رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با تأکید بر "امروز تمام ملت عراق علیه داعش متحد شده‌اند" گفت: نقش جمهوری اسلامی در کمک‌های مشورتی و مشاوره‌های نظامی در از بین بردن خطرات تکفیری‌ها بسیار خوب و قابل تقدیر است.

به گزارش مشرق، سید عمار حکیم در جمع خبرنگاران در قم، اظهار داشت: در این روز مبارک برای زیارت حرم حضرت معصومه(س) و دیدار مراجع عظام تقلید به قم آمدیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان "این بازدیدها و زیارت را به‌طور دوره‌ای انجام می‌دهیم" تصریح کرد: در خدمت مراجع عظام تقلید، گزارشی از وضعیت امنیتی، فرهنگی و حوزوی عراق را ارائه کردیم.

وی همچنین درباره راهپیمایی اربعین و آثار آن گزارش‌هایی ارائه کرد و گفت: اربعین آثار و نتایج جهانی داشت زیرا اهداف راهپیمایی اربعین جهانی بود.

سیدعمار حکیم تصریح کرد: آرمان امام حسین(ع) دفاع از مظلوم و رویارویی با ظالمان بود و مسائل مربوط به نهضت حسینی و اربعین باید به‌شکل مناسبی مطرح شود.

وی افزود: برای مراجع عظام تقلید اوضاع عراق را توضیح دادیم و تلاش‌های ناکام داعش برای هدف قرار دادن وحدت عراق و دولت دموکراتیک آن را تشریح کردیم، نقش مرجع بزرگ آیت‌الله العظمی سیستانی در مقابله با داعش و فتوای ایشان، بسیار عظیم است و با این فتوا و با فراخوانی جوانان عراقی، از پیشروی داعش جلوگیری شد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: نقش جمهوری اسلامی در کمک‌های مشورتی و مشاوره‌های نظامی، در از بین بردن خطرات تکفیری‌ها بسیار خوب و قابل تقدیر است و گزارش اینها خدمت مراجع عظام تقلید ارائه شد.

سید عمار حکیم در پاسخ به سؤالی درباره دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید، گفت: مراجع عظام تقلید، توجه بسیار ویژه‌ای به تحولات امنیتی در عراق و وضعیت این کشور داشتند؛ آنان همچنین سؤالاتی درباره وضعیت داعش در عراق و پیشروی‌های جوانان غیور عراقی مطرح کردند.

وی افزود: مراجع عظام تقلید همچنین مسائلی در حوزه نجف و دیگر حوزه‌های عراق و تکمیل حرمین عسکریین را مطرح کردند که به آنان گزارش‌هایی داده شد.

عمار حکیم درباره تعامل میان مجلس اعلای اسلامی عراق و حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور، تصریح کرد: مجلس اعلای اسلامی عراق و جناب آقای العبادی، ارتباط بسیار خوبی دارند و مجلس اعلای عراق در واقع شریک اساسی در دولت آقای عبادی است. باید توجه داشت که مجلس اعلا و حزب الدعوة از نیروهای اساسی در تشکیل دفاع ملی عراق هستند و ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ تشکیل مجلس اعلا، مجلس اعلای اسلامی عراق نقش مهمی در وحدت و تقریب با برادران اهل سنت و برادران کرد داشته و وحدت‌بخش میان گروه‌های مختلف عراق بوده است و اکنون نیز این نقش را ادامه می‌دهد.

سیدعمار حکیم با اشاره به اینکه داعش در ابتدا خود را نماینده اهل تسنن عنوان کرد، اظهار داشت: داعش در ابتدا با ادعای نمایندگی از اهل تسنن به کشتار اتباع شیعه و مورد حمله قرار دادن عتبات و اماکن مقدسه اقدام کرد؛ این قتل‌عام استمرار یافت اما وقتی با مقاومت گسترده ملت عراق روبه‌رو شدند، به دیگر اتباع عراقی مانند مسیحی‌ها و ایزدی‌ها و کرد‌ها حمله کردند.

وی افزود: داعش سپس به‌سراغ اهل تسنن رفت و اقوام عشایر بزرگی از اهل تسنن را هدف قرار داد و به قتل‌عام دست زد. تروریسم، دین ندارد و ما نمی‌گوییم که اینها دیندار هستند اما داعشی‌ها می‌خواهند به کارهای خود لباس دینی بپوشانند درحالی‌که امروز خوشبختانه تمامی ملت عراق علیه داعش متحد شده‌اند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق عنوان کرد: امروز حرکت‌های بزرگی ‌علیه تکفیر آغاز شده است که کنفرانس علیه تکفیری‌ها در قم از آن جمله است و حرکت‌های بزرگی در عراق نیز علیه ریشه‌های داعش برگزار شده است؛ در اربیل نیز کنفرانسی برای مبارزه با داعش صورت گرفته است.

وی گفت: دولت عراق یک دولت شیعی نیست بلکه نماینده عراقی‌هاست و انتخابات در عراق آزاد است به‌خاطر در اکثریت بودن شیعیان، اینکه بیشتر از شیعه انتخاب شوند، طبیعی است.

سید عمار حکیم در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر نقش ایران در مشاوره به دولت و ملت عراق نسبت به جنگ علیه داعش، اظهار داشت: گروه تکفیری داعش، موصل و استان صلاح الدین را اشغال کرد و پیشروی‌های خود را ادامه می‌داد تا بغداد را تسخیر کند و دولت عراق را ساقط کند.

وی افزود: در آن اوضاع ما مشاهده کردیم که کشورهای جهان و در رأس آنها آمریکا در کمک‌ به عراق اظهار تردید می‌کردند که در این بین، جمهوری اسلامی وارد عمل شد و به‌سرعت کمک‌های بسیار زیادی از جمله مشاوره‌های جدی در این زمینه ارائه کرد.

رئیس مجلس اعلای عراق خاطرنشان کرد: داعش مانند ارتش‌های کلاسیک نیست و حرکت آن، چریکی است و مستلزم مشورت‌های خاصی به نیروهای عراقی است و ایران در این زمینه به ما کمک بسیار خوبی کرد.

سیدعمار حکیم عنوان کرد: ایرانی‌ها در اتاق‌های مخفی عملیات نبودند بلکه مشور‌ت‌های خود را در خط مقدم جبهه به برادران عراقی ارائه می‌کردند. سردار تقوی در همین جبهه‌ها به شهادت رسید در حالی که کمک مشورتی به عراق می‌داد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با تأکید بر اینکه برخی از رهبران سیاسی اهل تسنن درخواست مشورت از ایران کرده‌اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی بدون هیچ چشمداشتی این مشورت‌ها را ارائه می‌کند و فقط مختص شیعیان مشورت نمی‌دهد بلکه به کرد‌ها نیز مشورت دادند که آقای بارزانی نیز در این راستا گفتند: اگر کمک‌های جمهوری اسلامی نبود، ما شاهد سقوط و اشغال اربیل بودیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس