بسیار بعید است که مواضع پاریس در خصوص سوریه پس از این سفر تغییری داشته باشد، چون سیاست‌های فرانسه را سیاستمداران این کشور تعیین نمی‌کنند، بلکه آمریکاست که به مقامات فرانسه دیکته می‌کند چه کاری انجام بدهند. دیدار هیات فرانسوی با بشار تغییری در سیاست های آمریکایی فرانسه ایجاد نمی کند.

گروه بین‌الملل مشرق- هیأتی متشکل از اعضای پارلمان فرانسه این روزها در سوریه هستند و با بشار اسد دیدار می‌کنند. نمایندگان فرانسه در این دیدارها، همکاری پاریس با دمشق را برای مبارزه با تروریسم، به سود فرانسه توصیف کرده و طرفین بر ضرورت همکاری‌ها و روابط بین دو کشور تأکید نموده‌اند. "سانا" خبرگزاری رسمی سوریه در این‌باره گزارش می‌دهد که هیأت فرانسوی تأکید کرد: "ما بر ضرورت عمل در زمینه‌هایی که منافع دو ملت سوریه و فرانسه را تأمین کند، تأکید می‌کنیم، همکاری‌هایی که در راستای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه باشد." "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار گفت: "مبارزه با تروریسم نیازمند اراده سیاسی حقیقی است، چراکه چنین امری به سود همه خواهد بود." وی، سوریه را کشوری دانست که همیشه آمادگی رابطه با سایر کشورها را بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یک‌دیگر دارد. از زمانی که فرانسه سال 2012 سفارت خود در دمشق را تعطیل کرد، این دیدار، عالی‌رتبه‌ترین دیداری است که میان مقامات دو کشور صورت گرفته است.

- هیأت فرانسوی شامل اعضایی از هر دو مجلس "مجلس ملی" و "سنا" می‌شود

- اعضای هیأت مستقل از پارلمان و دولت فرانسه به سوریه رفته‌اند

- هدف از این سفر، اطلاع مستقیم از وضعیت واقعی درون سوریه است

- موضع فرانسه درباره سوریه عوض نمی‌شود، چون مقامات پاریس از آمریکا دستور می‌گیرند

- فرانسه هیچ‌گونه دخالت مستقلی از ائتلاف بین‌المللی در سوریه ندارد

- دولتمردان فرانسه بدون اطلاع از وضعیت داخلی سوریه از شورشیان حمایت می‌کنند


مصاحبه با تیری میسان
دیدار هیأت پارلمانی فرانسه با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه

"تیری میسان" محقق و کارشناس فرانسوی مسائل سیاسی در خصوص این‌که آیا هیأت مذکور از طرف دولت یا پارلمان فرانسه به سوریه سفر کرده است، به خبرنگار بین‌الملل مشرق می‌گوید: "این هیأت که شامل اعضایی از هر دو مجلس "مجلس ملی" و "سنا" می‌شود، اعضایش به خواست خودشان و مستقل از پارلمان و دولت فرانسه به سوریه رفته‌اند و ارتباطی با جناحی خاص یا دولت ندارند. این‌ها می‌خواستند به چشم خودشان ببینند وضعیت درون سوریه واقعاً چگونه است."

میسان در ادامه به سختی‌های این هیأت در راه سفر به سوریه و دیدار با بشار اسد نیز توضیح می‌دهد: "خیلی طول کشید تا این افراد بتوانند مطمئن شوند که سفر به سوریه برایشان ایمن است و همچنین می‌توانند از فشارهای دولت فرانسه جان سالم به در ببرند. با این حال، این چند نفر الآن در دمشق هستند."

کارشناس فرانسوی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دیدار هیأت پارلمانی فرانسه با رئیس‌جمهور سوریه می‌تواند خط مشی سیاسی پاریس در قبال بحران سوریه را تغییر دهد یا نه، می‌گوید: "بسیار بعید است که مواضع پاریس در خصوص سوریه پس از این سفر تغییری داشته باشد، چون سیاست‌های فرانسه را سیاستمداران این کشور تعیین نمی‌کنند، بلکه آمریکاست که به مقامات فرانسه دیکته می‌کند چه کاری انجام بدهند. دیدار هیات فرانسوی با بشار تغییری در سیاست های آمریکایی فرانسه ایجاد نمی کند."

تیری میسان معتقد است فرانسه پس از تعطیلی سفارت خود، دخالت مستقیم در سوریه را نیز پایان داده است. وی تصریح می‌کند: "در حال حاضر فرانسه هیچ‌گونه دخالت و اقدام رسمی مستقل در سوریه نمی‌کند. سفارت ما بسته شده است و هرگونه تجارتی که مربوط به دولت فرانسه باشد، نیز در سوریه متوقف است. البته پاریس هنوز هم در ائتلاف‌های بین‌المللی حضور دارد."

این نویسنده و فعال فرانسوی حقوق بشر در انتها و در توضیح بیش‌تر علت سفر هیأت پارلمانی به دمشق تأکید می‌کند: "نکته عجیب این است که دولت فرانسه در حالی تصمیم می‌گیرد از شورشیان در سوریه دفاع کند که هیچ اطلاعی از وضعیت درون این کشور ندارد. در قرن 21 بسیار خنده‌دار است که دولتی بدون دانستن واقعیت‌های یک کشور، از مخالفان دولت آن حمایت کند."

این در حالیست که "خالد عبود" دبیر پارلمان سوریه در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: وقتی یک هیات پارلمانی اروپایی با دولت سوریه دیدار می کند، این نشانه یک مرحله مهم چرخش مواضع اروپاست.

برخی ها معتقدند که تغییر مواضع اروپا نتیجه طبیعی پیشروی نیروهای سوری درمیادین مبارزه با تروریست ها است.

"ریاض صقر" نویسنده و تحلیل گر سیاسی سوری در این باره می گوید: این دیدار، نتیجه چند موضوع اساسی است که مهمترین آنها پیشروی ارتش سوریه در میادین مقابله با تروریست ها است که باعث شده اروپایی ها بخصوص با توجه به پیامدهایی که رشد تررویسم در کشورهای خودشان داشته به راه حل سیاسی بحران سوریه گرایش پیدا کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس