ایران تلاش می‌کند با سیطره بر گذرگاه‌های دریایی مهم، نقل و انتقال منابع انرژی جهان را در اختیار خود درآورد.

به گزارش مشرق، روزنامه الاهرام در مقاله ای به قلم طارق الشیخ می نویسد: ایران تلاش می‌کند با سیطره بر گذرگاه‌های دریایی مهم، نقل و انتقال منابع انرژی جهان را در اختیار خود درآورد.
 ایران در سال‌های اخیر و با پیشرفت نیروی دریایی این کشور، تحرکات نظامی خود را در خلیج‌فارس، دریای عرب و در ادامه، خلیج عدن و ورودی جنوبى دریای سرخ، افزایش داده است.
 هدف ایران همزمان ایجاد توازن قوا با کشورهای غربی و در عین حال گسترش نفوذ خود و تبدیل شدن به قدرتی بزرگ در منطقه است. ایران در همین حال تلاش می‌کند با گسترش نفوذ خود در این مناطق و گذرگاه‌ها، فشار استراتژیک و اقتصادی به جامعه بین‌الملل وارد کند و علاوه بر این، خطوط نقل و انتقال و راه‌های اختصاصی خود و همپیمانانش را امنیت ببخشد.
ایران همچنین تلاش می‌کند با استفاده از ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در منطقه، از آن به‌عنوان وسیله گفت‌وگو و تامین منافع خود بهره ببرد. آنچه در یمن اتفاق افتاده، بدون شک حلقه جدیدی از سلسله حلقه‌های تحرک ایران در اطراف تنگه‌های دریایی منطقه است.

به گفته کارشناسان، همه صادرات نفت و گاز ایران تقریبا از طریق خلیج‌فارس و اقیانوس هند به بازارهای بین‌المللی می‌رسد. علاوه بر این واردات ایران نیز تقریبا از طریق همین مسیرها صورت می‌گیرد.

بر همین اساس ایجاد امنیت برای مسیرهای دریایی در شرق آفریقا، خلیج عدن، دریای عرب و تنگه هرمز، موضوعی حیاتی و ضروری برای ایران محسوب می‌شود. در همین حال در سال‌های گذشته تلاش برای نفوذ در دریای عرب، خلیج عدن و باب‌المندب، جزو تلاش‌های منطقه‌ای ایران بوده است،
زیرا اینها مناطقی است که ایران تلاش می‌کند بر آنها سیطره یابد تا امنیت ملی خود را تامین و در عین حال از آنها به‌عنوان ابزار فشار در برابر طرف‌های بین‌المللی و در رأس آنها آمریکا در صورت ضرورت استفاده کند.

 ایران به همین منظور چند بار رزمایش‌ دریایی برگزار کرده است، از جمله رزمایش  محمد رسول‌الله  در دسامبر گذشته که 6 روز ادامه داشت و در منطقه‌ای به مساحت 2 میلیون و 200 هزار کیلومترمربع از شرق تنگه هرمز تا جنوب خلیج عدن برگزار شد.
همزمان ژنرال حسین سلامی، معاون فرمانده سپاه پاسداران ایران گفت، ایران قادر است ناوهای هواپیمابر دشمن را سریع‌تر از سرعت صوت با موشک هدف قرار دهد. ایران در رزمایش‌های دریایی خود انواع و اقسام موشک‌ها و تسلیحات پیشرفته خود را آزمایش کرده است و اینگونه است که ایران در برابر چشمان جهانیان، قدرت نظامی دریایی خود را به طرف تنگه‌های استراتژیک بین‌المللی مهم گسترش می‌دهد، تنگه‌های هرمز، باب‌المندب، خلیج عمان و عدن که هدف نهایی از آن، سیطره بر گذرگاه‌های ویژه نقل و انتقال منابع انرژی در جهان است.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس