این گروه تحقیقاتی می‌باید ظرف مدت 18 سال، بررسی‌های پژوهشی خود را روی تاریخ قرآن تکمیل کند. یکی از اهداف محققین پروژه این است که متون دینی و ادبی قبل و بعد از قرآن و متون ادبی اعراب را با متن قرآن مقایسه کنند و از این راه پی ببرند که آیا قرآن کتابی منحصر به فرد و معجزه‌ای الهی است؟

گروه بین‌الملل مشرق- پروژه تحقیقاتی "کورپس کورانیکوم" (Corpus Coranicum) در سال 2007 و به همت "آنگلیکا نویورت"، "میشائیل مارکس" و "نیکلای سینایی" در آکادمی علوم "برلین-براندنبورگ" آلمان آغاز شد. براساس خط‌مشی‌های این آکادمی، گروه تحقیقاتی می‌باید ظرف مدت 18 سال، بررسی‌های پژوهشی خود را روی تاریخ قرآن تکمیل کند. محورهای تحقیقاتی آن‌ها شامل ثبت و ضبط شواهد تاریخی قرآن (دست‌نوشته یا قرائت‌های مختلف)، جمع‌آوری متون تاریخی همزمان با عهد عتیق، و تفسیر ادبی و بر اساس ترتیب زمانی قرآن می‌شود. یکی از اهداف محققین پروژه این است که متون دینی و ادبی قبل و بعد از قرآن را با متن قرآن مقایسه کنند و از این راه پی ببرند که آیا قرآن کتابی منحصر به فرد و معجزه‌ای الهی است؟

کار این گروه براساس اصول علمی صورت می‌گیرد. به طوری که شواهد تاریخی دست‌نوشته‌ها و قرائت‌های گوناگون قرآن در دو پیکره زبانی جداگانه نگهداری می‌شود. محققین پروژه پس از بررسی‌های جامع به این نتیجه رسیدند: "دست‌نوشته‌های موجود از زمان صدر اسلام، تنها در ده سال گذشته مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. از این رو، ضرورت مطالعه این بخش از تاریخ احساس می‌شود."

بخش عمده‌ای از منابع کورپس کورانیکوم شامل تصاویر نسخه‌های خطی قرآن می‌شود که قبل از جنگ جهانی دوم توسط "گوتلف برگشتراسر" زبان‌شناس قرن بیستم و یکی از بزرگ‌ترین متخصصین آلمانی زبان‌های سامی، و "اتو پرتزل" شرق‌شناس و متخصص آلمانی زبان عربی، جمع‌آوری شده بود. پس از آن‌که نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در تاریخ 24 آوریل 1944، ساختمانی را بمباران کرد که این اسناد در آن نگهداری می‌شدند، "آنتون اسپیتالر" محقق مطالعات عربی، مدعی شد که مجموعه تصاویر قرآن، نابود شده است. با این حال، اسپیتابر اواخر عمر خود، به "نویورت" اعتراف کرد که عکس‌ها را تقریباً نیم قرن نزد خود پنهان کرده است. نویورت از آن پس مسئولیت این آرشیو قرآنی را به عهده گرفت.

بررسی علمی و تخصصی پروژه کورپس کورانیکوم در حالی صورت می‌گیرد که بیش‌تر کارهای پیشین در این زمینه، سوگیرانه و جهت‌دار بوده است. در منابع به اصطلاح "تحقیقاتی" کنونی، غرض اصلی، اثبات این موضوع است که قرآن، محتویاتش را از دیگر آثار هم‌عصر یا پیش از خود کپی‌برداری کرده است. اما پروژه کورپس کوارنیکوم، قرآن را اصیل می‌داند و روابط متنی آن با متون دیگر را تنها از نظرگاه علمی "بینامتنیت" مورد پژوهش قرار داده است. هدف گروه از جمع‌آوری آثار هم‌عصر یا پیش از قرآن، این بوده که مفاهیم بلند و اصیل این کتاب آسمانی را در پرتو این متون بهتر دریابند. گروه تحقیق پروژه کورپس کوارنیکوم با سایر پژوهش‌گران در خاورمیانه و اروپا نیز در حال همکاری علمی است.

یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های جهان که در کتابخانه شهر "توبینگن" نگه‌داری می‌شود، از جمله آثار تحت بررسی در پروژه کورپس کورانیکوم است. تصاویر اسکن‌شده صفحات این قرآن را می‌توانید با فرمت پی‌دی‌اف از این‌جا دانلود کنید.

مصاحبه با میشل مارکس
"میشائیل مارکس" سرپرست پروژه تحقیقاتی کورپس کوارنیکوم

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص این پروژه، شیوه تحقیقی و اهداف آن با "میشائیل مارکس" سرپرست پروژه تحقیقاتی کورپس کوارنیکوم گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این محقق آلمانی به شرح زیر است.

هدف مرکز تحقیقاتی شما از انجام پروژه "کورپس کورانیکوم" چیست؟

کار ما روی تاریخ متن قرآن است. بدین معنی که به دنبال قدیمی‌ترین شواهد و قرائن متنی و قرائت‌های مختلف از قرآن می‌گردیم. می‌توان گفت که دیدگاه تحقیقی ما بیش‌تر تاریخی است. می‌خواهیم در مختصات زمانی و مکانی، متن قرآن را بفهمیم. بنابراین، متون اواخر عهد عتیق، اعم از متون عربی به نظم و نثر، متون یونانی، سریانی، مسیحی و یهودی را نیز جمع‌آوری می‌کنیم. یکی از اهداف این پروژه رسیدن به درکی صحیح از سنت‌های عرفی متون تولید شده در غرب عربستان یعنی مکه و مدینه است، متونی که قرآن به آن‌ها ارجاعاتی داده و بر آن اساس، پیام الهی‌اش را به گوش همگان رسانده است.

از آن‌جا که شما روی نسخه‌های خطی قرآن هم کار می‌کنید، آیا تا کنون به نسخه‌ای متفاوت از قرآن‌های چاپی امروزی برخورد کرده‌اید؟

متون مربوط به دو قرن اول پس از نزول قرآن، ابهامات بسیاری برای ما داشت. خواندن متن قرآن به علت آن‌که صداهای فتحه و کسره و ضمه و حتی نقطه را نمی‌نوشتند، دشوار بود و می‌شد به چندین شکل این متن را خواند. اما نکته شگفت‌انگیز این‌که، به رغم نبودن نقطه و اعراب در این نسخه‌ها، پس از بررسی‌های بیش‌تر روشن شد که خوانش همه آن‌ها یکی بوده و تفاوت محسوسی میان این خوانش و نسخه‌های کنونی قرآن وجود ندارد.

یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های جهان در کتاب‌خانه توبینگن آلمان
یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"


مکان: کتابخانه دانشگاه
"لیدن" هلند - زمان احتمالی نگارش: بین سال‌‌های 646 تا 770

به این دلیل از واژه "نسخه" استفاده کردم که قرائت‌های مختلفی از قرآن در ایران، ترکیه، مراکش، الجزایر و سنگال و بسیاری دیگر از کشورها وجود دارد. به طور مثال، در سودان، مردم به روش "ابوعمرو البصرى" قرآن را قرائت می‌کنند. در عین حال، با وجود قرائت‌های هفت‌گانه‌ای که می‌گویند وجود دارد، از لحاظ معنایی، اختلاف و تفاوتی بین این خوانش‌ها مشاهده نمی‌شود.

در خبرها آمده بود که روی یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن در جهان کار می‌کنید. در مورد این متن خاص بگویید و این که چه نوع مطالعه‌ای روی آن در حال انجام است؟

با همکاری محققان فرانسوی، برای تعیین قدمت اسناد، از تکنیک "تاریخ‌گذاری رادیوکربن" بهره گرفتیم. تعدادی از دست‌نوشته‌های قرآنی و دست‌نوشته‌های دیگر از خاورمیانه را که در زمان نزول قرآن روی پوست حیوانات نوشته شده بودند، تحت این روش مورد بررسی قرار دادیم.

استفاده از این تکنیک درباره متون قرآنی کار تازه‌ای است. تا جایی که اطلاع دارم، فقط 8 دست‌نوشته قرآنی، رادیوکربن شده‌اند. ما نیز به نوبه خود در سال گذشته و امسال از تکنیک تاریخ‌گذاری رادیوکربن استفاده کردیم و قصد داریم در آینده دامنه آن را وسعت ببخشیم. البته نمی‌توان ادعا کرد که این پوست‌نوشته‌ها قدیمی‌ترین قرآن هستند، ولی نتایج اولیه رادیوکربن با احتمال 90 درصد نشان می‌دهد که تاریخ آن‌ها بین سال‌های 650 تا 670 میلادی (حدود 20 تا 40 سال پس از وفات پیامبر) برمی‌گردد.

دقت کنید که این تکنیک فقط می‌تواند قدمت "پوستی" را که قرآن روی آن نوشته شده، اندازه‌گیری کند و قطعاً نوشته‌ها، کمی بعدتر به نگارش درآمده‌اند. در عین حال، متوجه هستید که قدمت "جوهر" محاسبه نشده است. پس در واقع ما تاریخ مرگ گوسفندی را که نوشته‌ها روی پوست آن نوشته شده‌اند، به دست آورده‌ایم.

یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های جهان در کتاب‌خانه توبینگن آلمان
یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"

مکان:
کتابخانه دولتی برلین - زمان احتمالی نگارش: بین قرن‌های هفتم تا هشتم

از طرفی، به لحاظ اقتصادی و با توجه به شرایط آن زمان، کاملاً غیرمنطقی بوده که فرد گله‌دار، مثلاً یک گوسفند را بکشد، اما این‌قدر صبر کند که نوه و نتیجه‌هایش آن را بفروشند! البته دلیل علمی برای اثبات این قرابت زمانی وجود ندارد، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فاصله بین کشته شدن گوسفند و نوشته شدن قرآن روی پوست آن نباید زیاد بوده باشد.

به طور کلی اگر در نظر بگیریم، همه دست‌نوشته‌های قرآنی در سه قرن اول یا حتی اکثر دست‌نوشته‌های قرن چهارم و پنجم، تاریخ دقیقی ندارند، یعنی ما نام کاتب، زمان و مکان نوشته شدن را نمی‌دانیم. با این وجود، تکنیک "تاریخ‌گذاری رادیوکربن" به ما اطلاعاتی از زمان نگارش می‌دهد.

قبلاً بیش‌تر از طریق بررسی سبک خطاطی، تاریخ دست‌نوشته را حدس می‌زدند. به این صورت که از روی شکل حروف و مقایسه آن با متون هم‌دوره که روی پاپیروس یا اشیای دیگر نوشته شده بودند، به یک زمان تقریبی می‌رسیدند. این‌قدر این زمان، مبهم و گنگ بود که مثلاً در مورد قدمت متون می‌گفتند: "قدیمی"، "نه خیلی قدیمی" و غیره!

امکان دومی که ما هم انجامش دادیم مطالعه "رسم‌الخط متن" است. رسم‌الخط متنی که در دست ماست، بسیار قدیمی است به طوری که حرف "الف" در اکثر کلمات، نوشته نشده است. چنان‌چه به دست‌نوشته‌ها دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که شخصی دیگر با جوهری سیاه‌رنگ، تصحیحاتی انجام داده است و حتی به حروف، اعراب افزوده است.

پس این اضافات بعداً انجام شده است.

بله. این احتمال وجود دارد. چراکه فتحه و کسره که با جوهر تصحیحی سیاه‌رنگ نوشته شده‌اند، به همان شکلی هستند که امروزه می‌بینیم. جوهر اصلی، قهوه‌ای رنگ است. البته رنگ قهوه‌ای که امروز می‌بینیم، احتمالاً در آن زمان فرق می‌کرده و در گذر زمان، تغییر رنگ داده است. با این ‌حال، سه رنگ متفاوت در دست‌نوشته‌های نسخه موجود در کتابخانه شهر "توبینگن" قابل تشخیص‌اند: ‌قهوه‌ای، مشکی و قرمز. از جوهر قرمز برای شماره‌گذاری آیات و اعراب استفاده شده است. ترتیب زمانی جوهرها به این صورت است که ابتدا جوهر قهوه‌ای استفاده شده، سپس قرمز و نهایتاً جوهر سیاه‌رنگ به کار رفته است.

یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های جهان در کتاب‌خانه توبینگن آلمان
یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"

مکان: کتابخانه دانشگاه "لیدن" هلند - زمان احتمالی نگارش: بین سال‌های 650 تا 718

سبک خطاطی کهن این متن را می‌توان "حجازی" دانست و با استفاده از همین نکته بود که فهمیدیم قدمت متن حدوداً به سال 700 میلادی می‌رسد. بعداً که تکنیک تاریخ‌گذاری کربن را به کار بردیم و دقیق‌تر قدمت آن را مشخص کردیم، این قدمت برای ما بسیار جالب بود. اگرچه متونی در دسترس است که عمرشان به قرن اول برمی‌گردد، اما این متن هم یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های دست‌نوشته قرآن محسوب می‌شود.

نکته جالب دیگر درباره رسم‌الخط این قرآن این است که از حرف "الف" برای نوشتن "همزه" یا الف "ممدوده" (کشیده ) استفاده می‌شده است. در غیر این صورت، حرف "ا" به کار برده نمی‌شد. به طور مثال "قال" که "ا" در آن، نه الف ممدوده است و نه همزه، معمولاً "قل" نوشته می‌شد.

آیا قرآنی که در دست دارید، کامل است یا این که بخشی از قرآن را شامل می‌شود؟

این دست‌نوشته‌ها حدوداً 20 سوره را در خود جای داده است، بنابراین قرآن کامل محسوب نمی‌شود، ولی باز هم حجم بالایی دارد.

آیا ترتیب سوره‌ها نیز به همین شکلی است که امروز می‌بینیم؟

بله، ترتیب سوره‌ها هیچ فرقی نکرده است.

این قرآن اصالتاً مربوط به کدام منطقه جغرافیایی است؟ آیا در خاورمیانه بوده است؟

در این‌باره اطلاعات کمی در دسترس است. در قرن نوزدهم، "جان گادفرید وتزشتاین" دیپلمات و شرق‌شناس "پروسی"(1)، این دست‌نوشته‌ها را به همراه قرآن‌ها و متون دینی دیگر در سوریه خریداری کرد و به آلمان آورد. این متون هم‌اکنون در کتابخانه‌های مختلفی در آلمان نگه‌داری می‌شوند. از این رو، اطلاعات بیش‌تری در خصوص اصالت مکانی این قرآن در دست نداریم.

یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های جهان در کتاب‌خانه توبینگن آلمان
یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"

مکان: کتابخانه شهر "توبینگن" آلمان - زمان احتمالی نگارش: بین سال‌های 650 تا 670

آیا محققان سایر کشورها می‌توانند به راحتی به متن مورد تحقیق شما دسترسی داشته باشند؟

بله از طریق اینترنت می‌توانند متن‌ها را ببینند. نسخه پی‌دی‌اف این دست‌نوشته‌ها در وب‌سایت ما به نشانی www.corpuscoranicum.de(2) موجود است. همچنین محققان می‌توانند به کتابخانه شهر "توبینگن" در نزدیکی اشتوتگارت بیایند و از نزدیک، صفحات اصلی را ببینند.



1- منطقه "پروس" در ابتدا شمال لهستان، استان کالینینگراد روسیه و قسمت‌هایی از لیتوانی امروزی را دربرمی‌گرفت، اما اکنون میان کشورهای مختلف تقسیم شده است. این منطقه مدت‌ها بخشی از امپراطوری آلمان بود.

2- اطلاعات دقیق‌تر را می‌توانید از آدرس زیر مربوط به کتابخانه به دست آورید:

http://idb.ub.uni-tuebingen.de/diglit/MaVI165


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    2 6
    قرآن پژوهی به سبک غربی، احتمالا تا چند وقت دیگر باید مجتهد اعلم مان را هم از میان همین مستشرقین انتخاب کنیم
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    2 6
    فتنه جديدي در كاره كه با آن مسلمانان را به جان هم بياندازند من از قضيه بوي خوشي حس نميكنم
  • هدهد ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 2
    مشرق جان اعراب یعنی عربهای بادیه نشین ولی به عرب شهر نشین میگن عرب عاربه .... بعدشم اعراب جمع اعرابی هست که عرب بادیه میشه ولی عرب جمع عربی هست که منظور عرب اهل مکه یا مدینه یا شهر نشین هستش .... شما که رسانه فرهنگی و فرهیخته ای هستین نباید از این اشتباهات بکنید.... آخه ما میگیم عربها بی سواد بودند و منظورمون مردم مکه و مدینه هستند حالا شما در تیتر مدعی شدین که باید متون ادبی اعراب رو بررسی بکنند ....اینطور که معلومه همچین بی سواد هم نبودند ....تازه این متون اعراب که بادیه نشین هم هستند ....اگر یه مقدار تحقیقات انجام بشه شاید کتابهای عربها که شهر نشین بودند رو هم پیدا بکنند.....
  • هدهد ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 1
    مشرق جان اعراب یعنی عربهای بادیه نشین ولی به عرب شهر نشین میگن عرب عاربه .... بعدشم اعراب جمع اعرابی هست که عرب بادیه میشه ولی عرب جمع عربی هست که منظور عرب اهل مکه یا مدینه یا شهر نشین هستش .... شما که رسانه فرهنگی و فرهیخته ای هستین نباید از این اشتباهات بکنید.... آخه ما میگیم عربها بی سواد بودند و منظورمون مردم مکه و مدینه هستند حالا شما در تیتر مدعی شدین که باید متون ادبی اعراب رو بررسی بکنند ....اینطور که معلومه همچین بی سواد هم نبودند ....تازه این متون اعراب که بادیه نشین هم هستند ....اگر یه مقدار تحقیقات انجام بشه شاید کتابهای عربها که شهر نشین بودند رو هم پیدا بکنند.....
  • هدهد ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 1
    مشرق جان اعراب یعنی عربهای بادیه نشین ولی به عرب شهر نشین میگن عرب عاربه .... بعدشم اعراب جمع اعرابی هست که عرب بادیه میشه ولی عرب جمع عربی هست که منظور عرب اهل مکه یا مدینه یا شهر نشین هستش .... شما که رسانه فرهنگی و فرهیخته ای هستین نباید از این اشتباهات بکنید.... آخه ما میگیم عربها بی سواد بودند و منظورمون مردم مکه و مدینه هستند حالا شما در تیتر مدعی شدین که باید متون ادبی اعراب رو بررسی بکنند ....اینطور که معلومه همچین بی سواد هم نبودند ....تازه این متون اعراب که بادیه نشین هم هستند ....اگر یه مقدار تحقیقات انجام بشه شاید کتابهای عربها که شهر نشین بودند رو هم پیدا بکنند.....
  • بهمن تهرانی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 1
    با توجه به اینکه الف بجای الف ممدود و همزه بکار میرفته و طبق گقته بالا "قال" رو قل می نوشتند احتمال نداره مواردی مثل "قل هوالله احد" هم در واقع "قال هوالله احد" باشد؟؟؟؟ من همیشه برام سوال بوده چرا وقتی در نماز با خدا حرف میزنیم بگیم "قل"... یعنی انگار خطاب به خدواند متعال بگیم: بگو که خدایی جز الله نیست!!!!! اهل فن پاسخ بدن لطفا
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 3
    سبحان الله یک "واو" هم تفاوت ندارد
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 2
    خاک برسرش کنم
  • حقگو ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 2
    به یقین این پروژه برای تحکیم اسلام ومسلمین و یا ایمان آوردن این افراد نیست انها به دنبال راه چاره ای برای ضربه زدن به دین اسلام هستند ولی نمی دانند که در این حدود 1430 سالی که ظهور اسلام می گذرد همواره پیامبر ، احکام و آیات و حتی خدا (الله) مورد هجوم بدترین افراد بوده و هست . کسانی در لباس دوست و افرادی در لباس دشمن اشخاصی در لباس نقد و... به دنبال تهاجم به این دین مبین بوده اند که سردسته و پرچمدار این حملات را می توان به یقین یهودیان دانست. اگر از این افراد بخواهیم که اعلام کنند سرمایه گذار این تحقیق کیست به یقین دست های آشکار و پنهان یهود را خواهیم یافت. بسیاری از آیات قرآن دفاع از پیامبر ، دفاع از حقانیت وحی ، حقانیت آیات و افشای کید دشمنان است و اگر امروز این آیات را به چشم روز ببینیم مجددا به حقانیت آن پی خواهیم برد تاریخ ثابت کرده قبلا این افراد شکست خورده اند و در آینده هم شاهد شکست آنها خواهیم بود زیرا آنها با خداوند در نبرد هستند
  • علی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    اعوذو بالله من الشیطان الرجیم وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا صدق الله العلی العظیم
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    2 3
    اين آلمانى ها هميشه از مغزشون خوب کار ميکشند احتمالااولش ميخواستن از قران اشکال بگيرند ولى روشون کم شده ...گير دادن روى اعراب گذارى آيات
  • مجتبی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    ج عربی-> عرب ج اعرابی-> اعراب ....................... عربها بی سواد بوده اند به این معنی که تعداد کمی خواندن می دانستند و نوشتن را کمتر از ۲۰ تن در کل جزیره العرب بلد بوده اند. انجام تحقیقات برای یافتن کتب عرب جاهلی بی معنی است. چه این که آن ها اهل نوشتن نبوده اند و اساسا نوشتن کاری پست و دون بود که حسابداران تاجران انجام می دادند. به علاوه یک فرمول شیمیایی نیست که با تحقیقات کشف بشه. یا بوده و تا الآن پیدا شده یا پیدا نخواهد شد. چون منابع دسترسی به آن تاریخ بیشتر نشده و با فرسایش منابع کمتر همی می شود اما شعر و ادبیات مفصلا بینشان رایج بوده. بسیاری بداهتا شعر می گفته اند و بعضی تکلم عادیشان با شعر بود. و شاعری جزو چند فضیلت و هنر عرب به شمار می رفت. فستیوال های مختلف شعری برگزار می شد و تب رقابت بین شعرا داغ بود. هر سال شعر برتر به دیوار کعبه آویخته می شد؛ هنوز الازهر دکترای قرائت سبعه ی معلقه ارائه می کند... و قرآن در چنین جامعه ای تحدی کرد و مبارز طلبید و دهان همه ی مدعیان را به هم دوخت. ضمنا فصیح ترین و درست ترین لغت عربی نزد اعراب بادیه نشین بود که زبانشان از زبان دیگری تاثر نگرفته بود. و از قدیم ملاک معنی نزد اهل لغت استعمال اعراب است.
  • حسام ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 1
    من شنیدم این نسخه بیست سال بعد از رحلت پیامبر(ص)اثر حضرت علی (ع)است.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 1
    تیم تحقیقاتی باید چندتا خاخام را هم در تیم تحقیقاتیشون جا بدن....لذا خودتی
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 1
    جدای از قضاوت درباره کار پژوهشگران مذکور از مشرق بخاطر پیداکردن چنین سوژه های علمی جذاب و نو و مغفولی تشکر می کنم خواهشا بازم ادامه بدید
  • amir ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 2
    بنده ایمان دارم که اینان همانند معاویه هستند و اگر حقیقت را ببینند باز هم بازگو نمی کنند . معاویه می گفت به خدا دنیا دیگر مانند علی را نخواهد آورد ولی باز با امام علی می جنگید . بحث اینه که با اصول مادیات همانند پرتو رادیوکربن و ... می توان فهمید که این قرآن برای 1400 -1300 سال پیش است ولی با فهمیدن این آیا یک نفر از آنان ایمان می آورد یا نه ؟ داستان زیبایست با سیستم معاویه می خواهند کشف امام علی (ع) را کنند ؟ خدا ما را از نیرنگ اینان در امان دارد چون کسانی که خودشان را مانند معاویه به خواب زده اند را نمی توان بیدار کرد که هیچ ، که اینان باعث گمراهی هزاران نفر هم می شوند .
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    7 2
    نماز صرفا یک مکالمه بین انسان و خداش نیست.در بسیاری از آیین ها و دین ها،بخشی از نماز شامل قرائت بخشی از کتاب مقدّسه.هدف اینه که در هر نماز،چند بار مسلمانان بخشی از قرآن رو با تفکر قرائت کنند مثلا کلیمی ها هم در نمازشون بسیار این جمله رو بکار می برن که "شِمَع ییسرائیل" گوش فرا ده ای بنی اسرائیل در حالیکه دارن با خدا مناجات میکنن.... یکی از اهداف نماز،مرور و تفکر و قرائت دائم کتاب مقدّس هست
  • یه بی سوات ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    2 3
    مشرق برات متاسفم که در دام این احمق ها گرفتار شدی. فردا اگه ادعا کردن قرانی که در حال حاضر موجوده با قران قدیمی تفاوت داره تعجب نکنید. چند سال پیش معلوم الحالهایی چون سروش می گفتن قرانی که الان موجوده کامل نیست و اگر پیامبر بیشتر عمر می کرد سوره ها و ایاتی بیشتر به آن اضافه می شد!!! مشرق خود قران جواب شما و امثال این به ظاهر پژوهشگران رو داده. خدا عاقبتمون رو بخیر کنه و بیشتر عاقبت شما رو به خیر کنه که معلوم نیست به کدوم راه دارین میرید. فقط میتونم بگم براتون متاسفم ...
  • محسن ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    3 1
    شایدهم آقایان اول دونه بپاشن چند وقت بعد بگن یه آیه که فرق می کنه و جدیده کشف کردیم !
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    عزیزم ناراحت نباش . این بحث تفسیر قرآن نیست که اعصابت بهم بریزد . بحث تطبیق نسخه های قدیم و جدید قرآن است که آیا در قرآن های قدیم با قرآن های جدید اختلافی مشاهده می شود یا خیر . شناخت نسخه های قرآنی کاری است تخصصی و در حوزه های دینی اصلاً چنین مطلبی تا کنون مطرح نبوده است و اصلاً نسخه های قدیم جز در موزه ها در جای دیگری یافت نمی شود که مورد بررسی قرار گیرد . چه کافر و چه مسلمان هرکه باشد می تواند به علوم قرآنی وارد شود و علم درون دینی و برون دینی ندارد ولی عمده این است که این بحث بحثی کارشناسی است و نیاز به نسخه شناسان قرآن قدیم دارد که در گزارش به چنین مطلبی پردازش شده است
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 1
    بینش ات اگر در این حد باشه معلوم می شه که هیچ بینشی نداری . برو فکر دیگری کن که از این تفکر چیزی جز دگم خارج نمی شود
  • صدر ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    جناب بهمن تهرانی سوال خوبی مطرح کرده اید و شاید تابحال به ذهن خیلی ها این سوال نرسیده باشد ولی کسانی که در تاریخ قراآت کار می کنند این را می دانند که ادعای قرآء این است که هم متن قرآن به تواتر رسیده است و هم قرءات قرآن به تواتر رسیده است . یعنی قل هو الله احد نه تنها چنین است که از روی متن خوانده شده است بلکه هر قاری ای این را از استاد و شیخش شنیده است که قل هو الله و این شنیده ها منتهی به عصر نزول قرآن شده است لذا قرآن نه تنها متنش متواتر است بلکه قراءتش هم متواتر است . والله العالم
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    سواد داری بفرما
  • سلمان ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    طبق روایات تاریخی در زمان ولادت حضرت رسول (صلوات الله علیه و آله و سلم ) تعداد باسوادان عرب در شبه جزیره بالغ بر هفده نفر بوده البته این تعداد در زمان بعثت رسول گرامی اسلام مسلما افزوده شده بود به طوریکه حضرت رسول وقتی عهده دار نگهداری از امام علی (علیه السلام ) شدند ایشان را برای تعلیم خط عربی به نزد برخی از با سوادان عرب فرستاده اند در ضمن ادبیات و شعر عرب در زمان پیامبر در اعلا درجه خود قرار داشته و زبان عربی هم به تکامل رسیده بود وجود خط عربی هم نشاندهنده همین نکته است چنانکه ایرانیان هیچگاه مبدع خطی که با آن می نوشته اند نبوده اند برای مثال خط میخی از میخی بابل در بین النهرین و خط پهلوی از خط آرامی اقتباس شده است . نکته دیگر به نظر میرسه که شما معانی عرب و اعراب در قرآن کریم را با کاربرد همین کلمات در گزارش مشرق خلط کردید در گزارش مشرق منظور از اعراب جمع کلمه عرب است ولی در قرآن همانطور که شما گفتید اعراب به معنای عربان بدوی آورده میشه
  • صدیق ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 1
    محققان المانی عزیزلطف کنند یه نسخه اصلی از انجیل رو هم پیدا کنند (احتمالا نسخه قدیمی انجیل یکیش دست ترکیه باشه اشتباه نکنم انجیل بارنابا )یه مقایسه ای با انجیلهای امروزی بکنند.
  • سلمان ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    مسلما به این شکل نیست چون با مبانی زبان عربی به مشکل بر می خورد در ضمن این مسئله تنها در کتابت بوده و مدتی بعد با ورود نقطه و اعراب این مشکلات در کتابت متون اولیه هم به مرور رفع شد . اگر سئوالی که که شما بیان کردید برای تمامی فرق مسلمان پیش می آمد ما همکنون می بایست ده ها نسخه از قرآن موجود می بوده باشد که در اعراب گذاری ها و نحوه بیان و تجوید آیات قرآن هم باید ده ها مورد متفاوت می داشت حال آنکه با وجود اختلافات عقیدتی میان فرق و مذاهب اسلامی قرآن کریم به یک شکل و در میان تمامی آنها یکسان است
  • سید ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    علامه حسن‌زاده در کتاب «قرآن هرگز تحریف نمی‌شود» فرموده‌اند که رسم‌الخط قرآن امروزی با عربی امروزی متفاوت است، چراکه بزرگان مذهب‌های اسلامی تاکید می‌کردند حتی نباید رسم‌الخط قرآن تغییر داده شود. حال یا این جناب پژوهشگر داوری درستی نکرده، یا باید بگیم که رسم‌الخط قرآن در طول زمان اندک تغییراتی داشته است
  • حمید ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    @هدهد: خدمت شما عرض کنم که "اعراب" به کسر الف به معنی "نشانه گذاری" است و اصطلاح رایجی در علوم فقه است. لطفا به این آدرس مراجعه کنید: http://www.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%A8_%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    اینی که مینویسم جواب نیست فقط محض نشانه برای تفکر شماست که خیلی موضوع عجیبی نیست این سوالتون اولا که آنچه درنماز واجبه خواندن یک سوره ای از سور قرآن نه الزاما توحید ثانیا باید این حرف رو در تمام قل های قرآن جاری کرد که خیلی زیاده و منحصر در چهار پنج تا سوره نیست ثالثا پنج تا سوره با قل شروع میشه .اگه قال باشه ضمیرش به کی باید برگرده؟رابعا وقتی بجز متن نوشتاری ، لحن و گویش و خواندن آن هم حفظ شده توسط حافظان متعدد و در همه هفت قرائت معروف و هفت قرائت دیگه ی غیر معروف به این صیغه قرائت شده و حفظ شده چه دلیلی داریم براشتباه بودن این همه قرائت؟
  • حمید ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    اینجارو تو رو خدا! لینکه رفت تو آفساید!
  • محمد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    خدا به جبرئیل فرمود بگو خدا یکیست " قول هو الله احد" او خود را در میان ندید نگفت خدا با من است..لذا به پیامبر نگفت " الله احد" ...گفت "قوا هو الله احد"......پیامبر هم خود را در میان ندید لذا او هم به مردم گفت "قول هو الله احد" ..! از این رو جبرئیل را روح الامین نامید و درباره پیامبر فرمود " وما ینطق عن الهواء "
  • عباس ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 3
    مگر ما نمي‌دانيم قرآن چيست كه يك عده از خارج كه نجس هستند بيايند و روي اين بدون وضو تحقيق كنند. اگر بخواهيم بدانيم قرآن واقعي كه هم شفا است و هم كامل بايد منتظر ظهور موعود(ع) باشيم. كتابي كه از اقرأ باسم ربك الذي خلق شروع شده باشد و به آياتي كه دلالت بر غدير خم دارد ختم شده باشد.
  • هدهد ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    مجتبی جان دلبندم اینکه عربی بادیه نشینان فصیحتر بوده شکی درش نیست ....حرف بنده روی کلمه اعراب این کلمه هم در قرآن و هم در کتب لغت به معنای عربهای بادیه است....در صورتی که منظور مشرق از این کلمه در این نوشتار همه عربهای معاصر قرآن بوده..... بعدشم اهل مکه و مدینه شامل یهود و نصری هم میشه بلاخره اونها در حجاز زندگی میکردند و خواندن و نوشتن بلد بودند......بعدشم خود ما الان داریم به حافظو سعدی به دنیا مباهات میکنیم و جالبه که میگیم ایران سرزمین فرهنگو ادب و شعر ....خب در عصری که فصاحت انسانی به اوج خودش رسیده و خداوند برای اونها یک کتاب بعنوان معجزه می فرسته فکر نکنم مردم تهی دستی در فرهنگ باشند این درمقام ادب و فرهنگ ....اگر دوست دارید موارد دیگه ای رو از ارزشهای انسانی که در جامعه اون روز رایج بوده که اجداد پیامبر هم اونها رو درست می دونستند و در اونها شرکت کردند رو براتون بیان میکنم برادر سلمان .....برید به کتاب لغت مراجهه بفرمایید بعدا تشریف بیارید دوباره خبرمشرق رو بخونید تا متوجه حرف بنده بشید
  • هدهد ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    قربون اون چشات برم.......... شما حالت خوبه.....؟
  • دکترای علوم قرانی ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 0
    درپاسخ دوستی که درباره قل درسوره توحید سئوال کرده اندباید بگویم غیر ازاینکه تاحالا هیچ کسی دردنیای اسلام دراین باره اختلاف نکرده اند وکسی قل راقال نخوانده است ودرقران هفتادبار واژه قل بکار رفته است ،ودلیل آن هم میتواندبرحذرداشتن قاری قران از هرنوع اشتباه وانحراف فکری درباره ان موضوع (مقول قل)مثل توحید ذاتی وصفاتی باشد که بسیاری ازمردم دنیا دراین موضوع دچار انحراف بوده وهستندمثلا مسیحیان خدا راسه تا می دانستند ویهود برای خدا فرزند قائل بودندو...وبه نظرم مشرق درنشر اینگونه مطالب اگر قبلا با اهل نظر مشورت بکندبهتراست .غربیها ازاین که امروز دردنیا تقریبا همه معتقدبه تحریف کتاب مقدس واختلاف نسخه های متعدد کتاب مقدس ودردسترس نبودن اصل کتاب مقدس هستنداززمان گذشته بسیارتلاش داشتنددردسترس بودن اصل قران واختلاف نداشتن مسلمانان دراصالت قران وبعبارتی عدم تحریف قران رازیر سئوال ببرند وبرتری اسلام رادراین زمینه ازبین ببرند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس