وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان داروهای کمیاب به 30 قلم کاهش پیدا کرده است، گفت: تا دهه فجر شاهد بهره‌برداری از 2 هزار خانه بهداشت خواهیم بود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه امروز تهران اظهار داشت: ما از اینکه در دولت یازدهم سلامت جزو اولویت‌های اصلی قرار گرفته است بسیار خوشحالیم.

وی با اشاره به کمک مجلس و دولت برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان گفت:‌ خوشبختانه امروز پیشرفت‌های زیادی در روستاها، شهرها و کلان‌شهرها در سطح آموزش عالی و کاهش وابستگی به دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته اما همچنان مشکلات وجود دارد و باید به تدریج آنها را برطرف کنیم.

کاهش داروهای کمیاب از 300 قلم به 30 قلم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ابتدای شروع کار دولت یازدهم با کمبود داور به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج مواجه بودیم گفت:‌ در همان ابتدا دولت با اختصاص 2هزار میلیارد تومان بخشی از مشکلات را برطرف کرد و از 300قلم داروی کمیاب امروز کمتر از 30 قلم دارو کمیاب شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه کشورهای غربی ادعا می‌کردند در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تحریمی صورت نگرفته است، گفت: تمامی این حرف‌ها دروغ بود چرا که در مبادی که باید پول وارد می‌شد مشکل ایجاد کردند اما امروز در همه نقاط کشور دارو وجود دارد و خوشبختانه کمیابی دارو کاهش و پوشش بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مسیر حمایتی دولت و مجلس در برخی بیماران خاص و صعب‌العلاج باید بیشتر شود، گفت:‌ توجه به تولید داخلی محور اصلی فعالیت دولت است و امروز بیش از 95درصد تولیداتی داخلی شده البته باید به کیفیت آن بیش از گذشته توجه شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ همه ایرانیان بیمه شدند و همانطور که رئیس‌جمهور پیش از انتخابات قول داده بود این اتفاق افتاد و امروز بیش از 7میلیون نفر بیمه سلامت هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه برای اولین بار بعد از سال‌ها مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها در روستاها توزیع شد، گفت:‌ امیدواریم واکسن‌های جدید نیز به بسته سلامت اضافه شود.

بهره‌برداری از 2 هزار خانه بهداشت در دهه فجر

وی ادامه داد: همچنین تا دهه فجر 2 هزار خانه بهداشت آماده بهره‌برداری است ضمن اینکه تا کنون 5هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شده‌اند.

نوسازی تمام بیمارستان‌های کشور تا پایان سال

حسن قاضی‌زاده هاشمی در ادامه سخنرانی خود در پیش از خطبه نمازجمعه امروز تهران با اشاره به بحث نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ویژه در شهرستان‌ها اظهار داشت: در حال حاضر 65 درصد کار پیشرفت داشته و ما امیدواریم که تا پایان سال بازسازی و نوسازی همه بیمارستان‌های کشور انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما کمبود تخت‌های بیمارستانی و بیمارستان‌هایی ویژه سوانح سوختگی و بیماران روانی است و انتظار داریم با توجه به شرایط کشور و مشکلات اعتباری خیرین و بخش خصوصی به ما کمک کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ادامه داد: اگر چه در حوزه بیمارستان‌های دولتی بهترین متخصصین و امکانات وجود دارد اما هنوز پذیرش و تجهیز نشده و ما به دلیل کمبود نیروی انسانی با شلوغی در بسیاری از بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در بحث ارتقای ویزیت بیماران در سراسر کشور 7هزار پزشک متخصص کار ویزیت بیماران را انجام می‌دهند، گفت:‌در ساعات تعطیل نیز حدود 790 نفر اقدام به ویزیت بیماران می‌کنند.

افزایش پایگاه‌های آمبولانس هوایی در کشور

وی در خصوص اورژانس‌های بین شهری گفت:‌ با کمک هوانیروز 15 پایگاه آمبولانس هوایی دایر شده که تعداد آنها در آینده به 45 پایگاه می‌رسد.

وزیر بهداشت، در خصوص حمایت از زایمان طبیعی گفت: ما با تقویت مراکز زایمان طبیعی شاهد کاهش عمل سزارین هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه مسئله جمعیت یکی از سیاست‌هایی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، گفت: بحث جمعیت یکی از مشکلات جدی آینده کشور است و سالمندی نیز از موضوعاتی است که ما در بحث درمان آن با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما کمبود خدمات درمانی در حاشیه شهرها بود. در حال حاضر 9 میلیون نفر ساکن حاشیه شهر هستند اما فاقد خدمات بهداشتی و درمانی. بنابراین در طرحی که وزارت بهداشت دارد قرار است تمامی این 9 میلیون نفر زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار بگیرند و امیدواریم به زودی سیمای سلامت ایرانیان در حاشیه شهرها ترسیم شود.

هاشمی ادامه داد: جامعه پزشکی جامعه افتخار‌آفرین است و باید مورد توجه قرار گیرد. البته از این بابت متأسفم که گاهی پرستاران، پیراپزشکان و پزشکان از تریبون‌های مورد عتاب و سرزنش قرار می‌گیرند.

وی افزود: من ضمن تشکر از صدا و سیما به دلیل حمایت از طرح تحول در نظام سلامت تقاضا دارم به آن بخش‌هایی که جامعه پزشکی مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد توجه کنند چرا که بخشی از درمان، اعتماد بین پزشک و بیمار است و صلاح نیست که از تریبون‌ها اشکال چند نفر را فریاد بزنیم و اتهام بزنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این سرزنش‌ها به مصلحت سلامت مردم نیست، گفت: ما نظارت خود را داریم اما از همه دلسوزان می‌خواهم که در این زمینه به ما کمک کنند تا لباس سیدی که نشانه باور اعتقاد قلبی همه عزیزان به خدمت و توجه و سلامتی مردم است آلوده نشود.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا وزارت بهداشت مسئول سلامتی کل مردم نیست، گفت: در همه جا 20 درصد وزارت بهداشت و 80 درصد سایر بخش‌ها به خصوص خود مردم مسئول سلامتی هستند. در حالی که ما می‌توانیم در بیماری‌های قلبی و عروقی 80درصد، سرطان 40 درصد و بیماری‌های ناشی از اضافه‌وزن و کم تحرکی 50درصد پیش‌گیری داشته باشیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    پر کارترین و بهترین وزیر کابینه ! خسته نباشید میگم به ایشون کار هایی که ایشون برای مردم کردن یه دنیا آسایش رو فراهم کرده ، از دولتم تشکر ویژه ای دارم به خاطر این که سلامت رو یکی از اولویت های اصلی قرار داده ، امیدوارم در عرصه سلامت روز به روز پیشرفت کنیم و مردم آسایش هر چه بیشتری رو تجربه کنند.
  • پرستار ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    با سلام میخواستم حضور جناب وزیر عرض کنم ٰایا افزایش تخت بیمارستانی یا بهبود وضعیت هتلینگ و یا......بدون وجود پرستار چگونه میتواند وضعیت درمان را بهبود ببخشد ؟ چرا بجای تعویض شیرالات بیمارستان و نعویض پرده های اتاقها و یا رنگ کردن در و دیوار بیمارستان به اصل قضیه نمی پردازید ؟
  • اصولگرا ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    یه مرد عملگرای واقعی خدا توفیق بهش بده
  • مریم ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    باید به عرض پرکارترین وزیر کابینه برسانم که قیمت داروهای معمولی مثل امپرازول آنتی بیوتیک ها تقویتی ها( مثل امگا 3...) در این دوساله حداقل دو برابر شده ...گویا پول داروهای بیماری های خاص از جیب بیماران عادی پرداخت می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس