کد خبر 379765
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

تفاهم‌نامه همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه تربيت مدرس با هدف اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد و انجام پژوهش‌هاي كاربردي در حوزه مبارزه با مواد مخدر امضا شد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دكتر عليرضا جزيني قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم انعقاد اين تفاهم‌نامه همکاری كه در ساختمان مركزي دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، فضاي دانشجويي را آسيب‌پذير خواند و گفت: با همكاري وزارت علوم و دانشگاه‌هاي وزارت بهداشت، شيوع‌شناسي اعتياد را در بين دانش‌جويان كشور آغاز كرده‌ايم و تصميم داريم بحث پيشگيري از اعتياد را در دانشگاه‌ها اجرايي كنيم.

وي افزود: 67 درصد دانشجويان معتاد، مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه كرده‌اند. دانشجوياني هم كه در خانه‌هاي مجردي و يا خوابگاه‌ها زندگي مي‌كنند، بيش از سايرين در معرض آسيب اعتياد قرار دارند.

قائم مقام دبيركل ستاد افزود: براساس آخرین آمار انجام شده، 2.6 (دو و شش دهم) درصد دانشجویان دانشگاه‌هاي تحت پوشش وزارت علوم به مواد مخدر اعتیاد دارند. اين‌ها آمار خوبي نيستند، لذا معتقديم از دو جنبه دانشگاه‌ها مي‌بايست فعاليت كنند. يكي علمي كردن مبارزه با مواد مخدر و ديگري اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه در حوزه دانشجويي. كه ما هر دو بخش را در وزاتخانه‌هاي علوم و بهداشت پي خواهيم گرفت.

جزيني در ادامه با بيان اينكه ايران در دانش اعتياد دچار مشكل است،‌ گفت: درست است كه كشورمان پيشرفت‌هاي خوبي در اين حوزه داشته اما هنوز عقب‌ماندگي دارد و اين عقب‌ماندگي را دانشگاه‌ها مي‌توانند مرتفع كنند. برگزاري همايش‌هاي مشترك در حوزه اعتياد و كارگاه‌هاي تخصصي در دانشگاه و استفاده از اساتيد مجرب در اين كارگاه‌ها مي‌تواند يكي از روش‌هاي مهم در دستيابي به دانش اعتياد باشد. برخي اساتيد هنوز جدي بودن آسيب اعتياد را باور ندارند. اين آسيب‌ها را اساتيد، والدين، مديران و مسئولين بايد بدانند تا برايش برنامه‌ريزي كنند. اگر اطلاعات كافي نباشد برنامه‌ريزي‌ها هم ناكارآمد خواهد بود.

وي با بيان اينكه هر ساله موضوعات پژوهشي مربوط به اعتياد در شوراي پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصويب مي‌شود، گفت: امسال 202 عنوان تحقيقاتي تصويب شد كه برخي از آنها مقرر است توسط محققين و برخي ديگر توسط دانشجويان ارائه شود. دانشگاه‌هايي مثل دانشگاه تهران و شهيد بهشتي هم از جمله دانشگاه‌هايي هستند كه انجام اين پژوهش‌ها را برعهده گرفته‌اند. در حقيقت اين اقدام، مي‌تواند پايه افزايش ارتباط باشد. اين دانشگاه نيز با توجه به رتبه بالا در سطح علمي و اساتيد مجرب مي‌تواند يكي از پايه‌هاي علمي در حوزه مبارزه با مواد مخدر قلمداد شود. همچنين ستاد از پژوهش‌هايي كه دوستان دانشگاهي معرفي كنند استقبال مي‌كند.

ايجاد رشته كارشناسي ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها

جزيني تصريح كرد: در انجام كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي،‌ وجود يك پايگاه علمي ضروريست تا اطلاعات در اختيار دانشجويان قرار گيرد. يكي از شاخص‌هاي مهم در حوزه پيشگيري از اعتياد، اطلاع‌رساني است. دانشگاه با آگاه‌سازي دانشجويان مي‌تواند نقش خوبي را در حوزه پيشگيري از اعتياد ايفا كند.

قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه از ايجاد رشته كارشناسي ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: اين موضوع 13 دي ماه 93 در وزارت علوم تصويب شد. با وجود اين رشته، مي‌توان موضوعات مربوط به حوزه اعتياد همچون پيشگيري،‌ صيانت، ‌نوع مقابله و... را در دانشگاه‌ها ارايه كرد.

جزيني افزود: باور كنيم كه تهديد مواد مخدر بالاست. تا سه سال پيش توليد مواد مخدر در افغانستان سالانه 3500 تن بود اما اكنون به هفت هزار تن در سال رسيده است كه نزديك به 700 تن آن هروئين است.

وي گفت: خطرات ناشي از مواد مخدر صنعتي نيز در جامعه بالا رفته، زنان براي رسيدن به لاغري، قرص‌هايي را استفاده مي‌كنند كه حاوي آمفتامين است و اعتيادآور مي‌باشد. دانشجويان براي بيدارماندن و تمركز بيشتر قرص ريتالين مصرف مي‌كنند حال اينكه همه اينها مقدمه بر شروع اعتياد به مواد روان‌گردان است. يكي از دلايل اين امر هم وجود باورهاي غلط در خصوص اعتياد آور نبودن اين مواد است.

اعتياد 21 درصدي در محيط‌هاي صنعتي

جزيني گفت: براساس شيوع‌شناسي كه چندي پيش انجام شد، نرخ شيوع اعتياد در محيط‌هاي صنعتي 21 درصد بود. اين خطري است كه در حوزه صنعت بايد به آن توجه جدي داشت. چرا كه مواد مخدر همه اقشار را هدف قرار داده است.

وي اظهار اميدواري كرد كه با كمك دانشگاه‌ها، رويكرد مبارزه با مواد مخدر محقق شود و دانشگاه تربيت مدرس به عنوان يكي از پايه‌هاي علمي در اين مبارزه قلمداد شود.

اعلام آمادگي دانشگاه تربيت مدرس در مبارزه علمي با مواد مخدر

همچنين در اين مراسم دكتر محمد تقي احمدي رييس دانشگاه تربيت مدرس، آمادگي دانشگاه را براي كمك در زمينه‌هاي مختلف پزشكي، روانشناختي،‌اجتماعي و طيف‌هاي امنيتي اعلام كرد و گفت: دانشگاه تلاش خواهد كرد تا فعاليت‌هاي پژوهشي را كه بتواند در حل مشكلات ملموس جامعه موثر باشد،‌ انجام دهد.

وي در ادامه، افزايش مهارت‌هاي زندگي در دانشجويان، تاسيس پايگاه‌هاي علمي و اطلاعاتي، شناسايي مباحث و مشكلات، همكاري در برگزاري همايش‌ها، اطلاع‌رساني عمومي را از جمله اقداماتي برشمرد كه دانشگاه تربيت مدرس مي‌تواند در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام دهد و گفت: اميدوارم دانشكگاه با تراز بالاي علمي كه دارد بتواند خدمت رساني علمي و فني را براي كشور در اين حوزه تسهيل كند. چرا كه نبايد اين پديده مورد غفلت قرار گيرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع خبر: ستاد مبارزه با مواد مخدر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس