یک کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به مقصد احتمالی ناوگان پنجم ارتش آمریکا پس از خروج از بحرین، توضیح می‌دهد که انگلیس ظرفیت پشتیبانی از نیروهای نظامی خود در منطقه و حضور طولانی‌مدت در خاورمیانه را ندارد.

گروه بین‌الملل مشرق- روز گذشته منابع خبری از تصمیم انگلیس برای ایجاد یک پایگاه دائمی نظامی در بحرین خبر دادند. این پایگاه جدید، انگلیس را پس از 40 سال، صاحب یک پایگاه نظامی در منطقه خاورمیانه خواهد کرد. ساعاتی پس از انتشار این خبر، پایگاه خبری "الوقت" در گزارشی نوشت، ارتش آمریکا ناوگان پنجم نیروی دریایی خود را از بحرین خارج خواهد کرد. به نظر می‌رسد رفتن آمریکا از بحرین با آمدن انگلیس به این کشور، ارتباط مستقیم دارد. با این وجود، بررسی توان نیروی دریایی انگلیس نشان می‌دهد ورود نظامی این کشور به بحرین، نمی‌تواند حضوری جدی در منطقه باشد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص علت احتمالی تصمیم انگلیس به ایجاد پایگاه نظامی در بحرین و همچنین تصمیم آمریکا مبنی بر خروج ناوگان پنجم ارتش خود از بحرین، با "سعدالله زارعی" کارشناس مسائل بین‌الملل گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با آقای زارعی به شرح زیر است.

مقصد بعدی ناوگان پنجم ارتش آمریکا کجاست/ انگلیسی‌ها ظرفیت حضور نظامی گسترده در خاورمیانه را ندارند

در خبرها آمده است که ناوگان پنجم ارتش آمریکا قرار است از بحرین خارج شود. دلیل این جابه‌جایی چیست؟

مسئله جابه‌جایی ناوگان آمریکا در خلیج فارس مدت‌هاست که در محافل اطلاعاتی و نظامی این کشور مورد بحث است. دلیل این موضوع این است که مقر فرماندهی آمریکا در منطقه باید در نقطه امن‌تری مستقر شود. مسئله خروج نظامیان آمریکایی از عراق، کاهش شدید شمار نیروهای این کشور در افغانستان و تحولاتی که به طور کلی در منطقه مدیترانه رخ داده و حوزه عملیاتی آمریکا در منطقه را محدود کرده است، موجب شد تا سرفرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه دچار مشکلاتی شود که درنتیجه آن، نیروهای آمریکایی به این نتیجه رسیدند که حضورشان در منطقه فایده‌ای ندارد.

تحولات مناطق عربی، به ویژه بحرین و آن‌چه برای ناوگان آمریکا در این کشور رخ داد، آمریکایی‌ها را برای خروج از بحرین مصمم‌تر کرد. در عین حال، بعید به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در "شبه‌جزیره" به دنبال جایی برای استقرار نیروهایشان باشند. این احتمال وجود دارد که آن‌ها مقر ناوگان پنجم را از منامه به جزیره "سوکوترا" در دهانه باب‌المندب منتقل کند. البته این هنوز در حد یک احتمال است و نشانه‌های کافی برای اثبات این احتمال وجود ندارد. در خبرهایی که در حدود یک سال پیش در رسانه‌های غربی منتشر شد، متوجه شدیم آمریکایی‌ها مشغول گسترش پایگاه هوایی خود در جزیره سوکوترا بوده‌اند و لذا این احتمال وجود دارد که پایگاه آمریکا از بحرین به جزیره یمنی سوکوترا نقل مکان کند.

دلیل حضور انگلیسی‌ها در منطقه چیست؟ آیا می‌خواهند جای خالی آمریکا را پر کنند و یا به طور مستقل به دنبال حضور در خاورمیانه هستند؟

انگلیسی‌ها وانمود می‌کنند که به دنبال گسترش حضور نظامی خود در منطقه هستند، اما می‌دانیم که انگلیسی‌ها این توان و ظرفیت را ندارند که بتوانند از نیروهای نظامی خود در منطقه پشتیبانی لازم را انجام دهند. من فکر می‌کنم آن‌چه در قرارداد نظامی بین وزیر خارجه انگلیس و وزیر خارجه بحرین امضا شد، عمدتاً ماهیت سیاسی، اطلاعاتی، و امنیتی داشته باشد تا ماهیت نظامی. انگلیسی‌ها ظرفیتی برای حضور گسترده و طولانی‌مدت نظامی در منطقه ما را ندارند. بسیار بعید است که خاطرات سال‌‌های 1950 و 1960 را از یاد ببرند که در نهایت به‌دلیل سختی‌هایی که در پشتیبانی از نیروهای نظامی خود داشتند، ناچار شدند در سال 1971 عملاً نیروهای نظامی‌شان را از منطقه خارج کنند.

مقصد بعدی ناوگان پنجم ارتش آمریکا کجاست/ انگلیسی‌ها ظرفیت حضور نظامی گسترده در خاورمیانه را ندارند

اگر ناوگان پنجم ارتش آمریکا از منطقه خارج شود، این کشور از چه راه‌های دیگری می‌تواند از نیروهای خود در منطقه پشتیبانی کند؟

در حال حاضر، نیروهای آمریکایی به طور گسترده در منطقه حضور ندارند. حضور نظامی این کشور نسبت به مثلاً ده سال پیش در منطقه ما رو به کاهش بوده است. حدود 300 هزار نیروی آمریکایی که در عراق حضور داشتند، اکنون منطقه را ترک کرده‌اند؛ فقط عراق را ترک نکرده‌اند، بلکه کل منطقه را ترک کرده‌اند.

من گمان نمی‌کنم که آمریکایی‌ها کلاً منطقه را ترک کنند، بلکه احتمالاً در پایگاه سوکوترا مستقر می‌شوند که در جنوب یمن قرار دارد. با توجه به این‌که آمریکا به دنبال کاستن از حضور مستقیم نظامی خود در منطقه است، احتمالاً از پایگاه‌های موجود در منطقه جهت پشتیبانی از نیروهایش استفاده خواهد کرد.

آیا نزدیک شدن مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی به تنگه باب‌المندب می‌تواند ارتباط مستقیمی با تحولات اخیر یمن داشته باشد؟

اساساً این‌ها بعد از تسلط حوثی‌ها بر بخش‌های حساسی از یمن، نسبت به آینده احساس نگرانی کردند. اگر بتوانند نیروهای خود را به پایگاه نظامی سوکوترا منتقل کنند، می‌توانند تا حدی مزاحمت‌هایی را برای مردم یمن و نیروهای انقلابی این کشور ایجاد کنند. به نظر می‌آید که آمریکایی‌ها می‌خواهند با یک تیر، دو نشان بزنند: اولاً، خود را از تیررس انقلاب بحرین خارج کنند و دوماً، بتوانند تا حدی، آثار منطقه‌ای پیروزی انصارالله در یمن را کنترل کنند.

آیا همان تهدیدی که در یمن با آن مواجه هستند در بحرین برای آن‌ها وجود ندارد؟

جزیره سوکوترا فاصله قابل‌توجهی از مرزهای آبی دارد. برخلاف وضعیت بحرین که انقلابیون در پایتخت و مناطق شهری مستقر هستند، می‌توان گفت که جزیره سوکوترا کاملاً خالی از سکنه و به ویژه خالی از شهروندان یمنی است. لذا آمریکایی‌ها می‌توانند وضعیتی کاملاً نظامی در آن‌جا ایجاد کنند، چیزی شبیه به جزیره نظامی‌شده "دیگوگارسیا."

آیا این احتمال هم وجود دارد که به جزیره دیگوگارسیا در اقیانوس هند بروند؟

احتمالش منتقی نیست، ولی شواهد و قرائن نشان نمی‌دهد که مرکز بعدی ناوگان پنجم، جزیره دیگوگارسیا باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    انگلیس به مراتب پست تر و پلید تر از آمریکا هست. آمریکایی‌ها از جلو و با قلدری خنجر میزنند ولی‌ انگلیسیها ساکت،موذیانه و از پشت خنجر میزنند. بانی‌ و به وجود آورنده اسراییل انگلیس هست و همین نشان‌دهنده پلیدی این رژیم پادشاهی هست.
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    1- احتمالا انگلیسی ها بعد از مدتها و در سالهای آتی ، با شناورهای مدرن و جدیدی که ساخته اند (ناوشکنهای کلاس دارینگ و ناوهواپیمابر جدید کوئین الیزابت) قصد خودنمایی دارند!!! 2- امریکاییها بخوبی متوجه شده اند که در خلیج فارس و بحرین در صورت وقوع جنگ توانایی انجام هیچ کاری را نخواهند داشت و در دقایق اولیه تمامی ناوگان و مقرر های فرماندهی شان مورد هدف قرار خواهد گرفت! به عبارت دیگر این واقعیت را پذیرفته اند که در برابر موشکهای متنوع و پرتعداد کروز و بالستیک ضد کشتی و نقطه زن نیروی دریایی سپاه و سایر تسلیحات و موارد هیچ شانسی ندارند! حداقل تا شعاع 300 کیلومتری که تسلیحات ما تا این برد رونمایی و بطور مرتب مورد تست قرار گرفته اند، بنابراین عاقلانه به نظر میرسد که با انتقال پایگاه ناوگان پنجم به جایی دورتر و خارج از خلیج فارس امنیت نیروهای خود را تامین کنند! 3-فرمانده نیروی دریایی سپاه ،سردار فدوی پیشتر گفته بودند که امریکایی ها باید از خلیج فارس بروند! البته باید در نظر داشت که ترک کردن بحرین و انتقال آن به جایی دور تر به معنای اعزام نکردن ناوگان جنگی شامل ناوهواپیمابر به خلیج فارس نیست! ((در زمان صلح))
  • اهوازي ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    آيا ما موشك هايي داريم كه بتواند جزيره سوقطرا (سوكوترا) را مورد هدف قرار دهد؟اين بهانه خوبي است كه ما برد موشك هاي خود را تا جزيره گارسيا در اقيانوس هند و جزيره سوقطرا در آبهاي يمن افزايش دهيم.
  • حاج رضا ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    علاوه بر دلایل قابل قبول آقای زارعی و همچنین خارج شدن از منطقه خطر (برد موشکی - انبوه - ایران) ، آمریکا با این روش به عنوان حامی شاه بحرین خارج می‌شه و پلیس خوب ! با شرط بهتر شدن شرایط برای مردم بحرین ! البته به صورت نمایشی ، وارد این کشور می‌شن ... اینجوری می‌خوان هم یمن رو بترسونن و هم بحرین رو ساکت کنن ...
  • ناشناس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اخيرا در لندن كنفرانس افغانستان برگزار شد.انگليسي ها سعي دارند به منطقه برگردند.البته آنها كاملا از منطقه نرفته بودند.اما سعي دارند كه نقش بيشتري در منطقه ايفا كنند.احتمالا پس از بحرين و افغانستان سعي ميكنند با مصر و حتي سوريه روابط بهتري برقرار كنند و در ايران هم چشم اميدي به بعضي نيروها دارند.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    خطر بزرگ و احتمال جنگ به دلیل دور شدن از تیر رس ایران
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    گردن کلفتشون که آمریکاست داره از تیررس ایران فرار می کنه ، انگلیس که عددی نیست بخواد پایگاه نظامی ایجاد کنه ، این خبیث فقط به دنبال جاسوسی و فتنه است
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اولا اصرار شما برای اینکه نام جزیره رو به اون شکل بنویسی اصراری مسخره هست. دوما بله. موشک هایی داریم. اما خب برد 2000 کیلومتر برای این انتخاب شده که پایتخت های اروپایی رو تهدید نمیکنه و این به بهانه ندادن به دولت های غربی برای بهانه تراشی نسبت به برد موشک های ایران هست.
  • هاشمی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ایجاد پایگاه نظامی بریتانیا(انگلیس) در بحرین، یعنی آغاز مهندسی مجدد کلنی ها در خاورمیانه (recolonisation)
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    خیالت راحت اسرائیل رو نمیتونن از تیررس ایران دور کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس