در اولین روز از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار مستندهای «روزهای خرداد»، «آشنای دور»، انیمیشن «گزینه‌های روی میز» و همچنین چند اثر دیگر اکران خواهد شد

گروه فرهنگی مشرق -  اکران های آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار از امروز به مدت هشت روز در سینما فلسطین آغاز می شود، روابط عمومی جشنواره فیلم عمار اقدام به معرفی روزانه برخی از آثار برنامه اکران سینما فلسطین می‌کند.
 
اولین بسته معرفی برخی از آثار روز اول اکران سینما فلسطین به شرح زیر است:
 
مستند آشنای دور (ساعت 21:30 سالن شماره یک)
مستند آشنای دور ساخته مجید عزیزی روایتی است ساده از عمق استراتژیک انقلاب اسلامی ایران در قلب آفریقا! جایی که جمهوری اسلامی نه کنسولگری دارد و نه هیچ دفتری. و نه حتی یک ایرانی هم در آن اطراف به چشم می خورد. مستندی که از بیداری اسلامی جهانی در اعماق آفریقا می گوید.
 
 
«آشنای دور» داستان زندگی عمر عبدالله جوان کنیایی است که در کودکی تحت تعلیم معلم قرآن خود، شیفته امام علی شده و تحت تأثیر انقلاب اسلامی شیعه شده است. میزان تأثیرپذیری او از انقلابی اسلامی ایران به حدی ست که - با وجود قوانین و منع و مخالفت های نیروهای دولت و برخی مردم - حاضر شده نام سران شاخص نظام را یکی پس از دیگری به روی فرزندان خود بگذارد. او در یکی از سکانس های میانی و جذاب فیلم به همراه همسر و چهار پسرش بر روی تختی مقابل دوربین می نشیند و آنها را یکی یکی معرفی می کند. بر ما پوشیده نیست که عمر با این خلاقیت خطرناک خود رسم نامگذاری منطقه لامو را به هم زده. او همچنین علیرغم فشارهای کشورش، مدرسه ای را با نام امام علی بنا نهاده که دانش آموزان در این مدرسه زیر نظر خودش به فراگیر قرآن و علوم اهل بیت علیهم السلام می پردازند.

برنامه اکران اولین روز جشنواره فیلم عمار 
 
 نماهنگ جنگ رسانه ای داعش (ساعت 21:30، سالن شماره یک)
نماهنگ «جنگ رسانه ای داعش» به کارگردانی احمد قصری منش که سابق بر این در مجموعه های تلویزیونی چون در شهر، «سلام تهران»، «روضه رضوان»، «اکسیر الشباب»، «رمضان الکریم» و «اینجا ایران است» سابقه فعالیت داشته، از پیشروی روانی داعش در عراق سخن می گوید. داعشی ها در ابتدای تابستان نود و سه به مدد بهره گیری از اینترنت و رسانه ها، توانسته بودند چند روز پیش از پیشروی به سمت موصل با پخش تصاویر خشونت بار، به ایجاد رعب و وحشت در افکار عمومی بپردازند و به نوعی پیش از رسیدن به شهر، تمام مردم و نیروهای نظامی را در یک کودتای تبلیغاتی خلع سلاح کنند!
 
 
کارگردان از صدای ظریف کلیک ها به جای صدای مهیب شلیک ها در جنگ نرم امروز سخن به میان می آورد. و از جبهه هایی می گوید که با بهره گیری از همین حربه داعش بدون نیرو و درگیری آن را فتح کرد. به اذعان کارگردان، داعشی ها تا حدودی با ارائه یک تصویر تخیلی و ترسناک از خود بیشتر از چه که هستند خود را به افکار عمومی معرفی کرده اند. او معتقد است که در مسیر نیل داعش به هدف خود، پروپاگاندای رسانه ای غرب با اختصاص دادن بخش اعظمی از آنتن و بخش های خبری خود به گونه ای مبالغه آمیز به پوشش رسانه ای تحرکات و جنایات داعش می پرداختند.
محمد صادقی تهیه کنندگی این اثر را برعهده دارد. این نماهنگ در زمانی کمتر از چهار دقیقه به خوبی توانسته اطلاعات دقیق و تحلیل های جامعی از تاکتیک مبارزه روانی و جنگ رسانه ای داعش به مخاطب ارائه کند.
 
 
 مستند روزهای خرداد (ساعت 18، سالن یک)
«روزهای خرداد» پنجمین ساخته مستند سید مهدی دزفولی است که در موضوع فتنه سال 88 است. او با نگاهی جامع از زبان کسانی که مسله تقلب در انتخابات را مطرح کرده‌اند، به موضوع تقلب در انتخابات 88 می‌پردازد. دزفولی به گونه ای با یک جهت‌گیری فراجناحی در مستند «روزهای خرداد» و به دور از رویکرد سیاسی خود، با مشی کاملا بی طرفانه و منصفانه ای دوربین خود را مقابل تمامی افراد درگیر با مسئله انتخابات و اغتشاشات پس از آن در سال 88 می برد و پای صحبت های برخی از آن ها که حاضر به مصاحبه هستند می نشیند.
 
 
کارگردان در مستند 47 دقیقه ای روزهای خرداد، در لابلای صحبت های افراد ذکر شده - که در این اثر خود به شخصه با آنها مصاحبه کرده است - با به نمایش گذاشتن تصاویر آرشیوی از وقایع و اتفاقات و جلسات و سخنرانی های سال هشتاد و هشت در کنار یکدیگر، قضاوت نهایی را به عهده مخاطب می گذارد تا بیننده کلاه خود را قاضی کند که چه کسی یا کسانی مقصر این بلوای بزرگ هستند. آنها که مدت ها با یک دروغ بزرگ به نام تقلب که هیچ سندی برای اثبات آن ارائه نکردند بهانه مضحکی برای تعارض با اصول اصلی نظام و حمله به ارزش ها پیدا کردند.
 
 
داستانی مدادهای رنگی (ساعت 18، سالن شماره یک )
مدادهای رنگی ساخته یونس شهباز، داستان دو دانش آموز روستایی را روایت می کند که قرار است به نمایندگی از مدرسه شان در مسابقه استانی نقاشی شرکت کنند. این دو دانش آموز که دو شخصیت اصلی فیلم اند، علی و امین هستند. معلمشان به هر دو آنها یک بسته مدادرنگی 24 رنگ می دهد تا در مسابقه نقاشی به نحو احسن نقاشی بکشند و برنده شوند. اما مشکل از جایی شروع می شود که هنگام عبور از پل روستا وقتی که آن دو در حال صحبت کردن با هم بودند، بسته مدادرنگی های علی می افتد داخل آب. علی برای گرفتن مدادرنگی اش داخل آب می پرد تا آن را از آب بیرون بکشد. اما به وسط رود خانه که می رسد دست پا می زند و بی هوش می شود. تا اینکه یکی از اهالی متوجه فریاد کمک خواهی امین می شود و علی را نجات می دهد. اما علی همچنان ناراحت است. او هر طور که شده می خواهد مدادرنگی تهیه کند تا پیش معلم سرافکنده نشود.
 
این فیلم 17 دقیقه ای برای فهم عمیق تر گفتگوهای آذری شخصیت های فیلم با زیر نویس فارسی به کمک مخاطب می آید. کارگردان که علاقه اش در سینما به تولید آثاری در رابطه با کودکان و بچه مدرسه ای هاست، در رابطه با این فیلم می گوید: ایده اصلی فیلم به اتفاقات دوران کودکی خود او بر می گردد که با الهام از آن فیلم کوتاه مداد رنگی ها را ساخته است.
 
داستانی برای هانا (ساعت 19:45، سالن شماره یک)
فیلم «برای هانا» داستان دخترکی به نام هاناست که پدرش جانباز جنگ است و در جبهه ها دچار موج گرفتگی شده است. فیلم دغدغه های روزگار کودکی دختر بچه ای را به تصویر می کشد که پدرش از جانبازان دفاع مقدس می باشد. برای هانا یک فیلم کوتاه داستانی 20 دقیقه ای ست که در ایلام ساخته شده است. کارگردان و تهیه کننده فیلم روح الله اکبری است. او کارگردان پرکاریست. آثاری چون فیلم «آنا»، «اسکلت»، «من شیرینم» و... سریال «هر که را خوی»، «هرکی هر کی» و مستند «امیلیا» از دیگر ساخته های اکبری به شمار می روند.
در یکی از سکانس های ابتدایی فیلم دوربین قسمتی از حیاط خانه را نشان می دهد که باد، در خانه را به چارچوبه اش می کوبد. با کوبیده شدن در، پدر هانا که روی تخت خود دراز کشیده و در خواب فرو رفته بود با شنیدن صدا به یکباره دچار موج گرفتگی می شود. اما دخترک تازه متوجه می شود که باید پیش از این در خانه را می بسته! هانا با دستپاچگی قرص های پدر را به او می دهد و از او بابت نبستن در معذرت خواهی می کند. اما دیگر برای پشیمانی قدری دیر شده است..
 
 انیمیشن گزینه های روی میز (ساعت 18، سالن شماره یک):
انیمیشن جذاب گزینه های روی میز ساخته عباس عسگری کارگردان خوش ذوق کرمانی است. این اثر نگاهی طعنه آمیز دارد به صحبت‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکاست که - در راستای سیاست چماق و هویچ - در موازات مذاکرات تیم ایرانی با سران پنج بعلاوه یک، با یک فرار رو به جلو همچنان از گزینه نظامی برضد ایران سخن می‌گویند.
 
در این انیمیشن باراک اوباما کاراکتر «O» و جان کری کاراکتر «K» انیمیشن، در حال جا دادن گزینه های خود بر روی میز کارشان هستند، اما با قراردادن پرونده گزینه نظامی علیه ایران بر روی پرونده های بی ثمری دیگری که از گذشته برجای مانده، میز به یکباره در هم می شکند...
 
انیمیشن از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است و از این حیث مخاطب را راضی می کند. مدت زمان انیمیشن 4 دقیقه است. انیمیشن گزینه های روی میز اولین بار در اختتامیه جشنواره «مرگ بر آمریکا» شد. عباس عسگری به غیر از این انیمیشن زیبا، آثاری همچون جشن مدادرنگی ها، مجموعه سربازان بین الملل و جایزه ایرانی اوباما را تولید کرده است. این کارگردان جوان اخیرا قسمت دوم این انیمیشن را با نام «جایزه ایرانی اوباما» ساخته است.
 
انیمیشن جایزه ایرانی اوباما (ساعت 18 سالن شماره دو):
انیمیشن «جایزه ایرانی اوباما» به کارگردانی مجتبی خیری در اصل اپیزود دوم انیمیشن «گزینه های روی میز» است. موسیقی متن انیمیشن جایزه ایرانی اوباما نیز همان موسیقی آشنای مجموعه پت و مت است. داستان اصلی انیمیشن از این قرار است که یک جشنواره ایرانی تندیس باروت خیس را تقدیم همسر اوباما می کند. انیمیشن تقریبا از جایی شروع می شود که مامور پست هدیه ایرانی را دم در خانه اوباما می رساند. کاراکتر های گروه OK که اوباما و کری باشند باز هم در نقش پت و مت آمریکایی ایفای نقش می کنند. این دو وقتی از ایرانی بودن بسته پستی باخبر می شوند سریعا جعبه را باز می کنند و در کمال ناباوری با یک تندیس عجیب و غریب مواجه می شوند. در ادامه آنها تمام تلاش خود را می کنند که این تندیس را از بین ببرد اما تلاششان به نتیجه نمی رسد.
 
انیمیشن فرزندان آفتاب (ساعت 16، سالن شماره یک)
حسام پسرک قصه در مدرسه راهنمایی داراب درس می خواند. قد و قواره اش کوچک است اما در تلاش است هر طور شده خودش را به داداش حجت اش در جبهه ها برساند. او در غیاب برادر بزرگترش تنها دلخوشی پدر و مادر است، و با وجود حجت در جبهه آنها راضی به حضور حسام با آن قد و قواره و سن کم در خط مقدم نیستند. تا اینکه حسام در مدرسه با مسعود آشنا می شود.
 
انیمیشن «فرزندان آفتاب» به کارگردانی مسعود حمزه ای و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی با همکاری بنیاد فرهنگی روایت در مرکز پویانمایی صبا تهیه شده است. کاراکترهای اصلی این انیمیشن 21 دقیقه ای حسام و مسعود هستند که هر دو سودای رفتن به جبهه را در دوازده سالگی در سر می پرورانند. حسام بناست که در این راه همراه مسعود شود. مسعود قرار است با دستکاری شناسنامه و با رضایت نامه ای که به جای ولی برای خود نوشته برای اعزام به جبهه ها ثبت نام کند، وقتی حسام متوجه راهکار مسعود می شود از او می خواهد که این کار را برای او هم انجام دهد تا به برادرش حجت در جبهه ها بپیوندند و علیه دشمنان بجنگد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس