کد خبر 361768
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴

نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به ریاست ظریف و اشتون این بار در مسقط پایتخت عمان آغاز شد.

به گزارش مشرق، نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای لحظاتی پیش به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آمریکا) و البته این بار برای نخستین بار در مسقط پایتخت عمان آغاز شد.

شهر مسقط روزهای یکشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان ماه نیز میزبان چهار دور مذاکرات سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 بود که جمعا 12 ساعت به رایزنی پرداختند.

سید عباس عراقچی در پایان این رایزنی‌های دو روزه در جمع خبرنگاران ایرانی با بیان اینکه احتمال دارد در کلان قضیه به توافق برسیم، یادآور شد: نمی‌توان گفت پیشرفت یا پسرفتی در مذاکرات داشتیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است، اما ناامید نیستیم.

وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبر با بیان اینکه پیشنهادها و ایده‌هایی که به خصوص از طرف ایران ارائه شده، ظرفیت رسیدن به راه‌حل مورد قبول را دارد، گفت: تا آخرین لحظه پشت میز مذاکره هستیم و معتقدیم رسیدن به تفاهم تا قبل از ۳ آذر شدنی است.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون سوم آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند و سی ام دی ماه نیز این توافقنامه وارد مرحله اجرا شد، مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع در بهمن ماه در شهر وین آغاز شد که تاکنون هفت دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین و یک دور نیز در نیویورک برگزار شده است.

در ششمین دور مذاکرات که در وین برگزار شد پس از آنکه طرفین به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع هسته‌ای به دلیل اختلافات عمده امکانپذیر نیست این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند و سوم آذر ماه زمان پایان این مهلت چهار ماه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس