کد خبر 376910
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶

واقعا روزنامه ایران کجا ایستاده است و چرا رسانه رسمی دولت حتی مانند رسانه‌های بیگانه و صرفا در جهت تظاهر به انصاف، ابعاد دیگر این نظرسنجی را مورد اشاره قرار نداده و به سانسور مطالبی پرداخته که حتی رسانه‌های بیگانه از سانسور آن شرم داشته‌اند؟

به گزارش مشرق؛ دکتر فواد ایزدی طی یادداشتی در کیهان و با اشاره به سانسور یک نظر سنجی که در آن مردم کشورمان به مقاومت در برابر زیاده خواهی غرب واکنش نشان داده اند، نوشت:
هفته گذشته، مرکز پژوهش‌های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران نتایج یکی از نظرسنجی‌های خود از مردم کشور که به صورت متداول انجام می‌دهد را منتشر کرد.
 این نظرسنجی، که مصاحبه‌های آن در مهرماه سال 1393 انجام گرفته بود، نتایجی مشابه با نتایج سایر موسسات افکارسنجی ایرانی و خارجی داشته و حاکی از حمایت قاطع مردم از برنامه هسته‌ای کشور و مخالفت آنها با هرگونه عقب‌نشینی از دستاوردهای کشورمان در این حوزه بود.
 به عنوان مثال، بر اساس این نظرسنجی اکثریت قریب به اتفاق (91درصد) مردم کشورمان توسعه برنامه هسته‌ای را برای کشور بااهمیت ارزیابی می‌کنند و با وجود اذعان به تاثیر نامطلوب تحریم‌ها بر شرایط اقتصادی کشور، 74 درصد از مردم کشورمان بر این عقیده می‌باشند که ایران نباید از دستاوردهای هسته‌ای خود عقبگرد کند، حتی اگر ایستادگی ایران منجر به تشدید تحریم‌ها شود.
همچنین نتایج منتشر شده توسط این مرکز دانشگاهی بیانگر آن است که 59 درصد از مردم کشورمان بر این باورند که امتیاز دادن ایران در موضوع پرونده هسته‌ای کشور، بیشتر باعث خواهد شد تا آمریکا در موضوعات دیگر نیز با استفاده از ابزار فشار و تحریم، برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران تلاش کند و 76درصد از مردم کشورمان معتقدند که حتی اگر ایران خواسته‌های آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل پذیرفته و اجرا کند، باز هم آمریکا به دلایل و بهانه‌های دیگری به فشارها و تحریم‌های خود علیه کشورمان ادامه خواهد داد.
به همین دلیل و بر اساس این تحقیق، اگر مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای 5+1 در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافقی نهایی منجر نگردد، اکثریت قریب به اتفاق مردم ما آمریکا، کشورهای غربی و 5+1 را مقصر اصلی شکست مذاکرات قلمداد خواهند نمود و تنها 7درصد از مردم کشور، دولتمردان ایران و یا سیاست‌های آنان را مقصر خواهند دانست.
نتایج تحقیق انجام گرفته توسط مرکز پژوهش‌های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران در هفته گذشته انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته و بسیاری از روزنامه‌ها و سایت‌های خبری با گرایشات سیاسی مختلف به تفصیل به این تحقیق پرداخته و از منظر خود نتایج آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این میان رویکرد روزنامه «ایران»، که روزنامه رسمی دولت محترم است، قابل تامل است. این رسانه رسمی دولت در خبری کوتاه که در دهم دی‌ماه 1393 در صفحه سوم خود گنجانده بود تنها به گزارش ذیل از این تحقیق اکتفا نمود:
«80 درصد مردم معتقد هستند تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی کشورمان اثر نامطلوبی داشته است. به گزارش عصر ایران و بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران نتایج این پژوهش که در مهرماه سال 1393 گردآوری شده نشان می‌دهد 58 درصد مردم ایران در مورد «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» یا همان «ان‌پی‌تی» آگاهی دارند. 65 درصد مردم ایران هم تولید سلاح‌های هسته‌ای را برخلاف اصول اسلامی می‌دانند.»
نکته قابل تامل اینجاست که حتی اگر فرض شود که نگارنده مطلب فوق تنها گزارش «عصر ایران» از این تحقیق را ملاحظه کرده باشد، چرا و با چه رویکردی تمامی نکات حائز اهمیت گزارش «عصر ایران» نظیر بی‌اعتمادی مردم کشورمان به کشورهای 5+1، حمایت قاطع آنها از برنامه هسته‌ای، حسن رویکرد مردم به تیم مذاکره‌کننده و از همه مهمتر مخالفت 74درصدی مردم کشورمان با هرگونه عقبگرد از دستاوردهای هسته‌ای کشور حتی در صورت تداوم و یا تشدید تحریم‌ها را سانسور کرده و تنها بر اثر نامطلوب تحریم‌ها از دید مردم و آگاهی آنها از «ان‌پی‌تی» و حرمت تولید سلاح‌های هسته‌ای اشاره می‌کند؟ این رویکرد و سانسور خبری روزنامه «ایران» این سوال را در ذهن خوانندگان ایجاد می‌کند که آیا دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده، آن‌طور که شایسته است از حمایت روزنامه دولت برخوردار نیستند که حتی حمایت مردم از مذاکره‌کنندگان و مقصر ندانستن آنها در صورت شکست احتمالی مذاکرات نیز توسط روزنامه خود دولت سانسور می‌شود؟
همچنین - اگرچه به اشتباه، اما- این نوع سانسور خبری توسط روزنامه رسمی دولت می‌تواند این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کند که آیا دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده نیز همانند رسانه رسمی دولت چشمان خود را بر حمایت مردم کشورمان از حقوق مسلم هسته‌ای و مخالفت قاطع آنها با هرگونه عقبگرد از حقوق و دستاوردهای هسته‌ای کشور بسته و تنها برای تاثیر نامطلوب تحریم‌ها اصالت قائل بوده و به مذاکرات تنها از زاویه رفع تحریم‌ها و نه حفظ حقوق و تداوم دستاوردهای هسته‌ای کشور می‌نگرند؟ پرواضح است که شکل‌گیری چنین رویکردی نسبت به دولت محترم در افکار عمومی، اگرچه خلاف واقع باشد، می‌تواند هزینه‌های گوناگونی را برای دولت و تیم مذاکره‌کننده ایجاد نماید.
از آنجا که رئیس‌جمهور محترم و جناب آقای دکتر ظریف به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران مکررا بر ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و کشورهای 5+1 تاکید کرده و هرگونه پیشنهادی را که حقوق مسلم کشورمان را نادیده بگیرد، مردود دانسته‌اند، به نظر می‌رسد لازم است که دولت این رویکرد خود را به رسانه رسمی خود مخابره کند تا این روزنامه نیز رویکردهای خود را اصلاح کرده و با عینکی نو به مسائل بنگرد. در غیر این صورت طبیعی به نظر می‌رسد که مردم کشورمان به این جمع‌بندی برسند که دولت محترم گوش شنیدن مطالبات آنها را نداشته و با رویکردی مجزا مسائل را دنبال کند.
دست آخر اینکه بر اساس سفارشات مکرر رهبر معظم انقلاب، رقابت‌های سیاسی جریانات داخل کشور نباید به گونه‌ای باشد که مرز آنها را با جریانات خارجی و یا معاند کمرنگ سازد. سال‌هاست که موسسات افکارسنجی ایرانی و خارجی در حال رصد کردن افکار عمومی کشورمان در مورد تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای ایران می‌باشند و در این دوران بارها نتایج این دسته از نظرسنجی‌ها منتشر شده و توسط رسانه‌های داخلی و بیگانه مخابره شده‌اند.
نکته قابل توجه اینجاست که اگرچه رسانه‌های بیگانه در گزارشات خود از این نظرسنجی‌ها معمولا بیشتر بر تاثیر نامطلوب تحریم‌ها تمرکز می‌کنند ولی هرگز توان نادیده گرفتن حمایت قاطع مردم کشورمان از برنامه هسته‌ای ایران و ایستادگی آنها در مقابل زیاده‌خواهی‌ها را نداشته و در گزارشات خود بلااستثناء به آن اشاره نموده‌اند. حال سوال اینجاست که واقعا روزنامه ایران کجا ایستاده است و چرا رسانه رسمی دولت حتی مانند رسانه‌های بیگانه و صرفا در جهت تظاهر به انصاف، ابعاد دیگر این نظرسنجی را مورد اشاره قرار نداده و به سانسور مطالبی پرداخته که حتی رسانه‌های بیگانه از سانسور آن شرم داشته‌اند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • جواد ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    با کله میان پایین یه روز
  • sala ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ««80 درصد مردم معتقد هستند تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی کشورمان اثر نامطلوبی داشته است...»؟! اواخر دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد که می گفتند تحریم ها 20 درصد و حتی 10 درصد تأثیر گذاشته و بقیه اش سوءمدیریت است! حالا شده 80درصد؟!
  • ایرانی ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    از اجنبی بخوریم ، از خودی هم . . .؟؟؟دیگه خودی تر از رسانه رسمی دولت؟؟؟؟؟
  • علیرضا اهواز ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    نویسنده محترم باید توجه کنن شرم آور یا کلا مقوله شرم باید در کسی وجود داشته باشه که چنین کارهایی میکنه ، ما که نباید شرممون بشه آخه اعتقادی بهشون نداریم . در رابطه با همچین افرادی که با مقولاتی از قبیل شرم آشنایی و سر و کاری ندارن لطفا از این کلمات بکار نبرد چون براشون مانوس و قابل درک نیست
  • ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر مردمم مثل شما وضعشون خوب بود الان انرژی هسته ای میخواستن
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    بخدا حرف ملت برای برخی ارزش نداره دیگه دست راستگویان رو شده
  • طالب حقیقت ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    خدا عاقبت ما رو به خیر کنه یاد اون همه حماسه شهدا و میدان های مین و ... و حالا یه عده در روزنامه رسمی دولت ...
  • حسن ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ناراحت باشید هدف وسیله را ..... پس حای تعحب ندارد!
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    نبایدم چاپ بشه چون فقط از یک عده محدود و افراطی نظرسنجی شده.. پس امار قابل قبول نیست
  • محمد22 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    روزنامه ايران مي خواسته تنوع ايجاد كنه از يه زاويه به موضوع پرداخته كه هيشكي جرات پرداختن از اون زاويه رو نداشته !!!!!
  • عباس مطهری نیا زنجان ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    هر کسی از ظن خود شد یار من..... نویسنده ی مقاله اشتباه کرده است.
  • سیستانی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    خداوندبه همه ماانصاف بدهد!تشنج زدایی،صلح نیست!امیدوارم اندسته ازهموطنانی که فکرمیکننداگربحث هسته ای راکناربگذاریم،مملکت ماپیشرفت خواهدکرد،متوجه دسیسه های زنجیری کشورهایی که دوست ندارندتفکراسلامی برجامعه بشریت حاکم شود،بگردند!کسی راچوب میزدندکه بگوید:الف!امانمیگفت!به اوتوصیه کردندبگویدالف وخودش رانجات دهد!طرف جواب داد:الف راکه بگویم،درخواست بعدی ب است وهمینطوربایدتااخرجدول حروف الفباراتکرارکنم!واقعادشمنان ایران،مشکل رادرتوقف طرحهای هسته ای کشوراسلامی ایران میدانند؟
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    تازه میفهمم که چرا جدیدا تو شبکه های اجتماعی پیامهایی درخصوص اینکه وقتی گرسنه هستی چرا انرژی هسته ای؟ یا من نسل سوخته ام و انرژی هسته ای نمیخوام و به شکمم برسید برای چی بود. چه هماهنگ برنامه ریزی میکنند و در روزنامه ای که مربوط به دولت است خبر کذب میگذارند تا افکار عمومی به سمت از بین بردن انرژی هسته ای برای نسل آیندمون هستند
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    همون نظر سنجی رو بخونی می فهمی که اکثریت مردم چی می خوان و بی خودی خودت رو گنده نکن و جمع نبند ....
  • کنده ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر همه مثل شما زود باور نبودند الان مردم وضعشون بهتر بود و انرژی هسته ای هم داشتیم این مذاکرات باید برای شما درسی باشد که اگر انرژی هسته ای هم نخواهیم باز تحریم ها ادامه دارد
  • ستاره سهیل ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ای بابا شما که می گین تورم کم شده گرانی مهار شده. وضع همه خوب شده. پس چرا دیگه می گی وضع تون خوب نیست. دیدی کلک خودتون لو دادید.
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اینطور که معلومه ظاهر اقایان گند زدن به مذاکرات هسته ای که اینطور زمینه چینی می کنن . باید منتظر بمانیم تا این گروهی که شعارشان دانستن حق مردم است را سر می دهند کی مردم را محرم خواهند دانست.
  • شفق ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    معلوم نیست این بار چه چیزی رو میخوان به بهانه توافق به باد بدن که دارن زمینه چینی میکنن.
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    چالب اینکه همیشه مستضعفان پابی آرمانها ایستاده اند و مرفهان و وضع خوبها همیشه عاشق سازش هستند!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس