روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به حجت‌الاسلام هاشمی از افشاگری علی جنتی پرده برداشت.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز خبری نسبت به سخنان حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در مراسم سالگرد ورود امام‌خمینی (ره) به ایران و درخواست 20 نماینده برای افشای نام کاندیداهای که از آقای رحیمی پول دریافت کرده بودند، آغاز نمود.

از سوی دیگر، روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به حجت‌الاسلام هاشمی از افشاگری علی جنتی پرده برداشت. «افشاگری خوب؛ افشاگری بد» تنها تفاوت آن برای جریان اصلاحات خاستگاه سیاسی افشاکننده است. علی جنتی نیز اهل افشاگری است؛ این سخنان مطهره شفیعی یادداشت نویس روزنامه آرمان‌امروز است که شاید از ظهور احمدی‌نژادی دیگر در دنیای سیاست روایت می‌کند. مطهره شفیعی که روزگاری در مذمت افشاگری احمدی‌نژاد می‌نوشت، این‌بار با قلم پیروزمندانه از افشاگری می‌نویسد.

روزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «اسامی کاندیداهای دریافت‌کننده پول از رحیمی را افشاکنید» و «انقلاب ما به یمن، سوریه، لبنان و عراق صادر شده است» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· چهارگانه حمایت اصلاحات از دولت

«حمایت علنی، انتقاد پنهانی» استراتژی سعید حجاریان برای مناسبات میان اصلاحات و دولت یازدهم است؛ روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی خود به روایتی از این حمایت علنی پرداخته است.

درهمین راستا احمد خرم از نزدیکان سید محمدخاتمی اظهار داشت «از ابتدای انقلاب جناح اصولگرا همواره خط تمامیت‌خواهی را دنبال می‌کرده و اصلاح‌طلبان بعضاً در بخش ناچیزی از حاکمیت مستقر بوده‌اند. در زمان دولت آقای خاتمی هم اصلاح‌طلبان خارج از ارکان اصلی حاکمیت بوده‌اند. در دوران آقای احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان در هیچ رکنی یا موضعی از حاکمیت دخالتی نداشته‌اند.

خرم افزود: اصلاح‌طلبان از دولت حمایت می‌کنند. اولاً به خاطر اینکه وجود دولت تدبیر و امید باعث باز شدن فضای سیاسی و کاهش فضای امنیتی شده است.

ثانیاً دولت آقای روحانی به عکس دولت آقای احمدی‌نژاد که دنیا را به اجماع علیه جمهوری اسلامی رسانده بود، فضای اجماع علیه کشور را به فضای گفت‌وگو، مذاکره و تعامل تبدیل کرد.

ثالثاً حاکمیت دولت فعلی بی‌انضباطی، قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی حاکم شده در دوران دولت‌های نهم و دهم را به انضباط و قانون‌گرایی تبدیل کرد.

رابعاً، فضای شیوع و گسترش فساد را به برخورد و مبارزه با فساد بدل ساخت تا بتواند برنامه مبارزه با فساد را که در کشور نهادینه شده است اجرا کند.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «روایت شیخ از صدور انقلاب» و «رسایی یا نارسایی نشانی‌ها» اختصاص داد.

· جدال میان رسایی و اشرفی اصفهانی

تنش‌ها در بهارستان پایان ندارد؛ یک روز دریافت پول از رحیمی و روز دیگر چالش میان رسایی و اشرفی اصفهانی.

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به انعکاس جدال کلامی میان نماینده بهارستان و رئیس هیات تخلفات ریاست جمهوری پرداخت و در همین راستا نوشت «به گفته اشرفی اصفهانی، این دو نماینده که در حال حاضر از سرسخت‌ترین نمایندگان مخالف دولت هستند و پیش از دوره نمایندگی در سمت‌های مدیر کلی و ریاست یک سازمان مرتکب تخلفات بسیاری شدند و حالا با این حکم محرومیت از خدمات دولتی دیگر نمی‌توانند در پست‌های دولتی منصوب شوند یا حتی در دور بعد شانس خود را برای ورود به مجلس امتحان کنند.

در این میان حمید رسایی، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی یکشنبه 12 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه اشرفی اصفهانی، رئیس هیات تخلفات ریاست جمهوری اعلام کرده است که چند نماینده حکم انفصال از خدمت دارند، گفت: این موضوع به من چه ارتباطی دارد؟ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر حکم انفصال خدمتش، گفت: چه کسی این گزارش را داده است؟ اگر اشرفی اصفهانی گفته باید بگویم حکمی به ما ابلاغ نشده است.

این در حالی است که اشرفی اصفهانی در این باره گفته است که افراد محکوم چون الآن نماینده مجلس هستند و تا زمانی که در مجلس هستند قانون اجازه برخورد با آن‌ها را نمی‌دهد، بعد از اینکه دوران نمایندگی آن‌ها تمام شد این حکم اجرا می‌شود.

با این وجود رسایی ادامه داد: هیات تخلفات اداری ریاست جمهوری احکامش سه ساله است و طبق این احکام اگر بخواهند اعضای جدید در این هیات حضور یابند، باید اعضای قبلی استعفا دهند و چون اعضای قبلی این هیات استعفا نداده‌اند، پس از تغییر دولت، نهاوندیان طی احکامی، اشرفی اصفهانی و شوهر خواهر حسن روحانی (وطنی) را به عضویت در این هیات درآورد.

وی اظهار داشت: مباحث مطرح شده در هیات عالی تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته و در همین زمینه به کمیسیون اصل 90 نیز شکایت شده است، طبق قانون هیات جدید تخلفات اداری ریاست جمهوری طی یک سال گذشته به صورت غیرقانونی فعالیت کرده و تمامی احکام آن‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود، زیرا جایگاهی که افراد در آن قرار گرفته‌اند، غیرقانونی است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 اظهارات اشرفی اصفهانی را دو پهلو خواند و ارائه اطلاعات غلط به خبرنگاران را اقدامی معنی‌دار توصیف کرد و گفت: خبرنگاران از اشرفی اصفهانی که جزو رد صلاحیت‌شدگان انتخابات قبل هستند، این سئوال را بپرسند که چرا در جایگاهی غیرقانونی حضور یافته‌اند!»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «وعده مجازی احمدی‌نژاد» و «واکنش شورای‌نگهبان به ادعای پرداخت پول به نمایندگان» اختصاص داده است.

· احمدی‌نژاد می‌آید

«مجازی یا حقیقی»، این‌بار وعده آمدن در دنیای مجازی داده است تا کماکان احمدی‌نژاد با سکوتش در صدر خبرهای جریان اصلاحات باقی بماند.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد به تلاش محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به متن سیاست با رونمایی از سایت رسمی‌اش پرداخته است و در همین راستا نوشت «محتوای وبسایت رسمی احمدی‌نژاد روز ۱۲ بهمن از دسترس خارج و به جای آن عکسی خندان از وی منتشر شد و جمله «به زودی می‌آییم» زیر عکس او نقش بست. اما چقدر باید این بازگشت احمدی‌نژاد را جدی گرفت؟ اساساً راه‌اندازی یک سایت توسط رییس سابق دولت آیا محملی تازه برای دور جدید فعالیت‌های سیاسی احمدی‌نژاد است یا باید دوباره با موضوعی شبیه «لیست مفسدین اقتصادی در جیب او»، تهدید به بیان ناگفته‌ها در جریان مناظره‌های انتخاباتی و «بهار می‌آید» مواجه شویم؟

22 بهمن دو سال قبل بود. او به عنوان رییس دولت مطابق تمام سال‌های گذشته به عنوان سخنران در مراسم حضور داشت. شاید خیلی‌ها منتظر بودند احمدی‌نژاد در حد کد دادن هم که شده اظهاراتی را مطرح کند. او البته حامیانش را چشم انتظار نگذاشت و مانند سخنرانی‌اش در سازمان ملل همان سال اظهاراتش را با تکرار سه باره شعار «زنده باد بهار» به پایان برد تا بهار تبدیل به کلیدواژه حامیانش شود.

کلیدواژه‌ای که در بهار سال ۹۲ به کرات توسط احمدی‌نژاد به کار برده شد. آن‌ها با شعار بهار می‌آید به استقبال ریاست‌جمهوری مشایی رفتند. استقبالی که البته با سد شورای نگهبان و ناکامی احمدی‌نژاد در رایزنی با سطوح بالا هرگز به آزمودن نرسید. با این حال آن‌ها کلید واژه بهار را برای خود حفظ کردند و با راه‌اندازی سایت دولت بهار تلاش کردند هیجان حضور احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور را حفظ کنند.

حالا او دیگر رییس دولت نیست اما آن روحیه‌ای که خروجی‌اش «بگم بگم» در مناظره مشهور انتخاباتی سال ۸۸ بود حفظ شده است. آیا احمدی‌نژاد در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش یک افشاگر بزرگ بود یا باید برای او نقش دیگری در نظر گرفت.»

سپس در ادامه به نقل از عبدالرضا داوری از نزدیکان رسانه‌ای احمدی‌نژاد نوشت «از به جمع‌بندی نرسیدن حامیان احمدی‌نژاد سخن گفت. او گفته بود که تکثر آرا در مورد ادامه حیات سیاسی احمدی‌نژاد آنقدر دچار واگرایی است که نمی‌توان گفت رییس دولت‌های نهم و دهم اراده‌ای معطوف به قدرت دارد. اما آیا می‌توان تصور کرد احمدی‌نژاد امروز در میان هزار و یک فکری که دارد به قدرت و روزهای حضور در پاستور حتی فکر هم نمی‌کند؟»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیتر «افشای اسامی گیرندگان پول از معاون احمدی‌نژاد» اختصاص داد.

· انتقاد به منبر آیت‌الله جنتی

محمدتقی فاضل میبدی نسبت به سخنان آیت الله جنتی در نماز جمعه انتقاد دارد؛ وی معتقد است که این سخنان از منبر رسمی باعث ایجاد گسست در روابط بین تهران - ریاض می‌شود و در همین راستا در سرمقاله روزنامه شرق نوشت «آقای جنتی ضمن تسلیت به آمریکا و رژیم اسراییل به‌عنوان حامیان حکومت سعودی و تبریک به مسلمانان به کسانی در ایران تسلیت می‌گوید که به تعبیر ایشان از سر سفره پادشاه عربستان تغذیه می‌کردند. سؤال این است که منظور آقای جنتی چه‌کسانی است؟ براساس کدام مدرک و سند سخن می‌گوید؟

یک خطیب نباید از روی عصبانیت سخن بگوید چون ممکن است یک جمله خارج از عرف به حقوق همه ضربه وارد کند همچنان‌که در دولت پیشین و در عرصه دیپلماسی جملاتی ایراد می‌شد که به زیان منافع ملی بود.» در بخش دیگری از این یادداشت آمده است «آقای جنتی در خطبه مذکور بر این عقیده است که باید سیاست‌های موردنظر ایشان را پیش ببرند هرچند به اقتصاد ما آسیب بزند و مردم روزی یک‌بار غذا بخورند. این حرف با کدام منطق سازگاری دارد؟ اگر نتوانیم سیاست‌های خارجی خود را براساس یک عقل و منطق دنبال کنیم و با دنیا از سر تعامل درآییم، اقتصاد ما به نقطه موردنظر نخواهد رسید.»

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «منتظر افشاگری جنتی باشید!» و «ضدونقیض گویی‌های تندروها علیه ظریف» اختصاص داد.

· افشاگری به سبک علی جنتی

«افشاگری خوب؛ افشاگری بد» تنها تفاوت آن برای جریان اصلاحات خاستگاه سیاسی افشاکننده است.

علی جنتی نیز اهل افشاگری است؛ این سخنان مطهره شفیعی یادداشت‌نویس روزنامه آرمان ‌امروز است که شاید از ظهور احمدی‌نژادی دیگر در دنیای سیاست روایت می‌کند.

مطهره شفیعی که روزگاری در مذمت افشاگری احمدی‌نژاد می‌نوشت، این‌بار با قلم پیروزمندانه از افشاگری می‌نویسد و در همین راستا به بیان رفتار علی جنتی پرداخت و نوشت «روز گذشته خبری به «آرمان» رسید که «تمام می‌شود» با توجه به این خبر به نحو دیگری معنا شد.

خبر اینچنین بود: «قرار است آقای جنتی به زودی موضوعاتی را افشا کند» اما این موضوعات چیست؟ آنطور که این منبع نزدیک به جنتی می‌گفت، «افشاگری وزیر ارشاد درباره ماهیت فشارها بر این وزارتخانه است یعنی هویدا خواهد کرد که این فشارها از دایره سیاسی بودن یا حتی فرهنگی و اجتماعی بودن جداست و برخی موضوعات شخصی در این امر دخیل است!»

زمانی که از این منبع آگاه سؤال شد چه زمانی قرار است جنتی افشاگری کند؟ گفت: «اکنون در مرحله جمع‌آوری اطلاعات و مدارک برای اعلام مستند این موضوع هستند و به محض آماده شدن با مردم در میان گذاشته خواهد شد.»

وزیر متولد 1328 چه در سر و چه در دست دارد که می‌خواهد افشاگری کند؟ چرا این روزها منتقدان اصلی او در پارلمان ساکت هستند؟ آیا پی به آنچه جنتی به آن پی برده است، برده‌اند؟ آیا لبخندی که جنتی به «آرمان» زد و گفت: «تمام می‌شود» بدین معنا بود که آنچه او می‌داند و می‌خواهد بیان کند به مثابه مهر سکوتی بر لب منتقدان است و انتقادات بخشی از اقلیت با افشاگری وزیر ارشاد تمام می‌شود؟

اکنون برخی از اقلیت نمی‌خواهند به وزیر ارشاد پیله کنند و از سویی هم نمی‌خواهند هراس و نگرانی خود را علنی کنند پس به موضوعات کوچک و موضوعاتی که ارزش آنچنانی ندارد گیر می‌دهند؛ مثلاً در آخرین مورد 70 نماینده به جنتی درمورد آنچه برخورد تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها می‌خواندند، تذکر دادند.

ظاهراً تذکر دهندگان فراموش کرده بودند که رسانه‌های اصلاح‌طلب در دولت قبل که مورد حمایت بی‌چون و چرایشان بود، احساس تبعیض با رسانه‌های اصولگرا نداشتند چون اصلاً به آن‌ها این فرصت داده نمی‌شد که کوچک‌ترین انتقادی داشته باشند.

این نکته هم حائز اهمیت است که علی جنتی اهل عقب‌نشینی نیست چنانکه چندی قبل وقتی با اتهام عقب‌نشینی در برابر فشارها برای صدور مجوز فیلم مواجه شد اینگونه پاسخ داد: «اگر ما جلوی اکران برخی فیلم‌ها را گرفتیم بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی در این وزارتخانه بوده که اصلاحات در بعضی از فیلم‌ها لازم بود و گاهی برخی از آن‌ها با اصلاحات صورت گرفته نیز قابل اکران نبودند، این به معنای عقب‌نشینی وزارت ارشاد نیست.» پس چه بسا به‌زودی با افشاگری وزیر ارشاد مخالفان عقب‌نشینی کنند و به اتاق تصمیم‌گیری خود بازگردند تا پاسخی برای «چه کنم، چه کنم‌هایشان» بیایند.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «منافع ملی زیر ضرب حاشیه‌سازان» و «ناگفته‌های ناطق‌نوری از روز ورود امام (ره)» اختصاص داد.

· در جست‌وجوی آن 170 نفر

آن 170 نفر کیست‌اند؟ این سوالی است که پس از نامه رحیمی به پربسامدترین سؤال نشریات اصلاح‌طلب تبدیل شده است. ابراهیم بهشتی در روزنامه دولتی ایران به روایت این نامه‌ها که به جست‌و جوی آن 170 نفر هستند، می‌پردازد و در همین راستا نوشت «نامه نیمه تمام مانده جمعی از نمایندگان مجلس برای اعلام اسامی نامزدهایی که از محمدرضا رحیمی برای تبلیغات در انتخابات مجلس پول گرفته بودند، روز گذشته دوباره کلید خورد. دیروز دو نامه جدید از سوی نمایندگان تهیه شد یکی خطاب به رئیس مجلس و دیگری به مقصد دستگاه قضایی که در هر دو نامه تأکید شده اسامی کسانی که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، اعلام شود. هر چند اکثر نمایندگان در اظهار نظرهای خود از بررسی ادعای رحیمی استقبال کرده‌اند اما امضاکنندگان نامه‌های یاد شده عمدتاً نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب مجلس هستند.

جواد هروی، یکی از طراحان این نامه‌ها به خبرنگار «ایران» گفت که تا آخر وقت دیروز امضاها به مرز 40 رسید. او البته افزود که این موضوع هم همانند سایر طرح‌های مجلس موافقان و مخالفانی دارد و طبع برخی از همکاران با این مطالبه جور نیست. به گفته وی، برخی نمایندگان می‌گفتند موضوع مربوط به مجلس هشتم است و مبلغ مورد بحث هم که حدود 7-6 میلیون تومان است، در برابر هزینه‌های صدها میلیونی برخی دیگر از نامزدها خیلی چشمگیر نیست و لذا نامه را امضا نکردند.

معاون اول رئیس جمهوری سابق در نامه افشاگرانه خود ادعا کرده بود که در آستانه انتخابات مجلس هشتم توسط کمیته‌ای متشکل از چهره‌های اصولگرا مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان را بین 170 نامزد اصولگرا در سراسر کشور توزیع کرده است. او گفته که این مبالغ از سوی یکی از محکومین پرونده بیمه ایران و در قالب کمک‌های انتخاباتی به نامزدها پرداخت شده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • چهره کثیف ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    خیلی خیلی بخشید معذرت میخوام میخواستم بدونم فرق (تهدید)و(فرصت)چیست
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    به عشق هرچی مرده احمدی برمیگرده
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    درود بر جنتی- جانم فدای جنتی
  • احمد ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    مشرق یه راهی باز کن برای افشاگری مردمی ، امتحان کن ببین چه می بینی . کارمندان ، کارگران ، مدیران زیادی هستند که جای امنی برای افشاگری ندارند . اسناد و مدارک بسیاری دریافت خواهی کرد . ثابت کن حقوقی و حرفه ای و امانت داری تا قدم بزرگی بر علیه فساد برداری .
  • حميد ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    منظورت پاك ترين دولت قبل هست(كه هيچ اختلاسي تو دولتش نشد)يا حلقه انحرافي كدومشون برميگرده.
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    وزیر متولد 28 در سر که چیزی ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس