کد خبر 419903
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: لازم است همانطور که کشورهای پیشرفته در جهت کاهش پوسیدگی دندان‌ها موفق عمل کرده‌اند اولویت اول دندانپزشکی کشور، تلاش در کاهش پوسیدگی باشد.

 به گزارش مشرق، متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف بیمه‌ای در خدمات دندانپزشکی و نبود اطلاع‌رسانی و  آموزش درست درباره جلوگیری از پوسیدگی دندان، سلامت دهان و دندان در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب از شاخص بالای پوسیدگی دندان در کشور  انتقاد کرد.

عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره بیان داشت: لازم است همانطور که کشورهای پیشرفته در جهت کاهش پوسیدگی دندان‌ها موفق عمل کرده‌اند اولویت اول دندانپزشکی کشور، تلاش در کاهش پوسیدگی باشد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به نقش مهم پیشگیری در بیماری‌های دهان و دندان، تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پرهزینه دهان و دندان، فرهنگسازی کمک مؤثری در پیشگیری از  پوسیدگی دندان می‌کند.

لزوم توجه وزارت بهداشت به پیشگیری

این نماینده مردم در مجلس نهم  به خانه ملت گفت: مهم‌ترین عامل در سلامت دهان و دندان جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هاست، بنابراین افراد باید مراقب باشند که دندان‌هایشان پوسیده نشود چون با پوسیدگی هزینه درمان چندبرابر می‌شود، متاسفانه در کشور دندانپزشکان بیشتر به سمت درمان پیش رفتند در صورتی که پیشگیری مهم‌تر است. در کشورهای پیشرفته با آموزش کاهش پوسیدگی بسیاری از مطب‌های دندانپزشکان تعطیل شد و حتی پذیرش دانشجویان دندانپزشکی کاهش یافت، بنابراین در این باره وزارت بهداشت و درمان باید تمهیدات لازم را بیندیشید.

وضعیت بحرانی سلامت دهان و دندان

رستمیان با انتقاد از وضعیت بحرانی سلامت دهان و دندان در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف بیمه‌ای در خدمات دندانپزشکی و نبود اطلاع‌رسانی و  آموزش درست درباره جلوگیری از پوسیدگی دندان،  سلامت دهان و دندان در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به پایین بودن شاخص پوسیدگی دندان در برخی کشورها تصریح کرد: برخی کشورها با اقدامات پیشگیری توانسته‌اند این شاخص را در حد پایین نگاه دارند و شدت پوسیدگی را در افراد کم کنند، بنابراین لازم است در کشور ما هم چنین اقدامی صورت گیرد.

حذف بهداشت‌کاران و افزایش مشکلات دندانی

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر تلاش برای دسترسی به شاخص جهانی سلامت دهان و دندان در کشور،  یادآورشد: باید برای پایین آوردن شاخص تلاش کرد و این مهم نیازمند تلاش مسؤولانه سازمان‌ها در جهت پیشگیری و ارائه خدمات درست است، بنابراین باید تمام اهداف نظام سلامت دهان و دندان در حوزه بهداشت و پیشگیری باشد.

رستمیان کاهش سلامت بهداشت دهان و دندان در کشور را ناشی از حذف بهداشت‌کاران عنوان کرد و افزود: حذف بهداشت‌کاران ضرر زیادی به حوزه بهداشت دهان و دندان وارد کرد، چرا که در زمان فعالیت این قشر شاخصDMFTپایین بود، بنابراین با خلأ بهداشت‌کاران پوسیدگی دندان در افراد بیشتر شد که لازم است برای کاهش هزینه‌های درمان دندانپزشکی از این قشر بیشتر استفاده شود.

خدمات دندانپزشکی چشم‌انتظار دولت

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه امکان دسترسی مردم به خدمات حوزه دندانپزشکی باید تامین شود، بیان داشت: از مهم‌ترین وظایف دولت و وزارت بهداشت باید خدمات‌رسانی درست به بیماران باشد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی‌ تصریح کرد: دندان‌های مصنوعی هرگز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان‌های طبیعی باشد، بنابریان لازم است دندانپزشکان به جای کشیدن دندان، اولویت را در ترمیم قرار دهند.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از واقعی نبودن تعرفه‌های دندانپزشکی در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر تعرفه‌های دندانپزشکی در کشور متفاوت بوده که لازم است این تعرفه‌ها واقعی و یکسان شوند؛ بهتر است پرکردن دندان تحت پوشش بیمه قرار گیرد که افراد به خاطر هزینه بالا  ناچار نباشند دندان خود را بکشند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    هزینه های گران دندانپزشکی.....کیفیت پایین...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس