"ابراهیم جعفری" تأکید می‌کند که دولت عراق نمی‌خواهد پای سربازان آمریکایی دوباره به این کشور باز شود و هیچ کشوری اجازه ندارد حق حاکمیت بغداد را نادیده بگیرد.

گروه بین‌الملل مشرق- حدود ده روز پیش، مقامات آمریکایی از جمله "چاک هگل" وزیر دفاع و پیش از او "مارتین دمپسی" فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور اعلام کردند که در حال بررسی موضوع اعزام دوباره نیروهای نظامی به عراق هستند. هگل در این‌باره گفته است که اگر دمپسی تشخیص بدهد اعزام پیاده‌نظام به عراق لازم است، دولت آمریکا این طرح را بررسی خواهد کرد. البته این اولین باری نیست که آمریکا به بهانه مقابله با داعش دوباره سعی می‌کند به عراق بازگردد.

دمپسی در تاریخ 13 نوامبر (22 آبان) در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد مطرح شده در خصوص اعزام نیروهای نظامی برای کمک به ارتش عراق در پس گرفتن موصل یا مناطق مرزی این کشور با سوریه از داعش است. وی مدعی شده بود که تعداد نیروهای آمریکا در عراق در حال حاضر به نسبت کم است، اما اگر به افزایش نیروی نظامی در این کشور نیاز باشد، نظامیان زیادی به عراق اعزام نخواهند شد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در این خصوص با "ابراهیم جعفری" وزیر خارجه عراق گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این سیاستمدار عراقی به شرح زیر است.

نمی‌خواهیم شاهد حضور دوباره نظامیان آمریکا در عراق باشیم/ به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد حق حاکمیت آن را نقض کند/ اداره جنگ در عهده و کنترل دولت عراق است
"ابراهیم جعفری" وزیر خارجه عراق

رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 7 نوامبر اجازه اعزام 1500 سرباز آمریکایی به عراق را صادر کرده است. آیا دولت عراق با این اعزام احتمالی نیروهای نظامی آمریکایی موافق است یا خیر؟

خیر. ما کمکی که ائتلاف ضدداعش به عراق می‌کند را در صورتی قبول می‌کنیم که در قالب اعزام نیرو و پیاده‌نظام به عراق نباشد. دولت عراق حمله هوایی، تبادل اطلاعات، آموزش و پشتیبانی لجستیک را از این ائتلاف می‌پذیرد و این مسئله را در قالب نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل هم اعلام کرده‌ایم، اما اعزام نیروی نظامی به عراق از نظر ما پذیرفتنی نیست.

شما می‌گویید که عراق مخالف حضور نظامی آمریکا در این کشور است. آیا آمریکایی‌ها می‌توانند بدون اجازه دولت عراق، نیروهای خود را وارد این کشور کنند؟

به هیچ‌وجه، چون عراق نمی‌خواهد بار دیگر شاهد حضور نیروهایی آمریکایی درون خود باشد. اداره جنگ در عراق در عهده و کنترل دولت این کشور است. سایر کشورها، تنها می‌توانند در چارچوبی که دولت عراق تعیین می‌کند به ما کمک کنند. همه چیز تحت سیطره عراق است و این کشور عضوی از سازمان ملل است و حق حاکمیت بر کشور خود دارد و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد حق حاکمیت آن را نقض کند.

* * *

در حال حاضر حدود 1400 نظامی آمریکایی در عراق حضور دارد که مقامات آمریکا ادعا می‌کنند صرفاً مشاوران نظامی هستند. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 7 نوامبر (16 آبان) اجازه اعزام 1500 نیروی نظامی آمریکایی به عراق را صادر کرده بود که اگر این نیروها به تعداد نیروهای کنونی اضافه شوند، شمار نیروهای آمریکایی در عراق را تقریباً دو برابر می‌کنند. در این میان، به نظر نمی‌رسد هیچ یک از مقامات آمریکایی اهمیتی بدهند که نظر مسئولین کشور عراق درباره ورود دوباره آمریکا به این کشور چیست.

نمی‌خواهیم شاهد حضور دوباره نظامیان آمریکا در عراق باشیم/ به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد حق حاکمیت آن را نقض کند/ اداره جنگ در عهده و کنترل دولت عراق است
سه سرباز آمریکایی در عراق گشت می‌زنند

در تاریخ 15 دسامبر 2011 با برگزاری مراسمی رسمی در فرودگاه بغداد و با حضور وزیر دفاع وقت آمریکا، این کشور رسماً به حضور نظامی خود در عراق پایان داد. با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، فقط ۱۵۹ نیروی نظامی در سفارت آمریکا در بغداد باقی ماندند و سایر نیروها به کویت یا به کشور خود مراجعت کردند. در مراسم پایانی خروج این نیروها که بدون حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بر‌گزار شد، اعلام شد که بیش از 100 هزار شهروند عراقی در این جنگ کشته شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در ابتدای جنگ عراق در سال 2003 بین 100 تا 150 هزار نفر برآورد شده است. این در حالی است که اوج حضور نظامی آمریکا در عراق در سال 2007 بوده است. تعداد قربانیان عراقی در این حمله نظامی نیز به گزارش اپینین ریسرچ بیزنس بین مارس 2003 تا آگوست 2007، بیش از یک میلیون نفر بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یه عراقی ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    محال است دوباره آمریکا بتونه نیروی زمینی وارد خاک عراق کنه . خواهید دید که همچین کاری رو نمیکنه خودشونم میدونن هم دولت و هم مردم عراق مخالف بازگشت این حیوونای کثیف هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس