تازه‌ترین تحولات سوریهگروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دمشق» و حاشیه آن، تحولات میدانی جبهه «غوطه شرقیه»، تحولات میدانی جبهه «دیرالزور» و تحولات میدانی جبهه «درعا» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

حمله هوایی اسراییل به اهدافی در حاشیه شهر دمشق

عصر دو روز گذشته 8 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن ارتش رژیم صهیونیستی (احتمالا از نوع اف 16 ) به اهدافی در حاشیه شهر دمشق حمله کردند که طی آن دو مرکز متعلق به ارتش سوریه مستقر در "فرودگاه بین المللی دمشق" و "فرودگاه نظامی الشراعی واقع در منطقه دیماس" (25 کیلومتری حاشیه شمال غربی دمشق) هدف چندین موشک کروز هوا به زمین قرار گرفته و بطور کامل منهدم شدند.

بنابر اطلاعات واصله ، هدف از حمله هوایی به فرودگاه دمشق ، انهدام مجموعه انبار کالاهای صادراتی و وارداتی بود که در بخشی از آنها تسلیحات دفاعی خریداری شده از سوی ارتش سوریه برای انتقال به مراکز آن در سایر شهرهای سوریه نگهداری می شد. هدف دوم، انهدام مقر و انبارهای تیپ موشکی 105   ارتش سوریه مستقر در محوطه فرودگاه نظامی الشراعی واقع در جنوب شرقی روستای "دیماس"بود که طی آن هواپیماهای جنگی ارتش اسراییل با حمله به اهداف مذکور موفق به انهدام آنها شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

روستای دیماس با جمعیتی معادل 22 هزار نفر و مساحت 160 کیلومتر مربع ، از توابع شهرک قدسیا بوده که در شمال غربی شهر دمشق و در نزدیکی منطقه بقاع لبنان قرار دشته و اتوبان بین المللی دمشق – بیروت از مجاورت آن عبور می کند. بنا بر بررسی های بعمل آمده ، هواپیماهای ارتش اسراییل ، حمله خود را با تجاوز از مرزهای جنوبی سوریه در استان قنیطره و درعا آغاز کرده اند و پس از عبور از آسمان شهر قنیطره مسیر خود را به سمت شهرهای نوی ، جاسم و حاره در استان درعا مسیر خود را به سمت شهر دمشق ادامه داده و از سمت جنوب غربی این شهر به دو هدف نظامی ذکر شده حمله و آنها را منهدم کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
فرودگاه الشراعی در نزدیکی روستای دیماس شمال غربی دمشق که هدف حملات هواپیماهای اسراییلی قرار گرفت.

یگان پدافند هوایی ارتش سوریه که در 3 سال گذشته طی حملات گروههای تروریستی "ارتش آزاد" و "جبهه النصره"  به مراکز استقرار یگانهای راداری و مراقبتی آن در استانهای درعا و قنیطره بخش اعظمی از امکانات کشف اهداف پرنده خود را از دست داده است ، علی رغم محدودیتهای فوق الذکر موفق به شناسایی هواپیماهای مذکور شده و با آنها درگیری و بیش از 12 موشک پدافند هوایی به سوی هواپیماهای متجاوز شلیک کرد که موفق به انهدام اهداف مذکور نشده است و تنها یکی از موشکهای شلیک شده از سوی بمب افکنهای اسراییلی (از نوع پاپ آی توربو ) را بر فراز شهر "الحاره" در استان درعا (جنوب سوریه) ساقط کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نمونه موشک کروز شلیک شده از سوی بمب افکنهای اسراییلی از نوع پاپ آی توربو

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
بقایای موشک کروز ساقط شده توسط پدافند هوایی ارتش سوریه

گفتنی است با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی ستاد مشترک ارتش سوریه در رابطه با مسیر حرکت هواپیماهای ارتش اسراییل در آسمان سوریه و عبور بی دردسر آنها از روی منطق"حاره" واقع در استان جنوبی درعا که تا مدتی پیش مقر یکی از بزرگترین مراکز راداری ارتش سوریه در بخش جنوبی این کشور بود ، علت تهاجمات دو ماه اخیر و پی در پی گروههای تروریستی تکفیری ارتش آزاد و جبهه النصره (شعبه القاعده در سوریه) به مقرهای ارتش سوریه در این استان آشکار شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
موقعیت تل حاره و پایگاه راداری ارتش سوریه مستقر در آن که در حمله دو ماه پیش تروریستها به اشغال آنها در آمد.

حدود دو ماه پیش تروریستهای مذکور طی حملات سراسری از داخل خاک اردن و با پشتیبانی اتاق عملیات نظامی – اطلاعاتی مشترک مستقر در این کشور حملات شدیدی را به مراکز ارتش سوریه در استانهای درعا و قنیطره (مرز سوریه با فلسطین اشغالی) اجرا کردند که یکی از نقاط مورد تمرکز عملیات نظامی تروریستها حمله به روستای "الحاره" و تپه استراتژیک مجاور آن بود که محل استقرار رادارهای کشف و مراقبتی یگان پدافند هوایی ارتش سوریه بود که مسئولیت رصد فعالیتها و مراقبت از بخش جنوبی آسمان سوریه را بر عهده داشت. در نبردهای رخ داده میان دو طرف تروریستها پس از فشارهای فراوان موفق به اشغال این تپه و انهدام رادار مراقبتی و رصد موجود در آن شدند تا بدین شکل خیال ارتش اسراییل را برای تجاوز بدون دغدغه به سوریه و اهداف نظامی ارتش سوریه راحت کنند.

بلافاصله پس از حملات هوایی اسراییل به سوریه ، رسانه های وابسته به گروههای تروریستی تکفیری به ابراز خوشحالی و شکرگزاری این تجاوز نظامی اسراییل کردند. همزمان ، دولت اسراییل مطابق رویه سابق ، اخبار منتشر شده از سوی رسانه ها را تایید یا تکذیب نکرده و به سیاست سکوت خود ادامه داده است. در مقابل رسانه های فعال در سرزمین های اشغالی با انتشار دهها خبر و تصاویر و نقشه ، ریز اطلاعات مربوط به تجاوز هوایی هواپیماهای این رژیم را پوشش داده  به آن پرداختند.
 
لازم به یاد آوری است که حمله هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی هفتمین تهاجم هوایی این رژیم علیه دولت و مردم سوریه بوده است. پیش از این نیز این رژیم همزمان با تحولات نظامی و تنگ شده عرصه میدانی بر فعالیتهای گروههای تروریستی – تکفیری ، اقدام به حملات این چنینی به اهدافی در خاک سوریه کرده بود. پیش تر رسانه های جهان دهها سند و عکس و ویدیو از کمکهای گسترده دولت و ارتش رژیم اشغالگر قدس شریف به گروههای تروریستی فعال در سوریه علی الخصوص ارتش آزاد و جبهه النصره منتشر کرده بودند.

تحولات میدانی غوطه شرقیه


تعمیق اختلافات میان گروههای تروریستی

همزمان با تشدید فشار عملیاتهای نظامی ارتش سوریه در محورهای عملیاتی شمالی (تل کردی – دوما)  و جنوبی (زبدانی) علیه مواضع تروریستهای تکفیری فعال در غوطه شرقیه دمشق ، اختلافات میان گروههای تروریستی نیز وارد مراحل بحرانی خود شده است. در همین رابطه ، سه روز پیش گروه تروریستی "الویه حبیب المصطفی" طی بیانیه ای جدایی خود را از تشکیلات "سورای عالی نظامی غوطه شرقیه" به فرماندهی "زهران علوش" اعلام کرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
بیانیه گروه تروریستی  الویه حبیب المصطفی مبنی بر جدایی اش از شورای نظامی غوطه شرقیه دمشق

یک منبع میدانی مستقر در غوطه شرقیه به خبرنگار مشرق گفت که علت اصلی اختلافات میان این گروه با شورای نظامی غوطه شرقیه بر سر مسایلی همچون چگونگی فرماندهی عملیاتهای نظامی علیه ارتش سوریه ، میزان بهره مندی از اموال و تدارکات نظامی و غیر نظامی (دارو و مواد غذایی) بوده است. گفتنی است ، تشکیلات شورای عالی نظامی غوطه شرقیه چند ماه پیش با میانجی گری سازمان اطلاعات عربستان سعودی میان گروههای تروریستی تکفیری فعال در منطقه حاشیه دمشق و با هدف متحد کردن گروههای مذکور جهت افزایش توان نظامی و عملیاتی برای ساقط کردن دولت سوریه صورت گرفته و فرماندهی شورای مذکور نیز بر عهده "زهران عبدالله علوش" مزدور رسمی و شناسنامه دار سازمان امنیت سعودی گذاشته شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

شکل گیری شورای نظامی مذکور به تحولات میدانی و نظامی پس از اجرای عملیات ارتش سوریه در بخشهای مختلف غوطه شرقیه خصوصا باز پس گیری "شهرک استراتژیک ملیحه"  باز می گردد که ناظران نظامی با توجه به جایگاه حساس جغرافیایی این منطقه آن را به دروازه غوطه شرقی دمشق تشبیه کرده اند. در آن زمان سازمان اطلاعات عربستان سعودی با درک خطر پاکسازی قریب الوقوع غوطه شرقیه از حضور تروریستها ، اقدام به زمینه سازی برای اتحاد گروههای عمده نظامی فعال در منطقه کرد که ماحصل آن تلاشها ، تشکیل شورای عالی نظامی غوطه متشکل از گروههای "جیش الاسلام ، فیلق الرحمن ، اتحاد اسلامی لاجناد شام ، احرار الشام ، الویه حبیب المصطفی" بود که مرکز فرماندهی مشترک آن نیز در شهر دوما معروف به پایتخت تروریستهای حاشیه دمشق قرار گرفت.
 
تازه‌ترین تحولات سوریه

اما اتحاد مذکور دیری نپائید ، چرا که این گروهها بر سر مسایل مختلفی با یکدیگر به اختلاف بر خورده و پس از گذشته مدتی اولین انشقاق میان تروریستها رخ داد و تعدادی از گروههای تروریستی وابسته به ارتش آزاد با راه اندازی "جیش الامه" انشقاق عملی و رسمی خود از تشکیلات زهران علوش را اعلام کردند.بلافاصله پس از آن موجی از ترورها علیه فرماندهان تشکیلات تازه تاسیس براه افتاد و این در حالی بود که همواره انگشت اتهامات به سوی شخص زهران علوش و تشکیلات نظامی تحت امر وی نشانه می رفت. همزمان با اوج گیری موج ترورهای داخلی میان تروریستها ، عملیات نظامی ارتش سوریه در محور عدرا – دوما آغاز شده و پس از پیشروی های برق آسا هم اکنون نیروهای ارتش سوریه و حزب الله در آستانه محاصره دوما قرار دارند.

 به موازات درگیریها میان گروههای تروریستی ، منطقه غوطه شرقیه در هفته های اخیر صحنه تظاهرات ها و اعتراضات شدید ساکنین نسبت به کمبود مواد غذایی و دارو بوده است. اعتراضات پس از آن تشدید شد که در عملیات ارتش سوریه آخرین معبر تدارکاتی – پشتیبانی ساکنین شهر دوما در منطقه "اردوگاه الوافدین" مسدود شد. لازم بذکر است که ارتش سوریه در روزهای اخیر ضمن تشدید محاصره شهر دوما و قطع راههای امدادی تروریستهای فعال در این شهر ، یک مسیر امن را برای خروج خانواده ها از این منطقه ایجاد کرده است.  

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه دیرالزور

نبردهای سنگین میان ارتش سوریه و عناصر گروه تروریستی – تکفیری داعش در مناطق اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور وارد ششمین روز خود شده است که طی آن همه محورهای عملیاتی اطراف آن صحنه شدیدترین درگیریها میان دو طرف بوده است. نیروهای ارتش سوریه مدافع فرودگاه نبرهای اطراف فرودگاه را مجددا به مناطق حاشیه فرودگاه منتقل کرده اند. در زد و خوردهای 48 ساعت گذشته میان دو طرف، نیروهای ارتش سوریه موفق به کنترل کامل بر منطقه "جفره" واقع در شرق فرودگاه شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در منطقه جفره از شب گذشته تا کنون نبرهای بسیار شدید و گسترده ای در جریان بوده است که با مدیریت مناسب از سوی نیروهای ارتش سوریه و پشتیبانی قوی هواپیماهای نیروی هوایی و یگان توپخانه ای ارتش سوریه مستقر در داخل فرودگاه ، نیروهای ارتش موفق شدند در این محور پیشروی هایی داشته باشند. بخشهایی از این منطقه طی هجوم اول داعش در روز چهارشنبه  به کنترل عناصر این گروه تروریستی در آمده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه

شدت نبردها میان دو طرف و پیشروی های ارتش در این محور به حدی بود که داعش را علی رغم برتری نیرویی (حداقل 6 هزار تروریست مجهز در مقابل کمتر از 2 هزار مدافع ارتش سوریه) و جغرافیایی (محاصره کامل منطقه) وادار به استفاده مجدد از تاکتیک انتحار کرد. شب گذشته داعش با ارسال یک عامل انتحاری بنام  "ابوعمر الجزراوی" اهل و ساکن عربستان سعودی ، تلاش کرد از سد خطوط دفاعی مستحکم مدافعان در این محور عبور کند اما با هوشیاری نیروهای ارتش خودروی عامل انتحاری پیش از رسیدن به محل تعیین شده بوسیله یک فروند موشک ضد تانک (از نوع کورنت) مدافعان فرودگاه منهدم شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

به موازات نبردها در جفره (شرق فرودگاه) ، منطقه "حویجه صکر" در شمال شرقی فرودگاه نظامی دیرالزور نیز صحنه نبردهای شدیدی میان نیرهای ارتش سوریه و تروریستهای داعش بود که موجب هلاکت حداقل 70  و زخمی شده 30 نفر دیگر از تروریست داعشی گردید که بخش اعظم آنها تروریستهای غیر سوری از ملیتهای تونسی ، مصری ، عراقی ، سعودی ، لیبیایی و ترکیه ای می باشند. در نبردهای منطقه حویجه صکر نیز نیروهای ارتش سوریه پیشروی هایی داشته اند و بخش عمده مناطقی که در هجوم روزهای ابتدایی داعش به اشغال این گروه در آمده بود به کنترل مجدد نیروهای ارتش سوریه در آمده است.

در محور عملیاتی جنوب فرودگاه ، منطقه المریعیه همچنان در کنترل نیروهای داعش قرار داشته و عناصر این گروه در تلاش برای عبور از خطوط دفاعی نیروهای مدافع فرودگاه هستند که تا کنون با کمترین موفقیتی همراه نبوده است.نبردها میان دو طرف همچنان در این محور ادامه دارد.

در محور عملیاتی شمالی فرودگاه نظامی دیرالزور ، دو محله الرصافه و العماله (کارگری) همچنان در کنترل کامل نیروهای داعش قرار داشته ولی نیروی هوایی و یگان توپخانه ای ارتش سوریه بطور مداوم این دو منطقه را تحت بمبارانهای شدید و گلوله بارانهای سنگین قرار داده اند. تلفات داعش در نبردهای شش روز گذشته در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور بسیار سنگین و پرتعداد بوده است و گروهی از فرماندهان میدانی این گروه تکفیری در میان کشته شدگان قرار دارند.

اجساد بسیاری از کشته شدگان داعش در نبردهای روزهای گذشته ، بدست ارتش سوریه افتاده است. رسانه های داعش با وقوف به این موضوع و با هدف پوشاندن حجم عظیم تلفات انسانی و تسلیحاتی این گروه و مغلوبه شدن نسبی صحنه عملیات علیه این گروه در نبردهای زمینی و حقیقی ، بر شدت تبلیغات رسانه ای خود علیه مدافعان فرودگاه افزوده اند. این تلاشها از طریق انتشار چندین باره عکسهای پیکرهای شهدای ارتش سوریه از زوایای گوناگون ، انتشار ویدیوی ذبح دو نفر از افسران ارتش سوریه که در نبردهای دو روز ابتدایی در حویجه الصکر و الصناعیه (شمال شرق و شمال شرقی فرودگاه) به اسارت عناصر این گروه در آمده بودند و راه اندازی رسانه های جعلی به ظاهر طرفدار نظام سوریه با هدف انتشار اخبار دروغین و جریان سازی غیر واقعی رسانه ای صورت می پذیرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه



تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
گوشه ای از فضاسازیهای دروغین و ایفای نقش رسانه های وابسته به داعش در فضای مجازی

در مقابل فرماندهی ارتش سوریه و مدافعین فرودگاه ، با علم به اینکه نبرد با تروریستها دارای دو وجهه نبرد نظامی و از آن مهمتر نبرد رسانه ای و جنگ روانی می باشد ، اقدام به انتشار گسترده تصاویر و ویدیوهای اجساد عناصر به هلاکت رسیده داعش در فضای رسانه ای کرده اند که این خود ، نقش بسزایی در افزایش روحیه مدافعان و تخریب شدید و گسترده روحیه تروریستها داشته است. بنابر دستور سرتیپ عصام زهر الدین (ابویعرب) فرمانده ارشد نیروهای ارتش سوریه در استان دیرالزور ، اجساد تروریستهای هلاک شده با یک دستگاه کامیون باربری ابتدا در شهرکهای اطراف فرودگاه دیرالزور به نمایش در آمد و سپس به محل مرکزی دفن زباله های منطقه منتقل و تخلیه گردید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه درعا

شهر شیخ مسکین واقع در استان جنوبی درعای سوریه این روزها به کانون توجهات رسانه ها و کارشناسان نظامی تبدیل شده است. نبرهای سنگینی که با حمله یک ماه پیش نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی برخی محلات جنوبی این شهر از حضور تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد آغاز شده بود ، با پاتک سنگین تروریستها از دو روستای ابطع و داعل در محور جنوبی شیخ مسکین و گسترش سریع پیشروی هایشان به مناطق مرکزی و غربی این شهر ، موقعیت مناطق استقرار نیروهای ارتش سوریه را نیز به خطر انداخته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تروریستها که در روزهای ابتدایی عملیات نظامی ارتش سوریه در محاصره کامل قرار گرفته بودند و ندای استغاثه و کمک خواهی آنها در تمامی رسانه ها و شبکه های ارتباطی آنها به گوش می رسید ، ظرف چند هفته از حالت پدافندی (دفاعی) به آفندی (هجومی) تغییر وضعیت داده و نه تنها حضور خود را در مناطقی که پیشتر در اشغال داشتند تثبیت کردند ، بلکه به پشتوانه هزاران نیروی نظامی اعزامی از روستاهای داعل و ابطع و شهر نوی (در شمال غربی شیخ مسکین) پیشروی ها به سمت مناطق مرکزی و شمالی و شرقی شهر که تا پیش از این در کنترل نیروهای ارتش سوریه قرار داشت را آغاز کردند.

پیشروی های تروریستها در بخش شرقی منجر به سقوط نیروگاه برق شیخ مسکین شد و همزمان حرکت آنها به سمت مراکز ارتش سوریه در بخش شمالی شهر ، بطور مشخص مقر فرماندهی و پادگان محل استقرار نیروهای لشکر 82  ارتش و چند پاسگاه امنیتی و نظامی مسئول تامین امنیت این دو مقر ، به جبهه نبرد شدید میان دو طرف تبدیل گردید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

با پیشروی های سریع و هجوم سنگین تروریستها زنگ خطر برای فرماندهی ارتش سوریه در منطقه بصدا در آمد و چند صد نفر نیروی نظامی (از رزمندگان حزب الله و دفاع وطنی سوریه) با هدف دفاع از باقیمانده مناطق تحت سیطره ارتش سوریه و بازپس گیری سایر بخشهای جنوبی و غربی شهر ، به منطقه اعزام شد. طی نبردها میان دو طرف ، بخش شرقی شهر بطور کامل به کنترل نیروهای ارتش سوریه و حزب الله در آمد.

در ادامه نبردها روز گذشته نیروهای جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) برای عبور از مواضع نیروهای ارتش و حزب الله ، اقدام به اجرای دو عملیات انتحاری با خودروهای بمبگذاری شده در اطراف منازل سازمانی نیروهای لشکر 82 ارتش سوریه (المساکن العسکریه) در جنوب شرقی شهر شیخ مسکین کردند که طی آن دو عامل انتحاری غیر سوری بنامهای "ابو آدم الانصاری و ابوخطاب مهاجر"خود را در نزدیکی مواضع نیروهای ارتش سوریه منفجر کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
اولین عملیات انتحاری گروه تروریستی جبهه النصره که توسط ابوآدم الانصاری در منطقه منازل سازمانی ارتش سوریه اجرا شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
دومین عملیات انتحاری جبهه النصره در منطقه منازل سازمانی ارتش که توسط ابوخطاب مهاجر اجرا شد؛ نکته قابل توجه استفاده تروریستها از خودروی زرهی به سرقت رفته سازمان ملل از مرز قنیطره برای بمب گذاری انتحاری است.

پس از این دو عملیات انتحاری نیروهای ارتش سوریه و حزب الله با هدف جلوگیری از تلفات بیشتر منطقه مساکن العسکریه (خانه های سازمانی ارتش) را تخلیه و پس از آن تروریستها وارد آن شده اند. در منطقه شمال شیخ مسکین نیز کانون درگیریها در اطراف مقر فرماندهی لشکر 82 ارتش سوریه قرار دارد. در روزهای اخیر بر شدت درگیریها در این منطقه افزوده شده و تروریستها تلاش فراوانی برای تصرف مقر فرماندهی لشکر 82 انجام می دهند که تا این لحظه نیز درگیری ها میان  دو طرف در جریان است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

هواپیماهای ارتش سوریه بصورت مداوم در حال بمباران مواضع و خطوط مواصلاتی و کاروانهای اعزامی تروریستها در محور جنوبی و غربی شیخ مسکین هستند . همچنین شهرها و روستاهای حاشیه شیخ مسکین هدف بشکه های انفجاری و گلوله بارانهای شدید یگان توپخانه ای ارتش قرار دارند. روستای ابطع ، شهر های نوی، درعا، عثمان اهداف ثابت حملات هوایی و موشکی ارتش سوریه برای جلوگیری از امداد رسانی و تردد کاروانهای سلاح و نیرو برای تروریستها هستند.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مازندرانی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    درسته ارتش سوریه از همه جهات درگیره ولی اینجوری نمیشه باید یه گوشمالی به تل آویو بده
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    لعنت به هر چی وهابیه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 1
    حمله هوایی اسرائیل ارزش نظامی ندارد - تصور می کنید مقدار بمب مؤثر در حمله برای چند نقطه چقدر می تواند باشد - بیشتر جنگ روانی است - ارتش سوریه استراتژی صبر و حوصله را خوب دراد مدیریت می کند - منازل سازمانی یا منازل مردم در تحرک دشمن برای جنگ روانی را که مشابه آن در همین شهر تهران را 16سال پیش خوب بیاد داریم در همان خیابان سؤول با خمپاره 60 بسوی ناجا و پادگان سپاه هر از چند روزی خمپاره شلیک می شد - قطعا صدمه به اهالی آپارتمان های اطراف بلوار بین خیابان ولیعصر و چهار راه سؤال یادتان هست از آخر با حوصله وتدبیر افعی دیده شد و سرش له شد - این ها ارزش نظامی ندارد - جنگ رسانه ای برد رسانه ای ندارد و در عمل حباب تو خالی است
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    2 0
    واکنش سوریه به حمله اسراییل چیه ؟ لابد حمله سایبری ! خخخخخ 40 ساله سوریه یک گلوله هم به اسراییل شلیک نکرده و بعید میدونم بعدا هم جراتش داشته باشه !
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 2
    عاره تو که راس میگی؟! حتما عمت بوده تو جنگ 33 روزه حزب الله با اسراییل و 22 روزه و قبل و بعدش به حزب الله موشک می رسوند!؟ موشک کورنت رو که حزب الله باهاش 120 تا تانک رو نابود کردن کی داد؟همین سوریه بود دیگه! دفعه دیگه میخوای حرف بزنی یکم فکر کن اسراییل در روز روشن دانشمندای مارو شهید کرده در تهران ما بهش حمله موشکی کردیم!؟ نه فلسطینیا رو تسلیح کردیم الان کرانه باختری قراره بشه کابوس صهیونیستا!
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 0
    نمی تونه این ریسک رو بپذیره درگیر جنگ داخلی هست و بسیار تضعیف شده
  • مازندرانی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 1
    اتفاقا" قبل از جنگ تموز 2006 یه نفر تونسته بود در یک عملیات نظامی اسراییلو شکست بده اونم مرحوم حافظ اسد بود
  • حسين ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 1
    به هر نحوى هست سوريه بايد پدافندشو تقويت كنه اين همه اسراييل حمله كرده ،حتى يكبار هم محض تقويت روحيه مردم و نيروهاش جنگنده صهيويستها را ساقط نكرده.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 0
    ناشناس ۱۱:۱۴ سعی کن غیر اطلاعات تاریخی و نظامی کمی ادب و تربیت هم یاد بگیری . منظور من نبرد مستقیم بود نه پشتیبانی . چیزی که مسلمه سالهاست اسراییل مناطقی از خاک سوریه اشغال کرده و سوریه هیچ کاری نمیتونه بکنه .
  • محمد ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق تحولات حلب چی شد؟! نیروهای حزب الله و ارتش سوریه عملیات نهایی رو چند روزه شروع کردن محاصره حلب داره کامل میشه.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 0
    به نظر میرسه خود مردم سوریه رغبتی برای جنگ با این وحشی ها ندارند وگرنه اگه مثل ایران همه ی مردمش بسیج شوند این چند هزار وحشی دو ماهه از بین میرن. مثل جنگ خوارج که امام علی فرمود بیش از ده نفر از خوارج باقی نمیمونه و بیش از ده نفر از یاران حضرت شهید نشدند
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 0
    با سلام خدمت همه دوستان عزیز. من مسلمان نیستم میخوام ببینم کاری که ارتش سوریه با کسته شدگان داعشی کرده از نظر اسلام مشکل ندارد ؟؟؟؟؟ چون من از دوست مسلمان خود شنیده بودم پیامبر اسلام بعد از جنگ بر کشته شدگان کفار نماز میخواند!!!!!!!!
  • عباس مطهری نیا زنجان ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 1
    نمیدونم چرا اسرائیل هر موقع اراده کنه به لبنان و سوریه و عراق و ... حمله ی نظامی میکنه؟ کشورهای غربی هم که صداشون در نمی آد و تازه حق به جانب تل آویو داده می شه اما اگه کشوری مسلح بشه و قادر به پاسخ گویی به صهیونیستها بشه این کار تهدید امنیت منطقه و منافع ملی آمریکا تلقی میشه؟ باید ایران هم رسماً اعلام کنه که هر گونه حمله ی نظامی به لبنان و سوریه در هر سطحی با واکنش نظامی ایران مواجه خواهد شد و البته واقعاً هم واکنش نشان بدهند البته به طریق مقتضی.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 2
    مرگ بر آمریکا و سگ مزدورش اسراییل
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    2 0
    آره عزیزم همینجوری خودتو دلداری بده تا 10 سال دیگه!!!!!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اقای اسد فقط توانسته در برابر این همه کاسه لیسی اعراب برای رژیم غاصب مقاومت کند و با آن بجنگد.
  • حسین ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    این جوری نمیشه باید یه گوش مالی به اسراییل داده بشه
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    2 0
    تا دیروز میگفتید یک هواپیمای اسراییلی رو ساقط کرده با این خبر ها میخواهید بی عرضگی ارتش سوریه رو بپوشونید که با چندین هواپیمای میگ 29 حاضر در فرودگاه دیماس نتونسته کاری انجام بده.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    برادر شما هنوز فرق بین حمله با خمپاره 60 و16 موشک کروز نقطه زن با سر 450 کیلویی رو نفهمیدی با این 16 موشک میشه 16 سوله و یا انبار رو با خاک یکسان کرد.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    2 0
    حافظ اسد یه بار جنگ رو شروع کرد، همچین ضربه ای خورد که دیگه حرفی از جنگ هم نزد.
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 1
    باید موشک بزنه به تلاویو . 500 تا .
  • عقاب ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    1 0
    ارتش سوریه هر چه قدر هم قوی باشه در حال ضعیف شدن و وارد یک جنگ فرسایشی شده که در دراز مدت باعث تضعیف این کشور خواهد شد
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مرگ بر داعش.به امید هلاکت ابو علی شیشانی (چچنی).
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 2
    آقای که به تحلیل گری در بالا نوشته ای فرق خمپاره 60 با ... چرا از ساده لوحی خودت سعی در فرار داری - مقاومت و تدبیر ارتش سوریه در حفظ کشور سوریه تحسین جهانیان را بر انگیخته است - مطالبی که تو نوشته ای نشان از ترس عمیق و به دلیل فقدان دانش دفاع در وجود شماست - بچه جان گاهی همان خمپاره 60با یک ضربه حساب شده می تواند با کمترین هزینه خودش کاری را انجام بدهد که 30 موشک نقطه زن با هزینه نجومی نمی توانند انجام بدهند - شما مطمئنی همه ان موشک ها به هدف خورده اند اگر این قدر ساده لوحی واقعا امثال تو جنگ را نکرده می بازند- اسرائیل موجودیتش آفتابه خرج لحیم است - 60سال است ترقه بازی می کند به هیچ هدفی نرسیده و نمی تواند برسد - نتیجه جنگ با تاکتیک های متکی بر استراتژی حسابگرانه و دقایقی مقاومت بیشتر تعیین کننده است - امروز در اسرائیل نیز خوشبینی که توداری وجود ندارد - همه اسرائیلیها می گویند این هارت و پورت اسرئیلی ها چرا برای اسرائیل امنیت نیاورده و مؤثر نیست خوب معلوم است همان خمپاره 60 توانسته تمام این تجهیزات را بی اثر کند اگر این تجهیزات مؤثر بودند غزه نباید وجود می داشت - یک روزی این قدر از این خط بارلو گفتند و چاخان کردند که خودشان هم باور کرده بودند اما باور می کنی آن خط با کوکتل مولوتف پیشرفته شکست و هیچ اثری از آن نماند و حقارت آن هنوز هم اسرائیلرا می لرزاند - در نبرد نظامی رموزی وجود دارد که ... جای بحث آن اینجا نیست - من هم به بسیاری از توانمندی های نظامی آمریکا واسرائیل واقفم اما آن توانمندی ها قبل از آن که نقطه قوت آن ها باشد تبدیل به نقطه ضعف آن ها شده است اسرائیل پادگانی است که هزینه نگهداری آن بصرفه نیست و برای اسرائیل هیچ آینده ای متصور نیست - اگر اسرائیل با آموزه های انسانی و ارزشی منشاء خدمت و اثر مطلوبی بود ماندگاری اش میسر می شد اما ماندگاری اسرائیل از بعد نظامی قابل تصویر وتصور نیست و ترقه بازی نیز برای پیرمردان و پیر زنان سرزمین های اشغالی و ترساندن آن ها تنها هنر اسرائیل است و گرنه این ارتش و تجهیزات آن وبال اسرائیل است و به ضد اسرائیل بدل شده است چون که کارائی آن دچار بحران بی هدفی است - جوانان اسرائیل می پرسند که ما در ارتش بکشیم و کشته شویم آقای نتان یاهو .. رئیس باشند و...
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    2 1
    توکه انقدر خوب اطلاعات داری اینجا چیکار میکنی مهندس؟! بازم با اسم جعلی پیام میدی؟!
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خیر چه مشکلی داره؟ویدیوها و عکسای چنتا اسیر ارتش رو که بدست داعش افتادن دیدی؟چطور سر بریدن بدبختا رو با زحر ذره ذره؟ انتظار داری ارتش با اجساد اینهمه کشته تروریستها چیکار کنه
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 1
    تو عمله مزدور اسراییل نشو با این اطلاعات مسخره ات فرودگاه دیماس کاربریش اموزش با هواپیمای اموزشی بوده و مقر تیپ موشکی هواپیمای میگ 29 کجا بود آخه
  • شایان ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 1
    در جنگ اسد بزرگ با رژیم غاصب اگه سربازای سوری عرضه نداشتن مقصر اون بوده؟ درجنگ کلاسیک فرماندهی و مدیریت به همراه ابزار مناسب و نیروی رزمی آموزش دیده و جان برکف لازمه که تاریخ ثابت کرده اعراب متخاصم با غاصبین قدس همیشه در یک مورد کم آوردن و نداشتند.انشاالله خودمون کارشون رو یکسره میکنیم.
  • حسین 1400 ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 2
    شما مشخصه که مسلمان نیستی و البته مشخصه که یک وهابی و داعشی مخلص هستی! کاری که ارتش سوریه کرده کاملا درسته. به دلیل مقابله به مثل برای افزایش روحیه سپاه اسلام. پیامبر در یکی از جنگها حتی مسجدی رو برای مقابله با کفار خراب کرد و از طعنه کفار ذره ای هراس به دلش راه نداد! بدان که نیروهای حق کار درست را انجام می دهند «و لو کره المشرکون»!
  • یار ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 1
    مطمعنا ارتش سوریه دلیلی برای ساقط نکردن هواپیمای اسراییل داره ما کوچکتر از اینیم که بدانیم چرا؟ولی در نهایت باید اس 300 برای تقویت روحیه استقرار پیدا کنه.و حتی ایران و روسیه باید اخطارش بدهند در ضمن اقایونی که از اسراییل و قدرتش دفاع میکنند بدانند وجود نداشته که بگه اره من بودم که حمله کردم و حتما سوریه هم سند محکمی نداره.ایران باید بجای عراق در سوریه بیشتر حضور داشته باشد اونجا از عراق مهمتره
  • ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    از سه حالت خارج نیست : حالت اول : ارتش سوریه سریعا باقیمانده حلب را پاکسازی و تثبیت کرده و محاصره نبل و الزهرا (با چندین هزار نیروی مبارز در محاصره) را می شکند . و چند هزار نفر را برای سروسامان دادن به جبهه جنوب و شرق می فرستد . همچنین در مرحله بعد ارتباط حرامیان را با مرز ترکیه می تواند قطع کند . در این صورت حرامیان رو به نابودی کامل در تمام سوریه می روند . حالت دوم : پاکسازی و تثبیت باقیمانده حلب و شکستن محاصره نبل و الزهرا به درازا می کشد و چند هزار مبارز کمکی از عراق به جنوب سوریه گسیل شده و لااقل تروریست ها را زمین گیر می کنند تا حلب آزاد شده نیروهای کمکی دیگر برسند . حالت سوم :پاکسازی و تثبیت باقیمانده حلب و شکستن محاصره نبل و الزهرا به درازا می کشد و قطعا شیخ مسکین و به طبع آن درعا سقوط خواهند کرد و تروریست ها سعسع (40 کیلومتری دمشق) را هم خواهند گرفت و به سمت دمشق حرکت می کنند . تروریست های غوطه دمشق هم به حالت تهاجمی می روند . دیرالزور احتمالا سقوط می کند و حملات بسیار گسترده به حمص شروع می شود و اگر حمص سقوط کند ارتباط دمشق با شمال ( که شامل لاذقیه و طرطوس محل زندگی شیعیان سوریه هم می باشد) قطع می شود . بودن یا نبودن ، مسئله زمان پس گرفتن حلب و رفع حصر نبل و الزهرا است ، حرامیان هم این موضوع را کامل می دانند .
  • مهدی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    حالا فهمیدیم تو این سایت چه کسایی میان چه خبر از بیت العدل رفیق!!!
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    اینقدر به خودتون فشار نیارید بشینید دوکلوم درس بخوانید
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    من بودم در جوابش یه هزارتایی موشک یدفعه باهم میفرستادم تو تلاویو تا ببینم اوباما ایندفعه با چه گنبدی میخاد جلوشو بگیره. هیتلر (ره) گفته بود بعدها جهان خواهد فهمید من چرا میخاستم یهود رو نابود کنم
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    فرودگاه دیماس نزدیک مرز اسرائیل با کاربری آموزشی ؟؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس