کد خبر 367029
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲

در طول روز کارهای بسیاری است که با انجام آنها خواسته یا ناخواسته به سلامت دهان و دندان خود ضرر می‌رسانیم.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مصرف تنقلات شيرين و آب ميوه، از عوامل خرابي دندان هاست. اما فعاليت هاي ديگري هم که ممکن است بي ضرر به نظر برسد، مي تواند به دندان ها آسيب برساند.

نوشيدن چاي داغ

نوشيدن چاي پس از اين که در يک محيط سرد قرار گرفته ايد مي تواند روي سطح دندان ترک ايجاد کند. اين ترک هاي سطحي که تقريبا ديده نمي شود، به علت تغيير سريع دما در دهان رخ مي دهد.

دندان ها از ماده اي به نام «دنتين» پوشيده شده است. هنگامي که دندان به طور ناگهاني در معرض تغيير دما قرار مي گيرد، دچار ترک مي شود. در اغلب موارد اين ترک ها با مصرف چاي يا قهوه تيره مي شود. اما در صورت عميق تر شدن، حساسيت ايجاد مي کند. علاوه بر آن، ترک شديد مي تواند به عصب دندان آسيب برساند و عفونت يا آبسه ايجاد کند. البته اين حالت تنها در صورتي به وجود مي آيد که به طور مکرر اين اتفاق بيفتد.

براي محدود کردن تغيير دما در فصل سرما، دهان را با شال بپوشانيد تا گرم بماند. جويدن يخ نيز، تغيير ناگهاني در دماي دهان ايجاد مي کند و به ميناي دندان فشار وارد مي کند.

شنا کردن با دهان باز:

آب استخر حاوي کلر است که به طور دقيق کنترل نشده است و مي تواند به فرسودگي دندان منجر شود. اين امر به معناي از بين رفتن بافت هاي سخت از روي سطح دندان است که مي تواند باعث بروز حساسيت بيشتر و ايجاد تغيير رنگ در دندان شود.

واکنش کلر با آب باعث ايجاد اسيد مي شود. اين نوع اسيد سبب فرسودگي دندان مي شود. بنا بر اين هنگام شنا، سعي کنيد دهانتان را باز نکنيد.

درمان هاي حساسيت فصلي

انواع آنتي هيستامين که از آن براي درمان حساسيت ها استفاده مي شود، در طول زمان مي تواند باعث خرابي دندان شود.هيستامين ماده شيميايي است که توسط سيستم ايمني آزاد مي شود.

جويدن آدامس و مصرف آب مي تواند توليد بزاق دهان را افزايش دهد. باز کردن در بسته شيشه با دندان، جويدن ناخن، پاره کردن نخ و نگه داشتن اشيا با دندان مي تواند در قسمت جلوي دندان ترک ايجاد کند.

مسواک زدن، بلافاصله بعد از غذا خوردن

اسيد و قندهايي که هنگام غذا خوردن توليد مي شود، به طور موقت ميناي دندان را ضعيف مي کند. بنابراين اگر، بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک بزنيد، قبل از اين که مينا فرصت سفت شدن پيدا کند، آن را از بين مي بريد. به گفته متخصصان، بايد حداقل نيم ساعت صبر کنيد يا اين که قبل از غذاخوردن مسواک بزنيد تا باکتري ها از بين برود؛ پس از مصرف غذا مي توان از دهان شويه استفاده کرد. پس از مصرف دهان  شويه دهان را با آب نشوييد وگرنه لايه محافظي که توسط فلورايد ايجاد شده است، از بين مي رود.

استفاده از قرص پيشگيري از بارداري :

برخي از قرص هاي کنترل بارداري مي تواند منجر به التهاب و خون ريزي لثه شود. اين قرص ها همانند زمان بارداري ميزان هورمون هايي مانند پروژسترون را افزايش مي دهد.

افزايش ترشح زياد اين هورمون باعث التهاب لثه مي شود.

اگرچه التهاب هيچ نوع درماني ندارد اما مراقبت خوب از دندان مي تواند آسيب را به حداقل برساند.

سفر هوايي در شرايطي که دندان تازه پر شده است

پرواز مي تواند باعث دندان درد شود. تغيير در ارتفاع مي تواند کيسه هاي ريز هوا ايجاد کند که در دندان پر شده گير مي کند يا در قسمت هاي پوسيده دندان جمع مي شود و باعث درد خواهد شد. اين حالت در هنگام کوهنوردي و اسکي نيز به وجود مي آيد. بنابراين در صورتي که قصد مسافرت داريد يک يا دو هفته زودتر کارهاي دندانپزشکي خود را انجام دهيد.

صحبت کردن بيش از حد:

پر حرفي مي تواند باعث فرسودگي فک و حتي در مواردي منجر به آرتريت در مفصل شود. فک، يک مفصل پيچيده است.

براي درمان آرتريت در فک شايد نياز به جايگزين کردن مفصل فک داشته باشيد.

قرار دادن آسپرين روي دندان آزرده:

قرار دادن آسپرين روي دندان مي تواند بافت هاي نرم و حساس دهان را بسوزاند.

استفاده از اسپري آسم:

اسپري آسم، معمولا حاوي نوعي داروست که عضلات اطراف مجراي هوا را شل و نفس کشيدن را آسان تر مي کند.

بنابراين لازم است که دارو با دندان تماس پيدا کند برخي از اين اسپري هاي حاوي دارو به شکل پودر است و براي بهبود طعم آن کمي قند شير (لاکتوز) به آن اضافه مي شود.

در صورت باقي ماندن اين پودر روي دندان، امکان پوسيدگي آن وجود دارد.

پس از استفاده از اسپري دهان خود را با آب بشوييد.

غواصي:

غواصي مي تواند منجر به درد مفصل فک و مشکلات بافت لثه شود. اين امر به علت محکم گرفتن دستگاه اکسيژن دهني و تغيير فشار هوا هنگام شيرجه زدن در  آب است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کاپیتان ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    خیلی ممنون مطالب بسیار مفید بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس