کد خبر 380462
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳

این همایش که به منظور نمایشی از اتحاد اصلاح‌طلبان در مسیر انتخابات‌های پیش رو برگزار شد، بعضاً با کنایه‌هایی از سوی شخصیت های اصلاح‌طلب به یکدیگر رو به رو شد که چندان نشانی از ائتلاف قطعی نداشت.

به گزارش مشرق، همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از ظهر امروز در کانون توحید تهران با حضور جمعی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب آغاز و پس از سخنرانی جمعی از این چهره‌ها پایان یافت.

در این همایش، چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا عارف، موسوی لاری، رسول منتجب‌نیا، سیدهادی خامنه‌ای، صادق خرازی، محسن رهامی و  . ..  غیره حضور داشته و از این بین جمعی از آنها به سخنرانی پرداختند.

این همایش که به منظور نمایشی از اتحاد اصلاح‌طلبان در مسیر انتخابات‌های پیش رو برگزار شد، بعضاً با کنایه‌هایی از سوی شخصیت های اصلاح‌طلب به یکدیگر رو به رو شد که چندان نشانی از ائتلاف قطعی نداشت.

محمدرضا عارف که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 با توصیه محمد خاتمی به نفع حسن روحانی کنار رفته بود، امروز در واکنش به سوالی راجع به اینکه آیا در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان حضور داشته و شرکت می‌کنید یا خیر، گفت که به این شورا نمی‌رود و خودش شورای مشورتی درست کرده است.

این در حالی است که تعدادی از شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب، از شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به عنوان اصلی‌ترین کانون تصمیم‌گیری برای این طیف نام می‌برند. شورایی که اینک محمدرضا عارف، عضو شاخص اصلاح‌طلبان که اخباری از اختلاف‌نظر وی با رئوس جریان دوم خرداد به  گوش می‌رسد، تاکید می‌کند در آن حضور ندارد و ترجیح داده خودش نیز شورای مشورتی{به صورت موازی} تشکیل دهد.

وی وی درباره این ادعا که شورای مشورتی خاتمی نقش موثرتری در بین اصلاح‌طلبان دارد، این ادعا را تلویحاً رد کرده و می‌گوید: همه تشکل‌ها در عمل نشان خواهند داد که نقش آنها به چه میزان موثر است؛ همه باید نقش داشته باشند و سهم‌شان را مشخص کنند.

عارف به سهمیه اصلاح‌طلبان در دولت حسن روحانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز با دولتی برآمده از حماسه 24 خرداد روبرو هستیم چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در روی کار‌آمدن دولت تدبیر و امید سهیم بودیم.

محمدرضا عارف در عین حال از اصلاح‌طلبان می‌خواهد که سهم‌خواهی را کنار بگذارند.

اما قلی‌زاده دبیر همایش امروز اصلاح‌طلبان نیز نقد تلویحی خود را متوجه عدم حضور محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در این همایش می‌کند و می‌گوید: ما بعد از گرفتن مجوز در روز یکشنبه هفته گذشته دعوت‌نامه‌های این شخصیت‌ها را کتبا به دفتر آنها ارسال کردیم و از افرادی همچون محمد خاتمی به عنوان سخنران اصلی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و حتی علی مطهری برای حضور در همایش دعوت کردیم.

قلی‌زاده همچنین می‌گوید: البته از آقای ناطق‌نوری تشکر می‌کنم که گفتند از وی برای حضور در این همایش دعوتی نشده است؛ ما تا 3 روز پیش دعوت‌نامه رسمی برای هیچ احدی نفرستادیم، اما از مدت‌ها پیش در مطبوعات اعلام کردیم که اگر صلاح دانستند در همایش حضور یابند و ما برای هر تشکلی یک کارت دادیم.

اما رهامی، از دیگر شخصیت‌های دوم خردادی، کنایه خود را به نحو دیگری بیان کرده و از عدم پایبندی به قواعد ائتلاف بعد از کناره‌گیری محمدرضا عارف به نفع روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سابق انتقاد می‌کند. هرچند رهامی منظور خود را به طور مشخص بیان نکرده، اما احتمالاً منظور واقعی رهامی سهم اصلاح‌طلبان در دولت روحانی باشد.

رهامی همچنین به برخی گروه‌های اصلاح‌طلب نیز به طور جد اخطار داده و می‌گوید: گروه‌های اصلاح‌طلبی که راه را  عوضی بروند تصفیه‌شان می‌کنیم.

رهامی تاکید می‌کند: "کسانی که در اصلاحات بخواهند مسیر اصلاح‌طلبی را به‌گونه‌ای دیگر ترسیم کرده و آن را تغییر دهند باید بدانند که ما به‌عنوان اصلاح‌طلبان راه را می‌دانیم و چگونه راه‌رفتن را هم بلد هستیم و کسانی که بخواهند راه را عوضی بروند جریان اصلاحات با آنها تسویه و جداسازی فکری، قلمی و اندیشه‌ای خواهد کرد."

به نظر می‌رسد، کنایه‌های رهامی به گروه‌های اصلاح‌طلبی همچون حزب ندا باشد. حزبی که برخی رفتارهای اصلاح‌طلبان در گذشته را تندروانه خوانده و بر ضرورت نقد درونی اصلاحات تاکید دارد.

البته در ادامه همایش، صادق خرازی پاسخی به این گونه نقدها نیز می‌دهد و می‌گوید آنکه باید از اصلاح‌طلبی بیرون برود، تندروها هستند.

صادق خرازی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا همانطور که گفته می شود حزب کارگزاران محور اصلاح طلبان در انتخابات آتی خواهد بود، خاطرنشان می‌کند که این حزب نمی‌تواند محور اصلاح طلبان باشد.

خرازی تاکید می‌کند: ما با تندروی مخالفیم و بنابراین تندروی و افراط باید از درون جریان اصلاحات بیرون برود.

به جز کنایه‌هایی که در بالا ذکر شد، بعضی اظهارات سخنرانان همایش به نحوی بود که با تذکر همزمان دبیر همایش نیز روبرو می‌شد. آنجا که دبیر همایش به هنگام سخن گفتن فاطمه راکعی از ضرورت رفع حصر موسوی و کروبی، خطاب به وی تاکید می‌کند که این صحبت‌های وی در چارچوب همایش نیست و می‌گوید: لطفا در چارچوب همایش صحبت کنید و شما باید در مورد موضوعاتی پیرامون زنان که به ما ارائه کردید، سخنرانی کنید.

همچنین طی روزهای اخیر دعوای دو طیف از اصلاح‌طلبان که خود را صاحب عنوان اصلی "جبهه اصلاح‌طلبان" می‌نامند نیز در رسانه‌ها بیش از پیش مطرح شده است. اصلاح‌طلبانی که هر کدام طیف مقابل را جعلی و مدعیانش را جاعل می‌خوانند و می‌گویند جبهه اصلاح‌طلبان واقعی ما هستیم.



منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس