کد خبر 381650
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹

موتور جست و جوی چینی بایدو اگرچه نگرانی از رقابت با گوگل ندارد اما متناسب با تغییرات فن آوری،‌امکانات جدیدی را عرضه نموده تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش مشرق، اکونومیست نوشت: اینکه یک شرکت فعال در حوزه جستجوی اینترنتی، نگرانی زیادی در مورد گوگل نداشته باشد، پدیده نادری است. تسلط شرکت بایدو (Baidu) در بازار تبلیغات مرتبط با جستجوی اینترنتی در چین، از زمان خروج رقیب آمریکایی (گوگل) در چند سال قبل، بدون چالش باقی مانده و برای مدتی، بایدو از موقعیت قوی خود در بازار داخلی سوء استفاده کرد. اما اخیرا با ایجاد تغییر (در استفاده) از رایانه ها بسمت تلفن همراه هوشمند و درنتیجه جستجو از طریق برنامه های نرم افزاری تلفن همراه به جای مرورگرها، غول آنلاین چین وادار به ایجاد نوآوری شده است؛ عامل دیگر، حفظ موقعیت در برابر دو شرکت رقیب تنسنت (Tencent) و علی بابا است که بسرعت در حال گسترش هستند.

بایدو دست به ابداعات بسیاری در چین زده است؛ بطورمثال سیستم های تشخیص صوتی برای زبان ماندارین راه اندازی کرده است. نرم افزار نقشه برداری آنها بهترین نمونه در کشور است؛ چاپ استیک (چوب غذاخوری) هوشمندی ابداعی این شرکت در صورت مسموم بودن غذا بسرعت اعلام هشدار می کند؛ نسخه اختصاصی از عینک هوشمند گوگل و دوچرخه ای که علائم حیاتی ورزشکار را بطور مداوم بررسی می کند، طراحی کرده است. بایدو اخیرا از طریق «اندرو نگ» از محققان پیشگام در حوزه هوش مصنوعی، مرکز تحقیقاتی را در سیلیکون ولی افتتاح کرد.

بخش جذاب تر، سرمایه گذاری این شرکت خارج از چین است؛ اوایل ماه دسامبر گذشته بایدو ۳ میلیون دلار در شرکت نرم افزاری پیکسلوت ((Pixellot سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری در یک شرکت فنلاندی که در حال توسعه روشی برای استفاده از مغناطیس طبیعی زمین برای تولید نقشه های داخلی است و تصمیم برای سرمایه گذاری در شرکت آمریکایی اوبر (Uber) – شبکه کرایه تاکسی بر پایه برنامه نرم افزاری بر روی موبایل – از دیگر تلاش های اخیر بایدو محسوب می شود.

سرمایه گذاری در شرکت اوبر در حال حاضر کمی عجیب به نظر می رسد، بخصوص باتوجه به بازخوردهایی که در مناطق مختلف جهان از استرالیا تا هند و فرانسه، بدلیل سیاست های قیمت گذاری، غربالگری رانندگان و نقض مقررات محلی از سوی این شرکت دیده می شود. اما بایدو شاهد تحرکات دو رقیب خود بسمت برنامه نرم افزاری کرایه تاکسی و جذب مشتریان بیشتر است که بسیار پر سودتر از خدماتی مانند پرداخت با تلفن همراه است. شرکت تنسنت از نرم افزار Didi Dache و شرکت علی بابا نیز نرم افزار Kuaidi Dache برای ارائه خدمات کرایه تاکسی در سراسر چین استفاده می کنند.

به جای پیوستن به تنسنت و علی بابا در جنگ قیمت در بازار تاکسی چین، شرکت اوبر حمل و نقل گرانتر با خودروهای راحت تر را پیشنهاد می کند. با پیوستن بایدو بعنوان یک سهامدار جدید، شرکت اوبر از یک حامی پرقدرت با اطلاعات ارزشمند محلی و درجه ای از اطمینان برخوردار می شود که می تواند از اقدامات محدودکننده دولتی که (اوبر) درکشورهای دیگر با آن مواجه است، بکاهد. «رابین لی» رئیس و بنیانگذار شرکت بایدو دارای ارتباط قوی با رهبری حزب کمونیست است و بنابراین سرمایه گذاری در این شرکت نشان می دهد که وی سیگنال موافقی را از سوی مقامات درخصوص بی خطر بودن این سرمایه گذاری دریافت کرده است.

منبع: اقتصاد ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس