کد خبر 380695
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه خبرنگار شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا صحبت‌های او را تحریف می‌کند، وزیر خارجه آمریکا را بی‌خبر از واقعیت روز دانست و گفت که دولت آمریکا او را در دایره‌ای 25 مایلی محصور کرده است.

به گزارش مشرق، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه، که به چهار زبان براحتی صحبت می‌کند و در طول بحران سوریه مقاومت بی‌سابقه‌ای در برابر هجمه‌های سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای از خود نشان داده است، در مصاحبه‌ای خبری، از اینکه «سلاح‌های آمریکایی در دست عناصر جبهة النصره و داعش» است پرده برداشت و فاش کرد که غرب اردوگاه‌های نظامی محرمانه در شمال اردن دارد.

الجعفری که سه مدرک دکترا در رشته‌های مختلف دارد و بیش از سه دهه است که دیپلمات سوریه است در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان، از محصور شدن خود در دایره 25 مایلی در نیویورک، مقر سازمان ملل، خبر داد و گفت که آمریکا او را در این دایره محصور کرده است.

خبرنگار سی‌ان‌ان، کریستین امانپور سلاح کشتار جمعی است

نماینده دائم سوریه در پاسخ به این سوال که شما نماینده سوریه هستید آیا از شما در تلویزیون دعوت می‌کنند که صحبت کنید، گفت: گاهی تصویر مرا پخش می‌کنند اما اگر بخواهیم صادق باشیم، زمانیکه برنامه مصاحبه با من را ضبط می‌کنند، مثلا 20 دقیقه صحبت می‌کنم و در نهایت 20 ثانیه یا 10 ثانیه از آن را و از آن بخشی که به سودشان است و مناسب سیاست‌شان است پخش می‌کنند.

الجعفری افزود: اندرسون کوپر یا کریستین امان پور (خبرنگار سی‌.ان.ان) را شما می‌شناسید. همیشه حقایق را دستکاری می‌کنند و تمام تلاششان را می‌کنند که حرف را به سمت و سویی منفی بکشانند تا افکار عمومی ذهنیت منفی از حرفهای من داشته باشد. در عین حال آنها به مردم می‌گویند که نماینده سوریه حقیقت را نمی‌گوید. ایا شما می‌دانید چطور با حقیقت بازی می‌کنند؟ یک بار کریستین امانپور درباره آنچه سلاح شیمیایی سوریه می‌نامند، با من مصاحبه کرد. (در گزارشش) دروغ می‌گفت و اصلا حقیقت را نمی‌گفت. به همین دلیل به او گفتم «(کریستین) آیا یه مسئله را می‌دانی؟ تو هم شاید یک سلاح از سلاح‌های کشتار جمعی باشی، چون افکار عمومی را مسموم و از نقاط اصلی که آنان را (در سخنانم) تعیین کرده‌ام، منحرف می‌کنی».

در دایره 25 مایلی در نیویورک محصور هستم

الجعفری در پاسخ به سوالی دیگر درباره ممنوعیت خروج او از محدوده 25 مایلی از محل خدمت خود در نیویورک گفت: بله. بدون اینکه دلیلی به من اعلام کنند، مرا محصور کردند. فقط به من اخطار دادند که از این به بعد دیگر نمی‌توانم دورتر از مسافت 25 مایلی بروم. این تصمیم دولت آمریکاست. (اما) من نماینده کشورم در سازمان ملل هستم نه آمریکا. آنها از این تفاوت سوء استفاده می‌کنند اما من طبق منشور دیپلماتیک وین حق تردد و حرکت دارم.

وزیر خارجه آمریکا از واقعیت روز بی‌خبر است

الجعفری در پاسخ به سوالی درباره آثار باستانی سوریه و اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا قبلا اشاره کرده بود که وظیفه آمریکاست که از آثار باستانی سوریه حمایت کند، گفت: این مرد کاملا از واقعیت جاری جداست. این را یک آمریکایی که در ویتنام با او بوده، به من گفت. این آمریکایی به من گفت: این مرد (کری) خیلی وقت است که از واقعیت جاری جداست، اما (در آمریکا) فقط کری اینطور نیست. اما در طرفی دیگرف خیلی از سناتورها و دیپلمات‌های دیگر در کنگره هستند که با طرح آمریکا برای حمله به سوریه مخالفت کردند.

شکایت سوریه از سناتور جان‌ مک‌کین به دلیل سفر محرمانه به سوریه

نماینده دائم سوریه درباره شکایت اخیر وی از سناتور جمهوری‌خواه، جان مک‌کین و رؤسای کشورهایی که به شکل غیرقانونی به سوریه سفر و با تروریست‌ها دیدار کرده‌اند، گفت: بله. این مسئله در رسانه‌ها نیز مطرح شد. من نخواستم موضوع رسانه‌ای شود اما خبر را درز دادند. من این شکایت را تحویل رئیس شورای امنیت دادم تا توجهشان را به این دخالت آشکار در امور داخلی سوریه جلب کنم. این نامه را با برخی اسم‌های مشخص -بر خلاف اینکه تعدادشان هزاران نفر است- تحویل دادم. فقط تعدادی از اسم‌ها را ذکر کردم.

سلاح‌های آمریکا به داعش و جبهة النصره رسیده است

الجعفری افزود: جان مک‌کین به حلب می‌رود و با داعش دیدار می‌کند. در یکی از عکس‌های منتشر شده او به همراه یکی از اعضای جنایتکار «میانه‌رو» داعش دیده می‌شود. سلاحی که آمریکایی‌ها دادند، در نهایت به دست جبهة النصره و داعش رسید.

جان مک‌کین و برنار کوشنر غیرقانونی وارد سوریه شدند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین با کنایه زدن به آمریکا و اصطلاحاتی که درباره تروریست‌ها به کار می‌برد، افزود: همانطور که می‌دانید همه اینها (از نظر آمریکا) میانه رو هستند. آیا می‌توانید باور کنید که برنار کوشنر وزیر امور خارجه پیشین فرانسه به طور غیرقانونی به سوریه وارد شده؟ یک سناتور از آمریکا، یک وزیر سابق فرانسوی و یک (مقام) اطلاعاتی ترکیه (از جمله کسانی هستند که وارد سوریه شده‌اند). بعد شما می‌بینید که همین‌ها می‌گویند که ما خیلی نگران توسعه تروریسم هستیم.

تنها نماینده‌ای هستم که میکروفونم قطع می‌شود یا مترجمی ناتوان برایم تعیین می‌کنند

نماینده سوریه همچنین با اشاره به کارشکنی‌ها و دشمنی‌هایی که با وی می‌شود، گفت: تاکنون به دفعات متعدد رخ داده، بسیار بسیار، که صدا قطع شده یا پخش ویدئویی بدون توجیه، با مشکل روبه‌رو شده است. من تنها نماینده در تاریخ سازمان ملل هستم از سال 1945 تاکنون که سخنرانی‌هایش قطع می‌شود یا اصلا ضبط نمی‌شود... این مسئله فقط درباره من رخ داده. مثل در هر باری که در شورای امنیت صحبت می‌کنم، مترجمی ناتوان را معین می‌کنند که نمی‌تواند آنچه من می‌گویم، کامل ترجمه کند. برای همین حرف من به افکار عمومی بدرستی نمی‌رسد. آنها عمدا این کار را می‌کنند.

الجعفری افزود: یک روز، به شورای امنیت دعوت شدم تا صحبت کنم. دیدم یکی از کارمندان شورا (ی امنیت) با دو تا از مترجمان صحبت می‌کند و با حرکت دستش از آنان خواست که جایشان را عوض کنند. من با چشمان خودم دیدم. مترجم بد را با خوب عوض کردند و با این کار پیام مرا به شکل کامل منتقل نکردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس