کد خبر 369646
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

رئیس سازمان بسیج عشایر گفت: از آنجایی که عشایر ما در ارتفاعات کرمانشاه حضور دارند با تعدادی از عناصر وابسته به پژاک درگیر شدند و این سه نفر توسط ایل قلخانی کشته شدند.

به گزارش مشرق، سرهنگ دوستعلی آزوغ رئیس سازمان بسیج عشایر کشور ضمن تبریک هفته بسیج گفت: بسیج مجموعه‌ای از فضایل و خصایص است که سه خصوصیت آن بیشتر از سایر خصوصیت‌هایش نمود دارد، یکی روحیه بسیج است که در همه عرصه‌ها این روحیه حفظ شده است، در دفاع مقدس این روحیه را به عینه دیدیم.

وی تفکر بسیجی را دومین خصوصیت بسیج دانست و افزود: استکبار ستیزی و مقاومت از خصلت‌های ابدی بسیجیان است که همین تفکر دشمن را به زانو درآورده است.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور "معرفت و پایبندی به اصول انقلاب" را سومین ویژگی بسیج عنوان کرد و اظهار داشت: حرکت و برخورد بسیج معمولا همراه با درایت است. ما دیده‌ایم که دولت‌ها و یا مسئولانی که بر سرکار آمده‌اند در پایان کار خود با نوعی خستگی روبرو بوده‌اند و یا اینکه رفته رفته طرفدارانشان کاهش داشته است، اما در بسیج اینگونه نبوده و نیست و روز به روز شاهد پیوستن عموم مردم به بسیج هستیم و این نهاد انقلابی روز به روز شاداب‌تر و با نشاط‌تر می‌شود.

آزوغ در ادامه با بیان اینکه سمت و سوی بسیج عشایر ولایت بوده و خواهد بود گفت: بسیج عشایر قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین تشکل بسیج است. اولین قشری که در مقابل ضدانقلاب‌ها ایستاد اقوام و عشایر بودند و در دفاع مقدس نیز اولین قشری که وارد جبهه حق شد، عشایر بودند،‌حتی اولین و آخرین شهدای دفاع مقدس مربوط به عشایر است و هنوز هم شهید تقدیم کشور می‌کنند.

وی گفت: حدود 1 میلیون 200 هزار نفر بسیجی عشایر کوچ‌رو داریم که از این تعداد حدود 453 هزار بسیجی سازماندهی شده داریم که 243 هزار از این جمع بسیجی فعال هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور با بیان اینکه نزدیک 47 گردان بیت‌المقدس در بسیج عشایر داریم، تصریح کرد: همچنین 416 گردان عاشورا و نزدیک 1400 پایگاه مقاومت داریم که امنیت منطقه را در دست گرفتند.

آزوغ در ادامه به ذکر برنامه‌های بسیج عشایر پرداخت و گفت: برنامه‌ای که ما اکنون برای بسیج عشایر متمرکزیم در قالب برنامه‌های فرهتگی و اقتصادی و اجتماعی است که در طول سال برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عشایر در بیایانها و جاهای سختی سکونت دارند ممکن است مشکلات امنیتی بوجود آید که البته با سخت‌کوشی و هوشمندی امنیت خوبی را در مناطقی که سکونت می‌کنند حاکم کردند و جالب است که بدانید برعکس مناطقی که عشایر نیست مشکلات امنیتی بوجود می‌آید.

    استفاده از ماهواره در خانواده‌های عشایر بسیار اندک است و حتی در برخی جمعیت‌ها صفر است

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور با بیان اینکه در مسایل فرهنگی کارهای خوبی را انجام دادیم و عمده تمرکز ما نیز بر مسائل فرهنگی است، گفت: ما در چند هفته اخیر به چند حوزه سرکشی کردیم، به حوزه‌ای در خرم آباد رفتیم و دیدیم که این حوزه تنها 12 عدد دستگاه ماهواره دارند و با فرصتی دو ماهه‌ای که به آنها داده شد این تعداد هم در حال جمع شدن است و این در حالی بود که ما این انتظار را داشتیم که چون گیرنده‌های تلویزیون در آنجا وجود ندارد استفاده بیشتری از ماهواره‌ها شود که خوشبختانه اینگونه نبود.

آزوغ در ادامه تصریح کرد: با قاطعیت می‌گویم که در بعضی حوزه‌های عشایری با وجود ده هزار جمعیت تنها یک دستگاه ماهواره هم وجود ندارد،‌خانواده‌های عشایری معتقدند که ماهواره دروازه ورود فحشا و فساد است و به همین دلیل علاقه‌ای به استفاده از آن را ندارند البته ما آگاه‌سازی کردیم و خوشبختانه در این حوزه کم‌ترین آسیب‌ها را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایر از پاک‌ترین جوامع در عدم استفاده از مواد مخدر هستند، افزود: باور کنید در بعضی مناطق حوزه‌های بسیار پاکی داریم و تعداد معتادین به مواد مخدر در آن مناطق به تعداد انگشت‌های دست در جمعیت‌های ده هزار نفری نمی‌رسد.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور ادامه داد: عشایر ما اهمیتی به پیام‌های دشمن از طریق ماهواره نمی‌دهد و خیلی از سران عشایر خودشان در جمع‌آوری ماهواره‌ها بانی بودند و امروز در خیلی از حوزه‌ها مطلقا ماهواره نداریم.

آزوغ با بیان اینکه با مجموعه اقدامات فرهنگی خود یک سری فرهنگ‌هایی که زیبنده جمعیت عشایر نبوده را از بین برده‌ایم، گفت: بر همین اساس میزان نزاع‌ و درگیری عشایری در سه سال گذشته طبق آمار افراد صاحب‌نظر خیلی کاهش یافته است که 80 درصد در این زمینه تقلیل داشته‌ایم. البته تلاش می‌کنیم این آمار را به صفر برسانیم چراکه معتقدیم فکر بسجی باید دفاع از ارزشها و آرمانهای انقلاب باشد و باید به این سمت حرکت کند.

 بنا به اعتمادی که به خانواده‌های عشایری داریم سلاح در اختیار آنان می‌گذاریم

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه برای تامین امنیت مناطقی که عشایر سکونت می‌کنند سلاح‌هایی را در اختیار آنها گذاشتیم، گفت: در بحث امنیت اولین پارامتری که داریم بحث اعتماد است. سلاح در اختیار همه جوامع قرار نمی‌گیرد و از خطوط قرمز حکومت و نظام است ولی ما با اعتمادی که به عشایر داریم سلاح در اختیارشان گذاشتیم، سلاح را هم به مرد خانواده، هم به زن خانواده و هم به فرزند خانواده می‌دهیم و آنها نیز در حفاظت و استفاده مناسب از سلاح مسئولیت دارند.

وی اضافه کرد: گزارشات منفی از نحوه استفاده از سلاح نداشته‌ایم و اگر چیزی در این زمینه در رابطه با تیراندازی‌های شبانه شنیده باشید در بین عشایر امری عادی است که این کار را بیشتر برای تامین امنیت انجام می دهند.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور با بیان اینکه جمعیت عشایر کشور همیشه از یک خانواده پرجمعیتی برخوردار بوده است، گفت: متاسفانه جمعیت خانواده‌ عشایری در چند دهه اخیر از میانگین 8 نفر به 5 نفر رسیده است و این برای ما خوب نیست؛ به هرحال وجود خانواده‌های پرجمعیت در عشایر برای تامین امنیت هم خوب است و امیدوارم با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب مجددا شاهد افزایش جمعیت عشایر کشور باشیم.

آذوغ در بخش دیگر از گفت‌و‌گو به نقش عشایر در تامین امنیت مرزها اشاره و با بیان اینکه  ما 8 هزار 700 کیلومتر مرز پیرامونی در جمهوری اسلامی ایران داریم که بخش اعظمی از آن خشکی است،‌ اظهار داشت: تقریبا در 6 هزار کیلومتر خشکی عشایر ما مستقر هستند  به عبارتی لایه اول استقرار در مرزها عشایر هستند.

"در دوران دفع مقدس اولین رده‌ای که با رژیم بعث عراق درگیر شد عشایر بود هم در ایلام هم در کرمانشاه و هم در آذربایجان غربی حماسه‌های بزرگی توسط عشایر خلق شد، در دفاع مقدس گردان، تیپ و لشکر داشتند و در عملیات‌های مختلف شرکت کردند و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند. هنوز هم عشایر عزیز شهید می‌دهند و در مهرماه سال جاری امسال نیز وقتی عشایر ما در حال بازگشت از ییلاق بودند در قصر شیرین به مین برخورد کردند و دو نفر شدیدا آسیب دیدند.

بیشترین همکاری با نیروی انتظامی را عشایری‌ها دارند

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور همکاری عشایر با استانداری‌ها و فرمانداران را خوب توصیف کرد و گفت: صداقت از خصوصیت عشایر است  وبا همکاری و همدلی از مناطقی که هستند دفاع می‌کنند همین در شرق کشور خود سران اقوام امنیت را تامین می‌کنند و نیروی نظامی سپاه در آنجا حضور ندارد، به عبارتی اقوام سیستان و بلوچستان مرز شرقی را اداره می‌کند و از وقتی مرزها به دست مردم سپرده شده است امنیت در حد ایده آل است.

وی اضافه کرد: مرزهای کشور با وجود اینکه بسیار گسترده است اما بدلیل حضور عشایر در بخش‌هایی از مرزها امنیت خوبی برقرار است و این امنیت بدلیل اشرافیت خوب عشایر بر معابر عبوری در مرزهاست که مانع ورود دشمن و عناصر خرابکار به کشور می‌شوند البته از این نکته نباید غافل شویم که بیشترین همکاری با نیروی انتظامی در مرزها را نیز عشایر دارند که در این راستا ما تاکنون یک مورد فریب‌خورده جاسوسی امنیتی در عشایر بعد از انقلاب نداشته‌ایم و این نعمتی است که خداوند به ما داده است.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور در ادامه به ارتباط و همکاری عشایر اهل سنت و شیعه اشاره کرد و گفت: در شرق کشور که برادران بلوچ از اهل سنت مستقرند بیشترین همگرایی و همکاری بین عشایر شیعه و سنی برقرار است. اقرار نیست که بگویم در دفاع از انقلاب عشایر اهل سنت جلوتر از برادران شیعه قرا داشتند.

آزوغ گفت: با بعضی از عشایر سایر کشورها نیز ارتباط خوبی داریم. اخیرا جلسه‌ای با عشایر اردن داشتیم، به هرحال فرهنگ عشایر در کشورها به هم نزدیک است. در جنوب کشور با عشایر عراقی مشتراکاتی داریم و همایش مشترکی در اسفندماه بین عشایر ایران و عراق به مناسبت یکصدمین سالگرد جهاد عشایر بر علیه انگلیس در خوزستان برگزار می‌شود. علاوه بر آن نیز با عشایر پاکستان و افغانستان نیز ارتباط خوبی داریم.

    شناسایی یک تیم سه نفری عضو پژاک در ارتفاعات کرمانشاه

وی در ادامه نقش عشایر در مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب از جمله پژاک را مورد توجه قرار داد و با بیان این مطلب که حدود سه ماه پیش عشایر عزیز موفق شدند یک تیم سه نفری پژاک در غرب کشور را شناسایی و از پای درآورند، گفت: از آنجایی که عشایر ما در ارتفاعات کرمانشاه حضور دارند با تعدادی از عناصر وابسته به پژاک درگیر شدند و این سه نفر توسط ایل قلخانی کشته شدند.

رییس سازمان بسیج عشایر کشور با بیان اینکه عشایر در عین اینکه به اقتصاد و فرهنگ بومی خود متکی هستند با عالم سیاست نیز بیگانه نیستند، اظهار داشت: عشایر ما در عصر ارتباطات از سیاست جدا نیستند و از وسایل نوین ارتباطی استفاده می‌کنند. حقیقتا بصیرت عشایر مثال زدنی است، ما در بین عشایر سیاسی حزبی نداریم و تنها محور آنها ولایت است و امروز مشاهده می‌کنیم که عشایر کشور به جد امام و جد مقام معظم رهبری قسم می‌خوردند و سوگند آنها همین است اما نداریم که به جان رئیس‌جمهوری قسم خورده باشند.

آذوغ با بیان اینکه در تمامی انتخابات من‌جمله انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری عشایر حضور چشم‌گیری در پای صندوق‌های رای داشتند، گفت: به هرحال بدلیل اینکه عشایر اواخر عمر دولت گذشته از برخی سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد گلایه داشتند استقبال بیشتری از آقای دکتر روحانی کردند اما امیدواریم این امید عشایر به دولت جدید به سرنوشت دولت قبل تبدیل نشود و مشکلات اساسی عشایر همچنان پابرجا بماند.

وی در ادامه از برگزاری رزمایش وحدت اقوام در عشایر خبر داد و گفت: با توجه به تهدیدهایی که در دنیای اسلامی وجود دارد ما از این 9 قوم دعوت کردیم تا در جلسه‌ای دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم؛ بر همین اساس از 9 قوم آذری، کرد اهل سنت و کرد شیعه، لر، عرب، ترکمن،  بلوچ سیستانی و فارس دعوت کردیم. هرکدام در قالب گردان‌های بیت‌المقدس جمع شدند و در آنجا کنار با مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند و آماده حضور در مناطقی شدند که نظام صلاح می‌داند.

    هیچ گزارشی از جامعه عشایر کشور دال بر اینکه فردی عضو گروهک داعش شده را نداشته‌ایم

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور افزود: عشایری‌ها همچنین اعلام آمادگی کردند سلاح‌های خود را به کرانه باختری برسانند تا پرچم اسلام در سرزمین قدس برافراشته شود و قطعا به قسمی که خوردند پایبند خواهند بود و از آن عدول نخواهند کرد.

وی با رد برخی خبرهای مطرح شده مبنی بر اینکه داعش در برخی  شهرهای مرزی ما حضور دارند، گفت: در مرزهای امنیت خوبی برقرار شده است و هیچ گزارشی از جامعه عشایر کشور دال بر اینکه فردی عضو گروهک داعش شده را نداشته‌ایم.

آزوغ در پایان با بیان اینکه امیدواریم انتظاراتی که عشایر از دولت دارد برآورده شود، گفت: مهمترین انتظار جامعه عشایری از دولت در جهت رفع مشکل آب است که امیدواریم دولت در این زمینه قدم‌های خوبی بردارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    8 0
    مرگ بر پژآک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس