دانشمند سیاسی آمریکا در نشستی ضمن انتقاد از سیاست واشنگتن گفت این تفکر آمریکا اشتباه است که فکر می‌کند کشورهای خاورمیانه بدون کمک آمریکا نمی‌توانند با یکدیگر کار کنند.

به گزارش مشرق، «فرانسیس فوکویاما» دانشمند سیاسی آمریکا و استاد روابط بین الملل دانشگاه استنفورد آمریکا روز یکشنبه (امروز) در حین جلسه‌ای در نشست راهبرد غرب در «دبی» گفت که آمریکا اشتباه می‌کند که فکر می‌کند کشورهای خاورمیانه بدون کمک آمریکا «نمی‌توانند با یکدیگر کار کنند».

وی ادامه داد که آمریکا با این تفکر، به دنبال مداخله در ناآرامی‌های کشورهای خاورمیانه است، بدون آنکه به نهادهای داخلی این کشورها اجازه تبلور دهد.

فوکویاما که به واسطه کتاب خود در سال 1992 تحت عنوان «پایان تاریخ» و «مرد آخر» معروف است در پنلی به میزبانی مدیر شبکه العربیه در خصوص چالش‌ها و تغییرات آتی خاورمیانه در سال 2015 سخنرانی کرد.

وی ادامه داد: آمریکا باید این مسئله را بفهمد که قبل از معرفی دموکراسی و حاکمیت قانون به منظور محدود کردن قدرت در کشورهای خارجه باید درون کشورهای ضعیف قدرت به وجود آورد. اوباما به طور محکم استدلال می‌آورد که هیچ کشوری در این منطقه در صورتیکه آمریکا نقش پررنگی ایفا نکند، نمی‌توانند با یکدیگر اقداماتی را در جهت ساخت یک کشور و ایجاد یک واحد سیاسی منسجم که بتواند در انحصار یک قدرت مشروع باشد، صورت دهند.

فوکویاما سپس تأکید کرد: این یک اشتباه سیاست خارجی آمریکا بوده است که بارها و بارها تکرار شده است. اگر ارتش آمریکا با یک همپیمان در حال همکاری است، این یک وسوسه است که این کار را برای آنها انجام دهند. این اشتباهی است که در افغانستان، عراق و حتی در ویتنام انجام گرفت.

وی ادامه داد که دولت آمریکا و رسانه‌ها بیش از اندازه تکفیری‌های داعش را بزرگ جلوه می‌دهند و درباره آن غلو می‌کنند.

اظهارات او در این مورد در حالی مطرح شده است که آمریکا و همپیمانان عرب و اروپایی این کشور ائتلافی را تحت رهبری واشنگتن تشکیل داده‌اند تا مواضع داعش در عراق و سوریه را هدف قرار دهند.

فوکویاما در اینباره گفت: «فکر نمی‌کنم که داعش یک بازیگر قدرتمند ژئوپولیتیکی در این منطقه باشد. دلیلی که قدرتمند ظاهر شده این است که تمامی آنهایی که دور و بر آن هستند، ضعیف هستند. داعش هیچ حامی آشکاری در خارج ندارد، از نظر جغرافیایی داعش در یک جایگاه مطلوب در بیابان‌های سوریه و عراق نیست».

وی ادامه داد: «داعش به منابع نفتی دسترسی دارد اما نمی‌تواند به صورت قانونی این نفت را به فروش برساند و من معتقدم این گروه به قدری سریع رشد پیدا کرده است که در مقابل حمله هوایی بسیار آسیب‌پذیر شده است.

روز جمعه هفته گذشته، کنگره بودجه دفاعی سالانه آمریکا را به تصویب درآورد که از این میان 5 میلیارد دلار بودجه اضطراری برای عملیات‌های نظامی و آموزشی برای نیروهای عراقی و سوریه برای مبارزه با داعش تخصیص داده شده بود که این بودجه طبق درخواست «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

فوکویاما در ادامه تأکید کرد که متقاعد نشده است که مذهب یا اسلام، مانعی برای دموکراسی در منطقه باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس