انجام شش عملیات بزرگ دوران مقدس در ماه "دی" هشت سال دوران جنگ تحمیلی کافی است تا این ماه به خاطره‌انگیزترین روزهای رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس تبدیل شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، انجام شش عملیات بزرگ دوران مقدس در طی ماه "دی" هشت سال دوران جنگ تحمیلی کافی است تا "دی ماه" به خاطره‌انگیزترین ماه رزمندگان دوران دفاع مقدس تبدیل شود و در گزارش زیر اجمالی کوتاه به این عملیات ها داشته ایم و در گزارش های آتی به طور اجمالی، جداگانه و کامل به ابعاد مختلف این عملیات ها در دوران دفاع مقدس خواهیم پرداخت:

«دی»؛ ماه خاطره‌های تلخ و شیرین رزمندگان

عملیات کربلای 4 (عملیاتی با تجربیاتی تلخ و شیرین)

سوم دی ماه سال 1362 در  منطقه غرب اروند رود جنوب خرمشهر در غرب جزیره  مینو انجام شد اما متاسفانه این عملیات با لو رفتن طرح عملیات پیش از آغاز آن توسط هواپیماهای آواکس، مسدود کردن حفر کانال در معبر اصلی محور و پر کردن آن با مازوت جهت زمین گیر کردن نیروهای ایرانی به شکست بدی منجر شد و جزئی از خاطرات تلخ فرماندهان دوران دفاع مقدس به حساب می آید اما از سوی دیگر میزان تلفات و ضایعات وارده بر دشمن بعثی قابل توجه بود: حدود 8000 کشته و زخمی، حدود 60 اسیر، انهدام حدود 70 دستگاه زرهی، مکانیزه و خودرو ، انهدام تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین،

این عملیات با رمز عملیات "محمد رسول‌ الله"  در  جزایر دهانه‌ شمال‌ غربی‌ خلیج‌ فارس‌  جنوبی‌ترین‌ محور جنگ‌ با حمایت سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و با هدف تهدید شهر بصره‌ از سمت‌ جنوب‌ و تصرف‌ جزیره‌  ام‌ الرصاص‌ و ابوالخطیب‌ عراق‌ و محاصره‌ نیروهای‌ دشمن‌ در شبه‌ جزیره‌ انجام شده بود.

عملیات محمد رسول الله (حماسه آفرینی حاج احمد و یارانش)

12 دی ماه سال 1360 عملیات محمد رسول الله با رمز لا اله الا الله، محمد رسول الله در محور نوسود - طویله به صورت نیمه گسترده در تاریخ ۱۲/۱۰/۱۳۶۰ به فرماندهی مشترک انجام شد، این عملیات که از عمیات های موفق سال های ابتدایی دوران دفاع مقدس است با هدف  انسداد دالان‌های ورودی عناصر ضدانقلاب،  پاکسازی و تامین امنیت شهرهای مرزی در منطقه اورامانات، تصرف چندین ارتفاع و روستای منطقه و تصرف شهر طویله عراق صدر منطقه ی عملیاتی غرب نوسود انجام شد.

رزمندگان می‌بایست در این عملیات از دو محور مریوان و پاوه وارد عمل شده و ضمن آزادسازی بخشی از ارتفاعات منطقه - در محدوده بین نوسود و مریوان - و نیز انهدام دشمن، شهر طویله عراق و چند روستا را به تصرف درآورند.(5) محور مریوان - به فرماندهی حاج احمد متوسلیان - ماموریت داشت تا ضمن آزادسازی ارتفاعات شنگادور، توالی (پنج قله)، دره تاریک، جانبازان و ملقه پشقله، شهر طویله را تصرف و تامین کند.

درتاریخ 12/10/1360، رزمندگان خودی پس از اقامه نماز مغرب و عشا به طرف اهداف تعیین شده حرکت کردند و پس از چندین ساعت کوهپیمایی، عملیات در بامداد روز بعد با رمز مبارک "لااله‌الا‌الله، محمد رسول الله" آغاز شد.

اگرچه دشمن در این پاتک‌ها متحمل خسارات سنگینی شد لیکن کمبود توان خودی و عدم جایگزین شدن نیروهای تازه نفس ادامه عملیات را غیرممکن ساخته بود. لذا حدود ساعت 16 دستور عقب‌نشینی صادر شد.

آغازعملیات عظیم کربلای 5 (بزرگترین عملیات دوران دفاع مقدس)

عملیات کربلای 5، 19 دی سال 1365  در منطقه عمومی شلمچه وشرق بصره آغاز شد ، این عملیات با رمز «یا زهرا (س)» در محور شلمچه - کانال ماهی به صورت گسترده در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه جهت فتح بصره شروع شد. هدف نهایی این عملیات تسخیر شهر بصره بود. این عملیات به دلیل شمار بسیار بالای تلفات و نیز خشونت جنگی فراوان بزرگ‌ترین درگیری در جنگ هشت‌ساله به شمار می‌رود. تلفات بسیار زیاد این عملیات مقدمه‌ای شد بر پایان جنگ ایران و عراق.

رزمندگان‌ سپاه‌ اسلام‌ برای‌ آزاد سازی‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌و دفع‌ تجاوز دشمن‌ و به‌ منظور دست‌یابی‌ به‌ اهداف‌ والای‌ خود، اقدام‌به‌ انجام‌ عملیات‌ کربلای‌ پنج‌ در این‌ منطقه‌ نمودند. این‌ عملیات‌ در تاریخ‌ نوزدهم‌ دی‌ ماه‌ 1365 با رمز مبارک‌ یازهرا(ع) در منطقه‌ی‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز می‌شود.

منطقه عملیاتی شلمچه که در جنوب شرقی شهر مهم بصره قرار گرفته و تقریبا نزدیک ترین محور وصولی به این شهر به شمار می آید.

این عملیاتی نتایج مخلفی را در پی داشت:  موقعیت سیاسی و نظامی عراق تضعیف شد و در نتیجه حملات گسترده این کشور به مراکز اقتصادی، صنعتی و مسکونی ایران بار دیگر آغاز شد.
اوضاع جبهه های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شد و سپاه پاسداران یکی از ارزنده ترین تجارب نظامی خود را کسب کرد.
تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافته و به تصویب قطع نامه 598، که در آن برای اولین بار تا حدودی نظریات جمهوری اسلامی ایران لحاظ شده بود، در شورای امنیت سازمان ملل انجامید.
حضور گسترده نظامی امریکا و متحدین او در خلیج فارس آغاز شد و یکی از هواپیماهای مسافربری ایران توسط ناوگان امریکا ساقط گردید.
تعدادی از حجاج بی دفاع ایران توسط رژیم سعودی به شهادت رسیدند

عملیات نامنظم ظفر 5 (عملیاتی کوتاه اما پربار)

این عملیات 22 دی ماه سال 66 در عمق 200 کیلومتری استانهای کرکوک ، دهوک ودیاله ی عراق آغاز شد ، رزمندگان طی‌ این‌ عملیات‌ ‌ موفق‌ شدند36 پایگاه‌ حفاظتی‌ دشمن‌ بر بلندی‌های‌ مشرف‌ بر شهر «دیرلوک»، مرکز فرماندهی‌ و ستاد ترابری‌- مهندسی‌ و مخابراتی‌ لشکر عراق، پایگاه‌ و پاسگاه‌های‌ دشمن‌ در مسیر شهرهای‌ «شیلادیزه» و «عمادیه» و مراکز دولتی‌ و نظامی‌ دشمن‌ از جمله‌ مرکز استخبارات‌ حزب‌ بعث‌ در منطقه‌ را منهدم‌ ساخته‌ و تعدادی‌ از تجهیزات‌ و ادوات‌ دشمن‌ را نابود سازند.

همچنین‌ در این‌ عملیات ‌4 گردان‌ حفاظتی‌ شهر دیرلوک‌ عراق‌ متلاشی‌ شده‌ و 2000 تن‌ از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر شدند . 3 دستگاه‌ نفربر زرهی، یک‌ قبضه‌ ضدهوایی، دو قبضه‌ خمپاره‌انداز، صدها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و مقدار فراوانی‌ مهمات‌ دشمن‌ نیز به‌ دست‌ نیروهای‌ خودی‌ افتاد.

عملیات کربلای 6 (آزادسازی 40 کیلیومتر از خاک کشور و بمباران شیمیایی صدام)

این عملیات در روز 23 دی ماه سال1365 ، با رمز یا فاطمه الزهراء‌ (س) در منطقه عمومی سومار( به وسعت تقریبی 100 کیلومتر مربع) آغاز شد، با توجه به تاریخ اجرای عملیات کربلای 6 که 4 روز پس از اجرای عملیات کربلای 5 که  در منطقه شلمچه اجرا میشد بمنظور کاهش فشار دشمن در جنوب و در گیر نمودن نیروهای دشمن در غرب کشور عملیات کربلای 6 با حضور یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران اجر میگردد دشمن در این عملیات با بمباران وسیع شیمیایی منطقه عملیاتی منجمله بیمارستان صحرایی سومار سعی در جلوگیری از پیشروی رزمندگان ارتش اسلام نمود – هر چند در این عملیات هدفهای پیش بینی شده تأمین نگردید اما 40 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد و پشتیبانی از عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه با موفقیت انجام شد.

آغازعملیات دلیرانه ی بیت المقدس 2

هنگامی‌ که‌ شهر «فاو» سقوط‌ کرد، وضعیت‌ موشک‌ باران‌ تهران‌ و شهرهای‌ ایران‌ از سوی‌ دشمن‌ فروکش‌ کرده‌ بود،  پس‌ از گذشت‌ یک‌ ماه‌ از این‌ بحران، عملیات‌ «بیت‌المقدس‌6» در محورهای‌ کوهستانی‌ و برف‌پوش‌ شمال‌ شهر «ماووت» کردستان‌ عراق‌ و مشخصاً‌ بلندی‌های‌ «شیخ‌ محمد»، «آسوس» و «استروک» صورت‌ گرفت‌ که‌ به‌ آزادی‌ این‌ بلندی‌های‌ مشرف‌ بر سد‌ و شهر «دوکان» عراق‌ و در منطقه‌ای‌ به‌ گستردگی‌ 65 کیلومترمربع‌ انجامید و با انجام‌ موفقیت‌آمیز و کم‌ تلفات‌ این‌ عملیات، تمامی‌ اهداف‌ مورد نظر تصرف‌ و تأمین‌ شد.

این عملیات 25 دی ماه سال 1366 با هدف‌ پیشروی‌ و استقرار مناسب‌ نیروها در شمال‌ منطقه‌ سلیمانیه‌ عراق‌ و تکمیل‌ عملیات‌ انجام‌ شده‌ در منطقه‌ عملیاتی‌ ماووت‌ و امکان‌ خروج‌ معارضان‌ کرد عراق‌ از مناطق‌ تحت‌ هجوم‌ ارتش‌ عراق و با رمز "یا امیر المونین" انجام شد.
گزارش : فرزانه غلامی تبار
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی سنگر27 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    عملیات کربلای 4 (عملیاتی با تجربیاتی تلخ و شیرین) سوم دی ماه سال 1362 ؟؟!!!!!!!در منطقه غرب اروند رود جنوب خرمشهر در غرب جزیره مینو انجام شد اما متاسفانه این عملیات با لو رفتن طرح عملیات ...؟؟!!!!! لازم به یادآوری است که این عملیات تنها 2 هفته قبل از عملیات گسترده کربلای5 انجام شد و این زمستان سال1365 بود نه سال 1362 یادش بخیر روح شهیدان این دو عملیات در اعلا علیین با سقای کربلا محشور و مسرور باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس