کد خبر 366695
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

داوود روشنایی، قربانی اسیدپاشی گفت: خانواده فرد اسیدپاش از پرداخت دیه خودداری می‌کنند و می‌گویند باید کاملا رضایت بدهی تا دیه را پرداخت کنیم.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، درباره آخرین وضعیت پرونده داوود روشنایی و زمان اجرای حکم قصاص متهم این پرونده اظهار داشت: بنده از زمان اجرای این حکم اطلاعی ندارم و رئیس شعبه مربوطه در اجرای احکام باید تصمیم لازم در این زمینه را بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی اخبار مبنی بر اینکه قرار بوده حکم قصاص این اسیدپاش پس از ماه محرم اجرا شود را تأیید نمی‌کنم، گفت: هنوز زمان اجرای این حکم مشخص نیست و طرفین پرونده روی مسائل مالی با هم بحث دارند.

این در حالی است که داوود روشنایی قربانی اسیدپاشی گفت: من بحث و مذاکره‌ای با خانواده محکوم ندارم که به خاطر آن اجرای حکم به تعویق بیفتد. فقط قرار بود دیه را به من پرداخت کنند تا یک سال درمان خود را پیگیری کنم و اجرای حکم به تعویق بیفتد و من تصمیم نهایی را بگیرم. خانواده محکوم اول با این کار موافقت کردند اما در آخرین روز، زیر قول خود زدند و بعد قرار شد حکم قصاص اجرا شود.

وی ادامه داد: قصد من این بود که تا زمانی که تکلیف درمانم مشخص نشده است، این فرد از زندان آزاد نشود اما خانواده او از پرداخت دیه خودداری می‌کنند و می‌گویند باید کاملا رضایت بدهی تا دیه را پرداخت کنیم.

حدود 10 سال قبل پسر جوانی در محله مجیدیه شمالی تهران مورد حمله و اسیدپاشی قرار گرفت که در نهایت این اتفاق منجر به نابینایی یک چشم و سوختگی شدید صورت، گردن و گوش این جوان شد.

این جوان با شکایت از فرد مهاجم خواستار محاکمه و مجازات او شد که دادگاه کیفری استان تهران پرونده را به قاضی نورالله عزیزمحمدی رئیس شعبه 71 سپرد تا به آن رسیدگی کند. سرانجام بعد از رفت و ‌آمدهای فراوان قاضی عزیزمحمدی با توجه به درخواست شاکی مبنی بر قصاص متهم و دریافت دیه، متهم را به قصاص از ناحیه چشم راست و لاله گوش چپ و همچنین پرداخت دیه بابت سایر جراحات محکوم کرد.

پرونده با اعتراض متهم و وکیل وی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد که قضات یکی از شعب دیوان، بعد از بررسی پرونده، غیر از محکومیت دیه، مجازات درنظر گرفته شده درباره قصاص را نقض کردند. پرونده بار دیگر روی میز قاضی عزیزمحمدی قرار گرفت و این‌بار هم با رفع نواقص و اصرار  شاکی بر اجرای حکم قصاص، هیئت رسیدگی‌کننده حکم بدوی خود را تکرار کرده و متهم را به قصاص محکوم کردند.

بار دیگر پرونده با اعتراض متهم و وکیل وی به دیوان عالی کشور ارجاع شد و این‌بار قضات دیوان عالی حکم صادره را تأیید کردند؛ حکمی که با وجود گذشت حدود 2 سال هنوز خبری از اجرای آن نیست.

شعبه رسیدگی کننده به این پرونده در دیوان عالی کشور هم بعد از بررسی مجدد پرونده نظر خود را اینگونه اعلام کرد: با توجه به محتویات پرونده رسیدگی مجدد شعبه دادگاه کیفری استان تهران، با لحاظ جهات موجب نقض دادنامه قبلی خود در این مرجع و در نهایت صدور حکم مستدل و مستند مبنی بر قصاص چشم و لاله گوش راست آقای داوود روشنایی و آسیب‌های دیگر موجب پرداخت دیه به نامبرده اشکال اساسی از جهت رعایت اصول و قوائد دادرسی ندارد و اعتراض وکیل متهم نیز موثر در نقض دادنامه نیست و چون مماثلت در وسیله نابینا کردن جزء شرایط قصاص عضو نیست و قید جمله به طور کامل، دقیق و عینا در دو نظریه کمیسیون پزشکی از جهت مذکور است و چون بنابر تصریح دکتر بشیر نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران انجام قصاص با وسیله دیگر غیر از اسید وجود دارد، لذا با حذف استفاده از اسید در اجرای حکم قصاص و با استناد به بند الف ماده 265 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، رأی معترض‌علیه کاملا ابرام می‌شود (28 فروردین 90).

روشنایی در گفت‌وگویی که روز 30 مهر امسال انجام داد،‌با گلایه از مسئولان واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران گفت: با گذشت مهلت مدنظر خانواده متهم، الان حکم قصاص باید اجرای شود اما مسئول اجرای احکام به من می‌گوید روند اداری اجرای حکم طولانی است و فعلا نباید منتظر اجرای حکم باشم.

این قربانی اسیدپاشی اظهار داشت: 10 سال است که منتظر اجرای این حکم هستم اما باز هم در اجرای حکم کارشکنی می‌شود؛ من نامه‌ای که در آن رئیس قوه‌قضاییه با اجرای حکم قصاص موافقت کرده است را در اختیار دارم که متعلق به سال گذشته است اما نمی‌دانم دیگر باید چه اتفاقی در این میان رخ دهد یا چه مسیر طی شود که حکم اجرا شود؟ نمی‌دانم خانواده این متهم چه نفوذی دارند که تا امروز توانسته‌اند جلوی اجرای حکم قصاص را بگیرند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    تا حکم قصاص اجرا نشود این نوع جنایت برچیده نخواهد شد. چرا در اجرای مجازات تعلل می شود؟
  • تاتا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    به نظرم باید اسیدپاشا رو زنده به گور کرد.ادم نیستند اینا که.حیوونند.
  • سینا ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    زنده به گور کردنم کمه براشون.باید کاریشون کرد که تا آخر عمر عذابشو بکشن و هرکی اونارو میبینه بفهمه عاقبت اسیدپاشی اینه.باید طوری برخورد کنن با این قضیه که 10-15 سال دیگه که نسل جدید وارد میدان میشن اصلا اسیدپاشی تو ذهنشون نگنجه.اصلا ندونن اسید قابلیت پاشیدنم داره.اصلا باید اسم اسید که میاد فکر کنن کفر میگن.
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    جفت چشمهاشو کور کنيد تا بفهمه يک من ماست چقدر کره داره بقيه اسيد پاشان نامحترم هم درک خواهند کرد
  • علی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    مسئولان محترم قوه قضاییه حیوان اسید پاش را هر چه زودتر قصاص کنید.
  • سحر ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    چرا حکم اسید پاشی را عوض نمی کنید باید حکم اعدام در مورد اسید پاشان اجرا شود تا مثل نقل و نبات روی مردم اسید نپاشند اعدام سریع و بدون ملاحظه . البته اول روشون اسید بپاشند بعد هم اعدام این حقشون است تا تمام مردم ایران سوخته-برشته نشدند فکری بکنید
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    کاملا مشخص است قربانی دارای مشکل مالی است یعنی مردم و دولت باید باید باید یک صندوق برای انها تعریف کنند تا فرد متخاصم قصاص شود نه اینکه با پول ازاد شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس