یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به دشواری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نوشت که این مذاکرات درستی نظریه انیشتین در خصوص سخت‌تر بودن سیاست از فیزیک را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: در این مرحله از روند دیپلماتیک، مذاکرات بر جزییات فنی برای دستیابی به توافق، متمرکز شده است. ولی سیاست دیپلماسی هسته ای همچنان نقش مهمی در دستیابی به توافق نهایی دارد.

این روزنامه آمریکایی افزود: پیشنهاد 1+5 به ایران، عادلانه و حتی سخاوتمندانه بوده است. البته ایرانی ها بر این مساله پافشاری می کنند که پیشنهادات ارائه شده، ناعادلانه است. این بن بست به یک سئوال بزرگتر منتهی می شود: آیا رهبر ایران این یا هر توافق هسته ای دیگر را خواهد پذیرفت؟

برای آمریکا، یک پیمان هسته ای باید همراه با اقدامات قابل اثبات باشد برای جلوگیری از آنچه که جان کری وزیر خارجه آمریکا از آن به عنوان "4 مسیر" ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای یاد کرده است.

گزارش های رسانه ای از جزییات پیشنهاد نشان می دهد که موضع مذاکراتی 1+5 به ایران اجازه خواهد داد تا زیر ساختهای مهم هسته ای را حفظ کند ولی این 4 مسیر را برای دستیابی به بمب قطع خواهد کرد.

از نقطه نظر آمریکا، تهران برای دستیابی به شرایطی تلاش می کند که اجازه می دهد ایران به برنامه هسته ای بزرگتر از اندازه و سایر شرایط مربوط به طولانی شدن مذاکرات، ادامه دهد، چیزی که آمریکا معتقد است این مسیر برای دستیابی به بمب اتمی را برای ایران باز نگه می دارد.

ولی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب اتمی چیست؟

دو مسیر نخست، تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو است. به دلیل آنکه آمریکا از درخواست خود برای توقف غنی سازی در این دو سایت، عقب نشینی کرده، اکنون مذاکرات بر تعداد و میزان پیچیدگی سانتریفیوژها متمرکز شده است. غرب بر الفاظی تاکید دارد که نشان می دهد حداقل یک سال زمان باقی مانده است تا ایران به سلاح هسته ای دست یابد. منتقدان در اسرائیل و برخی در کنگره بر این باورند که چنین توافقی به ایران اجازه خواهد داد تا برنامه غنی سازی محدود خود را ادامه دهد و این مساله گزینه دستیابی ایران به یک سلاح اتمی را پوشش می دهد.

سومین مسیر مربوط به رآکتور آب سنگین اراک است که می تواند مسیر جایگزینی برای تولید بمب اتمی با استفاده از پلوتونیوم باشد. بر اساس توافق موقت هسته ای بین ایران و 1+5، فعالیت رآکتور اراک متوقف شده است و مذاکره کنندگان غربی پیشنهاد طراحی مجدد این رآکتور را ارائه کرده اند.

مسیر چهارم نیز برای دستیابی به بمب، یک گزینه "مخفیانه "است که ایران به دنبال ایجاد تاسیسات مخفیانه هسته ای است.

برای مانع شدن از این کار، 1+5 بر بازرسی دقیق از تاسیسات هسته ای ایران اصرار دارد و استدلال خود برای این کار را نیز سابقه بد ایران در نقض شرایط آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اند.

گروه 1+5 در مقابل، برای اجرا کردن گام های معنادار در راستای متوقف کردن این 4 مسیر دستیابی به بمب، پیشنهاد کاهش برخی تحریم ها را به ایرانی ها داده است. هدف اصلی از این قرارداد، همگرایی ایران با جهان است.

باراک اوباما روز دوشنبه تاکید کرد که هیچ دلیلی برای تمدید مذاکرات هسته ای نمی بیند. جان کری نیز بر این مساله تاکید کرده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز تاکید کرده است که تمدید مذاکرات هیچ سودی نخواهد داشت.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران بر این مساله پافشاری می کند که چارچوب توافقنامه و توافق بر سر جزییات فنی باید در یک مرحله صورت گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Admin ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    مشرق ذوق نکن و مزخرف نباف لطفاً توافق نهایی بهار امسال محقق خواهد شد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس