کد خبر 375965
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

خبرگزاری شین هوا 10 رویداد مهم سال 2014 را از نگاه خود منتشر کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری شین هوا در گزارشی به مناسبت پایان سال میلادی ده مورد از مهمترین رویدادهای خبری جهان در سال 2014 را به شرح زیر اعلام کرد:

1- رویکردهای جدید در دیپلماسی چین 
اوایل ماه فوریه شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مراسم افتتاحیه رقابت های المپیک زمستانی سوچی در روسیه شرکت و فصل نوینی را دیپلماسی چین آغاز کرد.
در طول سال نیز مقامات بلند پایه چین از کشورهای آسیایی ، آفریقایی ، اروپایی ، آمریکای لاتین و اقیانوسیه دیدار و شبکه ای از مشارکت و همکاری های جهانی را ایجاد کردند و ابتکار عمل کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم را توسعه بخشیدند.
چین ماه مه به طور موفقیت آمیز میزبانی اجلاس کنفرانس اقدامات اعتماد ساز و متقابل در آسیا (CICA) و نیز نشست سالانه مقامات اقتصادی سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (APEC) در ماه نوامبر را برعهده داشت که به نتایج سودمندی رسیدند.
چین همچنین به طور فعال برای دستیابی به راه حل برای مسئله هسته ای ایران و بحران اوکراین تلاش و این نقش را به عنوان یک قدرت بزرگ مسئول ایفا کرد.

2- تلاش های منسجم جهانی برای مقابله با ابولا
ماه فوریه بیماری کشنده ابولا در گینه شیوع یافت و پس از آن به سرعت به سیرالئون و لیبریا رسید و پس از آن نیز کشورهای دیگر از موارد ابتلا به این بیماری مرگبار خبر دادند. تا 24 دسامبر بیماری ابولا جان هفت هزار و 573 نفر را در سراسر جهان گرفت.
به منظور مقابله با شیوع گسترده این بیماری ، کشورها واکنش های مثبتی از خود نشان دادند و جامعه بین الملل نیز کمک های قابل توجهی را به کشورهای آسیب دیده از این بیماری ارائه کرد که منجر به کنترل اوضاع و فرو نشاندن شرایط اضطرار شیوع این بیماری شد.
چین نیز در این خصوص گام های مهمی برداشت و علاوه بر اعزام هیئت های پزشکی ، کمک های فوق العاده ای را به ارزش حدود 120 میلیون دلار به کشورهای آسیب دیده از شیوع این بیماری ارائه کرد و یکی از بزرگ ترین کشورهای کمک کننده در این زمینه شد و نقش مهمی را در راه مقابله با شیوع این بیماری ایفا کرد.

3- تاثیر بحران اوکراین بر روابط روسیه - غرب 
در تاریخ 22 فوریه اوکراین شاهد تغییر ناگهانی در صحنه سیاسی خود بود و ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین طی کودتایی از قدرت برکنار شد و مخالفان کنترل قدرت را در این کشور در دست گرفتند.
در تاریخ 16 مارس جمهوری کریمه همه پرسی را برگزار کرد ، از اوکراین جدا شد و به فدراسیون روسیه پیوست. برخی مناطق شرق اوکراین نیز همه پرسی های موفقیت آمیز برای اعلام "استقلال"  برگزار کردند اما دولت اوکراین از به رسمیت شناختن نتایج این همه پرسی ها سر باز زد.
از آن زمان به بعد درگیری های مسلحانه بین نیروهای دولت اوکراین و طرفداران روسیه ماههاست که ادامه دارد.
در تاریخ پنجم سپتامبر دولت اوکراین ، روسیه ، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شبه نظامیان شرق اوکراین به توافق آتش بس رسیدند.
از زمان آغاز بحران اوکراین تاکنون کشورهای غربی تحریم های جدی را علیه روسیه اعمال کرده اند و مسکو نیز اقدامات تلافی جویانه ای را در واکنش به این تحریم ها اتخاذ کرد. این تنش ها به تدریج افزایش یافته است و اکنون روابط روسیه با آمریکا و اروپا را به سطح جدید و کم سابقه ای رسانده است.

4- سانحه مرموز ناپدید شدن هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی ایرلاینز 
در تاریخ هشتم مارس پرواز شماره ام اچ 370 مالزی ایرلاینز با 239 سرنشین از جمله 154 مسافر چینی در مسیر سفر از کوالالامپور به پکن مدت زمان کوتاهی پس از برخاستن از روی رادارها ناپدید شد. 
به رغم تلاش های بی سابقه مالزی ، چین ، استرالیا ، آمریکا و برخی دیگر از کشورها نیز به عملیات تجسس این هواپیمای گمشده پرداختند و هنوز سرنخی از آن به دست نیامده است.
در تاریخ هفدهم ژوئیه نیز پرواز شماره ام اچ 17 از آمستردام به کوالالامپور نیز در شرق اوکراین دچار سانحه شد و همه 298 سرنشین آن جان باختند. 
تحقیقات اولیه نشان می دهد این هواپیما بر اثر اصابت یک شی ء خارجی سقوط کرده است اما هنوز هیچکس مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
بیست و هشتم دسامبر نیز پرواز 8501 شرکت هواپیمایی ایرآسیا از مبدا شهر سورابایا اندونزی به مقصد سنگاپور در حرکت بود که به دلیل شرایط نامساعد جوی دچار سانحه شد. این هواپیما 162 سرنشین داشت.

5- حادثه غرق شدن کشتی کره جنوبی 
شانزدهم آوریل یک کشتی بزرگ کره جنوبی با 476 مسافر در آبهای جنوب غربی این کشور غرق شد که 295 نفر از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.
به دلیل عملکرد ضعیف امدادرسانی و سهل انگاری ، مسئولان کره جنوبی در انجام وظایف خود در جریان این حادثه به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.
چونگ هونگ وون نخست وزیر کره جنوبی بر سر این حادثه مرگبار از سمت خود کناره گیری و از مردم کشورش با چشمانی اشک آلود عذرخواهی کرد. اداره پلیس دریایی کره جنوبی منحل شد و شماری در ارتباط با این حادثه مورد پیگرد قضایی قرار گرفتند.

6- " داعش" ، چالش امنیتی جدید جهانی و منطقه ای 
از ماه ژوئن گروه " داعش" مناطق وسیعی از غرب و شمال غرب و شرق سوریه را تصرف کرد.
این گروه پس از آن " خلافت اسلامی " در مناطق تحت کنترل خود اعلام کرد. گروه داعش علاوه بر اعدام زندانیان جنگی ، اقدام به گروگان گیری و به کار گیری تروریستها در بسیاری از مناطق می کند که چالش های جدیدی را برای امنیت منطقه ای و بین المللی و تلاش ها برای مقابله با تروریسم ایجاد کرده است.

7- ناآرامی ها در فرگوسن نشانگر تبعیض نژادی در آمریکا
نهم اوت گذشته مایکل براون جوان هجده ساله سیاه پوست به ضرب گلوله دارین ویلسون افسر پلیس سفید پوست آمریکا در فرگوسن ایالت میسوری کشته شد. پلیس آمریکا بعدها تایید کرد که این جوان سیاه پوست غیرمسلح بوده است.
مرگ این جوان هفته ها اعتراضات را در فرگوسن و دیگر مناطق آمریکا به همراه داشت و بعدها این اعتراضات به شورش و آشوب در برخی مناطق تبدیل شد.
در تاریخ 24 نوامبر هیئت منصفه دادگاه ویلسون را تبرئه کرد که این امر اعتراضات و خشم عمومی را در برخی شهرها بار دیگر به همراه داشت. 
موضوع نا‌آرامی های فرگوسن در واقع تبعیض نژادی جدی را در آمریکا نمایان کرد که توجه گسترده جامعه بین الملل را به خود معطوف کرد. این امر در واقع نمایانگر مشکلات جدی این کشور در نظام سیاسی و قضایی است که تبعیض های اجتماعی و شکاف طبقاتی فزاینده را نشان می دهد.

8- هفتم نوامبر چین و ژاپن به توافق نامه چهار ماده ای برای بهبود روابط دوجانبه خود دست یافتند. 
سه روز بعد شی جین پینگ رئیس جمهور چین و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به درخواست طرف ژاپنی در آستانه بیست و دومین نشست سران اقتصادی سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (APEC)  با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
این در واقع نخستین نشست بین مقامات دو کشور طی دو سال گذشته است که روابط چین و ژاپن با اختلاف نظرات جدی مواجه شده بود.

9- آغاز عادی سازی روابط آمریکا و کوبا
هفدهم دسامبر آمریکا و کوبا اعلام کردند درباره گفتگوها برای احیای روابط دیپلماتیک خود توافق کرده اند بنابر این روند عادی سازی روابط میان این دو کشور آغاز شد.
پس از انقلاب کوبا در سال 1959 که فیدل کاسترو را به قدرت رساند ، آمریکا رویکرد خصمانه ای را در برابر این کشور اتخاذ کرده بود. 
روابط بین واشنگتن و کوبا از سال 1961 به طور جدی رو به تیرگی نهاد و در سال 1962 آمریکا رسما از اعمال تحریم های اقتصادی خود علیه کوبا خبر داد که این تحریم های اقتصادی بلند مدت آمریکا علیه کوبا مخالفت جدی جامعه بین الملل را به همراه داشت. 
آغاز روند عادی سازی روابط بین آمریکا و کوبا در واقع نشانگر شکست سیاست در انزوا قرار دادن 53 ساله آمریکا علیه این کشور است و تاثیر قابل توجهی را  در جغرافیای سیاسی جهانی خواهد داشت.

10- ابتکار عمل کمربند اقتصادی جاده ابریشم 
تا پایان سال 2014 میلادی ، اقدامات چین برای ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم که منطقه اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام را در شرق و منطقه اقتصادی اروپا را در غرب به هم مرتبط می کند با واکنش های مثبت و مشارکت بیش از 50 کشور همراه شد.
طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم به طور پیوسته پیش می رود و به زودی وارد مرحله از همکاری های عملی می شود. اجرای این طرح توسعه اقتصادی کشورهای پیرامون و نیز کل کشورهای جهان را شدت و تقویت خواهد بخشید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس