ایران ممکن است هرگز به بمب اتم برای تهدید دشمنان منطقه‌ای خود و وادار کردن آنها به پذیرش نفوذ رو به رشد و استراتژی‌های منطقه‌ای خود نیازی نداشته باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه جروزالم پست به قلم قانم مصیبه نوشت: ایران ممکن است به اهرم فشار استراتژیک و اقتصادی بر عربستان‌ سعودی و اسرائیل به‌صورت همزمان دست پیدا کرده باشد.
 سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای ادای احترام به سلمان، پادشاه جدید عربستان‌سعودی، نمی‌توانست در زمانی مهم‌تر برگزار شود.

 هفته‌های گذشته، زمان‌هایی مهم برای خاورمیانه بوده است.  تحولات اخیر این تهدید را به همراه دارد که موجب گسترش بی‌ثباتی در منطقه و در واقع جهان شود اما پوشش رسانه‌ای خاص از مرگ عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و سقوط همزمان دولت یمن، فوری‌ترین، مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین رویدادها نیستند.
 وقایع در حال روی دادن، از جمله قدرت گرفتن گروه داعش، تجدید حیات القاعده، هرج و مرج در سوریه و لیبی، سطح بی‌سابقه‌ای از پناهندگان غیرنظامی و احتمال جنگ داخلی در یمن، سیاستگذاران در سراسر جهان را به چالش کشیده‌اند اما رویدادی کمتر آشکار و بیشتر تهدیدکننده وجود دارد که ممکن است تاکنون روی داده باشد و می‌تواند بیشتر موجب بی‌ثبات کردن اوضاع در سال‌های آینده شود. 

کشورهای غربی، به رهبری ایالات متحده، در تلاش برای توجیه کشورهای عرب سنی در مورد منطق خود برای ادامه مذاکرات با ایران با هدف مدیریت و نه توقف برنامه هسته‌ای ایران بوده‌اند.  متحدان دیرینه آمریکا در جهان عرب همچنان درباره پذیرش اقدامات اوباما درباره ایران تردید دارند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به اندازه‌ای قصد به چالش کشیدن سیاست ایالات متحده را دارد که حاضر است با تشویق کنگره آمریکا به وارد کردن فشار برای تحریم‌های بیشتر، خطر قطع کامل روابط خود با رئیس‌جمهور آمریکا را بپذیرد.  اما اکنون دیگر خیلی دیر شده است.
ایران ممکن است در حال حاضر بزرگ‌ترین اهرم فشار خود را به‌دست آورده باشد و به اهرم فشار استراتژیک و اقتصادی بر عربستان‌سعودی و اسرائیل به صورت همزمان دست پیدا کرده باشد. ایران ممکن است هرگز به بمب اتم برای تهدید دشمنان منطقه‌ای خود و وادار کردن آنها به پذیرش نفوذ رو به رشد و استراتژی‌های منطقه‌ای خود نیازی نداشته باشد. 
به لطف حوادث هفته‌های گذشته، شورشیان حوثی یمن که متحد ایران و آموزش دیده سپاه پاسداران هستند، بندر هدیثه در دریای سرخ را با فاصله تنها 30 کیلومتر از جیبوتی به تصرف خود در آورده‌اند. برای اولین‌بار رقیب عربستان سعودی در حال حاضر توانایی کنترل تنگه باب‌المندب را در اختیار دارد که موجب اتصال دریای سرخ به خلیج عدن و اقیانوس هند می‌شود. ایران در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری به کنترل راه ارتباطی استراتژیک بین دریای مدیترانه و اقیانوس هند نزدیک شده است.
 از این راه، 3 میلیون بشکه نفت در روز عبور می‌کند. تنگه‌های خاورمیانه ارزشی بیش از ارزش جغرافیایی دارند. این تنگه‌ها چیزی کمتر از شریان‌های کشورهای منطقه نیستند. مسدود کردن تنگه تیران مصر باعث وقوع جنگ در سال 1967 بین اسرائیل و همسایگان عرب آن شد.

ایران در گذشته تهدید کرده است اگر مورد حمله قرار بگیرد تنگه هرمز را مسدود می‌کند. دسترسی متحدان ایران به دریای سرخ باعث می‌شود خطر استفاده موثر از تحریم‌ها علیه ایران کمتر شود. ایران آماده به عقب راندن غرب در مذاکرات هسته‌ای است.  استراتژی رئیس‌جمهور اوباما مبنی بر تمرکز بر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، هدف کلی تهران را درباره ابراز وجود به‌عنوان ابرقدرت منطقه‌ای نادیده می‌گیرد. مقابله نکردن با تهدید تصاحب یمن توسط ایران، در حال حاضر به افزایش کارت‌هایی که رژیم ایران می‌تواند با آنها بازی کند کمک خواهد کرد. مماشات بیشتر، مقابله با این تهدید روزافزون برای ثبات منطقه‌ای و جهانی را حتی دشوارتر می‌کند.


منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عاشق ایران اسلامی ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    سرفراز باشی میهمن من-----ای فدایت جان و تن من

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس