در یک نگاه راهبردی جدا از آنکه ایران توانست نظام سوریه را به عنوان عقبه استراتژیک گروه های مقاومت حفظ کند ولی نفوذ منطقه ای ایران پس از تحولات اخیر در سوریه و عراق گسترش یافته است. افزایش نفوذ منطقه ای یکی از دستاوردهای راهبردی ایران در حمایت از بشار اسد و مبارزه با داعش در عراق بوده که نباید از کنار این دستاورد به راحتی گذشت.

گروه بین‌الملل مشرق - طی چد سال اخیر نفوذ راهبردی ایران در منطقه خاورمیانه افزایش قابل تاملی پیدا کرده است. در حالیکه با عمیق شدن بحران در سوریه بسیاری از کارشناسان درباره حمایت ایران و حزب الله اینگونه پیش بینی می کردند که دو قطبی علوی – سنی ایران را به شدت در منطقه منزوی خواهد کرد ولی اینک ایران با نفوذترین کشور منطقه ای در خاورمیانه محسوب می شود.

البته این نظریه در داخل کشور هم طرفدارنی داشت، این جریان که بخشی از ان نگاه اصولی ایران در محور مقاومت را هم مورد نقد قرار می دادند، معتقد بودند که با حمایت تمام قد از بشار اسد، ایران نه تنها درگیر یک جنگ وسیع نیابتی با شیوخ عربی می شود بلکه در نزد عموم اهل سنت در منطقه نیز منفور خواهد شد.

در همین حال این استدلال را هم مطرح می کردند که پیروز اصلی این رویاروی ترکیه خواهد بود و حزب عدالت و توسعه با سوار شدن بر موج افکار عمومی اهل سنت در خاورمیانه عملا نفوذ منطقه ای ایران را مهار و محدود خواهد کرد.

فاصله گیری سیاسی حماس از ایران نیز پس از سالها روابط خوب در قضایا سوریه نیز سب شد بیش از پیش منتقدان، نگاه اصولی ایران به محور مقاومت را مورد نقد قرار بدهند.

اما در یک نگاه راهبردی جدا از آنکه ایران توانست نظام سوریه را به عنوان عقبه استراتژیک گروه های مقاومت حفظ کند ولی نفوذ منطقه ای ایران پس از تحولات اخیر در سوریه و عراق گسترش یافته است. افزایش نفوذ منطقه ای یکی از دستاوردهای راهبردی ایران در حمایت از بشار اسد و مبارزه با داعش در عراق بوده که نباید از کنار این دستاورد به راحتی گذشت.

در این باره نکات ذیل نیز قابل تامل است:

الف: ظهور داعش و تلاش این گروه برای پاکسازی همه اقلیت های مذهبی و طایفه ای در عراق و سوریه اقلیت ها را به سرعت به سمت ایران متمایل کرد. برخوردهای فرقه ای داعش با اقلیت های مذهبی مانند مسیحی ها، ایزدی ها، دروزی ها و.. و طوایفی همچون کردها، ترکمن ها  و... این اقلیت ها را در مقابل حکومت های منطقه ای و ف را منطقه ای مدافع داعش قرار داد. از طرفی دیگر ایران به عنوان اولین کشوری که مستقیما در مقابل داعش قرار گرفت عملا به پناه این اقلیت های مذهبی تبدیل شد.

اندیشکده «استیمسون» در مقاله‌ای به قلم «جنیو عبد» در اینباره می نویسد: بر طبق گفته‌های «عماد سلامه» استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی لبنان، بسیاری از سنی‌ها از روند رو به رشد ائتلاف گروه‌هایی نظیر شیعیان، دُروزی‌ها، علویان، کردها و در برخی کشورها مانند لبنان، مسیحیان، به شدت هراس دارند.

ایران از رهبری اقلیت ها در خاورمیانه تا افزایش تمایل اهل سنت به جمهوری اسلامی

به گفته وی این گروه‌ها و اقلیت‌ها با حکومت سنی‌ها که برای چندین دهه است تمام خاورمیانه را تحت سلطه خود درآورده‌اند به شدت مخالف هستند. در حال حاضر سیزده کشور از نوزده کشور منطقه خاورمیانه تحت حکومت سنی‌ها هستند. اگر زمانی ائتلاف نوپای اقلیت‌ها به طور کامل شکل گیرد، به اکثریتی تبدیل خواهند شد که برتری و تسلط عرب‌های سنی در منطقه خاورمیانه را به شدت تهدید خواهد کرد.

این پیوند سیاسی مصلحتی میان گروه‌های غیرسنی می‌تواند قدرت سیاسی بیشتری را در اختیار اقلیت شیعه که هم‌اکنون در عراق و سوریه حکومت می‌کنند، قرار دهد. ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه، با همکاری و حمایت از رهبران دولت‌های شیعی عراق، سوریه و لبنان، در این امر پیشرو بوده است.

ب: اکثریت قربانیان داعش از اهل سنت هستند. همچنانکه وزیر امور خارجه عراق در کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، با بیان اینکه خطر جریانات تکفیری همه مذاهب اسلامی را تهدید می کند، گفت: ۸۴ درصد قربانیان داعش در عراق از بین اهل سنت، ۲ درصد مسیحی و ۱۴ درصد شیعه بوده اند.

این در حالیست که اخیرا الجزیره گزارش داده است که، شیوخ قبایل اهل تسنن عراق اعلام کرده اند در صورتی که آمریکا به آنها در مبارزه با داعش کمک نکند درخواست کمک نظامی از ایران خواهند کرد. شیوخ قبایل اهل تسنن  و برخی قانونگذاران عراق در نشستی با سناتور آمریکایی جان مک کین که اخیرا به بغداد سفر کرده بود هشدار داده اند که در صورت تعلل آمریکا در فراهم کردن نیازهای تسلیحاتی برای مبارزه با نیروهای داعش  به ایران روی خواهند آورد.

بر اساس گزارش رسانه ها رهبران قبایل اهل تسنن در این دیدار اعلام کرده اند گزینه های دیگری برای دریافت تسلیحات بیشتر در نظر دارند و ایران اولین گزینه است. این مقامات در این نشست از تعلل آمریکا و ائتلاف در کمک به مردم عراق زمانی که نیروهای داعش در حال پیش روی به کردستان عراق بوده اند ابراز ناراحتی کرده اند.

به اذعان همه مقامات عراقی، ایران اولین کشوری بوده که به کمک این کشور در مبارزه با داعش آمده است.رهبران قبایل عراق همچنین ناراحتی خود را از عدم جدیت آمریکا برای آزادسازی سرزمین آنها و معیارهای دوگانه آمریکا در قبال قبایل سنی و اکراد عراق ابراز کرده اند. یک نماینده عراقی که خواسته ناشناس بماند به الجزیره گفته است: ما در حال حاضر  مجاری ارتباطی زیادی با ایران گشوده‌ایم و آنها به ما پیشنهاد کمک غیرمشروط تسلیحاتی، مالی و حتی پرسنلی ارائه کرده اند.

ج: حماس پس از چهار سال و رفتن به سمت قطر و ترکیه اینک به سمت ایران در حال چرخش است. در همین حال زمزمه های نیز از انتقال دفتر حماس از دوحه به تهران نیز در رسانه ها مطرح شده است. اما جنگ 51 روزه اخیر نشان داد که تعامل و تبادل نظامی ایران با گروه های فلسطینی به اوج خود رسیده است.

در حالیکه اسراییل با همه توان به باریکه غزه حمله کرد، عموم مردم منطقه به خوبی این پیام را دریافت کردند که تنها ایران است که با همه وجود در مقابل اسراییل و آرمان آزاد سازی فلسطین ایستاده است. به اذعان بسیاری از منابع غربی و صهیونیستی، ایران پس از جنگ اخیر اسراییل علیه غزه بسیار محبوب تر از گذشته در میان ملت های سنی و عربی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • منتقد ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    حرف شما درست اما چند سئوال که ذهن مرا مشغول کرده : تمام کشورهای منطقه وغرب همه با هم در یک صف ایستاده اند تا کمر مقاومت سوریه را در هم بشکنند وحلقه ی محاصره ایران و حزب اله را تنگ تر کنند ما شاهد ویرانی سوریه هستیم ما هر روز میبینیم که چه بلاهایی که که بر سر شیعیان سوریه وعراق این تکفیری ها وحامیان وحشی شان که نمی آورند در عوض ما یعنی جمهوری اسلامی با تمام توان اعم از اقتصادی _ نظامی_ سیاسی و رسانه ای مشغول حمایت از محور مقاومتیم وهمه می دانیم که در این راه هزینه ی سنگین اقتصادی به کشور بحران زده ای چون ایران وارد شده وایران ناگزیر به انجام است وگرنه باید با دشمن در پشت دروازه های شهر بجنگیم . اینها مقدمه ای برای حرف اصلی من است . چرا وقتی کشور سوریه با خاک یکسان شده کشور عربستان در آرامش کامل به سر ببرد و همچنان حامی جبهه ی ضد مقاومت باشد در حالیکه ما می توانیم از ظرفیت شیعیان این کشور استفاده کنیم چرا به آنها اسلحه ندهیم چرا سران مخالف آنها در عربستان و بحرین را دیک کنفرانس دور هم جمع نکنیم وعنوان دوستان " بحرین ویا عربستان " را برای آن انتخاب نکنیم . چرا باید حکام زن باره عرب فقط برای ایران نقشه بکشند و ایران را تحت فشار قرار دهند . واقعیتش این است که جریان به اصطلاح بیداری اسلامی و یا همان چیزی که احمدی نژاد " بیداری انسانی " می نامید هیچ تاثیری در روند جمهوری اسلامی نداشت وگاهی هم به ضرر ایران تمام شد همانند مرسی .
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    نمی دونستم جمعیت اقلا دوسومی شیعیان عراق اقلیت محسوب می شن
  • امیر ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    و مکرو ومکرالله والله خیرالماکرین.
  • مهدی اسدی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام : بر اساس آمار رسمی جمعیت شیعیان عراق بیش دو سوم مذاهب واقلیت های مذهبی دیگر است . خیلی هم پیچیده نیست . تمرکز جمعیت اکثرآ در عراق بیشتر شهرها در جنوب و مرکز عراق است که همه آن مختص به شیعیان است . علاوه بر آ ن در شمال و مناطق دیگر نیز از اقلیت های شیعه هم سکونت دارند . لطفآ اصلاح بفرمایید .
  • ناشناس ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    به این کار میگن تند روی یک سیاستمدار که هیچوقت رو در رو نمیجنگه بعدشم وقتی داعش عربستان رو تهدید می کنه عربستان از ایران می خواد رئیس جمهور و وزیر ایران به عربستان برن برای چی برای اینکه امتیاز بده و ایران جلوی داعش رو برای عربستان بگیره به این میگم موفقیت ایران وقتی میبینن ایران به تنهایی توی دو تا کشور دیگه موفقه میان ازایران کمک می خوان تازه ایران بهشون محل سگ هم نذاشت اون هم دلیل داره با امتیازات کوچیک که ایران نمیره بعدشم ایران خیلی بزرگ عمل می کنه الان 35 سال انقلابه شده سال 68 جنگ تموم شده و چند سال بازسازی کشور بوده ببین ایران چقدر دقیق عمل کرده که توی حدود 15 سال اینجوری قدرتمند شده خیالت راحت ایران صاحب داره عزیز صاحب این مملکت صاحب الزمانه عج
  • نا شناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    آفرین خوب اشاره کردی تازه عربستان هم خودش میگه 25-35 % شیعس پس ببین واقعیش چقدره که حتما بیشتره
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    نتایج انتخابات عراق این ادعای شما رو ثابت نمی کنه اتفاقا کاملا نزدیک به هم شیعیان و سنی ها رای میارن اینکه چند سالی هم هست سنی ها با شیعیان متحد شدن اسمش شیعه شدن سنی ها نیست
  • عرب ایرانی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    عامل همه ی بدبختی هی مسلمانان و هابیت عربستان قطر و امارات است.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    انشالله اون هم بوقتش انجام می گیرد . الان باید خود مردم منطقه بیدار و صف خودشان را از حکام فاسد جدا کنند .
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    ضعیف نگه داشته شده اند . مناصب دولتی و ارتش و دانشگاه ها را از شیعیان گرفته بودند
  • رحمن ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    عجیب است که طوایف اهل سنت عراق هنوز باور ندارند که آمریکا با آوردن داعش در عراق و سوریه در حال نسل کشی مسلمانان است و البته اهل سنت بیشتر در این نسل کشی هدف بوده اند و برای خود 30سال نسل کشی را در نظر گرفته اند این استراتژی در اسراییل نسل کشی عربهای فلسطین و در جهان نسل کشی مسلمانان تعریف شده است باید هر چه زودتر عراقیها آمریکا را از عراق بیرون کنند خونشان حلال است اینها با یهودی ها دستشان تا مفرغ در خون مسلمانان در عراق وسوریه و افغانستان اغشته است .
  • مازندرانی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    عربستان 20 درصد شیعه داره
  • ilia ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    اون کلمه اقلیت همونطور که از مقدمه مقاله برمیاد در مقایسه با کل منطقه هستش
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    2 نکته اصلی هراس از ایران رو نگفتید . طبق آمارهای جهانی 70 درصد نفت جهان در مناطق شیعه نشین قرار دارند . مثلا تقریبا تمام نفت عربستان در شرق این کشور است یا عمده نفت عراق در جنوب این کشور . اگر حکومت های عربی سنی به حکومت های عربی شیعه تبدیل شوند یعنی فشردن تیزی چاقو زیر گلوی غرب . از طرفی سیاستمداران ایران از باهوش ترین و نخبه ترین سیاست مداران دنیا هستند و خوب می دانند که چگونه با صبر و حوصله و به مرور زمان به اهداف خود برسند . کارنامه ی مثبت سیاست ایران و خصوصا سیاست هایی مثل دیپلماسی عمومی تمام دشمنان ایران را به وحشت انداخته . خوب می فهمند که ایران کم کم ولی رو به جلو در حرکت است .
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    نه. به دلیل اینکه آن دسته از اهل تسنن که به فکر احیای شریعت و ایجاد خلافت و حکومت اسلامی هستند داعش را ایده آل خود می دانند. مخالفتها با داعش فقط از سوی اهل تسنن سکولار شده و یا کم تعصب است. نظیر کردهای کوبانی.
  • علی ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    متاسفانه دیپلماسی دولت فعلی شدیدن و فقط بر پایه موفقیت در مذاکرات هسته ای بنا شده و توجه کمتری بر حفظ و پیشبرد اهداف نظام در منطقه دارد،فلذا بار این مسئولیت بر دوش عزیزانی چون حاج قاسم افتاده است. دولت باید در زمینه پیگیری مطالبات نظام در منطقه و بقیه دنیا ،جدای از نتیجه مذاکرات هسته ای برنامه ریزی و تلاش بیشتری داشته داشد.
  • پاسخ به پاسخ ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    البته نتایج نزدیک بدلیل مرزبندی و تعیین مناسب بین سه گروه شیعه و سنی و کرد هست. ضمنن اگر شیعیان مذهبی و لیبرال را با هم جمع کنیم اختلاف مشخص میشه چون شیعیان لیبرال که طرف آمریکا هستند معمولن با کردها ائتلاف تشکیل میدن
  • aras ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    شیعیان در منطقه اقلیت هستن نه لزوما در کشور خودشون اقلیت باشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس