کتاب نوسود نثری داستانی - گزارشی دارد و در 110 صفحه، همه آن­چه را که مخاطب بایستی از نوسود سال­ های دفاع مقدس بداند، عرضه می­ کند. این کتاب از 28 منبع مکتوب و مجازی تغذیه کرده و نگارنده نیز چند گفت­گو با عوامل مرتبط با ماجرا داشته است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «کتاب نوسود» یکی از کتاب­های مجموعة «قطعه ­ای از آسمان» محسوب می­ شود که به قلم امیرحسین انبارداران، در 3000 نسخه و با قیمت 5000 تومان توسط ستاد مرکزی راهیان نور منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب به نقل از رهبر معظم انقلاب چنین آمده است: «برای هر یک از مناطق مهم شناسنامه درست کنید، یک شناسنامه منطقی، نه یک کتاب مفصل.» که باید گفت انتشار کتب مجموعه «قطعه ­ای از آسمان» لبیک گفتن به این بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) است. شایان ذکر است که دبیری این مجموعه کتب را احمد دهقان برعهده دارد.

«نوسود» چند بار آزاد و اشغال شد؟

کتاب نوسود نثری داستانی - گزارشی دارد و در 110 صفحه، همه آن­چه را که مخاطب بایستی از نوسود سال­ های دفاع مقدس بداند، عرضه می­ کند. این کتاب از 28 منبع مکتوب و مجازی تغذیه کرده و نگارنده نیز چند گفت­گو با عوامل مرتبط با ماجرا داشته است.

***

اما نکتة قابل توجهی که در این کتاب وجود دارد و تا قبل از آن در هیچ منبع مکتوب یا غیر از آن وجود نداشته، روشن شدن موضوع چندبار آزادسازی نوسود در عملیات­ های گوناگون است. مرور تاریخ نوسود در هشت سال دفاع مقدس نشان می­ دهد که این شهر در مقاطع مختلف آزاد شده، حتی در یکی از این مقاطع، در تیرماه 1360، حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه تیمسار ولی ­الله فلاحی که از آزادی نوسود خبر داده است، پیامی داده ­اند که در جلد پانزدهم صحیفه حضرت امام(ره) درج شده است. با این همه، تاریخ هشت ساله دفاع مقدس به ما نشان می­ دهد که نوسود در سال 1366، حین عملیات والفجر10، به­ طور کامل آزاد شده است.

بدین­ ترتیب، در این کتاب به رمز و راز آزادسازی­ های متعدد نوسود در مقاطع مختلف اشاره شده، و به­ تعبیری حلقه مفقوده ذهن مخاطبان یا پژوهشگران در این ارتباط آشکار می­ شود. آن­چه در ذیل می­ آید پیرامون همین موضوع از صفحات 76 و 77 کتاب انتخاب شده است.

«نیروهای اسلام در تیرماه 1360 با آزادسازی نوسود، قدرت خود را بر دشمن بعثی و ضدانقلاب تحمیل کردند و نشان دادند که در هر فرصتی می­ توانند به اهداف خود دست یابند. اما نگهداری این شهر، با توجه به شرایط طبیعی آن ـ که وضعیتی بن­ بست‌گونه داشت و داخل یک شیار واقع شده بود ـ و نیز استراتژیک نبودنش، در کنار هزینه ­هایی که داشت، و نیز نفوذ عناصر ضدانقلاب، چندان مورد نظر نبود و به حال خود رها شد.

«نوسود» چند بار اشغال و آزاد شد؟
امیرحسین انبارداران

ذکر این نکته ضرورت دارد که بدانیم سرتیپ ولی‌الله فلاحی جانشین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در نامه 17تیرماه 1360 خود به حضرت امام(ره)، از عدم تحکیم کامل پاکسازی شهر نوسود سخن گفته است. همچنین در گفت­گو با خبرنگار روزنامه اطلاعات در 18تیرماه1360 می­ گوید: "عراقی­ ها و عناصر ضدانقلاب که از شهر رانده شده ­اند، از داخل خاک عراق، ارتفاعات اطراف نوسود و شهر نوسود را زیر آتش توپخانه و خمپاره‌اندازهای سنگین دارند."

بر اساس اسناد موجود، می­توان نتیجه گرفت که آزادی نوسود در عملیات "روح ­الله، خمینی کبیر" در مرحله کنترل و تصرف بوده و هنوز در مرحله تأمین نبوده و این شهر همچنان در دید و تیر دشمنان قرار داشته است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس