از آن‌جا که "لولا" قرار بود سفری به تهران داشته باشد، من با "سلسو آموریم" وزیر خارجه برزیل تماس گرفتم و از او خواستم [چشم باز کند و] ببیند ماهیت واقعی تلاش‌های ایران چیست: "یک رقص استادانه." اما او به نتیجه‌ای که می‌شد به دست آورد، اطمینان کامل داشت.

گروه بین‌الملل مشرق- "هیلاری رودهامرقص استادانه احمدی‌نژاد مقابل هیلاری کلینتون (آمریکا)/ به وزیر خارجه برزیل گفتم رقص استادانه احمدی‌نژاد را ببیند/ کلینتون" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر "بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می‌شود. کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بخواهد وارد عرصه انتخابات شود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل‌توجهی در میان دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود.

هیلاری پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 کتاب خاطراتش را تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" منتشر کرد. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با متحدان آمریکا می‌پردازد.

فصل هجدهم کتاب به بیان خاطرات کلینتون با موضوع ایران می‌پردازد که این فصل، "ایران: تحریم‌ها و رازها" نام دارد. گروه بین‌الملل مشرق قصد دارد طی روزهای آتی متن کامل فصل مربوط به ایران در کتاب "انتخاب‌های سخت" را در چند شماره منتشر کند.

بخش اول این فصل را می‌توانید از این‌جا، بخش دوم را از این‌جا و بخش سوم را از این‌جا بخوانید.

رقص استادانه احمدی‌نژاد مقابل هیلاری کلینتون (آمریکا)/ به وزیر خارجه برزیل گفتم رقص استادانه احمدی‌نژاد را ببیند/
هیلاری کلینتون در کنار کتاب تازه‌منتشرشده "انتخاب‌های سخت"

بخش چهارم/فصل ایران: تحریم‌ها و رازها

از همان زمانی که معامله اکتبر 2009 شکست خورد، ترکیه و برزیل در مورد بازبینی در آن سر و صدا به راه انداختند. هر دو کشور کرسی چرخشی در شورای امنیت سازمان ملل داشتند و مشتاق بودند به نفوذ خود را در صحنه جهانی افزایش دهند. این‌ها نمونه کاملی از "قدرت‌های در حال ظهور" بودند که رشد سریع اقتصادی، به جاه‌طلبی‌های بزرگ‌شان برای نفوذ منطقه‌ای و جهانی دامن می‌زد. اتفاقاً هر دو کشور، رهبرانی با اعتماد به نفس داشتند: "رجب طیب اردوغان" در ترکیه و "لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا" در برزیل، که هر دو خود را مرد عمل و قادر به تغییر تاریخ بنا به اراده خود می‌دانستند. وقتی تمرکز خود را روی یافتن یک راه‌حل درباره مسئله ایران گذاشتند، دیگر چیزی نمی‌توانست آن‌ها را از تلاش در این زمینه منصرف کند، حتی اگر نتیجه‌ای بی‌فایده (و یا حتی معکوس) می‌گرفتند.

آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت با احتیاط به تلاش‌های اولیه برزیل و ترکیه واکنش نشان می‌دادند. نگران بودیم که ایران پس از آن همه دورویی، ممکن است از نیت خوب برزیل و ترکیه برای محافظت از برنامه هسته‌ای خود و تضعیف اجماع در حال رشد بین‌المللی علیه این برنامه بهره‌برداری کند. نگرانی‌های ما وقتی تشدید شد که دیدیم ایرانی‌ها به هیچ وجه قصد توقف فعالیت‌های غنی‌سازی خود را ندارند و پیشنهاد داده‌اند که اورانیوم خود را در محموله‌های کوچک از کشور خارج کنند، نه در یک محموله بزرگ و به شکلی که در ابتدا پیش‌بینی شده بود. این یعنی به‌رغم گذشت زمان، هرگز دستشان از مواد هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب خالی نمی‌شد.

اوایل ماه مارس سال 2010، با "سیلوا" در "برازیلیا" [پایتخت برزیل] ملاقات کردم. به او توضیح دادم چرا این [معامله] می‌تواند نتیجه بدی [داشته] باشد و سعی کردم او را از دنبال کردن این راه‌حل منصرف کنم، اما "لولا" قبول نمی‌کرد. او نظر من را در مورد این‌که ایران صرفاً دارد برای به دست آوردن زمان، بازی می‌کند، رد می‌کرد. در طول سفرم، علناً توضیح دادم:"درهای مذاکره باز است. ما هرگز آن‌ها را نبسته‌ایم. با این حال، هیچ‌کس را، حتی در دوردست‌ها، نمی‌بینیم که به سوی مذاکره بیاید... ایرانی را می‌بینیم که به طرف برزیل می‌دود، ایرانی را می‌بینیم که به طرف ترکیه می‌دود، ایرانی را می‌بینیم که به طرف چین می‌دود و چیزهای مختلفی به افراد مختلف می‌گوید تا از تحریم‌های بین‌المللی جلوگیری کند."

بخش چهارم خاطرات هیلاری کلینتون
دیدار بی‌نتیجه کلینتون با "سیلوا" رئیس‌جمهور برزیل درباره قطعنامه تحریم‌ها

اوباما به دنبال اقدامات من، در ماه آوریل نامه‌ای به "لولا" نوشت و بر نگرانی‌های ما تأکید کرد: "به نظر می‌رسد ایران نوعی استراتژی را دنبال می‌کند که طراحی شده است تا تصور انعطاف‌پذیری را ایجاد کند، بدون موافقت با اقداماتی که بتواند به ایجاد اعتماد متقابل و اطمینان منجر شود." وی همین پیام را به اردوغان در ترکیه نیز منتقل کرد. در همین حال، آن‌چه به استدلال ما اعتبار می‌بخشید، تعهد ایران به ادامه غنی‌سازی اورانیوم بود. به نظر می‌رسید تنها هدف آن‌ها از مسیر خارج کردن انگیزه [اعمال] تحریم‌ها در سازمان ملل متحد بود.

از آن‌جا که "لولا" قرار بود سفری به تهران داشته باشد، من با "سلسو آموریم" وزیر خارجه برزیل تماس گرفتم و از او خواستم [چشم باز کند و] ببیند ماهیت واقعی تلاش‌های ایران چیست: "یک رقص استادانه." اما او به نتیجه‌ای که می‌شد به دست آورد، اطمینان کامل داشت. بالأخره برافروخته شدم و گفتم: "این روند باید متوقف شود. بالأخره، یک روز حساب و کتاب [و ارزیابی نتیجه] باید وجود داشته باشد." آموریم می‌گفت ممکن است معامله با برزیل و ترکیه در مقایسه با آمریکا برای ایرانی‌ها آسان‌تر باشد. من شک داشتم نتیجه مثبتی بتواند از این دیدار [رئیس‌جمهور برزیل از ایران] حاصل شود و نگران بودم که این سفر در زمانی شدیداً خطرناک اتفاق می‌افتد. ما بالأخره به توافق با چینی‌ها و روس‌ها درباره متن قطعنامه تحریم‌های جدید در سازمان ملل نزدیک شده بودیم. نه مسکو و نه پکن در مورد روند [تصویب قطعنامه] مشتاق نبودند، و حس می‌کردم اگر فرصتی برای "پیچاندن" و دادن زمان بیش‌تر به ایران ببینند، در یک چشم به هم زدن، آن را غنیمت می‌شمرند.

اولین نگرانی من، وقتی خبردار شدم "لولا"، اردوغان و احمدی‌نژاد به توافق رسیده‌اند، همین بود. اگر اندکی هم شک [در دلم] وجود داشت [که نگرانی‌ام بی‌مورد است]، آموریم در یک کنفرانس مطبوعاتی، [نگرانی من را] تأیید کرد: "این طرح، مسیری برای گفت‌وگو است و هر زمینه‌ای را برای تحریم‌ها از بین می‌برد."

پس از این ماجرا که با هم صحبت کردیم، وزرای خارجه برزیل و ترکیه هر دو سعی کردند نقاط مثبت معامله را به من بگویند. درباره هجده ساعت مذاکرات سخت خود گزارش دادند و سعی کردند من را متقاعد کنند که موفق شده‌اند. به نظرم، تعجب می‌کردند که پیروزی‌شان با چنین شک و تردیدی روبه‌رو شده بود. با این حال، من می‌خواستم از ایران "عمل" ببینم، نه حرف‌های بیش‌تر. به آموریم گفتم: "ما یک ضرب‌المثلی داریم: حلوای تنترانی، تا نخوری ندانی." آموریم جواب داد: "من با شما موافقم که طعم حلوا مهم است، اما باید زمان برای آوردن قاشق و امتحان کردن وجود داشته باشد." و من پاسخ دادم: "این حلوا، الآن بیش از یک سال است که پخته شده است!"

بخش چهارم خاطرات هیلاری کلینتون
"سیلوا" در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا با اوباما دیدار می‌کند

اکنون مسئله اضطراری این بود که آیا می‌توانیم قطعنامه تحریم‌ها را در برابر این حرکت حساب‌شده سرپا نگه داریم با نه. ما در اصل [تصویب قطعنامه تحریم‌ها] با چین و روسیه توافق کرده بودیم، و من در اولین قرصت پس از کنفرانس مطبوعاتی در تهران، با عجله این موضوع را اعلام کردم. با این وجود، تا زمانی که رأی‌های واقعی در نیویورک داده نمی‌شد، هیچ چیزی قطعی نبود. هنگامی که پکن در بیانیه‌ای محتاطانه، از توافق برزیل و ترکیه [با ایران] استقبال کرد، من می‌توانستم حس کنم که زمین [بازی] در حال عوض شدن است. خوشبختانه قرار بود چند روز دیگر برای مذاکرات سطح بالا با مقامات چین، به این کشور پرواز کنم. ایران، در کنار کره شمالی و دریای "چین جنوبی"، در صدر دستور کار قرار داشت.

دور میز یک شام طولانی با "دای بینگوئو" [مشاور دولت چین] در مهمان‌خانه "دیائویوتای" مفصلاً درباره مسئله صحبت کردیم. اعتراضات‌مان به پیشنهاد برزیل و ترکیه را یکی‌یکی ذکر کردم و سابقه طولانی ایران در توافق‌های فریب‌کاری، از جمله درباره [تأسیسات] قم به دای یادآوری کردم. گفتم که وقتش رسیده هرگونه مسئله باقیمانده درباره متن قطعنامه تحریم‌ها را حل و فصل کنیم. طبق معمول، "دای" غرق در فکر، اما راسخ بود. چشمانش، هم به سابقه تاریخی [روابط با ایران] بود و هم به نتیجه نهایی [تصویب قطعنامه]. چین با این مسئله که جامعه بین‌المللی، جز در موارد فاحش، به کشورها مجازات تحمیل کند، راحت نبود و قطعاً نمی‌خواست هیچ‌یک از منافع تجاری خود را به خاطر تحریم‌ها در معرض تهدید قرار دهد. تلاش‌های یک سال پیش ما، زمانی که به دنبال اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه کره شمالی بودیم، این بی‌میلی را بیش‌تر کرده بود. بنابراین در واقع داشتیم از آن‌ها می‌خواستیم به فاصله یک سال، دو بار خلاف میلشان عمل کنند.

به دای یادآوری کردم که هدف اصلی چین در خاورمیانه، ثبات است که جریان ثابت نفت را تضمین می‌کند. اگر تلاش ما برای [تصویب] تحریم‌ها در سازمان ملل شکست می‌خورد، پتانسیل رویارویی نظامی همچنان سر جای خود باقی می‌ماند. این مسئله می‌توانست قیمت نفت را بالا ببرد و اقتصاد جهانی را ویران کند. از سوی دیگر، اگر چین تصمیم می‌گرفت روابط تجاری خود را با ایران کاهش دهد، ما می‌توانستیم به این کشور کمک کنیم منابع دیگری برای تأمین انرژی پیدا کند. نهایتاً با صراحت حرفم را زدم. به "دای" گفتم: "این موضوع برای ما مهم است. اگر می‌خواهیم یک رابطه همکاری برقرار کنیم، همان‌طور که اوباما و "هو" [رئیس‌جمهور چین] متعهد شده‌اند، چین باید در شورای امنیت با ما همراه باشد.

بخش چهارم خاطرات هیلاری کلینتون
کلینتون با "دای بینگوئو" مشاور دولت چین دیدار می‌کند

احساس می‌کردم آن شب روند [تصویب قطعنامه] را به مسیر خود بازگردانده‌ام. این تصورم طی گفتگوهای روزهای بعد با "هو" رئیس‌جمهور و "ون" نخست‌وزیر چین بیش‌تر تقویت شد. حرکت به سوی تحریم‌های جدید می‌توانست ادامه پیدا کند. بعد از جلسات خود در پکن، اعلام کردم: "ما از همکاری ایجاد شده خوشحال هستیم. 1+5 به اجماع رسیده است." تنها نهایی کردن "متن مبهم" قطعنامه باقی مانده بود. "نظر جامعه جهانی این است که توافقنامه هفته پیش که در تهران و میان ایران، برزیل و ترکیه حاصل شد، صرفاً به این خاطر بود که شورای امنیت در آستانه انتشار متن قطعنامه‌ای قرار داشت که ما هفته‌هاست درباره آن مذاکره می‌کنیم. [این توافقنامه] یک شگرد واضح [و نخ‌نما] برای جلوگیری از اقدام شورای امنیت بود."

رأی‌گیری نیویورک قرار شد ژوئن 9 انجام شود. سوزان رایس و تیمش هنوز درباره لیست نهایی شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی که تحریم می‌شدند، با چینی‌ها یکی به دو می‌کردند. ما هم تلاش‌های نهایی خود را می‌کردیم تا تعداد بیش‌تری از اعضای غیردائم شورای امنیت را با خود همراه کنیم. حداقل می‌خواستیم شاهد رأی ممتنع آن‌ها باشیم، نه رأی منفی.

همزمان با این تحولات، من باید در نشست "سازمان کشورهای آمریکایی" در شهر "لیما" پایتخت کشور "پرو" شرکت می‌کردم. این سفر اتفاقاً حاشیه‌ای مثبت داشت. "ژانگ یسوئی" سفیر چین در آمریکا هم برای شرکت در نشست به "لیما" آمده بود. او را به صرف یک نوشیدنی به هتلم دعوت کردم. امیدوار بودم بتوانیم موضوع لیست تحریم‌ها را یک بار برای همیشه حل و فصل کنیم. هتل "جی‌دابلیو ماریوت" در لیما، بر فراز صخره‌های "کاستا ورد" واقع شده و منظره حیرت‌انگیزی از اقیانوس آرام دارد.

هنگامی که سفیر "ژانگ" وارد شد، او را به یک میز آرامی در میخانه هدایت کردم، جایی که بتوانیم صحبت کنیم. من در این مدت با اعضای هیئت مطبوعات وزارت خارجه [آمریکا] دیدار کرده بودم که داشتند از "پیسکو ساورز" مشروب محبوب محلی (مخلوطی از مشروب پرویی با آبلیمو، سفیده تخم‌مرغ، و نوشیدنی تلخ) لذت می‌برند. بسیاری از خبرنگاران این هیأت، هنوز در میخانه بودند. روحشان هم خبر نداشت که مذاکرات [من با "ژانگ"] درست کنار گوششان در حال انجام است.

بخش چهارم خاطرات هیلاری کلینتون
"ژانگ یسوئی" سفیر چین در آمریکا

در میانه مذاکرات "مارک لندلر" خبرنگار هیجانی نیویورک‌تایمز به میز ما نزدیک شد و در حالی که دو "پیسکو ساورز" در دست داشت گفت: "چه کسی می‌گوید دیپلماسی نمی‌تواند، هم مؤثر باشد و هم لذت‌بخش؟" من لبخند زدم و حرف او را تأیید کردم. ژانگ هم مؤدبانه همین کار را کرد. [من و ژانگ] همان‌جا، با کوکتل‌های پرویی، به توافق نهایی درباره لیست تحریم‌ها رسیدیم. شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 1929 [تحریم‌ها] را با رأی 12 به 2 تصویب کرد. این قطعنامه دقیق‌ترین [و شدیدترین] تحریم‌های تاریخ را علیه ایران تصویب کرد و سپاه پاسداران، فروش تسلیحات و تعاملات مالی را هدف گرفت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • عباس ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    یواش یواش داره تو خاطره نویسی از حاج آقا میزنه جلو
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 0
    حرامزاده.........
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    یکی به من بگه تفاوت کاری که هیلاری می کنه با کاری که خیلی از مسولین و حتی خود تویی که این نظر رو می خونی چیه؟ همه برای نفسمون تلاش می کنیم. حالا یکی پیروزه مثلا هیلاری. تو چرا ناراحتی
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 0
    امام خمینی (ره) : آمریکا شیطان بزرگ است .
  • ناشناس ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    امام خمینی (ره) : امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • ناشناس ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    در هر صورت آمریکایی ها شدیدا" از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نگران هستند و ما برای رفع این نگرانی 2 راه حل داریم یا اینکه که کلا" قید غنی سازی و انرژی هسته ای را بزنیم که مغایر منافع ملی میباشد و معقول نیست و یا اینکه از معاهده ان پی تی خارج شویم و به سمت ساخت سلاح اتمی حرکت کنیم و آنها را مجبور به پذیرش ایران مقتدر هسته ای نماییم که راه حل معقولی به نظر میرسد.
  • مهدی از قم ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    وقتی پاشنه اشیل غرب و بلکه جهان جریان ثابت و ثبات نفت است اون هم نفت حوزه خلیج فارس چرا ما نباید از این اهر فشار استفاده کنیم و دست روی دست بزاریم و اینقدر به میل کدخدا عمل کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟به خدا فقط کافیه به طور خیلی اتفاقی چندتا نفت کش یه گوشه تنگه هرمز غرق بشه و چون بیرون کشیدن این نفت کش ها ماه ها زمان میبرد میبینید که خیلی از معادله ها به هم میخورد یا ارتش ما با دزدان دریای چند ماهی کنار بیاید.ایران کشوری است که بروشتک را با 6 ناوشکن محافظ امریکای غرق کرد این کارها که چیزی نیست
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چین فروخت روسیه فروخت کی نفروخت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امین ک ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    واضح می گوید به سفیر چین حال دادم تا چینی ها هم به ما حال بدهند !!!
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    آری. والله اصل این پذیرش حلقه بسته 6 کشور زورگو از روز اول شرک بود و علیه شعار نه شرقی نه غربی. قبلا هم نوشتم تسلیم واقعی درست بعد قطعنامه شورای امنیت پس از معاهده تهران بود با ترکیه و برزیل. چیزی که متاسفانه خیلی ها در ایران نمی فهمند این است که خیال می کنند غنی سازی برای ما هدف بوده است! در حالی که هدف ما نپذیرفتن هژمونی سلطه و رد کردن تسلط چند کشور معدود بر دنیا بود. معاهده تهران یک موفقیت بزرگ و آرمانی بود. مهم نبود که واقعا در مورد اورانیمها چه اتفاقی ممکن بود بیفتد اگر این طرح اجرا می شد. مهم این بود که اولا به حق داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای تصریح شده بود و ثانیا حلقه بسته شش کشور زورگو بر دنیا شکسته می شد. حتی کیهان هم سر مقاله ای بلند بالا در تمجید و حمایت از این معاهده نوشت!! اما.. اما نتیجه این رفتار مستقلانه البته خشم کدخدا و اذنابش و ضمنا اخم روسیه و چین بود در کمتر از ۲۴ ساعت و رای دادنشان علیه ایران در شورای امنیت. متاسفانه بعد از اخم روسیه و چین بود که احمدی نژاد عملا از پرونده هسته ای برکنار شد و متاسفانه آقای جلیلی دو سال تمام وقت خود را به ۶ زورگویی که هدفی جز شکستن مقاومت ما نداشتند و صبورانه منتظر انتخابات بودند، تلف کرد. درست شبیه یاسر عرفات که اسراییل را به رسمیت شناخت و سپس چانه زدن بر سر قدس شرقی را افتخار و ایستادگی تلقی می کرد!! جلیلی اصلا متوجه نبود که بهترین دفاع حمله است. این واقعیت متاسفانه ذلت و سرسپردگی اشرافیت ایرانی در مقابل روسیه و چین را نشان می دهد. همان لحظه که ما از بحث معاهده تهران دست کشیدیم لحظه ای بود که هژمونی سلطه شش کشور زورگو را پذیرفتیم. پس تسلیم شدن ما دو سال پیش از انتخابات ۹۲ و نه به دست روحانی که به دست جلیلی اتفاق افتاد. هر چند جلیلی نمی فهمید دارد چه خطای بزرگ و گفتمانی را مرتکب می شود. هنوز هم نفهمیده است. نتیجه طبیعی کاری که جلیلی کرد این بود که ابتکار عمل را به دست دشمن داد. این دشمن بود که فهمید در یک مذاکره باید ایران را امیدوار کند و در مذاکره بعدی نا امید و این بازی را تکرار کند تا وقت تلف شود. اما نکته حیرت آور اینکه این چیزها را به شما نمی گویند! و برایتان از چنین آدمی قهرمان مقاومت می تراشند! و در عوض احمدی نژادی را متهم به وادادگی کردند که اصلا خلع ید شده بود و بنا بر اعتراف صالحی، حتی در جریان مذاکره وزارت خارجه با آمریکاییها نبود!! دنیا را برایتان وارونه کردند. جای شجاع و ترسو را عوض کردند. وادادگی را مقاومت نامیدند. شما هم باور کردید.
  • ناشناس ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این قسمت برای پی بردن به دلیل کاهش قیمت نفت در این روزها مهم است : به دای یادآوری کردم که هدف اصلی چین در خاورمیانه ثبات است که جریان ثابت نفت را تضمین میکند اگر تلاش ما برای تصویب تحریمها در سازمان ملل شکست می خورد پتانسیل رویارویی نظامی همچنان سرجای خود باقی می ماند و این مسئله می توانست قیمت نفت را بالا ببرد.
  • ناشناس ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    نگرانی امریکا دستیابی ایران به سلاح هسته ای میباشد و ما می توانیم با ساخت سلاح اتمی آنها را در حالت انفعال قرار دهیم و وادار کنیم که ایران قدرتمند هسته ای را به رسمیت بشناسند.
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اي نامرد اميدوارم يه روز ارزش دلار تو يه جايي شبيه چهارراه إستانبول سقوط كنه تا بفهمي تحريم بانكي يعني چي
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    غیر از رقص و تماس با افراد نا مانوس از این پیرزن چیز دیگری مشهود نیست .
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    ادبیات داعشی
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    مطمئنی حرام زاده است؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    دیر نیست که همه میفهمیم چرا امام گفت آمریکا شیطان بزرگ است. هر چند عده ای روشن فکر نما اینو هیچوقت نخواهند فهمید.
  • علی ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چین و روسیه عجب مارموزهایی بودن و ما خبر نداشتیم
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    فحش نده.
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چرند و پرند هیلاری
  • hamid ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    به نظرت اگر امام معصوم مي‌شنيد به شخصي ( و لو غير مسلمان ) نسبت حرام داده‌اي و نمي‌توانستي آن را ثابت كني از اجراي حد در باره شما خودداري مي‌كرد؟
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    مشرق نیک وردی بدست آورده ای لیک سوراخ دعا گم کرده ای! چطوره یکی یه جلد کتاب این زنیکه کثیف رو هدیه بدی؟! اینجوری خیالت راحت میشه؟ آخه این مردنی عددی نیست که اینهمه کتابشو تبلیغ کردی و ... اونای که باید اینا رو بشناسند میشناسند، تو برو سراغ افرادی که ماها نه میشناسیم و نه وقتشو داریم که بریم و بشناسیمشون، باشه پسر خوب، آفرین
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    واقعا مطمئنی که حرامزاده است ؟؟؟
  • محمد ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اها حالا چون نمیصرفه شد چرند و پرند !!!!!!!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    مرگ بر چين، روسيه و هر كشوري كه حرف امريكاي جنايتكارو گوش ميكنه
  • مجتبی محب حوری ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر استعمارگر
  • مهرداد ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام هرچند ايشان براي نابودی مردم ما و كشورمان كارهاي فراواني كرده اما طبق دين خودش ازدواج كرده و به قول شما حرامزاده نيست اخلاق را رعايت كنيد
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    نفس پاک برای خدا و نفس ناپاک برای شیطان کار می کند . من و تو ما بین نفس پاک و ناپاکیم . یعنی نفس ملامتگر
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    نه خاطرات حاج آقا یه چیز دیگست ! چون تو خاطرات این زنیکه هر از چند گاهی یه خبر(نه تحلیل) واقعی هم عرضه میشه ولی حاج آقا کلا تو ژانر تخیلیه !
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    خیلی اتفاقی؟!
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اونایی که نمی دونید برید سرچ کنید، مادر اوباما فاحشه بوده
  • امیر تبریز اوغلی ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    به فتنه 88 چند کتابی خاطره نوشته پس
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    هیچم نگران نیستند، این فقط بهونست برای مقابله با اسلام و عدالت خواهی
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    عالی و بی پرده. روشنفکران کجا هستن که این دشمنی ها رو ببینن؟ مرگ بر منافق مرگ بر فتنه گر
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این کار طبق فتوای آیه الله خامنه ای حرام است این کار آبروی ایران را در عرصه ی بین المللی از بین می برد و آن را به عنوان کسی که ۱۰ سال است دروغ می گوید می شناساند باعث می شود تحریم ها با میل و رغبت تمام کشور های دنیا پیگیری شود تا به خلا سلاح نظامی نرسد کوتاه نیایند ایران را حامی تروریست نشان می دهد و در کنار همه ی این هزینه ها هیچ سودی ندارد چون بمب اتم یک سلاح سوخته است و ما هیچ وقت نمی توانیم از آن استفاده کنیم
  • حامد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    کم کم داره از احمدی نژاد خوشم میاد
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این همه شهدایی که پای آرمانها شهید شدن برا نفسشون کار کردن؟؟؟ همه رو به کیش خودت نپندار فعلا که سی و چند ساله ایران داره پیشرفت میکنه و غرب پس رفت پیروزی با کیه؟؟؟
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اینکه خیلی اهرمای فشار داریم و استفاده نمیکنیم درست. ولی مسلمان روباه صفت نیست، روشهای مبتنی بر حق و عقل زیادی هست
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    احسن به آنالیز و تحلیل شما البته به همین خاطر هم آقای ولایتی به جلیلی توپید
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    آقاي ناشناس! يه دفعه متن نوشته كلينتون رو بخون ميفهمي كه آن چه با عث بهم ريخته شدن موضوع توافق تهران شد، بستن آمريكايي ها با چيني هاي خيانت كار بود، وقتي قطعنامه عليه ما صادر شد، توقع داشتي معاهده چطور پيش بره؟! اگر جليلي نبود، احمدي نژاد تو دام تفاسير غلط جريان مشائيسم معلوم نبود چه تصميمي مي گرفت!
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    ای بابا ما از روز اول هم فهمیدیم که او ایران را بالا می‌برد ! و فقط ایرانی‌‌های خارج از ایران حقیقت این است که ایران خودش صورت مساله را حل کرده است : که بمب نمیخواهد آمریکا هم با خیال راحت ایران را خفه می‌کند ! از طریق بریدن او از طریق اقتصادی با کشورهای جهان
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    احمق ! اوباما چه ربطی به کلینتون داره .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    رقص مال شماست ما پهلوانیم
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    به ناشناس 11:34 شما یکبار دیگر این که نوشتم را بخوان. البته که چینی و ها روسها خودشان با آمریکا ساخت و پاخت کردند. جرم احمدی نژاد هم صرفا دور زدن همین دو طاغوت منافق بود. آنها انتظار داشتند از ایران به عنوان ابزار معامله و برگ برنده استفاده کنند اما با معاهده تهران دور خوردند و در نتیجه بسیار عصبانی شدند و در ماجرای قطعنامه با آمریکا همکاری و همراهی کردند. آنها می دانستند تا احمدی نژاد باشد نمی توانند از ایران به عنوان اسباب بازی استفاده کنند. برای همین احمدی نژاد را در ایران از موضوع هسته ای خلع ید کردند که کسی مزاحمشان نباشد. جلیلی هم مجددا همان بازی دلخواه 6 طاغوت را ادامه داد. حالا انصافا ربطش مشایی چیست؟ ربطش این است که شما را با همین حرفهاسالها گول زدند.
  • manamhamintor ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    marg bar amrika Death to america
  • قاسم ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    درسته که طبق آمار درصد زیادی از آمریکایی ها حرم زاده هستند. ولی نمیشه همین طوری به هر کثافتی حرم زاده گفت.
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این خانم اخرخاتره است
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    وقتی به هیچ صراطی، مستقیم نمی آیند و اصرار دارند که حق ملت ایران را در موضوع هسته ای به رسمیت نشناسند، دو راه بیشتر وجود نخواهد داشت. 1 - یا ایران باید به میل آنها عمل کند و تمامی زحمات و مرارتها و پیشرفتهائی که در زمینه علوم هسته ای انجام داده است، را نادیده بگیردو طبق نظر آنها غنی سازی اورانیم را دنبال نکند 2 - با تمام قاطعیت به پیش براند و اعلام نماید که چون توافق با قدرتهای به اصطلاح مسلط جهان امکان پذیر نیست، به خاطر منافع و ثبات ملی نسبت به ساختن بمب هستی اقدام نماید. ایران کشوری است که بین حداقل سه قدرت اتمی به طور مستقیم ، یعنی اسرائیل - روسیه و پاکستان محصور است و به طور غیر مسقیم هم، آمریکا - هند و چین و انگلستان، در منطقه حضور دارند. آیا ایران نباید در این خصوص به امنیت ملی خودش اهمیت بدهد؟ فتوا ی مقامات، جای خودش، ولی وقتی که پای استقلال و امنیت کشور در میان است، باید همه چیز مورد توجه قرار گیرد.
  • ناشناس ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    رقص استادانه!تا اونجا که معلوم بود تیم احمدی نژاد فقط 5بار به خودمون گل زد واقتصاد ایران را استادانه در آستانه ورشکستگی قرار داد.خدا رحم کرد رفت والا...
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    در میان کشورهای دنیا هیچ دوست واقعی پیدا نمیشه و اینو همه مسئولین بخصوص دستگاه دیپلماسی ما هم خوب میدونن ولی فرق چین و روسیه با آمریکا اینه که اینها فقط دنبال منافع خودشونن ولی آمریکا به صرف منافع قانع نیست و دشمنی هم میکنه تهدید میکنه ممکنه حمله کنه و... ولی چین و روسیه نه...
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    درتایید حرف آن دوست می توانیم بابرنامه ریزی بهتر هم صنعت هسته ای راجلو ببریم وهم جلوبرخورد غرب رابگیریم.گفتن بعضی جملات تحریک آمیزفقط برای حفظ پرستیژ چه ارزشی دارد.
  • سیستانی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    تمام تصمیمات دولتمردان امریکادرحالت غیرطبیعی بدن وفکرگرفته میشود!به همین دلیل است که طرحهایشان ناقص ازاب درمی ایدومرتب ازایران شکست میخورند!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    ناشناس محترم همه به ماهیت این زنیکه بقول شما واقفیم . اما بعد یه عمری یه کار مثبت هم دیدیم نمیدونم کتاب فوق تحریف شده یا نه؟؟ ولی در همین مطالب بسیار نکات شنیدنی و جالب توجه وجود دارد .
  • شاکر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    در همین مطالب بسیار نکات شنیدنی و جالب توجه وجود دارد . نکته بسیار جالب آن اینکه آمریکا با این کبکبه ودبدبه چقدر در مقابل ایران ضعیف و ناتوان است که وزیر خارجه اش اینهمه تقلا میکند که یک قطنامه علیه ایران در شورای امنیت خودشان به تصویب برسانند . در اینجاست که یاد جمله امام عزیزمان می افتم که می فرمود «ایران ابر قدرت دنیاست» با اینهمه تسلیحات وارتش و امکانات و تکنولوزی وسازمانهای جاسوسی و رسانه ها و تبلیغات پرطمطراق حالا میفهمیم که واقعا همه هیچند هیچ!!!!! وبا اینکه ادعا میکنند «گزینه هایی روی میز دارند» برای یک نقشه چقدر خود را به آب و آتش می زنند تا بتوانند ایران را به زانو در آورند!!!!!!!!!! خدارا شکر که دشمنان ما را از احمق ها قرار داد . مطمئن باشیم این ضعف وزبونی دشمنان ثمره خون شهداست. واگر سنگهایی در مسیر انقلاب قرار میگیرند یا گاهی در جا میزنیم یا به عقب برمیگردیم همگی کج سلیقگی دولتمردان این کشور در این 2 دهه بوده است.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    ظاهرا بر خلاف توهمات شما اتفاقا تیم احمدی نژاد بازی استادانه ای را برای دور کردن شر تحریم هایی که به لطف شما بعد از سال ۸۸ علیه کشور وضع د شروع کرده بود که با کثافت کاری اربابای شما به نتیجه نرسید
  • saiedeses ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    تا چشمت در بیاد
  • حمید ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    واقعا این چینی ها خیلی نامردن
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر روسیه و چیییییین درووووووووووووووووووووود
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    بله من مطمئنم حرامزاده ست
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    من هم همینطور
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    مشرق لطفا این نوشته ها رو ادامه بدید . ممنون
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    ناشناس المانی بهتره اینو بدونی که اگه چین و روسیه به کسی حمله نمیکنن از ترس امریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس