کد خبر 375794
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

"خوآن کول"، اندیشمند و مورخ آمریکایی در حوزه خاورمیانه و جنوب آسیا و استاد رشته تاریخ در دانشگاه میشیگان، به بررسی مهمترین تحولات مربوط به ایران در سال 2014 پرداخته است.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع رسانی "تروس دیگ" امریکا (Truthdig) طی تحلیلی به قلم "خوآن کول" مهم ترین تحولات مربوط به ایران در سال 2014 بررسی کرده است. کول در این نوشتار که زیر عنوان "آیا ایران برنده سال 2014 بود؟ شش تحول مهم و برجسته در مورد ایران در این سال" تنظیم و منتشر شده تاکید می کند که ایران در اغلب موارد به موفقیت های مهمی دست یافته و نفوذ و قدرت این کشور درحال گسترش است. خلاصه ای از تحلیل این اندیشمند امریکایی را با هم مرور می کنیم:

در سال 2014، ایران در تعدادی از عرصه های مهم خبرساز بود؛

1- مذاکرات هسته ای

هرچند موفقیت قطعی در روابط ایران، امریکا و اتحادیه اروپا به دست نیامد اما پیش بینی هایی مبنی بر رسیدن به توافق نهایی با 1+5 وجود دارد؛ توافقی که اجازه غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز را به ایران خواهد داد.

2- جنگ سوریه

موفقیت حکومت سوریه در تحکیم جایگاه خود در مناطق شهری مانند حمص و حما و ادامه دفاع از دمشق، لاذقیه و بخش هایی از حلب بدین معناست که حکومت بشار اسد به عنوان متحد ایران، در واقع قسمت هایی از سرزمین سوریه را از شورشیان پس گرفته و به شتاب در موفقیت دست یافته است.

3- ناآرامی های یمن

تصرف بیشتر قسمت های یمن در سال 2014 توسط حوثی ها که شیعیان زیدی هستند، اگر نگوییم متحد، لااقل دوست جدیدی را در میان عرب ها برای ایران ایجاد کرده است. علاوه بر این، یمن یکی از کشورهای مهم نزدیک به عربستان سعودی بود اما عربستان دیگر چنین متحدی ندارد و این امر به نفع ایران است.

4- بحران داعش

سقوط شمال و غرب عراق به دست داعش در مال ژوئن 2014 تهدیدی برای ایران بود اما یک فرصت ژئوپولتیکی (جغرافیای سیاسی) را نیز برای این کشور به وجود آورد. پس از این بحران بود که دولت شیعه بغداد ناگهان به شدت به ایران نزدیک شد. عراق از حمایت های نظامی نیروهای سپاه ایران بهره مند شد و حتی حملات هوایی ایران نیز به این کشور کمک کرد.

5-وضعیت اقتصادی

گرچه ممکن است ایران در سال 2015 وضعیت اقتصادی چالش برانگیزی داشته باشد اما در 2014 اقتصاد ایران خوب عمل کرد. این اقتصاد  از رکود دو ساله خود خارج شد و در نیمه دوم سال رشد چهار درصدی را تجربه کرد.

6- رابطه ایران و امریکا

هرچند روابط دو کشور پیشرفت آهسته ای داشت اما ایران توجه برخی افراد مشهور امریکایی را در سال 2014 به خود جلب کرد. آنتونی بوردن، سرآشپز معروف امریکایی که کتاب بسیار پرفروشی نیز داشته به ایران سفر کرده و از خورشت فسنجان تعریف کردن. او همچنین تعریف های زیادی از فرهنگ و تمدن مردم ایران نمود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    بندششم خیلی بی مزه بود
  • سلام ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    رابطه ایران و امریکا تعریف از خورشت فسنجون اونم توسط یه اشپز حالت خوبه..................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس