کد خبر 364890
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله خود تمدید مذاکرات کنونی را «بهترین نتیجه» توصیف کرده چرا که در عین معلق نگه داشتن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها علیه تهران را حفظ می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن‌پست سرمقاله روز شنبه خود را به مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داده و خواستار تشدید مواضع دولت «باراک اوباما» در این گفت‌وگوها شده است.

این روزنامه با بیان اینکه تمدید مذاکرات هسته‌ای هم تحریم‌ها را پابرجا نگه داشته و در عین حال بخشی از برنامه هسته‌ای را به حالت تعلیق نگه می‌دارد، نوشته است: «در حالی که این نتیجه (تمدید مذاکرات) ممکن است بسیاری را در کنگره و ایران ناراحت کند، اما این بهترین خروجی مذاکرات خواهد بود.»

سرمقاله واشنگتن‌پست می‌افزاید: «تمدید وضعیت فعلی، ایران را از آغاز یک بحران به واسطه تشدید غنی‌سازی اورانیوم باز می‌دارد و در عین حال فشارها بر این کشور را افزایش می‌دهد تا از آنچه اکنون بر آن مقاومت می‌کند، کوتاه بیاید.»

این روزنامه این اظهارنظر را با اشاره به کاهش قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی و این پیش فرض غلط که تهران برای تأمین بودجه به نفت 140 دلاری نیاز دارد، مطرح کرده است. این در حالی است که پایگاه المانیتور اخیرا در گزارشی  تصریح کرده است که ایران با نفت 80 دلاری می‌تواند نیازهای سال جاری خود را تأمین کند و کاهش قیمت نفت عملا در کوتاه و میان‌مدت چالش بزرگی برای ایران نخواهد بود.

واشنگتن‌پست در ادامه با بیان اینکه توافق هسته‌ای پیش رو بخشی از برنامه هسته‌ای ایران را حفظ کرده و ضمنا تمام محدودیت‌ها را به یک بازه زمانی مشخص محدود می‌کند،‌نوشته است که این توافق شاید از دید کاخ سفید «معقول»‌ به نظر برسد، اما نمایندگان کنگره از چنین توافقی نگران هستند. این روزنامه سپس نگرانی کنگره نسبت به توافق و همچنین عدم پذیرش محدودیت بر برنامه موشک‌های بالستیک از سوی ایران را «امری درست» ارزیابی کرده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «هرچند شاید آقای اوباما بتواند با استفاده از اختیارات خود نارضایتی کنگره از توافق را پس بزند و تحریم‌های وضع‌شده را به صورت یکجانبه بردارد، اما این اقدامی نادرست و احتمالا راهی ناپایدار برای حل یک مسئله مهم امنیت ملی خواهد بود. همانطور که در نامه‌ای که به امضای 43 سناتور جمهوری‌خواه رسیده، آمده "اگر کاخ سفید واقعا با کنگره تعامل نکند،‌ به هیچ وجه امکان ندارد که توافقی که شامل بندهای ارائه‌شده از سوی شما باشد، در کنگره یکصد و چهاردهم و پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری شما دوام بیاورد."»

واشنگتن‌پست با اشاره به مخالفت‌های رژیم‌صهیونیستی و برخی کشورهای عربی با توافق احتمالی، نوشته است: «ایالات متحده باید به دنبال کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه و نابودی (و نه تعلیق موقت) ظرفیت ایران برای ساخت زرادخانه هسته‌ای باشد. توافقی که به نظر می‌رسد دولت به دنبال آن است، هم قدرت ایران در منطقه را تثبیت می‌کند و هم در عین حال تنشی تازه با کنگره و متحدان، ایجاد می‌کند. بهتر است مذاکرات تمدید شده و بر مفاد بهتری اصرار شود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نصیر ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بله اینکه هم تحریم ها ادامه پیدا کنه هم برنامه اتمی ایران تعلیق بدونه بهترین گزینه برای امریکا و اسراییله هم مرتجعین عرب و اسراییلی ها خوشحالن که ایران تحریمه
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خوشبین های داخلی و طرفداران دولت بخونند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس