تاریخ سینما همواره شاهد ساخت فیلم‌هایی بوده که به دلایل مختلف از دینی و اخلاقی گرفته تا تاریخی و سیاسی در زمان خود با جنجال‌های زیادی روبرو شده و اکران آنها در برخی کشورها نیز ممنوع شده است.

به گزارش مشرق، این روزها خبر ممنوعیت اکران فیلم سینمایی «مهاجرت: خدایان و پادشان» به کارگردانی «ریدلی اسکات» در برخی از کشورهای چون مراکش، مصر و امارات متحده عربی، یکی از جنجالی‌ترین خبرهای سینمایی جهان است.

این کشورها از تحریف تاریخ و روایات مذهبی در این فیلم به شدت انتقاد کرده‌اند، علاوه برخی از منتقدان غربی، این فیلم را بدترین فیلم کارنامه کاری «ریدلی اسکات» دانسته‌اند.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این اولین باری نیست که یک فیلم با چنین واکنش‌هایی روبرو می‌شود، در تاریخ سینما، فیلم‌های زیادی بوده‌اند که اکران آنها به دلایل سیاسی، دینی، اخلاقی و ... در برخی از کشورهای جهان ممنوع شده است.

در زیر اشاره‌ای داریم به برخی از این فیلم‌ها:

_کانیبال هلوکاست:

فیلم ایتالیایی«کانیبال هولوکاست» محصول سال 1980،  به کارگردانی «روجرو دئوداتو» است.


 ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این فیلم داستان گم‌شدن گروهی از فیلمسازان مستند در جنگل‌ها‌ی آمازون است که عده‌ای مأمور یافتن آنها می‌شوند ولی تنها یک دوربین فیلمبرداری پیدا می‌کنند که در آنها صحنه‌های وحشتناکی ضبط شده است.

«کانیبال هلوکاست» مملو از صحنه‌های آشکار کشتن و شکنجه انسان‌ها و حیوانات است، صحنه‌های جنایت در این فیلم به نحوی ساخته شده‌اند که بسیاری از تماشاچیان تصور می‌کنند که در حال دیدن صحنه‌های واقعی آدم‌کشی هستند.

اکران این فیلم در بیش از 50 کشور جهان ممنوع شده است و با گذشت چند دهه همچنان ممنوعیت اکران دارد.

_آخرین تانگو در پاریس:

این فیلم یکی مشهورترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های کارنامه کاری «مارلون براندو»ست که خود او پس از ساخت فیلم بارها در مصاحبه‌‌هایش متذکر شد که بازی در این فیلم برایش تحقیر کننده بوده است.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی
 

این فیلم داستان آشنایی زن و مرد جوانی است که به روابط جنسی غیرمعمول می‌انجامد.

« ماریا اشنایدر»، بازیگر زن فرانسوی فیلم نیز در مصاحبه‌ای بازی در این فیلم را تنها اشتباه زندگی خود دانسته است.

صحنه‌های غیراخلاقی این فیلم به قدری غیرمعمول و آزار دهنده است که نمایش این در کشورهایی چون شیلی، پرتغال، کره جنوبی و بخشی از کانادا ممنوع شد.

_کشتار با اره‌برقی در تگزاس :


این فیلم محصول سال 1974 میلادی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «تاب هوپر» است که از بهترین فیلم‌های ژانر وحشت محسوب می‌شود.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

در این فیلم، «گونار هانسن» نقش شخصیت شرور اصلی را بازی می‌کند؛ که به خاطر بازی در این نقش، از او تقدیرات زیادی به عمل آمده است.

 فیلم، روایت گروهی از دوستان جوان است که وقتی می‌خواهند از یک خانه قدیمی دیدن کنند،تبدیل به قربانیان یک خانواده از آدم‌خواران می‌شوند. با این که در زمان انتشار فیلم، گفته می‌شد داستان آن واقعی است تا طرفداران بیشتری جذب کند، ولی داستان فیلم کاملاً ساختگی است و فقط شخصیت «صورت‌چرمی»، نقش منفی اصلی است که از رفتار و زندگی واقعی یک قاتل زنجیره‌ای آمریکایی به نام «اد گین» الهام گرفته شده است.

صحنه‌های قتل و خونریزی این فیلم به قدری وحشتناک و تأثیر گذار است که در همان سال نمایش این فیلم در کشورهای زیادی چون برزیل، آلمان، ایسلند، فرانسه، سنگاپور و انگلستان ممنوع شد.

_نوح:

فیلم سینمایی «نوح» به کارگردانی «دارن آرنوفسکی» و بازی «راسل کرو» در نقش حضرت نوح، سال گذشته ساخته و اکران شد.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این فیلم از همان ابتدا با واکنش‌های منفی بسیاری از سوی طرفداران ادیان مختلف روبرو شد.

به عقیده این افراد، فیلم «نوح» علی‌رغم ادعای سازندگانش مبنی بر اینکه منطبق بر روایت انجیل ساخته شده است، فیلمی کاملا هالیوودی و به دور از مستندات دینی و تاریخی است.

نمایش این فیلم در بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله امارات متحده عربی، مالزی، قطر، بحرین، مصر و ... ممنوع شد.

_300:

این فیلم ضد ایرانی که قسمت اول آن هفت سال پیش از این ساخته شده بود اواخر سال گذشته تحت عنوان «300: خیزش یک امپراطوری» ادر برخی از کشورهای جهان چون بلژیک، فرانسه و ایتالیا اکران شد.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این فیلم به کارگردانی «نائوم مورو » اسراییلی و با بازی «سالیوان استمپلتون» و «اوا گرین» درباره هجوم دوباره ایرانیان به یونان است.
این فیلم در بخشی از ماجرا، داستان ماقبل ماجرای «300» را بیان می کند و بخشی هایی از آن نیز به ادامه ماجرای «300» می پردازد. «خیزش یک امپراتوری» داستان خشایارشا را تا رسیدن به قدرت دنبال می کند. نبرد تروموفیل و ژنرالی یونانی به نام تمیستوکل که سالیوان استپلتون نقش او را ایفا می کند، در نبرد با سپاه ایرانی خشایارشا موضوع این فیلم است.
ایرانیان سراسر دنیا چه در زمان اکران قسمت اول این فیلم و چه سال گذشته به  تحریف تاریخ و همچنین دروغ‌پردازی هالیوود در این فیلم به شدت اعتراض کردند، در این فیلم ایرانیان انسان‌هایی وحشی و غیرمتمدن تصویر شده‌اند.

اکران این فیلم در برخی کشورها چون ایران و ازبکستان ممنوع شده است.

_یک فیلم صربستانی:

این فیلم سینمایی محصول سینمای صربستان در سال 2010 میلادی است که به خاطر تصویر صحنه‌های خشن، رقت‌بار و خونین جنایت و تجاوزات جنسی، بدنام‌ترین فیلم سینمای معاصر نام گرفته است.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این فیلم درباره اثرات روانی صرب‌ها پس از جنگ است که نمایش آن در بیش از ده کشور جهان از جمله اسپانیا، نروژ، استرالیا، نیوزیلند ممنوع و در برخی کشورها چون آلمان، انگلستان و آمریکا با سانسور اکران شد.

_ آخرین وسوسه مسیح:

این فیلم را «مارتین اسکورسیزی» در سال 1988 کارگردانی کرد که «ویلم دافوئه» در آن نقش حضرت مسیح را بازی می‌کند.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این فیلم که حضرت مسیح را به عنوان کسی تصویر می‌کند که با تمایلات جنسی و تردیدهایش درباره تقدسش دست به گریبان است و در این میان ازدواج او با مریم مجدلیه را مطرح می‌کند، به شدت با اعتراض مسیحیان و حتی کلیسای واتیکان روبرو شد.

انتقادها به حدی بالا گرفت که نمایش فیلم برای بیش از 15 سال در کشورهایی چون مکزیک، آرژانتین، شیلی ممنوع و حتی نمایش آن در برخی کشورهای اسلامی چون فلیپین و سنگاپور همچنان ممنوع است.

_«گشت زنی استیو برنز »:

«گشت زنی استیو برنز» داستان کارآگاهی به نام «استیو» با بازی «آل‌پاچینو»ست که تصمیم می‌گیرد برای شناسایی یک قاتل زنجیره وارد دنیای جنایت می‌شود.


 ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این فیلم به کارگردانی «ویلیام فردکین» به دلیل تصویر صحنه‌هایی آشکار از همجنس‌بازی در کشورهایی چون فنلاند، ایران و آفریقای جنوبی ممنوع شد.

_پرسپولیس:

فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس»، ساخته مشترک «مرجان ساتراپی»، فیلمساز ایرانی مقیم فرانسه و «ونسان پارونو»، فیلمساز فرانسوی است که بر اساس داستان مصور پرسپولیس، درباره خاطرات «مرجان ساتراپی» در ایران تا قبل از اینکه به کشور فرانسه مهاجرت کند مربوط می‌شود.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی
 

در این فیلم که به صورت سیاه و سفید ساخته شده، جریانات انقلاب اسلامی ایران به دور از واقعیت و در قالبی بسیار خشن و نازیبا تصویر شده است.

نمایش این فیلم از همان بدو اکران در ایران ممنوع شد و همچنان نیز ممنوع است.

_مصاحبه:

این کمدی سیاسی یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات سال 2014 میلادی را رقم زد.

این فیلم که محصول کمپانی سونی است داستان دو خبرنگار آمریکایی را روایت می‌کند که فرصت مصاحبه با رئیس جمهور کره شمالی را به دست می‌آورند ولی در این میان از سوی سازمان سیا مأموریت می‌یابند که او را ترور کنند.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

در پی انتشار خبر اکران این فیلم در روز کریسمس، هکرهای کره‌ای به سایت کمپانی سونی حمله کرده و ضمن دستیابی به اطلاعات این کمپانی، اعلام کردند که در صورت اکران این فیلم، عملیات ترور انجام خواهند.

به دنبال این تهدیدها، سونی اکران این فیلم را لغو کرد، این تصمیم کمپانی سونی با واکنش‌های منفی بسیاری از جمله اعتراض «باراک اوباما»، ریاست جمهوری آمریکا روبرو شد که در تصمیمی مجدید این فیلم کریسمس در بیش از 300 سالن سینما اکران شد.

جنجال‌ها به همین جا ختم نشد و مقامات روسی نیز همسو با کره شمالی اعلام کردند که این فیلم به رئیس جمهور کره شمالی توهین کرده و با موازین آنها هماهنگی نداشته، بنابراین نمی‌توانند اجازه اکران آن را در روسیه بدهند.

_کد داوینچی:

«کد داوینچی» عنوان فیلم سینمایی محصول سال 2006 ساخته­ «ران هاوارد» است.
این فیلم اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته «دن براون» است. رمانی جنجالی و پر فروش که در سال 2003 توانست بر مجموعه هری پاتر پیشی بگیرد.

ناکامی هالیوود در نمایش تاریخ/ از نوح تا موسی نبی

این کتاب به 44 زبان (از جمله فارسی) ترجمه و یک بازی ویدئوئی نیز بر اساس آن ساخته شد و به دلیل فرضیه‌ای که در مورد تاریخ مسیحیت مطرح می‌نمود جنجال بزرگی به راه انداخت.

فیلم «کد داوینچی» همانند رمان خود توانست پر فروش باشد. درجشنواره کن در سه روز نخست نمایش توانست 77 میلیون دلار بفروشد و در سال 2006 بهترین افتتاحیه را داشته باشد.
این فیلم همانند کتابش به دلیل تحریف تاریخ و مطرح نمودن بحث ازدواج حضرت مسیح با مریم مجدلیه و ادامه نسل او، با اعتراضات زیادی روبرو شد و اکران آن در برخی کشورها ممنوع شد.

بنا بر این گزارش، از دیگر فیلم‌هایی که نمایش آنها با جنجال بسیاری روبرو شده است می‌توان به فیلم‌های «برونو» (به دلیل لحن و زبان غیراخلاقی)، «درود بر مریم مقدس» (به دلیل صحنه‌های برهنگی مورد انتقاد پاپ جان پل دوم قرار گرفت)، «کوهستان بروکبک» (به دلیل صحنه‌های غیراخلاقی و همجنس بازانه، فیلم برنده اسکار بهترین فیلم سال 2005 میلادی شد)، «کن پارک» (به دلیل تصویر صحنه‌‌های غیراخلاقی، مصرف مواد مخدر و خشونت)، «برگشت ناپذیر» (به دلیل تصاویر بسیار خشن و مستهجن) و «خلسه» (به دلیل صحنه‌های مستهجن و غیراخلاقی) اشاره کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 0
    خدا لعنتتون کنه با این گزارش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس