شبکه‌های خارجی‌زبان چین و روسیه با تخصیص بودجه مناسب، در حال غلبه بر بخش‌های بین‌الملل رسانه‌های انگلیس هستند.

گروه بین‌الملل مشرق- چند روزی است که اظهارات "پیتر هوراکس" مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی به نقل محافل خبری در انگلیس و روسیه تبدیل شده است. هوراکس روز دوشنبه در اظهارنظری عنوان کرد که انگلیس و آمریکا دارند "نبرد اطلاعاتی" در دنیا را می‌بازند. وی در این‌باره گفت که شبکه‌های خارجی‌زبان چین و روسیه با تخصیص بودجه مناسب، در حال غلبه بر بخش‌های بین‌الملل رسانه‌های انگلیس هستند. وی در ادامه پیشنهاد کرد وزرای انگلیس، با هزینه مالی بیش‌تر به نبرد تبلیغاتی با "راشا تودی" شبکه ماهواره‌ای انگلیسی‌زبان روسیه بروند.

روزنامه گاردین انگلیس به نقل از "جان توسا" مدیرعامل سابق سرویس جهانی بی‌بی‌سی، در خصوص اظهارنظر هوراکس می‌نویسد: "گله و شکایت‌های پیتر هوراکس در خصوص بودجه کم این سرویس در مقایسه با جنگ رسانه‌ای تمام عیاری که مسکو و چین به راه انداخته‌اند، کمی دیرهنگام است. سال 2011، هوراکس در "کمیته امور خارجه" مجلس عوام انگلیس حاضر شد تا برنامه پولی‌شدن بی‌بی‌سی را تشریح کند. اعضای مجلس مرتباً پیشنهادهایی جهت تشکیل کمپین‌هایی برای تخصیص بودجه مناسبت‌تر به سرویس جهانی مطرح کردند که هوراکس هیچ‌کدام را نپذیرفت."

"وی در آن زمان، بر این اعتقاد بود که بی‌بی‌سی، باید از کاهش بودجه به دلیل بحران اقتصادی تبعیت کند. الآن که به تصمیم هوراکس نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که وی دچار یک "اشتباه استراتژیک" شده است. چه این که به دلیل موازی‌کاری و فراهم بودن جریان آزاد اطلاعات، پخش مستقیم برنامه‌ها به روسیه و اروپای مرکزی را تعطیل کرد."

هم‌اکنون یکی از منابعی که به سهولت می‌تواند در اختیار هوراکس قرار گیرد، بودجه کمکی سالانه‌ مربوط به بخش جهانی است که بخش اعظم آن خرج‌نشده باقی مانده است. این منبع می‌بایست در اختیار سرویس بین‌الملل بی‌بی‌سی قرار بگیرد، نه به خاطر این‌که فعالیت‌های این بخش باید توسعه و گسترش یابد، بلکه به این خاطر که مخاطبان بی‌بی‌سی باید اخبار عینی و بی‌طرفانه را بشنوند.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی، صرفاً بازوی وزارت خارجه در جهت کمک‌ به پیش‌برد اهداف سیاست خارجی انگلستان نیست و از این رو باید به عنوان یک خبرگزاری نیز تأمین مالی شود.

گاردین در ادامه به نقل از "یان فلینتاف" دکترای علوم ارتباطات در انگلیس، می‌نویسد: "من روزانه سه بار، خبرها را از شبکه‌های "راشا تودی"، "بی‌بی‌سی"، "آی‌تی‌ان" و "اسکای‌نیوز" دنبال می‌کنم. در بین این‌ها، راشا تودی از لحاظ پوشش خبرهای جهان و خودداری از دخالت دادن "منافع شخصی" در این امر، بهترین است. به‌رغم این‌که غالب خبرها از زاویه دید روسیه پخش می‌شود (چیزی که درباره شبکه آمریکایی اسکای‌نیوز نیز صادق است)، بیش‌تر گزارش‌ها بر اساس حقایق و آمار و ارقام است. مصاحبه‌های انتقادی درباره مسکو و هم‌چنین موافق با واشنگتن نیز روی خط می‌رود."

در برنامه‌های بی‌بی‌سی از مجریان خبری سابق راشا تودی مصاحبه گرفته می‌شود که از این شبکه کینه به دل داشتند، اما واقعیت این است که عمق و توازن خبری راشا تودی بسیار بالاتر از بی‌بی‌سی است. بی‌بی‌سی پر است از مصاحبه‌های کسل‌کننده، کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی با مردم و نیز تفاسیر یک‌نواخت و سطحی. در مقابل، راشا تودی مرتباً اطلاعاتی از وقایع مهمی می‌دهد که می‌بایست در بی‌بی‌سی پخش می‌شد، ولی هیچ‌وقت نشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    بعضیها مغزشون فریز شده در ۱۰۰ سال پیش و میان روسیه و شوروی را با روسیه فعلی مقایسه می‌کنن ,یا اینکه مغرض هستن و تحت تاثیر رسانه‌‌های صهیونیستی مثل BBC. روسیه تزاری و شوروی از بین رفتن و روسیه جدید در بعضی‌ موارد چرخش ۱۸۰ درجه داشته نسبت به سیاستهای اون موقع. شعار ما نه شرقی‌ نه غربی هست و با هیچ دولت خارجی‌ عقد اخوّت نبستیم. ولی‌ افرادی که وجدان دارند بیان مقایسه کنن جنایت انگلیس و آمریکا علیه ایران را با عملکرد روسیه در این سالها. صدها هزار شهید جنگ تحمیلی،هدف گیری هواپیمای مسافربری،تحریمهای بی‌رحمانه،ترور بهترین جوانان این ملت, توهینها و هجمه‌های رسانه‌‌ای بی‌ شرمانه علیه ملت ایران و ... اینها تنها گوشه ای از ظلمهای آمریکا و انگلیس در حق مردم ایران هست. روسیه کدوم یکی‌ از اینها حتی در حد یک صدم در حق مردم ایران انجام داده؟
  • لا شرق لا غربی کشک ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    روسیه ی فعلیتونم دیدیم عزیز جان ... عزیزجان روسیه الان زورش نمیرسه به کسی و اینجوری به ما زور میگه وای به روزی که رقیبی نداشته باشه بعضیا بدجوری طرفدار روسیه شدن اگه سفره ای پهن شده و سر ما بی کلاهه بگین به ما هم !
  • آنتی فتنه ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    همین که انگلیس خبیث در هر زمینه ای به زانو دربیاد در مقابل هر کشوری در هر نقطه ای از عالم هستی این ذلت و شکست انگلیس برای عموم مسلمانان مقدس است. لعنت خدا به ذات انگلیس وشیطان بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس