رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «بارها در اظهاراتم گفته‌ام که ترجیح می‌دهم به توافقی نرسیم تا این‌که یک توافق "بد" داشته باشیم»، می‌گوید: «اگر توافق هسته‌ای با ایران امضا شود تازه آن زمان است که وارد مرحله بعدی یعنی مذاکره با کنگره درباره تحریم‌ها خواهیم شد.»

گروه بین‌الملل مشرق - انتشار اخبار ضد و نقیض، متعدد، و غیرشفاف در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تا حدودی باعث شده است تا حساسیت‌ها نسبت به اظهارنظر مقامات تعیین‌کننده در مذاکرات هسته‌ای بیشتر شود.

یکی از اظهارنظرهایی که شاید کم‌اهمیت نباشد و در رسانه‌های کشور به آن پرداخته نشد و یا ساده از کنار گذشته شد، پاسخ‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به سؤالات مطرح‌شده در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید بود. بخش کلیدی صحبت‌های اوباما درباره ایران مربوط می‌شود به این نکته که بعد از این‌که با ایران به توافق صددرصدی رسیدیم، درباره تحریم‌ها با کنگره وارد مذاکره می‌شویم.

کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره ایران

اوباما در تاریخ 5 نوامبر و طی کنفرانس مطبوعاتی در اتاق شرقی کاخ سفید به سؤالاتی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، نتیجه احتمالی مذاکرات و محدوده اختیارات خود پاسخ داده است.

اولین سؤال درباره مذاکرات هسته‌ای 5+1 با ایران، این بود که با توجه به نزدیک شدن مهلت نهایی برای رسیدن به توافق با ایران یعنی 24 نوامبر (3 آذر)، دیدگاه کنونی اوباما راجع به مذاکرات و پیش‌بینی او درباره نتیجه مذاکرات چیست و همچنین آیا محدوده اختیارات رئیس‌جمهور در مقابل کنگره آن‌قدر هست که دولت بتواند به طور یک‌جانبه و مستقل از کنگره با ایران توافق هسته‌ای امضا کند یا خیر؟

اوباما که به تازگی خبر نگارش نامه وی خطاب به رهبر معظم انقلاب از طریق رسانه‌های آمریکایی فاش شده است، در پاسخ به این سؤال می‌گوید: "به دلیل وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران، اقتصاد این کشور به معنای واقعی کلمه فلج شد. همین موضوع هم ایران را دور میز مذاکره کشاند و برای نخستین بار آن‌ها به صورت جدی به ما تضمین‌هایی مبنی بر عدم ساخت سلاح هسته‌ای دادند. همچنین به تعهدات موقتی که درپی مذاکرات پیشین مطرح شد، عمل کردند. از‌این‌رو توانسته‌ایم در برنامه هسته‌ای‌شان وقفه ایجاد کنیم و در برخی موارد توانستیم ذخیره مواد غنی‌شده‌شان را نیز کاهش دهیم."

وی پس از این مقدمه‌چینی به موضوع سؤال برمی‌گردد و توضیح می‌دهد: "سرجمع، مذاکرات و بحث‌ها را مفید و سازنده می‌دانم. جامعه بین‌الملل سر این موضوع متحد و یکپارچه عمل کرده است. البته، بین طرف‌های متحد ما شکاف‌های زیادی بوده است. از‌ طرفی باید خاطرنشان کنم که کشورهایی نظیر روسیه که با ما اختلاف‌نظر دارند نیز سر این موضوع با ما هماهنگ عمل کرده و در مسیر چاره‌جویی برای ساقط کردن برنامه تولید سلاح هسته‌ای ایران با ما همکاری کردند. برنامه هسته‌ای ایران می‌توانست نه‌تنها دوستانی نظیر اسرائیل را تهدید کند، بلکه در درازمدت ممکن بود به‌طور بالقوه برای آمریکا خط‌ و نشان بکشد."

کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه، همه چیز را به هفته‌های آتی واگذار و تصریح می‌کند: "این‌که آیا می‌توانیم به واقع پیمان و توافقی با ایران امضا کنیم را باید به سه، چهار هفته آینده سپرد. ما چارچوبی پیشنهادی طرح کرده‌ایم که آن‌ها به موجب آن می‌توانند نیازهای صلح‌آمیز هسته‌ای خود را برآورند. درصورتی‌که آن‌چه رهبرشان می‌گوید که ما به دنبال تولید جنگ‌افزار هسته‌ای نیستم، صحت داشته باشد، باید اطمینان داشته باشند که مسیر، باز است و طی یک روند قدم‌به‌قدم می‌توانند از زیر بار تحریم‌ها خارج شوند و به‌عنوان عضوی کامل و به‌تمام‌معنی دوباره در جامعه بین‌الملل حضور یابند."

اوباما که تلاش می‌کند همه مسؤولیت مذاکرات و در صورت شکست آن‌ها، تقصیر را به گردن تیم ایرانی بیندازد، خاطرنشان می‌کند: "بااین‌حال، باید دانست که آن‌ها خط مشی خاص خود را دارند و بین ایران و آمریکا یک‌جور "عدم اعتماد ریشه‌دار" به‌وجود آمده است. بخش قابل‌توجهی از نخبگان و خواص سیاسی ایران با سیاست ضدآمریکایی بزرگ می‌شوند و خیلی راحت آمریکا را مقصر بسیاری از مشکلات و مسائل موجود می‌دانند. از‌این‌رو، این‌که آیا مقامات ایران به صلاح کشورشان، منطقه و جهان رفتار می‌کنند یا نه، هنوز محل سؤال است. در چند هفته آینده موضوع روشن‌تر خواهد شد."

از آن‌جا که باراک اوباما به آخرین بخش سؤال قبل که تعیین‌کننده‌ترین بخش سؤال هم بود پاسخی نمی‌دهد، بار دیگر این سؤال مطرح می‌شود که "آیا شما این اختیار را دارید که به منظور رسیدن به یک توافق، یک‌سویه تحریم‌های ضدایرانی را بردارید؟"

پاسخ اوباما باز هم به جای دادن پاسخ صریح "بله" یا "خیر"، ارائه توضیحات جانبی در این‌باره است: "جنس تحریم‌ها با هم فرق می‌کند. از یک‌طرف، تحریم‌های چندجانبه داریم، و از سویی تحریم‌های سازمان ملل. به‌علاوه دولت ما نیز تحریم‌هایی را یک‌جانبه وضع کرده است. از‌این‌رو گمان می‌کنم در هر حوزه، قضیه فرق می‌کند."

اوباما همچنان پاسخی به این سؤال کلیدی نمی‌دهد و اظهارات تکراری گذشته را به زبان می‌آورد: "البته بنده نمی‌خواهم "سرنا را از سر گشادش بزنم" و کار را برعکس انجام دهم. چیزی که دنبالش هستیم این است که به یک توافق برسیم. چنانچه توافقی حاصل شود که من مطمئن شوم ایران دستش به سلاح هسته‌ای نمی‌رسد و جهان و افکار عمومی را نیز راضی کند، آن وقت نوبت به جلب نظر کنگره می‌رسد. در این زمینه گمان می‌کنم استدلال خوبی جهت ارائه به کنگره داشته باشیم. استدلال این است که این راه، بهترین راه برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران است. این راه، بی‌شک از هر گزینه جایگزینی که اقدام نظامی را نیز شامل می‌شود، مؤثرتر خواهد بود."

کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین بخش سخنانش درباره ایران هم، موضع دیکته‌شده از سوی رژیم صهیونیستی را بازگو می‌کند: "لازمه این کار، رسیدن به یک توافق "خوب" است. بارها در اظهارنظرهایم گفته‌ام که ترجیح می‌دهم به توافقی نرسیم تا این‌که یک توافق "بد" داشته باشیم. چراکه نمی‌خواهیم تحریم‌ها را برداشته و به ایران مشروعیت دهیم و در عین‌حال ساز و کار درستی جهت اطمینان از عدم سر باز زدن ایران از آن توافق بد و تولید سلاح هسته‌ای در دست نداشته باشیم."

با نزدیک‌تر شدن پایان مهلت دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای، باید دید آیا طی هفته‌های گذشته این روند حاشیه‌سازی و طفره رفتن از موضوع اصلی ادامه پیدا خواهد کرد و یا ایران و 5+1 و به خصوص آمریکا می‌توانند در فضایی سازنده مذاکرات را به پایان برسانند و به توافق برسند که از یک سو حقوق اساسی ملت ایران را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر، کنگره به بهانه‌های مختلف اقدام به وتوی آن نکند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • حسن ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    فکر کنم باید دور توافق رو خط بکشیم. روز به روز دارن پر رو تر میشن. نمیشه که ما به همه چیزمون چوب حراج بزنیم.
  • علی ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    واقعاکه!!! بعدشم دولت مردای ما میرن با اینجور آدم هایی مذاکره میکنن
  • مصطفی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    بفرمایید خدمتشان که حالا چه عجله ای دارید برای رفع تحریمها
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    اینکه ما هم میتوانستیم اجرای توافق را منوط به تصویب مجلس و هم زمان با باطل و برداشتن تحریمهای ظلمانه شورای امنیت و یکجانبه کنیم را کودکان هم میدانند، اما اینکه دولت محترم پیشاپیش چه چیز از مفاد مورد توافق را اجرا نکره تا وجه الضمانی برای پایبندی دقیق و کامل طرف مقابل در برداشتن تحریمها که از قضا در عدم پایبندی شهره است را هیچ عجوبه ای نمیتواند حدس بزند.
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام. علم صلح آمیز هسته ای تنها از طریق علم های صحیح و کاملاً شرعی به دست می اید. حسبناالله و نعم الوکیل؛ نعم المولی و نعم النصیر. التماس دعا یاعلی(ع)
  • پسر ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    با این حرف ها نمیدونم ما کار خوبی میکنیم مذاکره میکنیم یا خودمون مسخره کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناصر ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    امریکایها کلا گزینه لغو تحریم ها رو گذاشتن کنار!...جالبه از آن طرف هم جمهوری خواهان توی کنگره برای تحریم های جدید و حتی جنگ له له می زنن
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    خوب چه کاریه میخواین ما برگردیم مثل مردم 200 سال پیش زندگی کنیم بعد شما 50 سال رفتار مارو زیر نظر داشته باشین اگه دیدین مشکلی نداره با اون کنگره مرده شور برده تون یکی از تحریم های جزئی رو به مرور حذف کنین چطوره ؟
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    این که گفتی یعنی چه؟ نکنه کاسب تحریم شومایی؟
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    ما که اینهمه سختی کشیدیم تحریم ها رفع نشه اصلا توافق نمیکنیم
  • حقگو ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    این هم یک حقه امریکایی ها است و انتظاری جز دروغ و حقه بازی از امریکایی ها نداریم هزاران هزار (مرگ بر امریکا )
  • احسان ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    این اوباما فکر کرده کیه؟؟دهنتو گل میگیرما!!!!
  • محمد ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    شیظان بزرگ نشان داده که هیچ وقت قابل اعتماد نیست قابل توجه ساده لوحان داخلی
  • مهدی از قم ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    امریکا با جمهوری اسلامی ایران اختلاف ایدئولوژیک دارد و نمیخواهد اجازه دهد ایران برای کشورهای نفتی منطقه مدل شود که اگر بشود برای هژمونیش خطر بزرگی است و از طرفی هم دوست دارد که درسی به ایران بدهد که در کل جهان کسی هوس نکند که دم از استقلا بزند و اگر مسائل مربوط به هارت لند هم که بیان کردند که باید به جای یک کشور بزگ که مثلت بر این قلب است باید چند کشور کوچک و ظعیف در این منطقه باشد را کنار هم بگذاریم به این نتیجه میرسیم که به چیزی کمتر از تجزیه ایران راضی نیستند.مثل شوروی و عثمانی
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    دمشون گرم حرف حق میزنن چون میدونن به ایران اعتمادی نیست
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    امریکا لعنت به تو توافقت
  • ریزبین ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    معمولا وقتی دو طرف وارد یک مذاکره می شوند پس از نزدیک کردن دیدگاه ها وهمچنین متعهد شدن به موضوعات مورد توافق توافقنامه ای را امضا می کنند وطرفین همزمان ملزم به رعایت بند بند توافقنامه خواهند شد .یکی از خواسته های غیر قابل انکار ایران در مذاکرات لغو تمام تحریم ها بدون هیچ کم وکاستی می باشد .حال آمریکا چطور می خواهد با ایران بدون لغو تحریم ها به توافق برسد .آنگاه بعد از توافق با گنگره راجع به لغو تحریم ها گفتگو کند .یعنی وعده سر خرمن .آمریکاییها مطمِئن باشند قراردادهای ننگین مثل ترکمانچای برای همیشه به تاریخ پیوست .حرف ملت ایران رهبری ایران ودولت ایران این است "یک کلام ختم کلام "توافق زمانی صورت می گیرد که حقوق هسته ای ایران کاملا رعایت شود وکلیه تحریم های فله ای هم لغو شوند .غیر از این مورد قبول ایران نمی باشد آمریکا ودوستانش هم هر غلطی از دستتان بر می آید کوتاهی نکنید.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    باعث تاسف است که همه دنیا واقعیت را می دانند و همه مردم تحریم ها را لمس می کنند و دارند سختی می کشند اما باز اصول گرایان سعی در فریب مردم و انکار واقعیت دارند - دروغ و فریب حدی دارند اما نه برای اصول گرایان
  • محمود ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    اوباما و حذب مطبوع دیگه یه مهره سوخته دولت کنونی ما باید منتظر افراطی های شبیه بخودوشن باشن تا بر سر کار بیان تا چهره تمام رخ امریکا حس کنن
  • محمد ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    سرتو مثل کبک بکن تو برف بدبخت دهخدا پرست دولت که دست شما اصلاح طلباست چیه اوباما جونتون بد رکبی به شما زده؟!
  • مصطفی ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    کاسب تحریم؟ نه بابا منم یک کارمند هستم ولی از این حرف اوباما زورم اومد نقدا میخواد همه غنی سازی رو تعطیل کنه و تحریم رو حواله بده به سر خرمن
  • محمد ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    مملکت مثل شماها داشته باشه چه نیازی به دشمن داره ؟
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    آقا ما اصلا توافق نخواستیم اقتصاد کشور از این که داغون‌تر نمیشه نهایتش میشیم یه کشور مثل کره شمالی.
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    بابا شما چقدر ساده اید. این حرفا رو برای مردم خودشون میزنن. مصرف داخلی داره
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    خیلی سخته توی هوایی که تو و امثال تو نفس می کشند، زندگی کرد.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    شما کجا ایستاده ای؟
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    وطن فروشان کذایی تر از شما سوسول های سطل زباله آتش زن هم نتوانسته اند به یکپارچگی و این مردم آسیب برسانند.
  • تریستان ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    علم خوب شدن حال خراب شما هم همانطور که قبلن متذکر شدم فقط و فقط در انحصار اساتید مجرب صافکار با روش چکشکاریه حرارتی میباشد ولی اگه پیگیری نکنی مجبور میشن از روش پرس بازیاقت استفاده کنن البته فعلن به عنوان مسکن
  • تریستان ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    مسلط ضعیف قصد تحقیر نداشتم حلال کن یا علی...
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    این حرفها به روح توافق نامه برمیخوره نگو آقا !
  • ملکی ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    عجب فکر بچهگانه ای . مثل اینه که بگی کشور ما نمی تونه هواپیمای مسافربری بسازه پس بنزین جت هم نباید تولید کنیم
  • ناصر ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    این رئاکتور بوشهر داره با چی برق تولید می کنه با هوا؟؟شما اصلا می دونید فقط سوخت 1 سال این نیروگاه نیاز به 50 هزار سانتریفیوژ نسل اول داره؟ رئاکتور تهران همین الآن با سوختی که شهید شهریاری ساخت کار می کنه نصف رادیوداریوها و ایزوتوپ های شناسایی و درمان سرطان ساخت همین رئاکتور هست رئاکتور اراک و آب سنگین اون هم در ساخت ایزوتوپ و در صنایع مختلف کاربرد داره مشکل شما اینکه با نگاه کاملا مادی اگر فردا امریکایها بگن برای لغو تحریم ها باید اسلام رو هم کار بزارید یه دو دوتای ساده می کنید و بعد میگین چرا که نه!!؟... بهتره اگر نماز می خونی به سمت کعبه باشه نه بانک مرکزی امریکا
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    جناب مازندرانی شما چه فهمیدی از حال شهدا و اون همه جانباز شیمیایی که تا همین الان 100 برابر از هر بیمار سرطانی زجر کشیدن و می کشین چی فهمیدی از حال روستایی ها و خیلی از شهرستانی ها که حتی اینترنت ندارن
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    زکی
  • ایرانی والا ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    میدونید درخواست لغو تحریم مثل چی میمونه شما تو کشتی بگی به حریفت با تو مذاکره میکنم فقط تو رو خدا منو زمین نزن! یکی نیست بگه زمین زدن امتیاز داره عمو کجایی؟ اونا تحریمو گذاشتن مارو فلج کنند حالا ما میگیم تو رو خدا تحریم رو بردار؟ من نمیدونم چرا بعضیا اینو نمیفهمن؟ راه هسته ای شدن التماس و باج دادن نیست به بچه های خودمون اعتماد کنیم هم هسته ای میشیم هم تحریم رو به فرصت تبدیل میکنیم ان شاالله.
  • ناشناس ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اینها فکر میکنند با بچه طرف هستند میگن اول تاسیسات هسته ای رو تعلیق کنید بعد تحریمها رو لغو میکنیم بعد هم میگن کلا"جمعش کنید تا تحریمها رو لغو کنیم .
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    آمريكايي ها از سال 91 شروع به نامه نگاري فدايت شوم شده اند. بنظر من بيشتر دارند به دنيا ميگويند كه ببينيد ما چقدر ترسناك هستيم.. آخه يكي نيست بگه كي براي اولين بار از بمب هسته اي استفاده كرده؟ تنها كشوري كه از سلاح هسته اي استفاده كرده آمريكاست آخه مردم دنيا يكم عقل ندارند كه ميذارن امريكا اينجور سرشون كلاه بذاره؟!
  • 000 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    توافق انجام شده بعدا خبرش مثل بمب می ترکه- سرکارید
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    چرا یه خبر تکراری رو دوباره می زنید!!!
  • امیر ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    به اینا هرچی بیشتر بخندی پررو تر میشن. فعلا هم که داریم فقط خنده میکنیم.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    معامله کردن يک عمل دو طرفه است . اگه رکب بزنن واسه ايران برگشت به وضعيت قبل مثل آب خوردنه . مهم اينه که دانشش رو داريم.
  • ناشناس ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    من می دونم کی تحریما را برمی دارند وقتی که ما هم مثل ترکیه مطیع وغلام حلقه به گوش امریکا بشیم اون شایییییییییییییییییییییید بردارند
  • جعفر ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    خطاب به ناشناس اول ایشون درست در نقطه مقابل شما ایستادن. 180 درجه اختلاف، شایدم کمتر
  • جعفر ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    به افرادی نظیر شما بله هیچ اعتمادی نیست چون اگه تحت فشار باشین دائم رنگ عوض میکنید.
  • جعفر ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    ایشون فک میکنن حرفای اوباما بد ترجه شده :) مرغ همسایه هم برا ایشون غازه
  • سلمان ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    خیلی با حال بود تریستان ولی من فکر کنم روش حمام اسید یا کوره ذوب فلزات به مراتب موثرتر باشه
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اوباما اب قطعه!!!
  • طاهر ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اینها توافقی می خواهند که تامین کننده منافع خود و رژیم صهیونیستی باشد و هیچ منفعتی برای ایران در آن وجود نداشته باشد. اگر گاهی با زبان نرمتر هم صحبت می کنند برای فریب افکار عمومی است نه واقعاً برای رسیدن به توافق برابر آن حرف ها.
  • ناشناس ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    محمد جان ناراحت نشو از بهائیان جاسوس ایرانی است که از هر دشمنی برای ایران خطرناکتر است
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    گفتی همه دینا واقعیت را میدانند حتما خود تو هم میدانی چند تا از واقعیت را بگو ماهم بدانیم
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    خدا لعنت كنه فتنه گران و خائنين به كشور را. شدت اين تحريم ها بعد از نا آرامي هاي 88 زياد شد. يعني اين جلبك ها بيشتر باعث افزايش تحريم ها شدند.
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    تازه فهمیدی حسن جون ؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    ناشناس شوما کاسب چی هستی ؟ کاسب توافق به هر قیمت ؟ حتی با ذلت ؟ شوما رو نمیدونم اما ما شرافتمندانه مذاکره می کنیم و ذلت نمیپذیریم
  • کاظم درخشان ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    چقدر حوصله چقدر صبر به نظر من باید جلسه راترک کنن تاهرغلطی که میخواهند انجام دهند ملت پشتیبان نظام است وتااخر ایستاده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس