کم‌خریدار بود.

وی اضافه کرد: گروه دیگری معتقد بودند باید جمهوری مطلق داشته باشیم و برخی جمهوری دموکراتیک خلق را عنوان می‌کردند که خارج از مرز‌های اعتقادی ما بود.

وزیر ارشاد دولت نهم گفت: برخی جمهوری اسلامی را با قید دموکراتیک می‌خواستند که جریان مومنان ملی‌گرا این مسئله را پیش‌بینی می‌کردند ولی امام (ره) پیشنهاد متفاوتی داشتند و تعبیر جمهوری اسلامی بدون قید را مطرح کردند.

صفار هرندی اظهار داشت: مردم هم بارها در شعارهای خود این مسئله را مطرح کرده بودند و در رفراندوم هم ثابت شد که در شکل حکومت نظر مردم به نگاه امام نزدیکتر است.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد چگونگی اداره کشور مطرح شد گفت: زمانی که خبرگان مردم راجع به قانون اساسی بحث کردند اینکه حکومت را باید بر اساس ولایت فقیه اداره کرد هم تائید شد. البته نیروهای معارض نظام می‌گویند در ابتدا قرار نبود موضوع ولایت فقیه مطرح شود که به همین صورت هم است یعنی در پیش‌نویس تاریخ این مسئله مطرح نشد ولی خبرگان مردم مسئله را تائید کردند.

صفار هرندی گفت: همچنین در قانون اساسی بر حرکت بر اساس قوانین دینی نیز تاکید شد ولی برخی رسم انقلاب را بر اساس دموکراتیک می‌پسندیدند و می‌گفتند شریعت به طور جدی در حیات مردم دخالت نداشته باشد مانند جمهوری اسلامی پاکستان و یا افغانستان.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در همین 3 مرحله ریزش‌های بسیاری داشتیم زیرا برخی در ابتدا تصور دیگری داشتند و در مواجهه با اتفاقات در واقعیت، دچار ریزش شدند.

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای گفت: در آن زمان دانشجویان مذهبی و غیرمذهبی، شهید مفتح و به‌ آذین را در نشستی دعوت کردند که به‌آذین گفت روحانیت در مسائل اداره کشور مداخله نکند و عرصه را به سیاسیون واگذار کند تا حرمت آنها حفظ شود و اگر ورود کردند بدانند در صحنه زد و خورد وارد شدند و ممکن است به آنها بی‌احترامی شود و به نوعی تهدید کردند یعنی حکومت نباید با مضامین ایدئولوژیک آمیخته شود.

صفار هرندی عنوان کرد: البته کسانی که ادعا داشتند ذات حکومت سکولار است و باید از مضامین ایدئولوژیک عاری باشد خودشان درگیر این مسائل بودند ولی به دلیل اینکه می‌خواستند از ابتدا جلوی انقلاب را بگیرند این مسائل را مطرح کردند و دعوای جدی از اینجا آغاز شد که گفتند نباید دین در حکومت مداخله کند و بخشی از ریزش‌ها همین‌جا اتفاق افتاد.

وی افزود: در حال حاضر برخی به دروغ می‌گویند امام به یکباره آمد و روحانیت به جلوداری امام فرصت‌طلبانه انقلاب را مصادره کردند ولی در واقعیت حضور امام در انقلاب کاملا مشهود است به طوری که از سال 52 که وارد دانشگاه شدم هر زمان که تظاهرات بود حتی در تظاهرات گروه چپ شعار درود بر خمینی را سر می‌دادم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امام مرجعیتی در میان متدینان اهل مبارزه و غیر متدینان داشت ولی حالا شبکه‌های ماهواره‌ای در تخریب انقلاب مسائل دیگری را مطرح می‌کنند.

وی گفت: انقلاب در مقطعی به افرادی اعتماد کرده است که آنها در میان راه نتوانستند ادامه دهند و کنار رفتند که می‌گویند اینها ریزش کردند البته اگر مسئولیتی از سر گرفته شود ولی فرد در چارچوب نگاه قبلی به مسئولیت دیگری ادامه دهد ریزش نیست ولی برخی به محض کنار گذاشته شدن از مسئولیت، علم اپوزیسیون در دست می‌گیرند که ریزش می‌کنند، این افراد می‌گویند چون من در حکومت نیستم پس اصل حکومت را قبول ندارم.

صفار هرندی گفت: برخی هم مسئولیتی را می‌خواستند که وقتی به آنها داده نشد کنار رفتند که این هم ریزش است، فردی به نام شایگان که از سران جبهه ملی و وزیر مصدق بود در آن زمان برخی سیاسیون می‌گفتند که وی رئیس‌جمهور نخست انقلاب است، این فرد وقتی به پیروزی انقلاب نزدیک شدیم از خارج کشور به ایران آمد و خدمت امام رفت و گفت همه می‌گویند من نخستین رئیس‌جمهور انقلاب هستم ولی خودم می‌گویم این کار از من برنمی‌آید. امام هم این مسئله را تائید کردند؛ وی پس از صحبت امام به سرعت از کشور خارج شد.

صفار هرندی با بیان اینکه جنس ریز‌ش‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد گفت: بخشی از ریزش‌ها بین نیروهایی بود که مسیری را با انقلاب آمده بودند یعنی شبهه‌ای در مورد اینکه با اصل انقلاب مشکل داشته باشند یا دیدگاه آنها با امام متفاوت باشد یا قدرت‌طلب باشند وجود نداشت. اینها محاسبات‌شان متفاوت بود. مثلا مسائلی را ضد نظر امام مطرح می‌کردند و اختلاف سلیقه پیدا کردند در حالی که حق حکم می‌کرد به نگاه مبنا و فصل‌الخطاب تن بدهند ولی آنها بر موضع خود پافشاری کردند.

وی افزود: البته باید بر نظر خود مستحکم باشند و از نظرشان دفاع کنند ولی وقتی یک نفر از سوی مرجعیت حکومت انتخاب شد دیگر نباید ادامه دهند که قائم مقام رهبری یکی از این ریزش‌ها بود.

صفار هرندی گفت: البته برخی می‌گویند چطور قائم‌مقام رهبری ریزش کرد؟ سوال این است اگر برای ماجرای ریزش‌ها جایگزینی نبود می‌توان گفت حرف آنها درست بوده است ولی به موازات آن ریزش‌ها شاهد در آمدن جریاناتی با مضمون انقلاب هستیم و این یک رویش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  عنوان کرد: در دهه 70 و پس از پایان دوره حیات امام و دوره جنگ اتفاقاتی افتاد، شوروی فرو‌پاشید و به نظر رسید جهان یک قطبی شده است و به همین دلیل دهه 70 دهه ویژه‌ای در انقلاب تبدیل شد به طوری که برخی گفتند امام یک شخصیت کاریزما بود و پس از وی کسی نمی‌تواند چنین ویژگی‌ای را داشته باشد و به همین دلیل باید در حکومت پس از امام تجدید‌نظر کنیم که حرف اینها قابل قبول نبود زیرا نمی‌توان گفت این نظام فقط برای دوره امام بوده است. مثل اینکه در جنگ احد شایعه شهادت پیامبر پیچید و برخی فرار کردند، آیه قرآن نازل شد که رسول خدا یک فرستاده است و مسیر باید ادامه یابد.

صفار هرندی ادامه داد: کسانی با تمسک جستن به اینکه نظام تاسیس شده امام فقط برازنده امام بود می‌خواستند مسئله تجدید‌نظر را مطرح کنند و چون پذیرفته نشد ریزش کردند.

وی افزود: از آن زمان با همین مضمون یعنی حدود اختیارات حکومت دینی برخی افراد که جزء وفاداران گذشته بودند با رسیدن به چنین تردیدی پیشنهادات متفاوت مطرح کردند و به سلسله ریزش‌کنندگان پیوستند.

صفار هرندی با اشاره به رخ دادن فتنه در سال 88 گفت: فتنه یعنی محیطی که در آن به دلیل غبار‌آلودگی نمی‌توان مسائل را تشخیص داد و در روزهای فتنه‌گون تمام ریزش‌کرده‌ها هرچند با منافع متفاوت با یکدیگر پیوند می‌خورند، فردی که کینه‌های طولانی‌مدت از آمریکا و اسرائیل داشته است با وجود اینکه می‌بیند آنها در ایام فتنه از وی حمایت می‌کنند ولی بر این مسئله چشم می‌بندند.

وی افزود: این افراد لزوماً اجیر‌شده آمریکا نیستند و نمی‌توان گفت آلوده مستقیم به سیاست‌های آمریکا هستند ولی در عمل با آنها هم‌پرونده می‌شوند و خودشان هم باکی از این مسئله ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این ریزش‌ها وقتی فراوان می‌شود و برای آنها به بحرانی تبدیل می‌شود که حقانیت خود را ثابت کنند و می‌گویند در ریزش‌ها افراد از تمام قشر‌ها وجود دارند بنابراین حتما در انقلاب به آنها جفا شده است.

وی گفت: این افراد می‌‌گویند انقلاب فرزندان خود را می‌خورد ولی درست‌تر این است که بگوییم انقلابیون در مسیر انقلاب در جایی کم آوردند.

صفار هرندی ادامه داد: زبیر در مقطع جانشینی برای پیامبر به نفع امیر‌المومنین شمشیر کشید و تا مدت طولانی این موضع را داشت به طوری که حتی زبیر را از اهل‌بیت می‌دانستند ولی وقتی پسرش بزرگ شد وی را خراب کرد، در انقلاب هم برخی خودشان راه را خوب آمده‌اند ولی عامل تباه شدن آنها فرزندان‌شان بوده‌اند زیرا آنها تحت‌تاثیر خانواده یا تشکیلات حزبی خود قرار گرفتند.

صفار هرندی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز فرمودند برخی تقوای شخصی دارند ولی تقوای جمعی خوبی ندارند، به یکی از این افراد گفتم من و تو به هم شبیهیم ولی من شبیه گذشته‌های تو هستم زیرا تو از جایی عوض شدی و مسیر را ترک کردی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در ازای این ریزش‌ها شاهد رویش‌ها هم هستیم که بیشتر در نسل جدید اتفاق افتاده است و موج نگاهی که به اسلام گرویدند دشمنان را دچار مشکل کردند.

وی افزود: اصل مشکل دشمنان بر سر حوزه‌های نفوذی اسلام است نه بر سر سانتریفیوژ، در غرب عده‌ای جوان اصل انقلاب را که حریت و آزادی است پسندیدند و با ما متحد شدند و جزء رویش‌ها قرار گرفتند. بنابراین با اینکه برخی از قطار انقلاب پیاده شدند حرکت انقلاب رو به جلو بوده است زیرا قدرت یارگیری جدید با همان مضمون قبلی وجود دارد و می‌توانیم با قدرت‌های مطرح جهان هماوردی کنیم.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ بین دانشجویان و صفار هرندی مطرح شد که وی گفت: در مقام نظر نباید از خلوص‌گرایی و خالص‌سازی کوتاه بیاییم، «هردمبیل‌گرایی در مقام نظر» یا صراط‌های مستقیم به جای صراط مستقیم قابل قبول نیست.

وی افزود: البته در مقام عمل تحقق اسلام در جامعه به یک شکل نیست زیرا برخی گرایش بیشتری دارند و برخی کمتر، اگر پیامبر می‌خواست با میزان سلمان با بقیه مسلمانان هم برخورد کند تنها 7-8 نفر باقی می‌ماندند. همانطور که مقام معظم رهبری در وحدت‌گرایی و خلوص‌گرایی سفارش کرده‌اند ولی جذب حداکثری را هم مهم می‌دانند.

صفار هرندی گفت: اگر کسی ضعف داشت نباید وی را برانیم، البته برخی‌ها خودشان از قطار انقلاب پیاده می‌شوند و قرآن و امام زمان را هم انکار می‌کنند. همانطور که کدیور، سروش و گنجی گفته بودند که باید نیمی از اسلام را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه باید قول و رفتار را با یکدیگر بسنجیم گفت: امام فرمودند اگر دشمنان انقلاب و اسلام از شما حمایت کردند بدانید که راهتان اشتباه است، چرا موسوی و کروبی وقتی دشمنان برای آنها کف زدند و بودجه برای کمک به جنبش سبز تصویب کردند متوجه نشدند که دشمنان آرزوهای خود را در رفتار آنها می‌بینند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام با یارگیری از میان لیبرال‌ها مخالف بود و فرمود تا زمانی که هستم نمی‌گذارم لیبرال‌ها حاکم شوند ولی برخی سعی کردند آنها را حاکم کنند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با عملکرد وزارت ارشاد در دولت یازدهم گفت: قضاوت ما در مورد جایی مانند وزارت ارشاد نمی‌تواند خطی باشد و ما باید مسئله را فراتر از حرکت خطی بی‌انعطاف ببینیم مانند تکخوانی زنان، آیا واقعا وزارت ارشاد مسئله ارائه مجوز به تکخوانی زنان را قبول دارد؟

صفار هرندی گفت: خودشان می‌‌گویند چنین نبوده است و من هم تا حدی قبول دارم زیرا آن آلبوم را گوش کردم که صدای مرد پس‌زمینه صدای زن بود بنابراین جمع‌خوانی بوده است. پس به تکخوانی زن مجوز نداده‌اند ولی در مقام عمل خودشان از این آلبوم به عنوان تکخوانی زن رونمایی کردند و تصویر یک خانم بر روی جلد آلبوم است یعنی می‌خواهند القا کنند که تکخوانی زن آزاد شد.

وزیر اسبق ارشاد عنوان کرد: می‌توانیم بگوییم چطور وزارت ارشاد بر این مسئله چشم بست؟ در کنار آن هم جای دیگر آلبومی کاملا تکخوانی زن بوده و ممکن است وزارت ارشاد بگوید به این آلبوم مجوز نداده‌ است.

صفار هرندی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با میرحسین موسوی گفت: مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود نمی‌خواستند برای بار دوم موسوی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کنند ولی احساس کردند که برای امام محرز شده است عدم انتخاب موسوی ممکن است در سرنوشت جنگ تاثیر بگذارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری خواسته امام را اجرا کرده‌اند با اینکه از ته دل راضی به این کار نبودند و این مسئله زیباترین چهره تبعیت مرید‌گونه از مولا است زیرا شاید آن زمان مصالح ایجاب می‌کرد که آنگونه رفتار شود.

وی با بیان اینکه باید هر مسئله‌ای را در مقطع زمان بررسی کنیم گفت: پیامبر در جنگ احد عقیده داشتند باید در شهر جنگ کنیم ولی نظر غالب بر خارج شدن از شهر بود که از شهر خارج شدند و شکست خوردند و برخی گفتند پیامبر باید نظر خود را انجام می‌داد ولی آیه آمد که همین عمل درست بوده است.

صفار هرندی گفت: برای ما شاخص کلام فصل‌الخطاب کلام مقام معظم رهبری است و در عمل هم اینگونه ثابت شده است که مقام معظم رهبری از چارچوب معیارهای اولیه هرگز خارج نشدند و در مسیر راه امام پیش رفتند.

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی دولت نهم افزود: اگر دیگران خلاف این مسئله عمل می‌کنند و اصرار دارند که حرف ما درست است جای احتجاج دارد. در مورد رئیس‌جمهور نیز تاکنون اینگونه نبوده که بگوید حرف من درست است و حرف رهبری درست نیست و اگر اینگونه هم اتفاق افتاده است رئیس‌جمهور اعلام کرده که متوجه نبوده است.

وی افزود: البته اگر این مسئله تکرار شود نمی‌توان گفت اشتباه شده است، خدا نیاورد آن روز را که تکرار این خطاها گواه یک خط متفاوت باشد.

صفار هرندی اظهار داشت: از ابتدا رئیس‌جمهور تاکید کرد که باب جدیدی را باید در گفت‌وگو با جهان باز کنیم ولی مقام معظم رهبری این مسئله را قبول نداشت که به دلیل اینکه رئیس‌جمهور قانونی کشور که از مردم رای گرفته است این مسئله را می‌خواهد رهبری هم فرصت محک زدن یک ادعا را فراهم کردند و امروز معلوم می‌شود که آن بدبینی حقانیت بیشتری از خوش‌بینی داشته و گاهی این مسئله را از زبان دولتمردان هم می‌شنویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی و احمدی‌نژاد جزو ریزش‌های انقلاب هستند یا خیر گفت: آیا ما دوست داریم شاهد ریزش باشیم یا با تلخ‌امی از آن یاد می‌کنیم؟ اگر این ریزش‌ها برای ما واقعه تلخی باشد باید تا می‌توانیم از آن اجتناب کنیم و به اندک بهانه‌ای افراد را رمی به ضدیت نکنیم هرچند که حجت داشته باشیم که فرد موضع خلاف مواضع اصیل گرفته است زیرا حرکت‌های انقلابی هم از وی دیده‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در باب ارتداد؛ مقام معظم رهبری و بسیاری از فقها فتوا داده‌اند صرف اینکه فرد منکر یک ضرورت دین شد نمی‌توان گفت مرتد است زیرا سایر ضروریات را قبول دارد. بنابراین باید به دنبال جذب وی باشیم تا جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مورد هاشمی و احمدی‌نژاد نیز مقام معظم رهبری فرمودند در بعضی مواضع اختلاف‌سلیقه‌هایی وجود دارد ولی ما نمی‌توانیم این مسئله را وسیله‌ای قرار دهیم و بگوییم این افراد جزو ریزش‌کرده‌ها هستند زیرا باید به دنبال بهانه‌ای برای حفظ این افراد باشیم.

صفارهرندی در پایان تصریح کرد البته نمی‌توان برخی عملکرد غلط آنها را رد کرد ولی فاصله بین انقلابی بودن و ضدانقلاب گاهی یک ثانیه است و این مسئله در یک لحظه اتفاق می‌افتد ولی استعداد و زمینه‌های آن از قبل در افراد وجود دارد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    ما جلو اعتیاد به مواد مخدر نتوانستیم بگیریم امروز شاهد این همه معتاد هستیم عملا خوانندگان زن آزاد هستند شما سوار اتوبوس بین شهری شده اید ترانه با صدای زن مرتب پخش می شود متاسفانه با مشروبات الکلی هم برخورد جدی نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس