"من را ببخشید، اگر من درباره شرایط پیش آمده صحبت کنم شغل و درآمدم را از دست می دهم. لطفا شرایط من را درک کنید. به من گفته اند که نباید درباره اتفاقی که افتاده است هیچگونه واکنشی داشته باشم."

گروه بین‌الملل مشرق- باور بعضی چیزها ولو اینکه بارها هم تکرار شده باشند سخت است. مثلا اینکه در غرب آزادی بیان وجود ندارد و برای کوچکترین حرفی بازخواست می شوی. این جملات بارها در رسانه های داخلی تکرار شده، ولی تا امروز که با "استیون سایزر" کشیش انگلیسی صحبت نکرده بودم برایم جای سوال داشت. شاید همیشه با خودم می گفتم که ما در رسانه آن را بزرگنمایی می کنیم. تلاش زیادی کردم که با سایزر تماس بگیرم، ولی هر بار با پیغام‌گیر تلفنش مواجه می‌شدم که یک کودک شاید 4 الی 5 ساله می گفت "ببخشید که پدرم نمی تواند تماس شما را جواب دهد لطفا پیغام خود را بگذارید." سماجت کردم و بالاخره توانستم با او صحبت کنم.

به محض اینکه تلفن را جواب داد به او گفتم "آقای سایزر من در جریان شرایط شما قرار گرفته‌ام و دوست دارم از سلامت شما با خبر شوم." سایزر بلافاصله در جواب گفت: "من را ببخشید، اگر من درباره شرایط پیش آمده صحبت کنم، شغل و درآمدم را از دست می دهم. لطفا شرایط من را درک کنید. به من گفته‌اند که نباید درباره اتفاقی که افتاده است هیچگونه واکنشی داشته باشم."

20 ژانویه سال جاری میلادی (30 دی) ساعت 21:17، کشیش دکتر "استیون سایزر" قائم مقام کلیسای محلی شهر "ساری" انگلیس، مقاله‌ای در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشت که اسرائیل را به خاطر دست داشتن در حملات تروریستی 11 سپتامبر سرزنش کرده بود. وی بلافاصله به "یهودستیزی" متهم و اکنون از حضور در رسانه‌های اجتماعی منع شده است. مقامات کلیسا به این کشیش و قائم مقام کلیسای انگلیسی دستور داده‌اند دست از نوشتن، وبلاگ‌نویسی، توییت کردن، ایمیل زدن، موعظه و یا آموزش در مورد وضعیت خاورمیانه بردارد.

- کشیش و مبلغ مسیحی از فعالیت در رسانه‌های اجتماعی منع شده است

- "انجمن نمایندگان یهودیان انگلیس" مقاله سایزر را "ضدیهود" و "بی‌معنی" می‌داند

- حضور سایزر در کنفرانس "افق نو" در تهران به شدت مورد انتقاد یهودیان قرار گرفت

- اسقف منطقه "گیلفورد" به نمایندگی از کلیسای انگلیس از جامعه یهودیان عذرخواهی کرد

- تنها سیا و موساد توان اجرای عملیاتی با ابعاد 11 سپتامبر را داشته‌اند


مبلغ مسیحی که اجازه حضور در رسانه‌های اجتماعی ندارد
"استیون سایزر" کشیش و مبلغ انگلیسی

"آزادی بیان" مانند مفاهیم دیگری که در غرب روی آن‌ها تأکید می‌شود، نظیر "حقوق بشر" و "تروریسم"، به هیچ عنوان معنای مشخصی ندارد و می‌توان از آن برداشت‌های زیادی کرد. مثلاً اگر کسی مانند "سلمان رشدی" به پیامبر اکرم (ص) و اعتقادات پیروان دومین دین بزرگ دنیا اهانت کند، باید یک قهرمان از او ساخت، اما اگر کسی کوچک‌ترین تردیدی در هولوکاست یا 11 سپتامبر کند، فوراً زندانی و یا متهم به یهودستیزی می‌شود. "استیون سایزر" کشیش و مبلغ انگلیسی یکی از افرادی است که اخیراً به جرم متهم کردن اسرائیل به دخالت در 11 سپتامبر، از هرگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منع شده است.

20ژانویه سال جاری میلادی (30 دی) ساعت 21:17، کشیش دکتر "استیون سایزر" قائم مقام کلیسای محلی شهر "ساری" انگلیس، مقاله‌ای در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشت که اسرائیل را به خاطر دست داشتن در حملات تروریستی 11 سپتامبر سرزنش کرده بود. وی بلافاصله به "یهودستیزی" متهم و اکنون از حضور در رسانه‌های اجتماعی منع شده است. مقامات کلیسا به این کشیش و قائم مقام کلیسای انگلیسی دستور داده‌اند دست از نوشتن، وبلاگ‌نویسی، توییت کردن، ایمیل زدن، موعظه و یا آموزش در مورد وضعیت خاورمیانه بردارد.

سایزر همچنین مجبور شده استفاده از رسانه‌های اجتماعی، از جمله وبلاگ خود را به طور کامل و به مدت شش ماه کنار بگذارد. این در حالی است که هیچ تضمینی وجود ندارد این مبلغ دینی بعد از دوره شش ماهه، مجدداً مجاز به استفاده از رسانه‌های اجتماعی شود. سایزر که قائم مقام یک کلیسای محلی در "ساری" انگلیس است، موافقت کرده است تا در صورت نقض ممنوعیت حضورش در رسانه‌های اجتماعی، استعفای خود را به دفتر کشیش "اندرو واتسون"، اسقف منطقه "گیلفورد" ارائه دهد.

ماجرا، ماه ژانویه امسال و زمانی آغاز شد که سایزر چند روز پس از سالگرد بزرگداشت هولوکاست، لینکی به یک مقاله با عنوان "11 سپتامبر - اسرائیل آن را انجام داد" را در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشت. وی همچنین این کامنت را نوشت: "آیا این [مقاله] ضدیهود است؟ اگر چنین است، بدون شک از من خواسته می‌شود تا آن را حذف کنم. مقاله، سؤالات زیادی را به ذهن می‌آورد."

در مقاله مذکور که در سایت Wikispooks.com موجود است (متن انگلیسی را از این‌جا بخوانید)، آمده که تنها سازمان سیا و موساد اسرائیل قادر به اجرای حملات 11 سپتامبر بودند. در عین حال، از میان این دو، موساد "باورپذیرترین انگیزه" را برای اجرای عملیات داشته، چون می‌خواسته که آمریکا "دشمنان اسرائیل را از بین ببرد."

مبلغ مسیحی که اجازه حضور در رسانه‌های اجتماعی ندارد
بخش ابتدایی مقاله "11 سپتامبر - اسرائیل آن را انجام داد"

سایزر در توضیح علت به اشتراک گذاشتن این مقاله می‌نویسد: "لازم است مردم بدانند که قبل و بعد از 11 سپتامبر چه اتفاقاتی افتاده است. بدون شک اگر تحقیقات بیش‌تر نشان دهد که توضیحات و روایت رسمی از این حوادث ناقص و نادرست بوده، این حقیقت بسیاری از مردم را ناراحت خواهند کرد."

هنگامی که روزنامه "جوئیش نیوز" با سایزر تماس گرفت، وی از کار خود دفاع کرده و از آن‌ها خواست شواهدی ارائه دهند که ثابت کند اسرائیل در 11 سپتامبر دخیل نبوده است: "اگر مقاله‌ای پیشنهاد کنید که بتواند ادعاهای این مقاله را رد کند، من هم از آن استقبال می‌کنم." طولی نمی‌کشد که "انجمن نمایندگان یهودیان انگلیس" در مورد اقدام سایزر به کلیسای انگلستان شکایت می‌کند و آن را ترویج مقاله‌ای توصیف می‌کند که "بدون شک ضدیهود" و "بی‌معنی" است. سایزر نیز به سرعت پست خود در فیس‌بوک را حذف می‌کند.

این کشیش انگلیسی که از حامیان صریح آرمان فلسطینیان است، به خاطرات اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایش سابقه‌ای طولانی از اختلاف با رهبران جامعه یهودی در کشورش دارد. وی در سال 2013 به انتشار اظهارات ضدیهودی در وبلاگ خود متهم شد. اخیراً هم به خاطر حضور در کنفرانس "افق نو" با موضوع "دخالت صهیونیست‌ها در 11 سپتامبر" در ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کلیسای انگلستان 29 ژانویه (9 بهمن)، در بیانیه‌ای گفت که اظهارات سایزر غیرقابل قبول بوده و دفتر کلیسای محلی "گیلفورد"، مسئله را بررسی خواهد کرد. در این بیانیه همچنین تصریح شده که اقدام سایزر به خصوص در همان هفته‌ای که مراسم یادبود هولوکاست برگزار شده بود، "عمیقاً ناراحت‌کننده و خجالت‌آور" است.

مبلغ مسیحی که اجازه حضور در رسانه‌های اجتماعی ندارد
"اندرو واتسون" اسقف منطقه گیلفورد

کشیش "اندرو واتسون" طی یک کنفرانس خبری روز دوشنبه 9 فوریه (20 بهمن)، به نمایندگی از کلیسای انگلیس به خاطر هر نوع توهینی که سایزر به جامعه یهودیان کرده بود، عذرخواهی کرد. وی تصریح کرد: "من اعتقاد ندارم که انگیزه او ضدیهودی بوده است، اما معتقدم که دست‌کم، درک بسیار ناقصی در مورد مقاله‌ای داشته که برای انتشار انتخاب کرده است، به ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها اثبات کرده‌اند به وضوح ضدیهود هستند." واتسون افزود: "سایزر با ترویج محتوایی "آشکارا نژادپرستانه"، خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است."

وی با اشاره به دستورالعمل‌های "شورای مسیحیان و یهودیان" توضیح می‌دهد: "انتقاد از اسرائیل به خودی خود ضدیهودی نیست، اما از سوی دیگر، انتقاد مشروع هم نباید به عنوان "پوششی" برای مخفی کردن یهودی‌ستیزی استفاده شود." اسقف واتسون در ادامه از عذرخواهی سایزر، به رسمیت شناختن مشکلاتی که اقدام او ایجاد کرده و همین‌طور پس گرفتن این "ادعای مضحک" که اسرائیل پشت پرده 11 سپتامبر بوده است، استقبال کرد.

واتسون همچنین گفت: "با این وجود، پس از مشورت با همکاران خود این‌جا، در دفتر محلی کلیسا، به این نتیجه رسیدیم که تعهد قوی اما "تربیت‌نشده" سایزر به اقدامات ضدصهیونیستی، به مسئولیتی روی دوش حوزه او و به طور گسترده‌تر، تمام کلیسا تبدیل شده است." "انجمن نمایندگان" نیز از تصمیم کلیسا در ممنوعیت استفاده سایزر از رسانه‌های اجتماعی، استقبال و از کلیسای انگلیس به خاطر ابراز نگرانی در این زمینه قدردانی کرد.

"جاناتان آرکوش" نایب‌رئیس انجمن درباره این ماجرا می‌گوید: "انجمن، همراه با دفتر کلیسای محلی "گیلفورد" و کلیسای انگلیس به شدت معتقدند که روابط اجتماعی خوب بر اساس احترام و اعتماد متقابل برقرار می‌شود. ما در حال حاضر امیدواریم که این احترام و اعتماد، پس از اتفاق بسیار ناخوشایند اخیر، بتواند به حالت اولیه برگردد."

مبلغ مسیحی که اجازه حضور در رسانه‌های اجتماعی ندارد
"جاناتان آرکوش" نایب‌رئیس انجمن نمایندگان یهودیان انگلیس

سایزر نیز 30 ژانویه (10 بهمن) طی نامه‌ای به واتسون، شخصاً به خاطر ارسال مطلب درباره 11 سپتامبر در فیس‌بوک عذرخواهی کرد. وی در این نامه می‌نویسد: "نقش من به عنوان یک مبلغ انجیل، ایجاد بحث و جدل نیست، بلکه باید به دنبال حفظ وحدت بین جوامع مذهبی باشم. به همین دلیل، بسیار متأسفم که اعمال و رفتار من، که مسئولیت کامل آن‌ها را به عهده می‌گیرم، باعث پریشانی جامعه یهودی، کلیسای خودم و شما شده است."

کشیش استیون سایزر، نویسنده، مبلغ مسیحیت و از پیشوایان روحانی کلیسای انگلیس است. وی امسال در کنفرانس بین‌المللی افق نو که با حضور جمعی از متفکران و نویسندگان و احزاب رسانه سراسر جهان در تهران برگزار شد، حضور داشت. سایزر در حاشیه این کنفرانس، جنبش جهانی تحریم اسرائیل را یکی از راهکارهای مقابله با رژیم صهیونیستی عنوان کرده و آن را بسیار حائز اهمیت دانست.

این مقام دینی تأکید کرد: "بسیار حائز اهمیت است که کالاهای شهرک‌های صهیونیستی که تحت سلطه صهیونیست‌ها در کرانه باختری تولید شده‌اند، شناخته شوند و سپس از خریداری آن‌ها خودداری کنیم تا به این شکل از همکاری و مشارکت در اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی جلوگیری کنیم."

سایزر سپس درباره خطرات و تهدیدات تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: "رژیم صهیونیستی بمب اتمی دارد و به تسلیم کردن و تحت بازرسی قرار دادن آن هم راضی نیست. آن‌ها به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی نمی‌پیوندند. همیشه باید با زبان زور آن‌ها را به انجام کاری متقاعد کرد و این امر را از طریق تحریم و منزوی کردن آن‌ها می‌توان محقق نمود."

نویسنده کتاب "صهيونيسم مسيحي: نقشه راه به سوی آرماگدون؟" که از مدافعان همیشگی حقوق فلسطینیان است همچنین به زندگی دشوار فلسطینیان تحت اشغال اشاره کرد و گفت: "من همواره به فلسطین سفر کرده و با مؤسسات و انجمن‌های بسیاری در آن‌جا همکاری داشته و دارم. می‌خواهم به دوستان فلسطینی‌ام بگویم که شما فراموش نشده‌اید. ما در کنار شما ایستاده‌ایم، به صلح و عدالت درباره فلسطینیان و تأسیس کشور مستقل فلسطینی متعهدیم و تا زمانی که به این هدف دست نیابیم تسلیم نمی‌شویم."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    ببین چقدر تهدیدش کردن که مجبور به عذرخواهی شده تازه از فعالیت در شبکه های اجتماعی منع شده و این اصلا مخالف آزادی بیان نیست فقط برای یه نظر اما اگه تو ایران یکی عملا مقابل دین و نظام و مردم قرار بگیره و حصر بشه آزادی بیان از بین رفته
  • سید رضا ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    آقای سایزر از مبلغانی است که در مورد صهیونیزم بسیار کار کرده است. رساله دکتری استیون سایزر در مورد جریان صهیونیزم مسیحی است که به کتابی با نام christian zionism تبدیل و به فارسی هم ترجمه شده.ضمنا جلسه دفاع این رساله نیز توسط مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه ترجمه و زیرنویس شده و در نرم افزاری با عنوان صهیونیزم مسیحی ارائه شده است.
  • سید رضا ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    آقای سایزر از مبلغانی است که در مورد صهیونیزم بسیار کار کرده است. رساله دکتری استیون سایزر در مورد جریان صهیونیزم مسیحی است که به کتابی با نام christian zionism تبدیل و به فارسی هم ترجمه شده.ضمنا جلسه دفاع این رساله نیز توسط مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه ترجمه و زیرنویس شده و در نرم افزاری با عنوان صهیونیزم مسیحی ارائه شده است.
  • محمد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    مشرق هر چه باشند از سایت سانسورچی مثل تو بدتر نیستند
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    بله آزادی بیان در غرب همش یک دروغ بزرگ است ببینید چه بلایی سر کمدین فرانسوی اوردند
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    اون وقت مردم پای ماهواره میشینن و هر چی میگن باور میکنن
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    سایت بزدل مشرق ! چرا نظرات را سانسور می کنی - یعنی در ایران می شود حرف حق زد ؟
    • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
      0 0
      تو قلب آمریکا و اروپا هم نمیتوانید حرف خلاف قوانین آنها بزنید آزادی بیان دروغ زیبایی است که به ما خورانده اند هیچ جا به اندازه ایران آزادی بیان ندارد درک نمی کنم که چرا مشرق سانسور می‌کند
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    مثل سایت مشرق بی شرف و کثافت و ... که نظر من رو منتشر نکرد
  • سربازولایت ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    بی شرف کثاقت خودتی بی ادب.. هرچی باشه مشرق ازعصرایران شما بهتره که یه نظر رو باید100 بار بذاری آخرشم منتشر نمیکنن
  • منصوره نرگسی ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    جالب بود! البته فقط دو سه تا پاراگراف اولش، بقیه اش طولانی و از حوصله مخاطب خارج بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس