اوج تصفیه های خونین در شهرهای رقه و دیرالزور است که دست کم 60 نفر کشته شده اند که همگی خلیجی بوده و تنها 40 نفر، از اتباع عربستان سعودی بوده اند. جالب این جاست که جرم اعلام شده برای همه این افراد، صرفا تقاضای بازگشت به موطن خود بوده است.

پاسپورت‌هایی که به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شودگروه بین الملل مشرق - روزنامه فرامنطقه ای «الحیاة» در گزارشی به علل افزایش تصفیه های خونین استالینی و اعدام های داخلی داعش پرداخته است. در آخرین نمونه از اعدام های داخلی، فعالین حقوق بشر سوریه از اعدام 40 نفر از اتباع سعودی در تشکیلات داعش خبر دادند که گفته می شود قصد فرار از قلمرو داعش و بازگشت به شبه جزیره را داشته اند.

چندی قبل خبرگزاری آسوشیتدپرس از فرار یکی از عناصر داعش خبر داد و به نقل از وی نوشت: «بعد از فرار، فرمانده من دستور تعقیب من داده بود. من با تغییر چهره و لباس مبدل فرار کردم و در مقابل، فرمانده من یک گام فراتر از همه جا، دستور داد که هر مظنونی را می توانند در این زمینه به قتل برسانند و نیاز به تحقیق دقیق و احراز هویت من نیست!» سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در گزارشی مدعی شد تنها طی 6 ماه گذشته، دست کم 120 نفر از عناصر داعش از سوی تشکیلات داخلی اعدام شده اند. بر پایه این گزارش، «اکثر کشته شده ها، کسانی بودند که از پیوستن به داعش پشیمان شده و می خواستند به موطن اصلی خود بازگردند.»

نکته مهم در این میان، افزایش تصاعدی و بی سابقه تصفیه های خونین داخلی در این تشکیالت طی دو هفته اخیر است. فعالین تحولات سوریه، ابتدای هفته قبل از اعدام دو نفر در پادگان «العکیرشی» در شهر رقه خبر دادند که متهم به "ایجاد انشقاق در صفوف واحد تشکیلات" بودند؛ اما همین نهادها از اعدام 40 نفر در روزهای اخیر خبر دادند. جرم این 40 نفر، "تقاضای پاسپورت برای بازگشت به کشورشان" اعلام شده است!

یکی از نهادهای حقوقی وابسته به مخالفان بشار اسد نیز سه شنبه هفته قبل از اعدام 60 نفر از سربازان داعش در شهر تل ابیض در حاشیه رقه خبر داد. گفته می شود این افراد از طریق مرز ترکیه قصد بازگشت به کشورشان را داشتند. جالب این جاست که در میان این کشته شدگان نیز 40 نفر از اتباع عربستان سعودی بوده اند. حتی گفته می شود در شهر رقه، وضعیت امنیتی تشدید شده است، زیرا میزان انشقاق به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است.

پاسپورت‌هایی که به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود

ثامر الصبار، از فعالین مدنی سوریه در همین زمینه به الحیات می گوید: «طی هفته های اخیر، به نظر می رسد خشم تشکیلات داعش علیه نیروهای خلیجی تشدید شده است یا خلیجی ها به عللی تصمیم گرفته اند به دیار خود بازگردند. اوج تصفیه های خونین در شهرهای رقه و دیرالزور بوده است که دست کم 60 نفر کشته شده اند که همگی خلیجی بوده و تنها 40 نفر، از اتباع عربستان سعودی بوده اند. جالب این جاست که جرم اعلام شده برای همه این افراد، صرفا تقاضای بازگشت به موطن خود بوده است.»

این فعال سوری ادامه می دهد: «این موج "فرار" در تاریخ داعش کم ترین سابقه ای ندارد و به نطر می رسد تشکیلات در قبال آن شکننده باشد. از ماه هفتم میلادی سال قبل تا روز 28 ژانویه سال جاری، تنها 122 نفر از اعضای داعش اعدام شده بودند که جرم غالب آنان – تا قبل از دو هفته اخیر – در حد "جاسوسی برای کشورهای اجنبی" و یا "غلو" در حق خلیفه بوده است! اما این بار به صورت رسمی جرم افراد را تلاش برای بازگشت به موطن خود می خوانند.»

پاسپورت‌هایی که به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود

در این زمینه «غیث» از سربازان تونسی قدیمی داعش که موفق به فرار از قلمرو داعش شده و اکنون به حالت مخفی در خارج از سوریه زندگی می کند، به آسوشیتدپرس گفته است: «بیش از 10 نفر از سربازان قدیمی داعش فرار کرده اند؛ اما تشکیلات خانواده های آنان را گروگان گرفته و حتی در یک مورد؛ خانواده سرباز مربوطه را در خارج از قلمرو داعش ترور کرده است!»

به نظر می رسد داعش در مواجهه با فرار نیروهای خود به موطن اصلی، دچار چالشی شده باشد که می تواند انشعاباتی را در تشکیلات داشته باشد. طی دو هتفه اخیر، داعش در میدان نبرد نیز شکست های جدی خورده است که تا پیش از این، در تاریخ داعی بی سابقه بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    خلیجی نه ! کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    داعش = آمریکا = اسرائیل = ترکیه = عربستان = قطر = اردن = انگلیس = آلمان = ژاپن = استرالیا = کانادا = فرانسه = نظام سلطه
  • مرگ بر آمریکا ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    ان شاءالله داعش ملعون داره از درون متلاشی میشه . . . این منو یاده یه جمله از یه بزرگی میندازه...
  • حسین ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اینقدر خلیجی خلیجی نکنین.کسی نبود اینو ببینه؟ بگین تابعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس...
  • ندا ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    کاش به ازای هر جنایت داعش به سردمداران آمریکایی و اسراییلی فرانسه انگلیس آلمان قطر عربستان ترکیه امارات اردن هم پیام تنفر از نقشه های پنهان و پیدایشان را بدهیم و فقط به داعش سرگرم نشیم. کاش به لطف خداوند عقل بشر بیدار بشه و متوجه بشه که دقیقا به اسم تروریست ها این آیکان های مذهب و اسلام ناب هستند که مورد هجمه ی سران ابرقدرت واقع شده اند. کاش نسل های بعدی بتوانند تشخیص دهند که رهبران آمریکا همان هیتلر و صدام و امثالهم هستند و همه ی ظالمان یک راه را می روند: مشغول کردن اذهان عموم و سوءاستفاده از مردم با دروغ و دغل رسانه ای. کاش بدانند که هر ارزشی که این سردمداران زیر پا له میکنند یعنی مبارزه با خداوند که عاقبتی جز نابودی خودشان ندارد. مکر خداوند با صبر آمیخته است و زمان و مکان محدود زمینی برای ما انسانهاست نه خداوند و روزی همه ی این بی عدالتی ها پایان می یابد.
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    ---------------------- که دست کم 60 نفر کشته شده اند که همگی ساکن حوزه ی خلج فارس بوند ( نه خلیجی) بوده و تنها 40 نفر،---------لطفا در تنظیم خبر دقت شود/
  • ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    انشاء الله فروبپاشه لعنتیها به جلادهای آخرالزمان می مانند
  • شاهین ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    مرگ بر امریکا و امریکا صفتان
  • علی ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اینا عادین که!
  • رضایی ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    بذار اونقد بکشن همدیگرو که تموم بشن چه خوب می شد این گروه به عربستان هم ناخنکی میزدند وچاه های نفت ظهران عربستان منفجر می کردندهمه اینا حرومزاده اند
  • علي ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اللهم اشغل الظالمين بالظالمين
  • حسن ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    خدا رو شکر. انشاالله همشون به درک واصل بشن. از دیروز که صحنه ی آتش زدن خلبان اردنی رو دیدم با شنیدن اسم این گروه حالت تهوع بهم دست میدهد. در ضمن خلیج همیشه فارس
  • رحمن ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    یکی نیست به این مردکه سیاه پوش بگوید که کافر تو چرا انگشتر در دست داری تو مشرکی بزعم اعتقاداتت
  • جاوید ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    دیگه با وجود ایران قدرتمند در منطقه نظام سلطه هم براشون خواب و خیال شده, باید فقط گفت نظام کفر و ظلم
  • احمد ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    تسویه حساب درسته مشرق ... این تصفیه یعنی صافی کردن ، که برای مایعات بخصوص آب بکار می رود .
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    جان آدمها؟؟؟ مگه اینا آدمن؟؟؟
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    در حدیث پیشگویی امیرالمؤمنین علیه السلام در باره داعش به اختلاف و درگیری بین خود شان اشاره شده است
  • ناشناس ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اقا خلیج فارسسسسسسسسسسسسسسسسس نه خلیجی
  • پریسا ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    سلام.این همه کاربر عزیز وقت می ذارن.مشرق تصحیح کن.خلیج تا ابد فارس. انتقادپذیر باش یا توضیحی بده!!
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    خاک بر سر ارتجاع عربی و دولت های حامی غربی. به حکم عقل داعش کمانه خواهد کرد به سوی خودتان.
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    احسنت اخوی
  • مالک اشتر ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    آقا په ای ۱۸+ چی بود دیگه.... این که هیچی نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس