آوانسیان حامی و رابط کثیف ترین نمایش در ایران بوده است که حتی صدای اعتراض روزنامه‌های زمان طاغوت را هم در آورد. حالا آوانسیان حالا در هیبت یک استاد به ایران می‌آید و مورد استقبال جماعتی که حتی بعضی از آنها از مدیران فرهنگی هستند قرار می‌گیرد.

گروه فرهنگی مشرق: باور کردنش سخت است.وقتی یکی دوجا شنیدم که این اتفاق افتاده است آنقدر عجیب بود که باورم نشد. با خودم گفتم حتی اگر دیر هم بشود عیبی ندارد اما باید صحت این خبر کاملا برایم روشن شود.آخر اصلا به عقل جور در نمی آید. اصلا هنوز هم برایم هضم نشده است و نمی‌دانم چطور باید به خودم این را بقبولانم. اگر باور نمی کنید بیایید یکبار این ماجرا را باهم دوره کنیم.
در سال 56 و جشن هنر شیراز چند نمایش رکیک و فیلم جنسی پخش می‌شود که صدای مراجع،مردم و مطبوعات را درمی‌ آورد.یکی از این نمایش‌ها از همه بدتر است. نمایشی از کشور مجارستان با نام«خوک،بچه،آتش» .شخصی که حامی و رابط این نمایش است یک کارگردان ارمنی است با نام آربی هاوانسیان.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

«خوک، بچه، آتش» تئاتری بود که هم صدای مردم را درآورد، هم علما و از سویی ساواک را به تکاپو انداخت. شدت فضاحت به‌اندازه‌ای بود که شاید بتوان علت اصلی فوران حساسیت‌ها نسبت به جشن هنر و تعطیلی آن در سال آینده را زیر سر همین نمایش دانست.


آوانسیان در تهران

حالا فعلا دست نگاه داریم و برویم به چند روز قبل که یک‌باره خبرگزاری کتاب و چند خبرگزاری دیگر نوشتند:
ظهر امروز(22 آبان 93) موزه سینما میزبان مراسم رونمایی از کتاب «تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» نوشته مجید لشکری بود. اُوانسیان از چهره‌های پیشکسوت تئاتر ایران است که بعد از انقلاب اسلامی در فرانسه روزگار می‌گذراند. امروز جمع کثیری از هنرمندان و دوستدارانش با او دیدار تازه کردند.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

گروه فیلم‌های هنر و تجربه هم با ذوق زدگی نوشت:
آربی آوانسیان کارگردان مطرح سینمای ایران و کارگردان فیلم چشمه که پس از مدتها به ایران سفر کرده است مهمان ویژه برنامه دیدار با عوامل فیلمهای کوتاه گروه هنر و تجربه در موزه سینما بود.

 حالا دوباره برویم سراغ آوانسیانی که این چنین جماعتی را ذوق زده کرده‌است:
نمایش "خوک، بچه، آتش" که آوانسیان حامی و رابطش بود و حتی به خاطر آن به دادگاه رفت همان نمایشی است که خیلی‌ها معتقدند جرقه‌های اولیه نارضایتی مردم از حکومت شاه بود. این نمایش  به شکل غیرقابل باوری برهنگی را در معرض عمومی به نمایش گذاشت و احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

 این مساله به‌گونه‌ای بود که مطبوعات هم خشمگین شدند. مطبوعات با ذکر این نکته که قادر به درج تصاویر این تئاتر نیستند به توضیح و شرح فقرات آن پرداختند که موجی از حیرت را در میان مردم برانگیخت. کیهان در توضیح اتفاقات تئاتر نوشت:

«در صحنه‌ای از نمایش، مردی با پایین‌تنه برهنه، آشکارا هفت‌تیر را شخصا مورد «استعمال» قرار می‌دهد. در حالی که تماشاگران تمام جزئیات را دقیقا می‌بینند. در صحنه‌ای دیگر با استفاده از دوربین مداربسته... غفلتا خانم جوانی که بازیگر نقش اصلی نمایش است، پاهایش را ..... دوربین پخش مستقیم را ..... و تصویر تمام رنگی ..... بر پرده بیست و چهار اینچی تلویزیون نقش می‌بندد. آیا می‌توانید واکنش تماشاگران عادی و مردم کوچه و بازار را در مقابل چنین جلوه‌ای از هنر پیشرو اروپا حدس بزنید؟... حکایت از این دست فراوان است و چنین صحنه‌هایی به‌وفور در سراسر نمایشی که صحنه را به خوکدانی تبدیل کرده است دیده‌ می‌شود.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

مطبوعات که از یک سو برای شدت قضیه نمی‌توانستند به سانسور تن در نهند و از سویی هم واقعا از این بی‌اخلاقی ناراضی بودند دست به اعتراض زدند: «دلیل اساسی اعتراض مردم به اجرای این نمایشنامه، محتوای پوچ و بی‌معنی و نیز بازسازی کثیف اعمال جنسی –آن هم به وقیحانه‌ترین شکل ممکن- بر صحنه است. نکته جالب و در عین حال تاسف‌بار این است که این نمایشنامه بی‌بدیل، برخلاف غالب برنامه‌های جشن هنر که مختص خواص است، در پیاده‌روی خیابان فردوسی شیراز و در مقابل چشمان حیرت‌زده کودکان و زنان سالخورده و جوان اجرا می‌شود.... به دنبال نخستین اجرا و عرضه آن حرکات شنیع و تکان‌دهنده در مقابل چشمان مردمی که غافلگیر شده‌اند، انتظار می‌رفت که مسئولان از ادامه نمایش جلوگیری به عمل آورند.»

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

آوانسیان برای حمایت از نمایشی کثیف به دادگاه می رود

نکته جالب دیگری که در اطراف این تئاتر رخ داد، درگیری و تعرض آربی آوانسیان، یکی از کارگردانان تئاتر ایرانی به خبرنگار روزنامه کیهان بود. آوانسیان که همیشه در جشن‌ هنر حضور داشت، در اعتراض به انتقاد خبرنگار کیهان به تئاتر خوک، بچه، اتش به او حمله‌ور شد و به‌طرز موحشی دوبار او را آزار و اذیت کرد.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت
به گزارش کیهان، «آوانسیان برای نخستین بار یکشنبه شب در ملا عام به خانم خوارزمی توهین کرد و یک بطری نوشابه روی سر او ریخت. او دیروز در هتل کورش بار دیگر به خانم خوارزمی حمله برد و به گفته شاهدان عینی می‌خواست او را خفه کند. علت حملات آوانسیان به خبرنگار کیهان این است که خانم خوارزمی از یک نمایش مجارستانی به نام «آتش، خوک، بچه« انتقاد کرده است. آوانسیان عقیده دارد که نمایش مذکور یک اثر بزرگ هنری است و نباید مورد انتقاد قرار بگیرد.
هنوز باورم نمیشود.چند جمله را کنار هم میگذارم و مدام به تناقض میرسم:
یکی از مولفه های اصلی نامگذاری امسال« فرهنگ» بوده است
مقام معظم رهبری در یک سال گذشته چند بار به نابسامانی اوضاع فرهنگی اشاره کرده‌اند .
وزیر ارشاد به بیانات حضرت آقادر مورد نگرانی از وضعیت فرهنگی لبیک گفت و مدعی شد از این پس بیشتر برای رفع نگرانی مقام معظم رهبری خواهد کوشید.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

آوانسیان حامی و رابط کثیف ترین نمایش در ایران بوده است که حتی صدای اعتراض روزنامه‌های زمان طاغوت را هم در آورد.
آوانسیان حالا در هیبت یک استاد به ایران می‌آید و مورد استقبال جماعتی که حتی بعضی از آنها از مدیران فرهنگی هستند قرار می‌گیرد.
و یک سؤال:
با این نگاه عجیب مدیران فرهنگی به نظر شما آیا از این پس امکان بازگشت حتی پلیدترین و کثیف ترین عناصر طاغوت وجود نخواهد داشت؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 47
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 2
    استیضاح
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 3
    چه خبره توی این سازمان های فرهنگی و امنیتی کشور؟!
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 2
    خااااااااااااااااااااااااااااااااااک
  • علیرضا ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 1
    سلام در تیتر حالای دوم اشتباه است و باید حذف شود تشکر
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 2
    استیضاح لطفا هر کسی موافقه فقط همین کلمه را بنویسد.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    التدبیر و ما ادریک ما التدبیر ؟
  • مجید ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 3
    پاهاش رو به ایران بذاره قلم پاهاش رو میشکنیم
  • رهگذر ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 1
    الان آقای "سید عطاء ا... مهاجرانی" زینت کابینه آقای خاتمی کجاست؟
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 0
    انتقادات شما مربوط به گذشته است در حالی که ملاک قضاوت وضعیت حال افراد است .
  • خ فقیری ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 2
    با سلام ایرانی جماعت حتی لاتهای قدیم نسبت به این بی ناموسی ها واکنش نشان میدادند الان که حکومت اسلامی به برکت خون شهدا برپاست باید دولت جلوی این هرزه های فرهنگی رو بگیره واگه ناتوانه یا نمی خواد مردم وارد عمل میشن وعامل وعاملین رو طبق فرمایش امام متنبه میکنن
  • علی ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    2 0
    آقا جمله معروف امام خمینی یادتان هست «ملاک حال فعلی افراداست» طرف حدودچهل سال قبل غلطی کرده هنوز رهاش نمی کنند.کجاست امام متقیان که فرمود اگرکسی را سرشب مشغول گناه دیدیدفردانمی توانیدبه همان چشم به اونگاه کنیدشایدسحرگاه توبه کرده باشد.حالاخوددانید.
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 1
    در صورتی که خبر درست باشد: ما که نمیگیم ایشون رو باید محاکمه کنند. میگیم چرا مسئول فرهنگی مملکت باید این شخص رو تحویل بگیره؟ ایشون رو بخاطر حال فعلیش مورد اسقبال و تفقد قرار داده اند؟
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 1
    آیا اعمال مجرمانه این مجرم مورد توجه دادگاه و دادستان هست
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    1 0
    تقدیر کردن از کسی که در سابقه اش چنی
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 2
    اگر کسی غلطی کرده می تواند صراحتا بگوید غلط کردم ، نه اینکه برود فرانسه و بعد از مدتی کار در در غربت ، بدون هیچ پشیمانی حالا در کسوت استاد بر گردد
  • محمد ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 1
    که تمام رفتاری که الان از این انسان بیمار دیده شده مانند سابق در راستای شهوت رانی اش است
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    عجب!!!! اون وقت الان ایشون توبه کرده؟!!!!! اولا وقتی گناه علنیه توبه اش هم باید علنی باشه. ثانیا به فرض که توبه کرده باشه به خاطر این فضاحت بزرگ تاریخیش باید یه گوشه ای خودشو قایم کنه اگر فهمیده باشه چه غلطی کرده. نه این که بیارن به عنوان استاد ازش تجلیل کنن.
  • محمد ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 1
    شماها لازم نکرده از امام صحبت کنید جمله ی معروف امام که یادتان هست ؟! "کارتر هم اسلام شناس شده است" ! فعلا که از این آدم فاسد هیچ حرکتی دال بر پشیمانی و توبه دیده نشده .
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    احتمالا عملکردش نشان می دهد که توبه نکرده است.
  • ریاستی ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    این رو بفرستید شیراز تا ازخجالتش در بیایم
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    یا اطلاعاتت کمه علی جان یا ما رو چیز فرض کردی. این جور روایات و فرمایشات اسلام و اهل بیت در مورد مسائل فرهنگی یک جامعه و مسائل امنیتی یک حکومت نیست. بلکه در روابط فردی و شخصی صدق می کند. مثلاً بخشش همیشه مورد تاکید بوده و امامان حتی نسبته به دشمنان خود هم بخشنده بودند. ولی اینکه سران فتنه یا محاربان برعلیه یک حکومت اسلامی را به اسم بخشش عفو کنیم میشه ساده لوحیه تا عمل به دستورات ائمه.
  • ناشناس ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    این عامل ترویج فساد و فحشاء نباید اجازه ورود به ایران را داشته باشد و از مسئولین تقاضا داریم از ورود ایشان به کشور ممانعت نمایند.
  • ابوالفضل ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    مشرق خوبه یه بخش کمپین اعتراضی در سایتت راه بندازی ما رای بدیم و اعتراض ما رو هم به گوش مسئولین برسونید
  • محسن از قم ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    خبر مهم دیشب امریکا توبه کرده پس او را ببخشید و اگر هم توبه نکرده است جنایات مرتکب شده مربوط به دیشب بوده پس امروز او را بچشم دیگری نگاه کنید.
  • مجید ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    اگه وضع فرهنگ همین جوری پیش بره سرنوشت انتخابات بعدی از الان مشخصه (دقیقا مثل سال 84)
  • سعید.ب ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    شما گناه پنهانی یه نفر رو با این فضاحت بین المللی یکسان میدونی! وقتی کسی در این سطح لجن بالا میاره اگر هم توبه بکنه باید در همون سطح توبه کنه. این آقا میدونه توبه چیه؟!!
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    امان از دست این خشکه سرای بی مغز!
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    شما به جمله ساواک دقت کنید" تهاجم فرهنگی در پوشش هنر". اما خدایی همه می دونیم که چند تا از مسئولین معلوم الحال اصلا عبارت تهاجم فرهنگی را قبول ندارند. خواب خرگوشی بعضی ها فرهنگ کشور رو طعمه گرگها نکنه شانس اوردیم.
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    مسولین محترم این افراد مساله دار و طاغوتی را به کشور راه ندهید. و مردم را بدبین نکنید.
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    چه نکته جالبی رو اشاره کردید در مورد متن نامه. خیلی ممنون.
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    مملکت صاحب نداره؟ هرکس دلش می خواهد میاد یک دهن کجی به ما می کند میرود و دوباره و سه باره و..........................
  • مهران ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    استیضاح
  • داریوش ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    ملاک "حال" فعلی افراد است حالشم دیدیم! منافق
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    خدایا مسئولین مملکت اگه قابل هدایتن که هدایتشون کن وگرنه به حق خون شهدا قبل از اینکه بیشتر از این آسیب بزنن ذلیلشون کن
  • سوسان ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    مشکل از بیخ وبن است وقتی سایتهای فارسی شیرسگ خورده عبری و تاریخ خاخام منشی را تبلیغ میکنند آرامیان ارمنی دست در فرهنگ اصیل اسلام میبرند و با فحشا و منکر تیشه به ریشه فرهنگ میزنند این عاریائیهای بهائی هنوز از کورش و داریوش عبری نان میخورند و در سایتها و تلویزیون وروزنامه های فارسی جولان میدهند به بهانه فرهنگ شیرسگ خورده عبری را تبلیغ میکنند تا بهائیان خوش باشند مشکل از فردوسی یهودی زاده شروع میشود که 28 بار نژادرا تبلیغ میکند
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    استیضاح
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    دوستان استانه تحمل خود را بالا ببريد
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    اومده و رفته. شب به خیر
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    من که کلا نتونستم بفهمم شما چی نوشتی و منظورت از این حرفا چیه ولی کلا اگه می خوای بگی همه عبری ها بدن بعد فردوسی نژاد پرستی رو تبلیغ می کنه یعنی این حرف شما استفاده از نژاد پرستی بر ضد نژاد پرستی است. اما در کل اگر دارید از این که بخوایم یه سری نماد غیر اسلامی رو به بهانه های مختلف با بزرگان خودمون عوض کنیم مثلا داریوش و کوروش رو به جای خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم جایگزین کنیم و حرف اونها رو در مقابل حرف این ها مطرح کنیم گله می کنید بله من با حرف شما کاملا موافقم.
  • حسنا ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    استیضاح
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    دولت تدبیر و اعتدال!!!!!!
  • ندا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    استیضاح
  • احمد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    استیضاح و پیگرد قانونی سریع
  • احمد ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    آقا یا خانمی که نمیتوانی بین خاتم الانبیا الهی و کورش و داریوش( که البته به آنها افتخار می کنم) فرق بگذاری و آنها را با هم مقایسه می کنی، لطفا قدری تاریخ بخوان یا حداقل کمی فکر کن بعد دکمه های کیبرد را فشار بده و تراوشات مغزی!! خود را بنویس.
  • جالوروروسی ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    استیضاح
  • سوسان ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بهائیان و آوارگان گالوت کورش را ماشیح خدامیدانند توهین به اندیشه ها کار بزرگ فاشیستهای کورش پرست است هردوت نوشته است که شیرسگ خورده وکتزیاس سگ پرورده نامیده که خاخام منشیان بعداز 2500 سال دوباره تشکیل اسرائیل را سرمیدهندکورخانده اید آوارگان گالوت گم شده اند وبرنمیگردند
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    آیا ایشان از عملکرد گذته تبری جسته یا خیر؟
  • خاکی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    سلام با سرگرم کردن ما می خواهند ناتوانی خود در عرصه هسته ای و اقتصادی وفروش غیرت درگسترش بی رویه ی رسانه های مجازی، پنهان کنند
  • دست بالای دست ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    شماها فقط بلدین تو فضای مجازی " مجانی " شعار بدین!!! اگه دلسوز هستید و احساس گناه میکنید ****بسم الله****
  • مازیار ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    این سوسان یه چیزیش می شه می گی نه نگا کن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس