کد خبر 361627
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد ایران پذیرفت تزریق گاز به سانتریفیوژ‌های IR-5 را متوقف کند.

به گزارش مشرق، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت این کشور مسئله تزریق گاز به سانتریفیوژ مدل IR-5 را با ایران در میان گذاشته و تهران پذیرفته است که این اقدام را متوقف کند.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران که روز جمعه منتشر شد، نوشته است که ایران در سه ماهه اخیر در راستای فعالیت‌های تحقیقات و توسعه خود، سانتریفیوژ نوع IR-5 را با گاز اورانیوم تغذیه کرده است.

پس از انتشار این گزارش بود که اندیشکده آمریکایی علوم و امنیت بین‌الملل، که به انتشار گزارش‌های ضدایرانی معروف است، این مسئله را نقض توافق موقت سال گذشته ایران و 1+5 خواند. در مقابل، موسسه کنترل تسلیحاتی آمریکا تصریح کرده است که این اقدام نقض توافق نیست چراکه ایران از این سانتریفیوژ اورانیوم غنی‌شده‌ای برداشت و انباشت نکرده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه به این ادعا واکنش نشان داده و گفت تهران محدودیتی را برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود نپذیرفته است. وی در این رابطه گفت: «ما از همان ابتدا گفته‌ایم که در بحث تحقیق و توسعه ما هیچ محدودیتی نمی‌پذیریم. نه فقط در تک دستگاه، در آبشار هم می‌شود برای تحقیق و توسعه و نه انباشت همین کار را انجام داد. در حقیقت جمهوری ‌اسلامی ایران هیچ کاری خلاف پادمان و توافق برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) نداشته است. تعهدات پادمانی که مشخص است، در توافق ژنو هم ما هیچ قراری مبنی بر اینکه ما گاز به سانتریفیوژهای تحقیقاتی خود تزریق نمی‌کنیم، نداشته‌ایم.»

خانم ساکی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در رابطه با گزارش جدید آژانس و ادعای موسسه علوم و امنیت گفت: «به محض اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مسئله را گزارش کرد، ما این مسئله را با ایران در میان گذاشتیم و این موضوع به سرعت حل شد. ایرانی‌ها تائید کردند که دیگر به فعالیتی که در گزارش آژانس به آن اشاره شده، ادامه نمی‌دهند و قاعدتا این مسئله حل شده است.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 روز امروز در حالی در شهر مسقط عمان آغاز می‌شود که طرفین برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، تنها تا روز سوم آذر زمان دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس