کد خبر 381373
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

یکی از تغییرات راهبردی پس از تجاوز القنیطره این بود که به اعتراف رسانه‌های صهیونیست "مرزهای شمالی" این رژیم به منطقه‌ای وسیع از الناقوره در جنوب گرفته تا القنیطره در جولان تبدیل شد.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی السفیر نوشت: اتفاقی که دیروز در منطقه القنیطره رخ داد نقطه تحولی در درگیری‌های فراگیر بین حزب‌الله و اسرائیل به شمار می‌رود. 6 تن از عناصر مقاومت در حزب‌الله لبنان از جمله جهاد فرزند شهید عماد مغنیه در حمله اسرائیل به کاروانشان در منطقه القنیطره سوریه به شهادت رسیدند. این حمله در مثلث مرزی پیچیده و متحد بین لبنان و فلسطین اشغالی و سوریه انجام شد.

این حمله مستقیم و بی‌سابقه برای اولین بار در اراضی سوریه بدون واسطه از طریق دشمن اسرائیلی علیه عناصر مقاومت لبنان صورت گرفت. مشارکت اسرائیل در جنگ سوریه بر ضد محور مقاومت دیگر یک اتهام یا فرضیه نیست، اتفاقی که دیروز در القنیطره رخ داد، دلیل دیگری بر کشیده شدن درگیری‌های موجود در سوریه به سمت هویت اصلی آن است، درگیری‌هایی که مدت ها با " اسامی جنبشی" انجام می شد.

درست است که هزینه‌ای که حزب‌الله در نتیجه تجاوز رژیم صهیونیستی پرداخت، زیاد بود اما این تجاوز می‌تواند در تثبیت صورت واقعی درگیری‌های موجود در سوریه به عنوان درگیری با اسرائیل و پروژه صهیونیستی کمک زیادی بکند.

امروز دیگر ابهامی در ماهیت درگیری‌هایی که حزب‌الله در سوریه وارد آن شده وجود ندارد، چرا که همه با چشم غیرمسلح دیدند که اسرائیل یکی از عناصر محوری اردوگاهی است که به دنبال تغییر موقعیت دمشق و مواضع راهبردی این کشور در منطقه هستند تا همین الگو را بر ضد مقاومت لبنان و نقش این جریان در معادله‌های منطقه ای نیز پیاده کنند.

اسرائیل دیگر به حمایت‌های نظامی و لجستیک از جبهه النصره از طریق مرزهای جولان بسنده نمی‌کند، این رژیم حتی دیگر به انجام حملات کنترل ‌شده بر ضد مواضع سوری یا خطوط ادعایی انتقال سلاح برای حزب‌الله لبنان نیز اکتفا نمی‌کند، دشمن اسرائیلی این بار می‌خواست پیامی سخت با "پست پیشتاز" به حزب‌الله برسانند و شاید هم فراتر از این‌ها را مدنظر داشت.

یکی از تغییراتی که این تجاوز پدید آورد، این بود که به اعتراف رسانه‌های صهیونیستی "مرزهای شمالی" این رژیم به منطقه ای وسیع از الناقوره در جنوب گرفته تا القنیطره در جولان تبدیل شد.

این موضوع باعث شد که حاشیه جغرافیایی تحرک مقاومت وسیع‌تر از قبل شود، این در حالی است که دشمن اسرائیلی سعی داشت از طریق تغییر قواعد درگیری‌ها این حاشیه را تنگ تر کرده و کارکرد معادلات " بر هم زننده توازن" بر اساس توصیف اسرائیلی‌ها را از بین ببرد، معادلاتی که سید حسن نصر الله در مصاحبه اخیر تلویزیونی خود نیز بر آن تأکید کرد.

در راستای پس لرزه‌های تجاوز رژیم صهیونیستی به کاروان حزب ‌الله در القنیطره یکی از نکات قابل توجه این است که گردان‌های ناصر صلاح‌الدین در غزه (شاخه نظامی کمیته‌های مردمی) در بیانیه ای اعلام کرد که دشمن صهیونیستی به غیر از زبان زور زبان نمی‌فهمد و مقاومت باید به این پیام اسرائیلی‌ها  پاسخ دهد. این بیانیه تأکید کرد که خون شهدا در القنیطره وحدت مقاومت از فلسطین گرفته تا لبنان تا ایران را ثابت کرد.

به نظر می‌رسد در مورد اصل پاسخ حزب‌الله به این حمله مناقشه‌ای وجود ندارد و اسرائیلی‌ها قبل از دیگران به این موضوع اعتقاد دارند، آنچه می‌تواند تفسیر پذیر باشد تعیین مکان و ماهیت اهداف و زمان پاسخ حزب‌الله است. این در حالی است که حمله صورت گرفته در اراضی سوریه بوده و این موضوع باب احتمالات بیشتری را نیز باز می‌کند. این‌ عامل ژئوپلیتیک سوال‌های زیادی را در مورد تأثیرات این حمله چه در تصمیم اسرائیل برای انجام عملیات در جغرافیای سوریه یا گزینه‌های بر ضد این عملیات از سوی اعضای حزب‌الله لبنان مبنی بر اینکه واکنش صورت گرفته از لبنان یا سوریه یا خارج از این دو عرصه باشد، ایجاد می‌کند. سؤال دیگر این که واکنش انجام شده سریع یا با آرامش باشد؟ و اینکه آیا یک عملیات امنیتی یا درگیری نظامی باشد؟  سوال دیگر این که آیا حزب‌الله به تنهایی پاسخ به این عملیات را بر عهده دارد یا کل محور مقاومت آن انجام خواهد داد؟ و سوال دیگر این که امکان گسترده شدن تحولات کنونی به سمت جنگ گسترده و فراگیر چه اندازه است؟

براساس ارزیابی محافل نزدیک به حزب‌الله، واکنش به تجاوز اسرائیل حتمی است، اما حزب‌الله قطعاً با انفعل و تردید رفتار نخواهد شد و منتظر زمان مناسب خواهد بود تا اقدام بعدی خود را با آرامش و به صورت حکیمانه دنبال کند، این موضوع از طریق بیانیه صادر شده از سوی حزب‌الله که تنها به بزرگداشت شهدای این حمله اکتفا کرد و باب تأویل و تفسیررا باز گذاشت، قابل مشاهده است.

این محافل تأکید دارند که از آنجایی ‌که مقاومت در واکنش به شهادت یکی از عناصر خود در عدلون عملیات بی‌سابقه‌ای را در شبعا انجام داد، هدف قرار دادن 6 نفر از عناصر مقاومت در القنیطره پاسخ دردناک و غیرمرتبط با حجم حمله اسرائیل را به دنبال خواهد داشت، البته به احتمال فراوان این پاسخ به گونه ای مهار خواهد شد که به سمت جنگ فراگیر پیش نرود، در عین حال حزب‌الله در صورت جسارت رژیم صهیونیستی و تصمیم آن برای ورود به ماجراجویی‌های غیر حساب شده برای بد ترین سناریوها آمادگی دارد.

طبعاً نمی‌توان گزینه‌های حزب‌الله را از اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل این جریان در مصاحبه اخیر تلویزیونی‌اش جدا کرد، وی در این مصاحبه تأکید کرد که حملات اسرائیل به داخل سوریه حمله به محور مقاومت است و در پاسخ آن‌ها همه گزینه‌ها مطرح است و این پاسخ در هر زمانی می‌تواند رخ دهد. وی ادامه داد اگر محاسبات اسرائیل در این مسیر پیش می‌رود که مقاومت دچار سستی و ضعف شده و به فرسایش کشیده شده یا قدرت و آمادگی خود را از دست داده است کاملاً در اشتباه است. اگر اسرائیل این محاسبه را اعمال کند متوجه خواهد شد چه حماقت بزرگی را انجام داده و این در حد یک اشتباه نیست.

انگیزه های رژیم صهیونیستی از تجاوز القنیطره

برخی تفسیرها د مورد انگیزه‌های تجاوز رژیم صهیونیستی به القنیطره آن را در راستای تنش زایی خطرناک معرفی می‌کنند، اما این احتمال وجود دارد که هدف اسرائیل از این حمله ابلاغ این پیام به حزب‌الله باشد که این حزب با حضور نظامی در جولان خط قرمز درگیری‌ها (بر اساس ترسیم اسرائیلی) را پشت سر گذاشته و باید به مبانی سنتی بازی در جنوب بازگردد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سارا ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    وقتی دشمن صهیونیستی بطور علنی مستقیماً به سایر کشورها حملهء نظامی می کند, لازم است که به همان صورت هم پاسخ بگیرد. صبر بیش از حد نشانهء ضعف نیست؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس