رئیس سابق سرویس جهانی بی‌بی‌سی مدعی است که تصمیم هوراکس در سال 2011 باعث شد پروپاگاندای روسیه بدون مزاحمت در اروپای شرقی جولان دهد.

گروه بین‌الملل مشرق- چند روزی است که اظهارات "پیتر هوراکس" مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی به نقل محافل خبری در انگلیس و روسیه تبدیل شده است. هوراکس روز دوشنبه در اظهارنظری عنوان کرد که انگلیس و آمریکا دارند "نبرد اطلاعاتی" در دنیا را می‌بازند. وی در این‌باره گفت که شبکه‌های خارجی‌زبان چین و روسیه با تخصیص بودجه مناسب، در حال غلبه بر بخش‌های بین‌الملل رسانه‌های انگلیس هستند. وی در ادامه پیشنهاد کرد وزرای انگلیس، با هزینه مالی بیش‌تر به نبرد تبلیغاتی با "راشا تودی" شبکه ماهواره‌ای انگلیسی‌زبان روسیه بروند.

"جان توسا" مدیر سابق سرویس جهانی بی‌بی‌سی معتقد است شبکه خبری بی‌بی‌سی با رها کردن مسکو برای فرافکنی در شرق اروپا، مرتکب "اشتباه استراتژیک" شده است. وی در نامه‌ای به گاردین نوشت: "قطع پخش مستقیم برنامه‌های مختص روسیه و اروپای مرکزی بی‌بی‌سی در بحبوحه کاهش‌های شدید بودجه‌ای سال 2011 در انگلستان، اشتباه بوده است."

از طرفی، توسا به اظهارات "پیتر هوراکس" سرپرست سابق سرویس جهانی بی‌بی‌سی نیز ایراد گرفت. چندی پیش، هوراکس به گاردین گفته بود: "وزرا می‌بایست تمهیداتی بیندیشند که منابع مالی بیش‌تری در اختیار بی‌بی‌سی قرار بگیرد تا با موج خبری شانتاژشده از سوی دولت روسیه مبارزه کند."

توسا که بین سال‌‌های 1986 تا 1992 مدیرکل بخش جهانی بی‌بی‌سی بود، می‌افزاید: "9 مارس 2011، هوراکس در کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس حاضر شد تا برنامه پولی‌شدن بی‌بی‌سی را تشریح کند. اعضای مجلس مرتباً پیشنهادهایی جهت تشکیل کمپین‌هایی برای تخصیص بودجه مناسبت‌تر به سرویس جهانی مطرح کردند که هوراکس هیچ‌کدام را نپذیرفت. وی معتقد بود بی‌بی‌سی به عنوان یک مجموعه، باید از سیاست دولت در کاهش بودجه به دلیل بحران اقتصادی تبعیت کند."

جان توسا، این کار هوراکس را "اشتباه استراتژیک" توصیف می‌کند و می‌گوید: "وی به دلیل موازی‌کاری شبکه‌های انگلیس در مورد روسیه، پخش مستقیم برنامه‌های بی‌بی‌سی در روسیه و اروپای مرکزی را تعطیل کرد. این کارش اشتباه بود. هم‌اکنون یکی از منابعی که به سهولت می‌تواند در اختیار هوراکس قرار گیرد، بودجه کمکی سالانه‌ بخش بین‌الملل است که بخش اعظم آن خرج‌نشده باقی مانده است. این منبع می‌بایست در اختیار سرویس جهانی بی‌بی‌سی قرار بگیرد، نه به خاطر این که فعالیت‌های این بخش باید توسعه و گسترش یابد، بلکه به این خاطر که مخاطبان بی‌بی‌سی باید اخبار بی‌طرفانه و غیرمغرضانه را بشنوند."

پس از دخالت نظامی ولادمیر پوتین در اوکراین و متعاقب آن، 24 ساعته شدن پخش برنامه‌های "راشا تودی" و نیز سابقه دشمنی رئیس‌جمهور روسیه با غرب، زنگ خطر برای کشورهای غربی به صدا درآمد. اوایل دسامبر، هوراکس در مصاحبه‌ای با گاردین پیش از این که از سمتش کناره‌گیری کند، هشدار داده بود که بی‌بی‌سی "به لحاظ مالی از رسانه‌های روسی و چینی عقب مانده است." وی هم‌چنین تأکید کرد که وزرا باید چاره‌ای بیندیشند که بودجه سرویس جهانی بی‌بی‌سی تقویت شود. این درخواست با حمایت مقامات ارشد انگلیسی، از جمله "جان ویتینگدیل" رئیس "کمیته منتخب رسانه‌ای، فرهنگی و ورزشی" و "تونی برنتون" سفیر سابق انگلستان در مسکو، روبه‌رو شد.

راشا تودی با ضعیف شدن بخش جهانی بی‌بی‌سی، جان گرفت و به طرز خارق‌العاده‌ای در سراسر جهان بیننده پیدا کرد، به طوری که هم‌اکنون نزدیک به دو میلیارد مخاطب دارد. این شبکه که رخدادها و خبرهای جهانی را به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، عربی و روسی پخش می‌کند، به‌تازگی شبکه‌ای مختص رویدادهای انگلستان، در مرکز لندن راه‌اندازی کرده است. راشا تودی قصد دارد سال آینده در آلمان و فرانسه نیز شبکه ایجاد کند. پوتین قرار است سال آینده بودجه جهانی این شبکه را 40 درصد افزایش دهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ریاستی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    کارش درسته.
  • اهوازی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    ما هم باید همین کار رو انجام بدیم.ما در موضوع رفراندوم در اسکاتلند بسیار ضعیف عمل کردیم.هم صدا و سیما و هم وزارت خارجه ضعیف عمل کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس