حق‌شناس عضو ارشد حزب اعتماد ملی درباره عدم حضور خاتمی در همایش مردم سالاری می‌گوید: اعلام حضور آقای خاتمی و پس از آن عدم حضور ایشان قطعاً دارای تبعات و پیامدهایی برای همایش، آقای خاتمی و جریان اصلاح‌طلبی است

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یک‌شنبه با تمرکز خبری بر نقد حجت‌الاسلام روحانی نسبت به منتقدان رویکرد رفتاری آقای محمدجواد ظریف در مذاکره هسته‌ای و سخنان حجت‌الاسلام حسن خمینی آغاز نمودند.

از سوی دیگر، حق‌شناس عضو ارشد حزب اعتماد ملی در پاسخ به چرایی عدم حضور خاتمی در همایش اصلاح‌طلب اظهار داشت «شورای هماهنگی اصلاح‌طلبی در این زمینه هماهنگی‌های لازم را با آقای خاتمی انجام نداده بود. به نظر می‌رسد اعلام حضور آقای خاتمی در این همایش بدون اطلاع آقای خاتمی بوده است. اگر از قبل با ایشان هماهنگ می‌شد و سپس اطلاع‌رسانی انجام می‌شد چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. اعلام حضور آقای خاتمی و پس از آن عدم حضور ایشان قطعاً دارای تبعات و پیامدهایی برای همایش، آقای خاتمی و جریان اصلاح‌طلبی است.»

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رفع حصر/ تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاحاتروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «تکذیب شایعات مربوط به شورای عالی امنیت ملی» و «سیمرغ فجر بال گشود» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبرسازی یک سایت

«سخنگوی» به خبرسازی یک سایت ضد انقلاب پاسخ داد. روزنامه مردم‌ سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس سخنان کیوان خسروی پرداخت و در همین راستا نوشت«سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی انتشار برخی گزارش‌های غیرواقعی از سوی رسانه‌های وابسته به بیگانگان در خصوص موضوعات مطروحه در جلسات این شورا را بی‌پایه و غیرواقعی خواند. کیوان خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر محرمانه بودن دستور جلسات شورای‌عالی امنیت ملی افزود: تنها مرجع منتشرکننده مصوبات و تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی دبیرخانه شورا است که براساس ضرورت در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به ضرورت عدم تأثیرپذیری رسانه‌های داخلی از برخی فضاسازی‌های هدفمند از سوی مراکز خبری مشکوک گفت: انتشار اخبار مجعول و بی‌اساس از این دست صرفاً با هدف ایجاد التهاب و اختلاف در فضای سیاسی جامعه و انحراف افکار عمومی‌نسبت به اولویت‌های اصلی کشور انجام می‌شود.»

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رفع حصر/ تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاحاتروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «سیل دلواپسان- سد روحانی» و «عبای اتحاد» اختصاص داد.

· از غم مردم تا غم قدم‌های ظریف

اسماعیل حسین پور در صفحه سیاسی روزنامه اتبکار از «غم» روایت می‌کند؛ وی معتقد است که «غم» مردم با «غم» منتقدان ظریف یکسان نیست و دولت تدبیر و امید «غم» مردم را به خوبی دریافته و در جهت حل آن برآمده است؛ وی در بخشی از یادداشت خود نوشته است «این جماعت به فریاد آمده در این دولت و این چشم بستگان بر روی فسادهای میلیاردی همرهان و همراهان خویش، باید خوب بدانند که دیگر نمی‌توان با شعار مردم «شعور» مردم را به گروگان گرفت، دیگر نمی‌توان با شعار مردم رأی آن‌ها را گرفت و بعد با دولت برخاسته از رأی همین مردم این همه عناد داشت؛ مردم خوب می‌دانند خودشان غمشان چیست و مدعیان امروز چه غمی دارند.

مردم صبور و این دزدان با چراغ آمده خوب می‌دانند که سهم مردم از منابع عظیم نفتی چند سال گذشته چه قدر بوده است و چه بر جای مانده است؟ مردم کوه غم در دل مانده خوب می‌دانند امروز بزرگ‌ترین منکر چشم بستن بر این غارتگری‌هاست، بزرگ‌ترین منکر دم برنیاوردن کسانی است که پا از بزرگان پیش‌تر نهاده و خود را به جای مردم نشانده‌اند و فریاد بی هنگام شان گوش‌ها را کر کرده است. امروز اگر کسی ادعای دینداری داشته باشد ولی این دزدها و دزدی‌ها را منکر نداند باید در ایمانش شک کرد. در پایان باید صادقانه گفت قدم‌های «ظریف» بهانه است بین غم مردم تا غم این جماعت قلیل به اندازه کوه دماوند فاصله است.»

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رفع حصر/ تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاحاتروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «حکومت وحدت ملی عاقلانه‌ترین راه بود» و «ایراد می‌گیرند» اختصاص داده است.

· عقب‌گرد اصولگرایان از «وحدت» به «ائتلاف»

گروه احزاب روزنامه اعتماد در مطلب امروز خود به بررسی موانع اصولگرایان برای رسیدن به وحدت پرداخته است. نویسنده یادداشت معتقد است که گسست‌های گفتمانی در میان اصولگرایان آنان را از وحدت گفتمانی به ائتلاف سیاسی تنزل داده است و این فقط به خاطر پایگاه قوی جریان رقیب است؛ نویسنده در انتهای یادداشت به آینده فراروی جریان سیاسی اصولگرا پرداخت و در همین راستا نوشت«از سویی اصولگرایانی که در هشت سال گذشته با رفتن به سمت گفتمان احمدی‌نژاد که هر چه از آن برائت می‌جویند بازهم حافظه تاریخی مردم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد پایگاه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند حالا رفتن به سمت شیوه‌های رادیکالی نومحافظه‌کاران را آغازکرده‌اند. با وجود اینکه همایش‌هایشان خروجی ویژه‌ای ندارند اما تاکید و اصرارشان بر وحدت نشان می‌دهد که دریافته‌اند دیگر تنها با خودشان مثل چند دوره گذشته رقابت نمی‌کنند.

آن‌ها حالا رقبای جدی‌تری دارند که نتیجه ملموس انتخابات گذشته نشان داده است پایگاه اجتماعی قوی‌تری نسبت به آنان دارند و همین پایگاه اجتماعی، آن‌ها را به واهمه رقابت با اصلاح‌طلبان انداخته است. از این رو است که حتی تحلیلگران اصولگرا هم معتقدند باید در گفتمان اصولگرایی بازسازی اتفاق بیفتد و تنها بازگشت ریش‌سفیدی وشیخوخیت نمی‌تواند آن‌ها را از وضعیت تکثری که دچارش هستند، نجات دهد.

شاید همین رقابت جدی با اصلاح‌طلبان، چسبی باشد بر پیکره فروپاشیده اصولگرایان. شاید همین است که باعث شده تا محمد رضا باهنرکه مدتی است در جایگاه عسگراولادی نشسته است و می‌خواهد جای او باشد بر رقابت جدی با اصلاح‌طلبان تاکید می‌کند و در تلاش است تئوری سابقی را زنده کند که پیش از این به دادشان رسیده است؛ «رقابت با اصلاح‌طلبان.» مساله‌ای که شاید بتواند در سایه ترس آن همه اصولگرایان را مجبور کند تا به ائتلاف با خود تن دهند. با این حال شاید اصولگرایان در ظاهر به وحدت تئوریک برسند اما موانع اجرایی کردن این وحدت با وجود دو دستگی میان آن‌ها کار سختی به نظر می‌آید. گویا رسم شیخوخیت از میانشان برداشته شده و پدران اصولگرا حالا به دنبال کسانی حرکت می‌کنند که برایشان حکم پسران تازه کاری را دارند که نه به ریش سفیدی تن می‌دهند و نه به حرکت‌های محافظه‌کارانه. هر چه هست اصلاح‌طلبان امیدوارند که راست نشین‌های سیاسی هم یکی شوند و به وحدت برسند و در این میان و میانه یک بار هم که شده به رقابتی برابر با اصلاح‌طلبان رضایت دهند. رقابت برابر بی‌تردید همان چیزی است که می‌تواند ازمحبوبیت و مقبولیت جناحین سیاسی کشور پرده‌برداری کند.»

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رفع حصر/ تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاحاتروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «پشتیبانی قاطعانه رییس از وزیر» و «آزادی به شجاعت نیاز دارد» اختصاص داد.

· هشدار دادیم، گفتند سیاه‌نمایی می‌کنید

سید فاضل موسوی از «هشدارهای» خود در مجلس هشتم روایت می‌کند که آن روزها شنیده نشد. مهدی قدیمی خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق در گفت‌وگو با سیدفاضل موسوی، دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم، نحوه تعامل دولت‌های نهم و دهم با این مجلس و پرونده محمدرضا رحیمی پرداخت. سید فاضل موسوی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه مشخصاً درباره توزیع پول بین نمایندگان توسط معاون پارلمانی دولت، در زمان استیضاح کردان مسایلی مطرح شد. الان هم معلوم شده که پیش از آغاز مجلس هشتم، برخی نمایندگان از طریق رحیمی شارژ مالی شده‌اند. این مسائل، نمود بارزی هم در فعالیت‌های نمایندگان در مجلس داشت؛ اظهارداشت«من در زمان استیضاح مرحوم کردان هم چک‌های پنج‌میلیونی‌ای که از طریق معاونت پارلمانی دراختیار برخی نمایندگان قرار گرفته بود و هم رسیدهایی که درازای پرداخت این چک‌ها از نمایندگان گرفته بودند را دیدم، اما مسائل مربوط به حمایت‌های خاص از برخی نمایندگان که حالا یک‌بخش آن همین توزیع کمک‌های انتخاباتی بوده، در آن مجلس وجود داشت و باعث شده بود درصد قابل‌توجهی از نمایندگان در شرایط نابرابر بتوانند بالا بیایند.

من معتقدم اسم این «رانت» است و شما نمی‌توانید از کسی که در شرایط نابرابر و با توسل به لابی و مهندسی و حمایت‌های خاص وارد مجلس شده انتظار داشته باشید در چارچوب خواست خدا و مردم و در چارچوب قانون حرکت کند. البته طبیعتاً بین نمایندگان مجلس‌هشتم هم افراد سالم و دلسوز زیادی بودند، اما تاکید می‌کنم که درصدی از نمایندگان آن دوره، در شرایط نابرابر توانسته بودند به مجلس راه پیدا کنند و وامدار برخی گروه‌ها بودند.»

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رفع حصر/ تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاحاتروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «انتقاد، هوکردن نیست» و «آژیر قرمز در اورشلیم، دیپلماسی در مونیخ» اختصاص داد.

· تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاح‌طلبان

«عدم مدیریت شورای شهر دوم تهران»، «تحصن» و «عدم وحدت در انتخابات 84» روایت محمدجواد حق‌شناس از اشتباه‌های سه‌گانه استراتژیک جریان اصلاحات است. محمد جواد حق شناس سپس در پاسخ به سوالی پیرامون عدم حضور آقای خاتمی در همایش اصلاح‌طلبی چه تاثیری بر عملکرد این همایش داشت، اظهارداشت «شورای هماهنگی اصلاح‌طلبی در این زمینه هماهنگی‌های لازم را با آقای خاتمی انجام نداده بود. به نظر می‌رسد اعلام حضور آقای خاتمی در این همایش بدون اطلاع آقای خاتمی بوده است. اگر از قبل با ایشان هماهنگ می‌شد و سپس اطلاع‌رسانی انجام می‌شد چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. اعلام حضور آقای خاتمی و پس از آن عدم حضور ایشان قطعاً دارای تبعات و پیامدهایی برای همایش، آقای خاتمی و جریان اصلاح‌طلبی است.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سپس دربارهٔ استراتژی جریان سیاسی اصلاح طلب برای انتخابات مجلس اظهار داشت «اصلاح‌طلبان باید همان استراتژی برد- برد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 اجرایی کردند را در انتخابات مجلس هم در دستور کار قرار بدهند. اصلاح‌طلبان باید به این نکته آگاهی داشته باشند که پیروزی آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری به معنای شکست جریان اصولگرایی نبوده است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 اصلاح‌طلبان، مردم، نظام سیاسی و جریان خردگرای اصولگرایی با هم پیروز شدند. تنها جریانی که در انتخابات شکست خورد جریانی بود که بیش از چهار میلیون رأی نداشت و قصد داشت فضای سیاسی را همچنان در حالت «سیاه و سفید» و دودستگی نگه دارد.

اصلاح‌طلبان اگر مانند انتخابات ریاست‌جمهوری به این نکته توجه داشته باشند که توجه به منافع ملی از توجه به منافع گروهی مهم‌تر است می‌توانند به موفقیت برسند. ما باید یاد بگیریم که در بازی‌های سیاسی درست بازی کنیم و بیش از آنکه به مسائل خودمان نگاه کنیم به اقتصاد شکننده، مشکلات مردم و وضعیت خطرناک کشور در منطقه توجه داشته باشیم. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد و اصلاح‌طلبان به دنبال استراتژی برد- برد باشند برد اصلاح‌طلبان به مفهوم برد نظام سیاسی و کشور قلمداد خواهد شد و درنهایت جامعه و کشور از این وضعیت سود خواهند برد.»

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رفع حصر/ تبعات عدم حضور خاتمی در همایش اصلاحاتروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «هشدار روحانی به بهانه جویان هسته‌ای» و «چریک کتابخوان در کرسی رهبری عراق» اختصاص داد.

· احضار دیپلمات‌ها به بهارستان

ظریف بار دیگر در مجلس باید به سؤال نمایندگان پاسخ بدهد؛ ابراهیم بهشتی در مطلبی در صفحه سیاسی روزنامه دولتی ایران از دیدار رفت و برگشت محمدجواد ظریف میان میز مذاکرات هسته‌ای و صحن بهارستان سخن می‌گوید و در بخشی از یادداشت خود نوشت «اصرار یک جریان سیاسی خاص در مجلس برای احضار وزیران و بخصوص به چالش کشیدن مذاکرات هسته‌ای این ذهنیت را در بین برخی کارشناسان و چهره‌های سیاسی ایجاد کرده که برخی به نام نقد اساس یک موضوع را زیر سؤال می‌برند. چنانچه در مورد دستگاه دیپلماسی و مشخصاً مذاکرات هسته‌ای در اظهارات و مواضع این جریان خاص نشانی از اعلام حمایت‌ها یا اشارات آن‌ها به برخی نکات مثبت دیده نمی‌شود.

در اعلام مواضع آن‌ها حمایت‌های رهبرمعظم انقلاب از تیم مذاکره کننده، افکار عمومی و طیف وسیعی از کارشناسان و خبرگان این حوزه از گفت و گوها و نتایج مثبت آن در حوزه‌های مختلف پیدا نیست. رئیس جمهوری روز گذشته در مقابل همین نوع مواضع که گویی در انتظار اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای روز شماری می‌کنند، از تیم مذاکره کننده دفاع کرد و گفت: ما دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و می‌بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر 1+5؛ 6 کشور قدرتمند می‌ایستد، سخن می‌گوید و حرف حقوقی، سیاسی و فنی می زند. این برای کشور ما افتخار است، حالا ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید آقا تند راه رفتی، کند راه رفتی یا اینکه کت‌اش کج بود، عینک‌اش چطوری بود، این‌ها که حرف نشد. ما باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم. به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار می‌کنیم اما در داخل کشور برخی برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سپهرساتوربه دست دربه دربه دنبال خاتمی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    ماکه ازخدامونه سران فتنه رفع حصر شوند وسنگ هامون رو باهم خصوصی وابکنیم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    اگر محمد خاتمی جزو فتنه گران است پس چرا ازادانه سخنرانی میکند؟
  • گمنام ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    سلام برادران مشرق چرا راجع به البوم یک خواننده زن که اخیرا وزارت نامحترم ارشاد مجوز بهش داده کاری نمیکنید؟؟ چرا یک موج رسانه ای درست نمیکنید؟؟ متاسفانه امروز موزیک ویدیو این خانم را دیدیم و هیچ همخوانی ای نبود... فاین تذهبون؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس